/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
mp3-afspiller død efter 1 år og 9 måneder.~
Fra : peet_dk


Dato : 17-09-07 21:09

Hejsa

Jeg har en mp3-afspiller der er gået død.. Den er som skrevet 1 år og 9
måneder gammel.. Jeg var nede i butikken i dag, men han sagde der kun var et
års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid troet at hvis en vare gik i
stykker inden for de første to år kunne den byttes??

--
Peter


 
 
Jesper Lund (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 17-09-07 22:25

peet_dk wrote:

> Jeg har en mp3-afspiller der er gået død.. Den er som skrevet 1
> år og 9 måneder gammel.. Jeg var nede i butikken i dag, men han
> sagde der kun var et års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid
> troet at hvis en vare gik i stykker inden for de første to år
> kunne den byttes??

Jo, der er to års reklamationsret. Groft sagt dækker den produktionsfejl
(mangler der var til stede på købstidspunktet) og ikke almindeligt slid.

Forhandleren må i hvert fald ikke bare afvise din reklamation. Hvis du
insisterer, skal han undersøge genstanden, men du kan risikere at komme
til at betale for undersøgelsen, hvis reklamationen ikke viser sig at
være berettiget.



peet_dk (17-09-2007)
Kommentar
Fra : peet_dk


Dato : 17-09-07 22:26


"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen
news:46eef06b$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> peet_dk wrote:
>
>> Jeg har en mp3-afspiller der er gået død.. Den er som skrevet 1
>> år og 9 måneder gammel.. Jeg var nede i butikken i dag, men han
>> sagde der kun var et års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid
>> troet at hvis en vare gik i stykker inden for de første to år
>> kunne den byttes??
>
> Jo, der er to års reklamationsret. Groft sagt dækker den produktionsfejl
> (mangler der var til stede på købstidspunktet) og ikke almindeligt slid.
>
> Forhandleren må i hvert fald ikke bare afvise din reklamation. Hvis du
> insisterer, skal han undersøge genstanden, men du kan risikere at komme
> til at betale for undersøgelsen, hvis reklamationen ikke viser sig at være
> berettiget.

Ok, han sagde nemlig at den godt kunne sendes, men det (groft sagt som jeg
husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..


--
Peter


Per Henneberg Kriste~ (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 18-09-07 07:05


"peet_dk" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen
news:fcmreg$bu4$1@news.net.uni-c.dk...

> Ok, han sagde nemlig at den godt kunne sendes, men det (groft sagt som jeg
> husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
> omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..

Du fortæller ekspedienten at du har brugt spillen efter foreskrifterne og at
den jo tydeligvis ikke bærer præg af vold eller tab på gulvet - og at du
iøvrigt vil have den lavet på reklamationsretten.

Så har firmaet bare at lave den med mindre de kan bevise andet.

--
Per


Jubii (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 18-09-07 08:32


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46ef6a77$0$63848$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "peet_dk" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen
> news:fcmreg$bu4$1@news.net.uni-c.dk...
>
>> Ok, han sagde nemlig at den godt kunne sendes, men det (groft sagt som
>> jeg husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
>> omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..
>
> Du fortæller ekspedienten at du har brugt spillen efter foreskrifterne og
> at den jo tydeligvis ikke bærer præg af vold eller tab på gulvet - og at
> du iøvrigt vil have den lavet på reklamationsretten.
>
> Så har firmaet bare at lave den med mindre de kan bevise andet.

Nu er det bare sådan at efter de første 6 måneder af reklamationsretten, den
såkaldte formodningsperiode, så er det køberen der skal bevise at mangelen
var til stede ved købet. Se stk 3.:

§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra
dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette
tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser
sig senere.

Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75
a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser
efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§
75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende
overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt,
medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den
manglende overensstemmelses art.


>
> --
> Per



Jonas Kofod (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 18-09-07 09:01

Jubii skrev:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:46ef6a77$0$63848$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> "peet_dk" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen
>> news:fcmreg$bu4$1@news.net.uni-c.dk...
>>
>>> Ok, han sagde nemlig at den godt kunne sendes, men det (groft sagt som
>>> jeg husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
>>> omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..
>> Du fortæller ekspedienten at du har brugt spillen efter foreskrifterne og
>> at den jo tydeligvis ikke bærer præg af vold eller tab på gulvet - og at
>> du iøvrigt vil have den lavet på reklamationsretten.
>>
>> Så har firmaet bare at lave den med mindre de kan bevise andet.
>
> Nu er det bare sådan at efter de første 6 måneder af reklamationsretten, den
> såkaldte formodningsperiode, så er det køberen der skal bevise at mangelen
> var til stede ved købet. Se stk 3.:

Hvilket er løftet ved det faktum at genstanden er i stykker og forbruger
erklærer at denne ikke har misbrugt varen.

Jubii (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 18-09-07 09:09


"peet_dk" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:fcmreg$bu4$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen
> news:46eef06b$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> peet_dk wrote:
>>
>>> Jeg har en mp3-afspiller der er gået død.. Den er som skrevet 1
>>> år og 9 måneder gammel.. Jeg var nede i butikken i dag, men han
>>> sagde der kun var et års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid
>>> troet at hvis en vare gik i stykker inden for de første to år
>>> kunne den byttes??
>>
>> Jo, der er to års reklamationsret. Groft sagt dækker den produktionsfejl
>> (mangler der var til stede på købstidspunktet) og ikke almindeligt slid.
>>
>> Forhandleren må i hvert fald ikke bare afvise din reklamation. Hvis du
>> insisterer, skal han undersøge genstanden, men du kan risikere at komme
>> til at betale for undersøgelsen, hvis reklamationen ikke viser sig at
>> være berettiget.
>
> Ok, han sagde nemlig at den godt kunne sendes, men det (groft sagt som jeg
> husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
> omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..

Hvilket ikke svarer til dine rettigheder, idet et gebyr for en klage over en
mangel der viser sig ikke forefindes, skal være aftalt på forhånd, heri hvad
beløbet er.
Så igen risiko, da du på forhånd ved om det indebære et gebyr eller ej. Så
er det bare at bestemmer sig om klagen skal gennemføres.
Og husk, du skal bevise at der forelå en mangel ved købstidspunktet. At
spillen ikke har den fornødne holdbarhed er en mangel der var til stede ved
købstidspunktet. Det er desuden en mangel hvis sælgeren burde have vist at
holdbarheden var kort, ved at der før dit køb havde været lignende klager.
>
>
> --
> Peter



Jubii (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 18-09-07 08:42


"peet_dk" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:fcmmta$bf7$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har en mp3-afspiller der er gået død.. Den er som skrevet 1 år og 9
> måneder gammel.. Jeg var nede i butikken i dag, men han sagde der kun var
> et
> års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid troet at hvis en vare gik i
> stykker inden for de første to år kunne den byttes??
>
> --
> Peter
Dette giver dig rettigheder efter købeloven.: Kilde forbrugerstyrelsen.
Hvis varen ikke har den holdbarhed eller andre egenskaber, som køberen efter
aftalen og forholdene i øvrigt med rimelighed kan forvente.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste