mp3-afspiller død efter 1 år og 9 måneder.~
Fra : peet_dk

Dato : 17-09-07 21:09

Hejsa

Jeg har en mp3-afspiller der er gået død.. Den er som skrevet 1 år og 9
måneder gammel.. Jeg var nede i butikken i dag, men han sagde der kun var et
års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid troet at hvis en vare gik i
stykker inden for de første to år kunne den byttes??

--
Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-09-07 22:25

peet_dk wrote:

> [...]
> sagde der kun var et års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid
> troet at hvis en vare gik i stykker inden for de første to år

Jo, der er to års reklamationsret. Groft sagt dækker den produktionsfejl
(mangler der var til stede på købstidspunktet) og ikke almindeligt slid.

Forhandleren må i hvert fald ikke bare afvise din reklamation. Hvis du
insisterer, skal han undersøge genstanden, men du kan risikere at komme
til at betale for undersøgelsen, hvis reklamationen ikke viser sig at
være berettiget.

Fra : peet_dk

Dato : 17-09-07 22:26

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> til at betale for undersøgelsen, hvis reklamationen ikke viser sig at være

Ok, han sagde nemlig at den godt kunne sendes, men det (groft sagt som jeg
husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..

--
Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-09-07 07:05

"peet_dk" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen

> Ok, han sagde nemlig at den godt kunne sendes, men det (groft sagt som jeg
> husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
> omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..

Du fortæller ekspedienten at du har brugt spillen efter foreskrifterne og at
den jo tydeligvis ikke bærer præg af vold eller tab på gulvet - og at du
iøvrigt vil have den lavet på reklamationsretten.

Så har firmaet bare at lave den med mindre de kan bevise andet.

--
Per

Fra : Jubii

Dato : 18-09-07 08:32

> [...]
> du iøvrigt vil have den lavet på reklamationsretten.
>
> Så har firmaet bare at lave den med mindre de kan bevise andet.

Nu er det bare sådan at efter de første 6 måneder af reklamationsretten, den
såkaldte formodningsperiode, så er det køberen der skal bevise at mangelen
var til stede ved købet. Se stk 3.:

§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra
dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette
tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser
sig senere.

Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75
a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser
efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§
75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende
overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt,
medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den
manglende overensstemmelses art.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-09-07 09:01

Jubii skrev:
> [...]
> såkaldte formodningsperiode, så er det køberen der skal bevise at mangelen

Hvilket er løftet ved det faktum at genstanden er i stykker og forbruger
erklærer at denne ikke har misbrugt varen.

Fra : Jubii

Dato : 18-09-07 09:09

"peet_dk" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> husker det..) op til producenten om de ville lave den på deres egne
> omkostninger eller om det var mig der hang på regningen..

Hvilket ikke svarer til dine rettigheder, idet et gebyr for en klage over en
mangel der viser sig ikke forefindes, skal være aftalt på forhånd, heri hvad
beløbet er.
Så igen risiko, da du på forhånd ved om det indebære et gebyr eller ej. Så
er det bare at bestemmer sig om klagen skal gennemføres.
Og husk, du skal bevise at der forelå en mangel ved købstidspunktet. At
spillen ikke har den fornødne holdbarhed er en mangel der var til stede ved
købstidspunktet. Det er desuden en mangel hvis sælgeren burde have vist at
holdbarheden var kort, ved at der før dit køb havde været lignende klager.

Fra : Jubii

Dato : 18-09-07 08:42

> [...]
> års fabriksgarenti e.l. Men jeg har da altid troet at hvis en vare gik i
> stykker inden for de første to år kunne den byttes??

Dette giver dig rettigheder efter købeloven.: Kilde forbrugerstyrelsen.
Hvis varen ikke har den holdbarhed eller andre egenskaber, som køberen efter
aftalen og forholdene i øvrigt med rimelighed kan forvente.