Testamente
Fra : Kim2000

Dato : 17-09-07 21:04

Kan det virkelig passe at man SKAL give sin familie (her tænker jeg på min
mor) en del af min arv, hvis man skulle blive kørt ned af en bil eller hvad
ved jeg? Det må da for fan være min sag om jeg vil give MIN formue til min
kat, kæreste, kammerat eller om de skal brændes af i baghaven, det er sguda
mine penge?

mvh
Kim

Fra : KT

Dato : 17-09-07 21:11

En del af din formue på dit dødstidspunkt er tvangsarv, den kan du ikke
bestemme over. Resten har du naturligvis fuldt råderet over via testamente
eller andet anerkendt dokument.

Knud

Fra : Hauge

Dato : 17-09-07 21:15

KT wrote:
> En del af din formue på dit dødstidspunkt er tvangsarv,

Hvem er så tvangsarving, hvis man ikke har børn eller kone?

Mvh Hauge

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 12:52

Hauge wrote:

> Hvem er så tvangsarving, hvis man ikke har børn eller kone?

Ingen, medmindre man har børnebørn, se evt. mit andet svar i tråden.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : JBH

Dato : 17-09-07 21:16

> [...]
> til min kat, kæreste, kammerat eller om de skal brændes af i baghaven, det

Næh, først og fremmest skal staten have sin del af kagen og så er der noget
som hedder tvangsarv.

http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

mvh
JBH

Fra : Ole C

Dato : 17-09-07 21:22

Kim2000 skrev blandt andet:

> Kan det virkelig passe at man SKAL give sin familie (her tænker jeg
> på min mor) en del af min arv, hvis man skulle blive kørt ned af en
> bil eller hvad ved jeg?

Ja. Efter nærmere regler er der et begreb der hedder tvangsarvinger.

> Det må da for fan være min sag om jeg vil
> give MIN formue til min kat, kæreste, kammerat eller om de skal
> brændes af i baghaven, det er sguda mine penge?

Hvis du gør det inden du dør, ja.
Så må du se at få det gjort, inden du lader dig køre ned

--
vh
Ole C.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 12:47

Kim2000 wrote:

> Kan det virkelig passe at man SKAL give sin familie (her tænker jeg på min
> mor) en del af min arv, hvis man skulle blive kørt ned af en bil eller hvad
> ved jeg?

Nej. De øvrige svarere har ikke læst dit spørgsmål ordentligt.
Tvangsarvinger er alene hustru samt børn, børnebørn osv. i lige linje,
hvor børnebørnene kun bliver tvangsarvinger, såfremt børnene er døde osv.

Såfremt du ingen hustru og ingen børn har, har du fri testationsret over
din formue. Dine forældre er ikke tvangsarvinger, men indtræder alene
som arvinger, hvis du ikke har oprettet testamente.

Alt dette følger af arvelovens første kapitel.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-07 13:04

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Alt dette følger af arvelovens første kapitel.

Vi skal jo nok lige have kap. 4 med, - det er nemlig det der fastslår hvad
der er tvangsarv.

/Per

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 16:00

Per Christoffersen wrote:

> Vi skal jo nok lige have kap. 4 med, - det er nemlig det der fastslår hvad
> der er tvangsarv.

Suk, hvor er det længe siden, jeg har kigget i den lov. Tak for
korrektionen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-07 16:17

> Suk, hvor er det længe siden, jeg har kigget i den lov.

Den er heller ikke særlig spændende.
Faktisk kedelig.
Nærmest dødssyg...

Undskyld.

Jeg kunne ikke lade være.

/Per

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 16:25

Per Christoffersen wrote:

> Den er heller ikke særlig spændende.
> Faktisk kedelig.
> Nærmest dødssyg...

Hoho.

> Undskyld.
> Jeg kunne ikke lade være.

Alt forladt. Har nu i øvrigt gransket sagen yderligere, og er kommet
frem til, at jeg rent systematisk gerne så disse bestemmelser i første
del af loven. Og nogle gerne husker man jo det, man gerne ville have, i
stedet for det, der rent faktisk er. Ved ikke, om du kan følge mig.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-09-07 08:16

> [...]
> loven. Og nogle gerne husker man jo det, man gerne ville have, i stedet
> for det, der rent faktisk er. Ved ikke, om du kan følge mig.

Jo, det kan jeg godt.
Jeg har også selv ind imellem lidt problemer med at verden ikke lige af sig
selv indretter sig efter mit hoved

/Per