Vedr. markedsføringsloven §19
Fra : super_visor_mit@hotm~

Dato : 17-09-07 12:49

Hej gruppe.

Jeg har lige fået en ansættelseskontrakt fra min arbejdsgiver, hvor
Markedsføringslovens §19 er blevet nævnt. Jeg kan se at det ikke er
taget ud fra blå luft, men der er et afsnit som jeg vil have
præciseret, navnlig:

[Hvis medarbejderen har beskæftiget sig med programmering: Endvidere
har du tidsubegrænset tavshedspligt med hensyn til beskrivelsen af
programmer og lignende, som du er blevet betroet i udførelsen af dit
arbejde.]

Kan det være rigtigt at jeg har "tidsubegrænset tavhedspligt med
hensyn til beskrivelsen af programmer og lignende", og hvor omfattende
er denne tavhedspligt? Kan jeg sagsøges for at tale med kolleger i et
fremtidigt firma om løsninger til tekniske problemstillinger jeg har
oplevet i nuværende firma?

Ovenstående afsnittet er taget fra et eksempel hos Dansk Handel og
Service:

http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Ansaettelsesvilkaar/Erhvervshemmeligheder.aspx

Mvh., den nysgerrige

Fra : el_serpiente

Dato : 18-09-07 09:00

On 17 Sep., 13:49, super_visor_...@hotmail.com wrote:
> [...]
> oplevet i nuværende firma?
>
> Ovenstående afsnittet er taget fra et eksempel hos Dansk Handel og

Et er hvad du aftaler med din arbejdsgiver og andet er hvad der står i
loven.
Vi tager lige §19:
§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en
virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig
måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller
rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over
virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den
pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne
hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets,
samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.
Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre
personer, der har lovlig adgang til virksomheden.
Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i
erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser,
opskrifter, modeller el.lign., må ikke ubeføjet benytte sådant
materiale eller sætte andre i stand hertil.
Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmelighed,
såfremt kendskab til eller rådighed over den er opnået i strid med de
ovenfor nævnte bestemmelser.

Jeg vil mene, at software må høre ind under stk.4 og den er som jeg
kan se det tidsubegrænset. Det betyder vel at software løsninger du
(eller andre) har udviklet i et firma må du ikke tage med og bruge i
et senere ansættelsesforhold.

Al anden viden er begrænset til 3 år efter ophør af
ansættelsesforholdet jf . stk2.

/Jacob