Tilbagebetaling ved afbrudt uddannelse (kø~
Fra : Hans Christiansen

Dato : 12-09-07 16:40

Jeg stillede en række spørgsmål til en køreskole:

1) Hvem indgår jeg kontrakt med og hvem betaler jeg pengene for kørekortet
til?
2) Er den jeg indgår kontrakt med medlem af Dansk Kørelærer-Union?
3) Hvis du har svaret Ja til spørgsmål 2, vil jeg gerne vide hvad det
betyder for mit retsstilling som forbruger?
4) Hvilken beståelsesprocent kan jeg regne med?
5) Hvis jeg har betalt 4800 kroner til at starte med, men ønsker at stoppe
midt i forløbet, hvordan udregner I så hvor meget jeg skal have tilbage?
6) Hvad dækker de 4800 kroner (jeg vil gerne bede om en specifikation) ?

Jeg fik følgende svar:

1 Du indgår ikke direkte kontrakt, men starter på en uddannelse. Det er med
den nye ejer <navn fjernet>. Og også ham du betaler til.

2 <navn fjernet> er medlem af dansk Kørelærer Union.

3 Det betyder at Unionen har et ankenævn og en garantifond, som kan hjælpe /
vejlede eleven hvis der evt skulle køres en sag pga af en klage. Dermed
ingen garanti for at man altid vinder sagen.

4 Beståelses procenten ligger ca på 80. Vi overdriver ikke som nogen andre
gør. Procenten kan også ligge højere, men det svinger lidt.

5 At stoppe? Man har ikke krav på at få penge tilbage, heller ikke gennem
dku. Men vi yder den service som regel at gøre det alligevel. Det udregnes
således; Det du har betalt og det der er ydet, fratrækkes som løspriser. Dvs
du opnår ikke nogen form for rabat og så er der et administrationsgebyr på
kr. 300,- oveni.

6 De 4800,- er halvdelen af pakkeprisen inkl 200,- i dep. De dækker teori,
manøvrebane og 4 kørelektioner. Efter 4 uger skal resten så falde som er kr.
4500,-.

7 <navn fjernet> underviser i teorien og hvem du skal køre med vides ikke
endnu. Ellers har vi også <navn fjernet>.

Mit spørgsmål til gruppen er:

Er det lovligt, at udregne en evt. tilbagebetaling på den måde som er
beskrevet ovenfor? (Altså at der bruges løspriser som er højere end priserne
i tilbuddet)

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-09-07 16:59

Hans Christiansen skrev:
> Er det lovligt, at udregne en evt. tilbagebetaling på den måde som er
> beskrevet ovenfor? (Altså at der bruges løspriser som er højere end priserne
> i tilbuddet)

Hvilken lov mener du skulle være overtrådt?

Der er intet, der forhindrer at man køber en "pakke" og dermed opnår en
rabat - men betingelsen for rabatten er så også at man aftager hele
pakken (den er at betragte som et samlet tilbud).

Man har ikke bare pr automatik ret til at udvælge de interessante
elementer i pakken, og så undlade at købe resten.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Codexx

Dato : 12-09-07 17:01

Hans Christiansen wrote:
> Jeg stillede en række spørgsmål til en køreskole:

[klip]
> 5) Hvis jeg har betalt 4800 kroner til at starte med, men ønsker at
> stoppe midt i forløbet, hvordan udregner I så hvor meget jeg skal
> have tilbage?
> Jeg fik følgende svar:
[klip]
> [...]
>
> Er det lovligt, at udregne en evt. tilbagebetaling på den måde som er
> beskrevet ovenfor? (Altså at der bruges løspriser som er højere end

Du har sådan set slet ikke krav på at hæve aftalen, medmindre køreskolen
misligholder den. Derfor må svaret på dit spørgsmål blive at det er fuldt
lovligt.

/Bacher

Fra : alexbo

Dato : 12-09-07 17:12

"Hans Christiansen" skrev

> Er det lovligt, at udregne en evt. tilbagebetaling på den måde som er
> beskrevet ovenfor? (Altså at der bruges løspriser som er højere end
> priserne i tilbuddet)

Ja, hvis du tegner et abonnement med 12 numre for 600 kr. vælger efter 4
numre at afbryde og leverandøren accepterer dette.
Så beregner han sig 4 blade af løssalgsprisen på 75 kr. samt måske et gebyr.
Sådan hænger mængderelaterede tilbud sammen, hvis man køber meget får man
rabat.

Desværre virker det ikke omvendt,
man kan ikke købe en kasse øl på tilbud, opdage man ikke er så tørstig, kun
drikke 20 og få 10 refunderet til løssalgsprisen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lau

Dato : 13-09-07 08:09

> Desværre virker det ikke omvendt,
> man kan ikke købe en kasse øl på tilbud, opdage man ikke er så tørstig,
> kun drikke 20 og få 10 refunderet til løssalgsprisen.

shit - jeg var ellers på vej i føtex med tømmermænd og de sidste 2 øl!!

vh
Lau

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-07 20:36

Hans Christiansen wrote:

> Er det lovligt, at udregne en evt. tilbagebetaling på den måde som er
> beskrevet ovenfor? (Altså at der bruges løspriser som er højere end
> priserne i tilbuddet)

Lyder umiddelbart som samme princip som fx trafikselskaber benytter når der
skal ske tilbagebetaling af 10 turs kort

Ikke at det nødvendigs gør metoden lovlig, men må formode at metoden er
accepteret af den myndighed der nu fører tilsyn med sligt

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-09-07 20:53

Peter Lykkegaard skrev:
> Ikke at det nødvendigs gør metoden lovlig,

Jo metoden er ganske lovlig - Codexx har været inde på hvorfor, men jeg
kan da godt uddybe lidt.

Der er indgået en aftale mellem kunde og trafikselskab om køb af ti
rejser til X antal kroner.
Trafikselskabet har fremsat et tilbud (AFTL §1) og kunde har accepteret
det (også AFTL §1). Dermed er er en aftale sluttet (jf. AFTL §1 og
Danske Lov 5-1-1) og kunden har slet ikke krav på at kunne træde tilbage
fra aftalen og få noget som helst refunderet.

Uden at jeg skal forsøge at lyde som en smart-ass: Det er helt
almindelig 1. semesters aftaleret.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-07 21:16

Jesper Brock wrote:

> Jo metoden er ganske lovlig

Sorry jeg mente:
Olsen har en lidt alternativ måde at åbne andres Franz Jäger pengeskabe på
men det ikke ensbetydende med at metoden er helt lovlig :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-09-07 21:37

Peter Lykkegaard wrote:

> Olsen har en lidt alternativ måde at åbne andres Franz Jäger
> pengeskabe på men det ikke ensbetydende med at metoden er helt lovlig

Hvis det var med ejerens accept, skulle metoden vel ikke være i konflikt
med lovgivningen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-07 21:58

Erik Olsen DK wrote:

> Hvis det var med ejerens accept, skulle metoden vel ikke være i
> konflikt med lovgivningen.

I særlige tilfælde jo :)

- Peter

--