straffelovens paragraf 224
Fra : Peter Loumann

Dato : 12-09-07 08:21

http://www.dr.dk/nav/tekstttv/indexx.htm side 118:

"en skuespiller i julekalenderen og
DR's dramaserie er idømt betinget
fængsel og samfundstjeneste for
overtrædelse af straffelovens paragraf
224, der handler om "anden kønslig
omgang end samleje"."

Tv 2' tekst-tv har en tilsvarende formulering.

Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi vist
være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad
handler det i virkeligheden om?

Det er hverken navn eller detaljer jeg spørger om.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-09-07 08:29

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad

§ 224 handler om, at det, der er ulovligt iflg. en række andre paragraffer
(om voldtægt mv.), også gældder "anden kønslig omgang end samleje". Det er
m.a.o. ikke til at afgøre, hvad han helt nøjagtigt har gjort.

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-09-07 08:45

On Wed, 12 Sep 2007 09:28:46 +0200, Christian R. Larsen wrote:

> § 224 handler om, at det, der er ulovligt iflg. en række andre paragraffer
> (om voldtægt mv.), også gældder "anden kønslig omgang end samleje". Det er
> m.a.o. ikke til at afgøre, hvad han helt nøjagtigt har gjort.

Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
"for seksuel tvang" eller
"for seksuel udnyttelse af mindreårig".

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-09-07 09:31

Peter Loumann wrote:
> Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
> "for seksuel tvang" eller
> "for seksuel udnyttelse af mindreårig".

Ja. Paragraf 224 kan ikke stå alene.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-09-07 15:50

Peter Loumann wrote:

> Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
> "for seksuel tvang" eller
> "for seksuel udnyttelse af mindreårig".

Nå er det *der* vi er henne? Den tanke havde slet ikke faldet mig ind...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Wilstrup

Dato : 15-09-07 16:12

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
> "for seksuel tvang" eller
> "for seksuel udnyttelse af mindreårig".

Ifølge pressen er det ikke en mindreårig, der er i spil
her,men en jævnaldrende.

Fra : Per

Dato : 12-09-07 08:37

Peter Loumann wrote:
> [...]
>
> Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi
> vist være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere.

Anden kønslig omgang end samleje = analsex og oralsex mv.

Dvs. det er alt andet end et egentligt samleje mellem mand og kvinde.

Mvh. Per

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-09-07 09:02

On Wed, 12 Sep 2007 09:37:16 +0200, Per wrote:

> Anden kønslig omgang end samleje = analsex og oralsex mv.

Ja, og andre fornøjelige ting

> Dvs. det er alt andet end et egentligt samleje mellem mand og kvinde.

Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde
fandtes vist en straffelovsbestemmelse om "Omgjængelse imod Naturen", men
det er heldigvis længe siden.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Allan F

Dato : 12-09-07 12:31

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde
> fandtes vist en straffelovsbestemmelse om "Omgjængelse imod Naturen", men
> det er heldigvis længe siden.

Det springende punkt er nok her, at der var tale om tvang.

Allan F

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-09-07 15:48

Peter Loumann wrote:
> Ja, og andre fornøjelige ting

> Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde

Det er sikkert stadig ulovligt i bl.a. staten Kansas.

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-09-07 16:11

Peter Knutsen wrote:

> Det er sikkert stadig ulovligt i bl.a. staten Kansas.

Ikke i dit private hjem i Kansas takket være den amerikanske højesteret
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodomy_laws_in_the_United_States

Fra : BS

Dato : 12-09-07 09:15

> [...]
>
> Det er hverken navn eller detaljer jeg spørger om.
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-09-07 09:35

BS wrote:
> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

Du gætter og oven i købet forkert, hvis man skal tro på
oplysningerne i dagens udgave af Ekstra Bladet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-07 09:38

BS skrev:
> "Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> wrote in message

> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

Med en betinget dom. Næppe. § 224 er tvang, vold eller en person i
hjælpeløs tilstand.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-09-07 15:49

Jonas Kofod wrote:

> Med en betinget dom. Næppe. § 224 er tvang, vold eller en person i
> hjælpeløs tilstand.

Heller ikke hvis det har været en fjorten trekvartårig, der under hele
retsagen konsekvent har benægtet at der er sket noget som helst andet
end uskyldige kindkys?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-07 19:49

Peter Knutsen skrev:

> Heller ikke hvis det har været en fjorten trekvartårig, der under hele
> retsagen konsekvent har benægtet at der er sket noget som helst andet
> end uskyldige kindkys?

Det spørgsmål du stiller har betydning for domsafsigelsen ikke
strafudmålingen.
Man kan ikke blive dømt skyldig men med knap så slem straf fordi vi ikke
er helt så overbeviste (fordi det har været en fjorten trekvartårig, der

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-07 10:01

BS skrev:

> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

eller sex ved tvang eller sex med nogen man har ansvar for eller
sex med nogen der er underbegavede eller ...

§ 224. Bestemmelserne i §§ 216- 223 a finder tilsvarende
   anvendelse med hensyn til anden kønslig omgængelse
   end samleje.

--
Bertel

Fra : Wilstrup

Dato : 15-09-07 16:18

"BS" <2bwithu_@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

Det er der ikke tale om, og det er han heller ikke dømt for
ifølge EB.

Fra : urlex

Dato : 12-09-07 14:11

EkstraBladet tør hvor andre tier: http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article336626.ece

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-07 14:17

urlex skrev:

> EkstraBladet tør hvor andre tier: http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article336626.ece

Ja, nogen gange er sådan noget nu ikke et spørgsmål om mod eller at
turde - rettere noget knapt så smigrende.
Men så fik vi jo alle den sladder vi higede efter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-09-07 15:47

Peter Loumann wrote:
> [...]
> være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad

Ja, jeg undrede mig også, men så kom jeg i tanker om en mulig forklaring.

> Det er hverken navn eller detaljer jeg spørger om.

Det forholdt sig sådan, for nogle århundreder siden da katolicismen var
mest puritansk, at sex kun måtte finde sted når formålet var
reproduktion. Dette medførte ikke bare hetz mod bøsser[1], men også mod
heteroseksuelle der dyrkede andre former for sex end vaginalt samleje,
eller som forsøgte sig med coitus interruptus(sp?).

Det må dreje sig om nogle journalister, der er kommet til at kigge i for
gamle lovbøger.

(Alternativt er de nogle latterlige paphoveder, som i deres artikler har
udeladt vital og meningsbærende information.)

[1] Sex indebærer jo, pr middelalderlig definition, mindst 1 stk. penis.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org