/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
lejeloven § 33 stk. 3 -løbedage
Fra : Codexx


Dato : 11-09-07 19:09

Hej gruppe

LL § 33:
....
Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende hverdag. Betaling
anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen.
Er denne hverdag en lørdag, er betaling den følgende hverdag rettidig.
---------

Jeg læser bestemmelsen således at hvis den 3. løbedag er en lørdag udskydes
betalingsfristen til næste hverdag. Eksempel:

forfaldsdag: onsdag
1. løbedag: torsdag
2. løbedag: fredag
3. løbedag: lørdag
Da sidste løbedag er lørdag forlænges fristen til mandag.
-------

Imidlertid skriver min lærebog følgende:

"For lejebetalinger giver LL § 33, stk. 3, 2. pkt., debitor tre løbedage
efter forfaldsdagen (medmindre denne er en lørdag; i så fald har lejeren kun
løbedage til den følgende hverdag)

-og det er jo ikke det samme. Forfatteren mener altså at såfremt
forfaldsdagen er en lørdag er sidste rettidige betalingsdag mandag, og ikke
torsdag. Det kan da ikke passe?

Jeg er godt klar over det er flueknepperi, men muligheden for at finde en
indholdmæssig fejl i bogen tiltaler mig, så ved nogen om jeg har ret?

/Bacher



 
 
Jesper Lund (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-09-07 19:28

Codexx wrote:

> LL § 33:
> ...
> Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag
> eller grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende
> hverdag. Betaling anses for rettidig, når den sker senest den 3.
> hverdag efter forfaldsdagen. Er denne hverdag en lørdag, er
> betaling den følgende hverdag rettidig. ---------

IANAL, men jeg har brugt en del tid på at implementere dagekonventioner
i finansielt software (til obligationsanalyse, ikke afvikling) efter
diverse mere
eller mindre juridiske regler

Det er lidt forvirrende at lørdag kaldes en hverdag i den sidste sætning
af ovenstående, da man ikke kan gennemføre betalinger på en lørdag i
Danmark (bortset fra kontant betaling, som man helst ikke må benytte i
disse Big Brother tider).

Jeg læser det på denne måde:

Først skal have have en forfaldsdag, som skal være en hverdag (man-fre,
ikke helligdag). Hvis forfaldsdagen ikke er en hverdag, flyttes den til
den efterfølgende hverdag (Following princippet, som det kaldes i den
finansielle sektor). Eksempel lørdag bliver til mandag.

Dernæst der er tre løbedage, således at man kan betale rettidigt senest
den 3. hverdag (igen mandag-fredag, som ikke er helligdag) efter
forfalddatoen. Hvis den ovenstående mandag eksempelvis var lige før
påsken, ville +3 hverdage være en torsdag, men da det er skærtorsdag,
rykkes datoen til den efterfølgende tirsdag (så kan man drikke huslejen
op i påsken).

> Jeg er godt klar over det er flueknepperi, men muligheden for at
> finde en indholdmæssig fejl i bogen tiltaler mig, så ved nogen om
> jeg har ret?

Jeg boede til leje mellem 1998 og 2003 hos udlejere, der havde
nogenlunde styr på reglerne, og betaling skete sidste dag per PBS. Hvis
der kommer flere forskellige opfattelser i tråden, vil jeg da lige
overveje at checke de gamle bankudskrifter...



alexbo (11-09-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-07 19:41


"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev

> Imidlertid skriver min lærebog følgende:
>
> "For lejebetalinger giver LL § 33, stk. 3, 2. pkt., debitor tre løbedage
> efter forfaldsdagen (medmindre denne er en lørdag; i så fald har lejeren
> kun løbedage til den følgende hverdag)
>
> -og det er jo ikke det samme. Forfatteren mener altså at såfremt
> forfaldsdagen er en lørdag er sidste rettidige betalingsdag mandag, og
> ikke torsdag. Det kan da ikke passe?
>
> Jeg er godt klar over det er flueknepperi, men muligheden for at finde en
> indholdmæssig fejl i bogen tiltaler mig, så ved nogen om jeg har ret?

Det ved lejeloven.
Den udskyder både forfaldsdag og sidste rettidige betalingsdag, hvis en af
dem falder på en lør/helligdag
Man kan måske sige at der er et lille hul, for man har kun nævnt lørdag i
den sidste del, men måske skyldes det at som standard udskydes en sidste
betalingsdag, hvis den falder på en helligdag.

Din lærebog mener nok at der løber yderlige løbedage på til den følgende
hverdag.

§ 33. Lejen kan kræves betalt månedsvis forud.
Stk. 2. Er lejen beregnet for en kortere periode end en måned, kan den
kræves betalt forud for den periode, den vedrører.

Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende hverdag. Betaling
anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen.
Er denne hverdag en lørdag, er betaling den følgende hverdag rettidig.

mvh
Alex Christensen







Jesper Lund (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-09-07 19:54

alexbo wrote:

> Din lærebog mener nok at der løber yderlige løbedage på til den
> følgende hverdag.

Jeg synes faktisk at dette citat fra OPs lærebog *inddrager* nogle dage,
i forhold en fortolkning om at både forfaldsdagen og sidste rettidige
betalingsdato rykkes til næste hverdag, hvis de falder på en
ikke-hverdag (herunder lørdag).

>> (medmindre denne er en lørdag; i så fald har lejeren kun løbedage til
>> den følgende hverdag)

> Man kan måske sige at der er et lille hul, for man har kun nævnt
> lørdag i den sidste del, men måske skyldes det at som standard
> udskydes en sidste betalingsdag, hvis den falder på en helligdag.

Du kan ikke gennemføre en betaling på en lørdag i Danmark.



alexbo (11-09-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-07 20:10


"Jesper Lund" skrev

> Du kan ikke gennemføre en betaling på en lørdag i Danmark.

Det vidste jeg ikke, jeg kunne sidste lørdag, jeg må hellere prøve igen på
lørdag.

mvh
Alex Christensen



Jesper Lund (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-09-07 20:19

alexbo wrote:

>> Du kan ikke gennemføre en betaling på en lørdag i Danmark.
>
> Det vidste jeg ikke, jeg kunne sidste lørdag, jeg må hellere
> prøve igen på lørdag.

Jo, både din netbank og posthuset er skam åbent, men det har samme
effekt som hvis du betaler den efterfølgende mandag (checke dine
valørdage på bankkonto udskriften).



alexbo (11-09-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-07 21:05


"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i

> Jo, både din netbank og posthuset er skam åbent, men det har samme effekt
> som hvis du betaler den efterfølgende mandag (checke dine valørdage på
> bankkonto udskriften).

Nej, hvis sidste rettidige indbetalingsdag er lørdag, er en kvittering fra
posthuset lørdag rettidigt.
Det er en indbetaling mandag ikke.
Rent faktisk er indbetaling på posthus ikke altid nok, i visse tilfælde skal
beløbet være kreditor i hænde på sidste betalingsdag.

At så lejeloven og gældbrevsloven giver løbedage er noget andet.
Lørdag er en hverdag selv om jeg kan se i dit andet indlæg at du mener noget
andet.

Bortset fra det bliver der gennemført masser af betalinger lørdag., der er
mange måder at betale på.

mvh
Alex Christensen



Jesper Lund (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-09-07 21:53

alexbo wrote:

> Nej, hvis sidste rettidige indbetalingsdag er lørdag, er en
> kvittering fra posthuset lørdag rettidigt.
> Det er en indbetaling mandag ikke.

Altså, du sender en regning til A, B og C (ikke husleje eller ydelser på
gældsbrev) sammen med et girokort, hvor du anfører en lørdag som sidste
betalingsdato.

A går på posthuset og betaler om lørdagen.

B betaler i sin netbank om lørdagen. Netbanken accepterer ikke en lørdag
som betalingsdag, og det registreres som en ventende betaling, der
gennemføres om mandag (nogle steder sker det måske automatisk uden at B
opdager det). B laver et screendump for at kunne dokumentere, at
betalingen "skete" om lørdagen, selvom det ikke gør nogen praktisk
forskel for (net)bankens transaktioner.

C betaler altid regninger i sin bank (filial), men C opdager at de har
lukket om lørdagen. C betaler derfor først den efterfølgende mandag.

Lad os antage at kreditor modtager sine penge med *samme* valørdag fra
A, B og C. Pengene kommer i hvert fald ikke videre fra posthuset om
lørdagen, og lørdag kan aldrig være valørdag i noget elektronisk
betalingssystem eller en bank/girokonto.

Vil du mene at kreditor kan gøre misligeholdesbeføjelser gældende mod B
eller C i den situation?



alexbo (11-09-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-07 22:21


"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev

> Vil du mene at kreditor kan gøre misligeholdesbeføjelser gældende mod B
> eller C i den situation?

Ja.
Sidste betalingsdag er sidste betalingdag,
mener du at debitor automatisk har krav på ekstra løbedage p.g a. af
lørdag, eller for den sags skyld søndag.

Nu sætter vi sidste rettidige dag til tirsdag, med postindbetaling som
accepteret.
A betaler på posthuset tirsdag.
B. står foran kreditors dør onsdag morgen og overrækker beløbet, han når at
betale inden A's beløb når frem.
Er B rettidig?

mvh
Alex Christensen



Jesper Lund (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-09-07 22:38

alexbo wrote:

>> Vil du mene at kreditor kan gøre misligeholdesbeføjelser
>> gældende mod B eller C i den situation?
>
> Ja.
> Sidste betalingsdag er sidste betalingdag,
> mener du at debitor automatisk har krav på ekstra løbedage p.g a.
> af lørdag, eller for den sags skyld søndag.

Der er reelt ikke tale om ekstra dage, eftersom kreditor har pengene på
samme tidspunkt, når han har accepteret betaling via girokort på posthus
o.lign. Jeg skrev specifikt at *kreditor* har anført en dato på
girokortet; hvis han havde skrevet "8 dage netto" eller "kontant" på
regningen, og bare anført sit kontonummer, ville jeg mene at pengene
skal være fremme hos kreditor inden den dato,

Jeg vil argumentere ud fra en analogislutning fra gældsbrevslov, lejelov
og andre steder, hvor der står at lørdage fremrykkes til næste hverdag.

> Nu sætter vi sidste rettidige dag til tirsdag, med
> postindbetaling som accepteret.
> A betaler på posthuset tirsdag.
> B. står foran kreditors dør onsdag morgen og overrækker beløbet,
> han når at betale inden A's beløb når frem.
> Er B rettidig?

Nej, men det er en anden situation. Kreditor mister formentlig en
valørdag når han selv sætter kontantbeløbet i banken.



Maria Frederiksen (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 11-09-07 19:50

> Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
> grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende hverdag.
> Betaling anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag efter
> forfaldsdagen. Er denne hverdag en lørdag, er betaling den følgende
> hverdag rettidig.
> ---------
>
> Jeg læser bestemmelsen således at hvis den 3. løbedag er en lørdag
> udskydes betalingsfristen til næste hverdag. Eksempel:
>
> forfaldsdag: onsdag
> 1. løbedag: torsdag
> 2. løbedag: fredag
> 3. løbedag: lørdag
> Da sidste løbedag er lørdag forlænges fristen til mandag.
> -------

Korrekt

>
> Imidlertid skriver min lærebog følgende:
>
> "For lejebetalinger giver LL § 33, stk. 3, 2. pkt., debitor tre løbedage
> efter forfaldsdagen (medmindre denne er en lørdag; i så fald har lejeren
> kun løbedage til den følgende hverdag)
>
> -og det er jo ikke det samme.

Jo, det tror jeg faktisk det er, men blot klumpet formuleret - hvis den 3.
løbedag er en lørdag, har man til mandag (medmindre det er påske, så er det
førstkommende hverdag).

Mvh Maria



Jesper Lund (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-09-07 20:01

Maria Frederiksen wrote:

>> Imidlertid skriver min lærebog følgende:
>>
>> "For lejebetalinger giver LL § 33, stk. 3, 2. pkt., debitor tre
>> løbedage efter forfaldsdagen (medmindre denne er en lørdag; i så
>> fald har lejeren kun løbedage til den følgende hverdag)
>>
>> -og det er jo ikke det samme.
>
> Jo, det tror jeg faktisk det er, men blot klumpet formuleret -
> hvis den 3. løbedag er en lørdag, har man til mandag (medmindre
> det er påske, så er det førstkommende hverdag).

Det er i hvert fald forkert/uheldigt formuleret, i så fald. Normalt
referer et "denne" til senest nævnte dag, så sætningen "medmindre denne
er en lørdag..." må referere til forfaldsdagen, hvilket ikke kan være
korrekt. Brugen af ordet "kun" synes også at indskrænke antallet af
løbedage.



Codexx (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 11-09-07 20:05

Maria Frederiksen wrote:
>> Imidlertid skriver min lærebog følgende:
>>
>> "For lejebetalinger giver LL § 33, stk. 3, 2. pkt., debitor tre
>> løbedage efter forfaldsdagen (medmindre /denne/ er en lørdag; i så
>> fald har lejeren kun løbedage til den følgende hverdag)
>>
>> -og det er jo ikke det samme.
>
> Jo, det tror jeg faktisk det er, men blot klumpet formuleret - hvis
> den 3. løbedag er en lørdag, har man til mandag (medmindre det er
> påske, så er det førstkommende hverdag).

Hmm, så "denne" i parentesen er sidste løbedag og ikke forfaldsdagen... Jeg
burde ellers være i stand til at afkode Mads Bryde Andersens skriverier.

/Bacher



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste