Administrator opsiger PBS-aftaler
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 11-09-07 10:41

I min ejerforening har vores administrator af endnu ukendte årsager været
nød til at opsige alle PBS-aftaler, hvorfor han beder om at regninger vi
modtager i posten straks videresendes til ham for betaling.

Men hvor hurtigt bliver kreditorer informeret om at PBS-aftale er opsagt.
- Umiddelbart efter den er opsagt?
- Når der forsøges overført en fil til PBS med indkrævninger?
- Når forfaldsdatoen er nået, og betalingen afvises pga. mangelende aftale?
- Andet?

Jeg spørger fordi jeg er bange for at flere af disse regninger risikerer at
blive betalt for sent pga. disse opsigelser.
Vil det i så fald ikke være administratoren der er ansvarlig for evt. gener
(gebyrer og manglende forsikrings dækning etc.) som det resulterer i?

PS: Med hensyn til årsagen for opsigelsen af PBS-aftalerne er det 100% uden
foreningens "skyld", men selve årsagen er for så vidt ikke vigtigt for mine
spørgsmål.

Mvh
Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-09-07 18:45

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> skrev:

> [...]
> Vil det i så fald ikke være administratoren der er ansvarlig for
> evt. gener (gebyrer og manglende forsikrings dækning etc.) som det

Jo. Det følger af reglerne for aftalen med PBS. Men du skal næppe regne
med, at kreditor er bekendt med dette.

http://www.betalingsservice.dk/wwcm/resources/file/eb1f5e4db6ebfd3/Debi
torregler_05_11.pdf

§ 13 Fejl, forsinkelse m.v.
Hvis der er fejl eller forsinkelse ved en betaling eller en advisering,
og dette skyldes de involverede pengeinstitutter
eller PBS, skal disse afhjælpe fejlen eller levere på ny, hvis dette er
praktisk muligt og kan ske uden økonomiske konsekvenser,
som står i misforhold til den aftalte ydelse.
Pengeinstituttet er ansvarlig for direkte tab, som påføres Dem, og som
skyldes, at de involverede pengeinstitutter
eller PBS har handlet uagtsomt. Dette gælder dog ikke i det omfang,
tabet skyldes Deres egne forhold.
De involverede pengeinstitutter og PBS er ikke ansvarlige for indirekte
tab.
Kreditor bærer risikoen i forhold til Dem, hvis der er forsinkelse,
fejl eller mangler ved en betaling. Kreditor kan derfor
ikke gøre misligholdelsesvirkninger gældende over for Dem i denne
anledning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-09-07 19:07

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jo. Det følger af reglerne for aftalen med PBS. Men du skal næppe
> regne med, at kreditor er bekendt med dette.

Øh, i dette tilfælde har debitor (=ejerforeningen) opsagt aftalen med
PBS, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 14-09-07 14:49

Jesper Lund wrote:
> Øh, i dette tilfælde har debitor (=ejerforeningen) opsagt aftalen med
> PBS, hvis jeg har forstået det rigtigt?

En ekstern administrator har opsagt dem uden ejerforeningensbestyrelses
vidende.
Det viser sig at administrator har skiftet administrativt system, og derfor
åbentbart har været nød til det.

/Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-09-07 15:23

Peter D. Jørgensen wrote:

> En ekstern administrator har opsagt dem uden
> ejerforeningensbestyrelses vidende.
> Det viser sig at administrator har skiftet administrativt system,
> og derfor åbentbart har været nød til det.

Det er jeres problem, ikke kreditors. I har givet administrator fuldmagt
til at handle på foreningens vegne, og hvis han laver fejl, er det jeres
og ikke kreditors problem. Afhængig af omstændighederne kan I søge
erstatning for et eventuelt tab hos administrator (fuldmægtigen), men
det er igen kreditor uvedkommende. Kreditor skal bare have sine penge.

På det mere praktiske plan er jeg ikke sikker på at problemet med
opsigelse af PBS aftaler er så stort. Når regninger skal udsendes,
checkes først hvilke debitorer der omfattet af PBS aftaler. De
resterende regninger udsendes så per brev eller hvad man nu benytter.
Altså burde I få regningen på den ene eller den anden måde. Det er
selvfølgelig ingen garanti for at regningen bliver betalt, hvis jeres
administrator har rod i sagerne...

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-09-07 21:10

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Øh, i dette tilfælde har debitor (=ejerforeningen) opsagt aftalen
> med PBS, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Ja det kan egentligt godt være jeg har opfattet problemstillingen
forkert. For selvfølgelig er reglen ikke relevant, hvis man selv
opsiger aftalen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-09-07 15:07

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vil det i så fald ikke være administratoren der er ansvarlig for evt.
> gener (gebyrer og manglende forsikrings dækning etc.) som det resulterer

Nu er administrator jo formodentlig blevet bedt om (bla.) at sørge for at
betale regninger mv. til tiden, så det er altid hans ansvar at det sker, og
han må derfor også udrede erstatning/tabsdækning hvis det ikke sker (uanset
om det skyldes opsigelse af PBS-abb. el. andet).
Kun hvis foreningens egne beslutninger eller direktiver forhindrer en
rettidíg betaling kan han fritages for erstatning (og her vil jeg endda
mene, at han på forhånd skal have gjort opmærksom på at problemerne vil
eller vil kunne opstå).

/Per

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 14-09-07 17:27

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> rettidíg betaling kan han fritages for erstatning (og her vil jeg
> endda mene, at han på forhånd skal have gjort opmærksom på at

Det var præcis det jeg troede og ikke mindst det jeg håbede
Tak for svar.

/Peter