Typosquatting
Fra : dkgryf

Dato : 10-09-07 17:26

Hej
Jeg har idag modtaget besked om, at jeg har fået medhold i en klage om
typosquatting - helt fint.
Jeg spurgte så DK-Hostmaster om jeg så selv kunne registrere domænet,
hvilket jo måtte være rimeligt - jeg gik ud fra, at når der var givet
medhold i en klage så ville domænet blive fjernet for almindelig
registrering.
Jeg blev noget overrasket over det svar som jeg fik:
"Du har mulighed for at sætte dig på venteliste til domænenavnet via vores
hjemmeside http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=41

Hvis beslutningen ikke indbringes for Klagenævnet, vil domænenavnet efter
min. 4 uger blive sat sletning. Ved opskrivning på venteliste vil du få det
tilbudt, før det bliver givet fri til registrering."

Hvis det virkelig er tilfældet, at et domæne som er blevet suspenderet pga.
typosquatting kan registreres af hvem som helst når det bliver sat til
sletning, så har jeg svært ved at se formålet med
typosquattingproblematikken - for der vil ved fortsat brug af domænet være
tale om typosquatting, bare med en ny ejer....

Mvh
Mogens

Fra : Codexx

Dato : 10-09-07 18:13

dkgryf wrote:
> [...]
> typosquattingproblematikken - for der vil ved fortsat brug af domænet
> være tale om typosquatting, bare med en ny ejer....

Det er jo ikke givet at en ny registrant vil benytte domænet til (bevidst)
typosquatting. Forestil dig for eksempel et udenlandk humbug-selskab
registrerer www.åge.dk for at stjæle bruge fra den store musikbutik
www.aage.dk . Selskabet opfylder de tre krav i
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=273 og domænet slettes derfor i
medfør af reglerne. Dernæst registrer Åge Petersen domænet, da han står
først på ventelisten, med henblik på en hjemmeside om hans frimærkesamling.
Her er der jo ike tale om typosquatting.

/Bacher

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 10-09-07 18:23

"dkgryf" <dkgryf@hotmail.com> skrev :

>for der vil ved fortsat brug af domænet være
>tale om typosquatting, bare med en ny ejer....

Kommer da an på brugen.
--
Jan_stevns

Fra : jesper

Dato : 10-09-07 19:38

Den Mon, 10 Sep 2007 19:23:10 +0200 skrev jan:

> [...]
> typosquattingproblematikken

"Ved opskrivning på venteliste
vil du få det tilbudt, før det bliver givet fri til registrering"

Er det mig der ikke kan læse, eller står der ikke her at man som "offer"
automatisk bliver nummer 1 på ventelisten, til det indklagede domæne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-07 20:12

jesper skrev:

> [...]

> Er det mig der ikke kan læse, eller står der ikke her at man som "offer"
> automatisk bliver nummer 1 på ventelisten, til det indklagede domæne?

Det er dårligt formuleret. Hvis man får det tilbudt som den
første, er man ikke på venteliste. Så har man forkøbsret.

Der menes altså at man ryger bag i køen på ventelisten - og
derfor er det slet ikke sikkert at man får det tilbudt.

--
Bertel

Fra : dkgryf@hotmail.com

Dato : 12-09-07 09:50

Her er den efterfølgende forklaring fra DK-Hostmaster:
Vores regel vedr. suspension i tilfælde
af typosquatting giver os ikke mulighed for at overdrage domænenavnet
til dig, med mindre registranten af det anmeldte domænenavn beder os om
dette. Hvis den anmeldte registrant ikke ønsker domænenavnet overdraget
til klager, betyder det, at domænenavnet - hvis det bliver suspenderet
og der ikke indgives klage til Klagenævnet for Domænenavne inden 4 uger
- bliver sat til sletning. Ganske som alle øvrige domænenavne, der
sættes til sletning, vil det omtalte domænenavn blive tilbudt den første
på ventelisten.

Man bliver ikke automatisk skrevet på ventelisten - det skal man selv gøre
hvis man ønsker det.
/Mogens