Copyright
Fra : Pedersen

Dato : 09-09-07 09:17

Et spørgsmål om Copyright ( ophavsret )

Min søn lavede et fint databaseprogram i 1998,
skrev under programmet: Copyright 1998 og hans navn.

Så kommer spørgsmålet, et firma er begyndt at sælge
et tilsvarende program, som nok kan stort set det samme,
og kalder programmet det samme navn, som det min søn
har lavet, og som anvendes af menge 100

Programmet er lavet for mig, og er et freeware program,
men det som er kommet til senere med samme navn
er et "købe" program.

Det tilsvarende program, af samme navn er "TM" mærket,
men det er vel kun måden logoet er udformet på, eller ?

Gælder Copyright, når man skriver det, eller skal det registreres et sted.

Mvh. B.Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 10:06

"Pedersen" <pedersen@XXXmail.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det er vel kun måden logoet er udformet på, eller ?
>
> Gælder Copyright, når man skriver det, eller skal det registreres et

Copyright gælder (også selvom du ikke skriver det) fra dag 1. Spørgsmålet er
om det er samme kode, eller om det er nyudviklet. Hvis det er deres eget
program, så er spørgsmålet om hvor tæt det ligger i funktionalitet og design
på din søns program. Hvor tæt man kan gå på uden at overtræde loven ved jeg
ikke. Jeg ville nok konsultere en advokat med speciale i den slags sager.

Mvh Tommy

Fra : Pedersen

Dato : 09-09-07 10:33

..

> [...]
> ved jeg ikke. Jeg ville nok konsultere en advokat med speciale i den slags

Det er ikke samme kode, men programnavnet der er det samme,
og det er det samme programmet kan.
Søger man på mit programnavn på Google, kommer der ca: 100
link frem, og så en link til det nye, som har samme programnavn.

Jeg ejer heldigvis domænenavnet.dk så det kan de jo ikke bruge.

mvh. B.Pedersen

Fra : alexbo

Dato : 09-09-07 10:20

"Pedersen" skrev

> Så kommer spørgsmålet, et firma er begyndt at sælge
> et tilsvarende program, som nok kan stort set det samme,
> og kalder programmet det samme navn,

Hvad betyder "nok kan stort set det samme", er det samme program eller har
de bare ved et tilfælde valgt det samme navn.

Et frimærkedatabaseprogram vil formentlig hedde noget med stamps uanset hvem
der navngiver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Pedersen

Dato : 09-09-07 10:38

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-07 10:36

Den 09-09-07 10.16 skrev Pedersen følgende:

> Så kommer spørgsmålet, et firma er begyndt at sælge
> et tilsvarende program, som nok kan stort set det samme,
> og kalder programmet det samme navn, som det min søn
> har lavet, og som anvendes af menge 100

Der er to relevante love:

Ophavsretsloven
Som TBJ skriver, gælder Ophavsretsloven også uden registrering og
mærkning med "copyright". De må selvfølgelig gerne udvikle deres eget
program, og hvis kildekoden til din søns program ikke har været
tilgængelig for andre, så er det nok tvivlsomt, om de har kunnet komme
til at overtræde Ophavsretsloven med hensyn til koden.

Udseendet af programmet kan også være beskyttet, men det kræver, at det
har opnået værkshøjde. Det er nok ikke så nemt at opnå beskyttelse her,
når det gælder et databaseprogram. Så medmindre de har kopieret sådan
noget som ikoner på knapper, eller at programmet har en unik
brugerflade, er der nok ikke noget at komme efter.

Varemærkeloven
De må som udgangspunkt ikke bruge samme programnavn. Det er dog svært
for os at vurdere, om der er problemer i dette tilfælde, når vi ikke
kender navnet. Det er også relevant at vide, om programmerne henvender
sig til samme marked (dansk/engelsk/verdensplan). Og så er det relevant
at vide, hvor firmaet bag det nye program hører hjemme; det kan have
betydning for, hvor svært det bliver at få dem til at ændre navnet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : per christoffersen

Dato : 10-09-07 07:53

> [...]
> hvor firmaet bag det nye program hører hjemme; det kan have betydning for,
> hvor svært det bliver at få dem til at ændre navnet.

For at der kan være rettighed til programnavnet som varemærke skal det enten
1) være registreret som varemærke

eller

2) være anvendt erhvervsmæssigt som om det var et varemærke.

Ud fra det foreliggende er det ikke helt til at sige om 1) eller 2) er
opfyldt.
1) er nok ikke.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-09-07 09:36

Den 10-09-07 08.53 skrev per christoffersen følgende:

> For at der kan være rettighed til programnavnet som varemærke skal det enten
> 1) være registreret som varemærke
> eller
> 2) være anvendt erhvervsmæssigt som om det var et varemærke.

Jeg har ikke meget tjek på varemærkeloven, men er du sikker på
"erhvervsmæssigt"?

§ 3 siger bl.a.:
"ved ibrugtagning af et varemærke her i landet for de varer eller
tjenesteydelser, for hvilke varemærket er taget i brug, og for hvilke
det vedvarende anvendes".

Skal vare udelukkende forstås som varer, der sælges og ikke varer, der
gives væk?

> Ud fra det foreliggende er det ikke helt til at sige om...

Nej, det er ikke mange oplysninger vi har fået.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : per christoffersen

Dato : 10-09-07 09:55

> [...]
> vedvarende anvendes".
>
> Skal vare udelukkende forstås som varer, der sælges og ikke varer, der

Som jeg læser §3, så skal der være tale om erhvervsmæssig anvendelse.
En vare er jo noget der sælges (eller er tænkt solgt).

/Per

Fra : A R:nen

Dato : 10-09-07 10:05

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> [...]
> det vedvarende anvendes".

> Skal vare udelukkende forstås som varer, der sælges og ikke varer, der

Nej (se også § 4 stk 3), det bør være tilstrækkeligt at virksomheden
som helhed betragtet er erhvervsvirksomhed. (Hvis man derimod bare giver
ting/tjenesteydelser væk og ikke sælger noget er der ikke tale om
en erhvervsvirksomhed. Eller højst om en virksomhed uden fremtid...)

Men hvis mærket er "stamps" og produktet har noget med frimærker at
gøre så er det helt klart at mærket er uden det fornødne særpræg der
er en forudsætning for erhvervelse af varemærkeret hvadenten ved
registrering (§ 13 stk 1) eller ibrugtagning (§ 3 stk 2).

Fra : per christoffersen

Dato : 10-09-07 10:16

"A R:nen" <oronkain@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> Nej (se også § 4 stk 3), det bør være tilstrækkeligt at virksomheden
> som helhed betragtet er erhvervsvirksomhed.

Man kan jo også kigge i §1:
"...Ved varemærker forstås særlige kendetegn for varer eller
tjenesteydelser, som benyttes eller agtes benyttet i en erhvervsvirksomhed."

Der skal altså også iflg, denne paragraf være tale om erhvervsmæssig brug.

/Per

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-07 20:39

Kim Ludvigsen wrote:
[...]
> [...]
> at vide, hvor firmaet bag det nye program hører hjemme; det kan have
> betydning for, hvor svært det bliver at få dem til at ændre navnet.

Jeg gad også godt vide, nu hvor Pedersen har kendskab til eksistensen af
det andet program, om han er juridisk forpligtet til at kontakte dem og
gøre opmærksom på sammenfaldet? Eller er det lovligt for ham at vælge
intet at gøre?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org