Pris på service af bil.
Fra : retroman

Dato : 08-09-07 13:16

Hejsa

1. service af min bil, og jeg får en stor regningen (over kr 4000!), en af
posterne ud over service er en bremse rens & smøring til kr 1000, som jeg
overhoved ikke har bestilt eller fremgår af servicehæftet!, det syntes jeg
er noget svineri at smide på! hvad kan jeg gøre ud over indsigelse?, betale
beløbet minus de kr 1000,- eller hvad?.

Fra : KT

Dato : 08-09-07 14:04

Din dyt har sikkert trængt til at få ordnet bremserne for at kunne køre
lovligt. Check af bremser er en del af service og har checket indikeret
noget arbejde, skal det vel også udføres.

Knud

Fra : Bjarne

Dato : 08-09-07 14:14

retroman skrev:
> [...]
> er noget svineri at smide på! hvad kan jeg gøre ud over indsigelse?, betale

Fremgår det ikke af servicehæftet, at bremserne skal efterses?

Med mindre bilen er helt ny, bliver det svært at påvise, at de ikke
trængte til rensning og smøring.

Det ville omvendt være uforsvarligt at lade en bil forlade service med
f.eks. hængende bremser.

Bjarne

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 14:31

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> trængte til rensning og smøring.
>
> Det ville omvendt være uforsvarligt at lade en bil forlade service med

bilen er ret ny (købt fra ny sidste år) og har kørt km 20.000 da den selv
meldte serice, i service hæftet står der intet om smøring (det er noget
mange værksteder gør for at lave optrækkeri)

Fra : William 'Billy-Boy' ~

Dato : 08-09-07 15:11

On Sat, 8 Sep 2007 15:30:46 +0200, "retroman" <retroman@(nonono).no>
wrote:

>bilen er ret ny (købt fra ny sidste år) og har kørt km 20.000 da den selv
>meldte serice, i service hæftet står der intet om smøring (det er noget
>mange værksteder gør for at lave optrækkeri)

Så benytter du da bare et andet værksted for eftertiden.

--
Don't mess with left-wing activists.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 15:45

"William 'Billy-Boy' Boysen" <Billy-Boy.er.med@tur.for.første.gang> skrev i
en meddelelse news:5bb5e3dl9lpm7qcq12aiuvlvghh84seaj5@4ax.com...

> Så benytter du da bare et andet værksted for eftertiden.
>
> --
Yeps .

Fra : Jesper Juul

Dato : 08-09-07 15:39

retroman skrev:
> [...]
> meldte serice, i service hæftet står der intet om smøring (det er noget
> mange værksteder gør for at lave optrækkeri)

Nu når du jo åbenbart er ekspert i serviceeftersyn, skulle du da snildt
kunne overbevise værkstedet om at du skal have pengene tilbage.

Jesper

Fra : KT

Dato : 08-09-07 16:46

> [...]
> meldte serice, i service hæftet står der intet om smøring (det er noget
> mange værksteder gør for at lave optrækkeri)

Under alle omstændigheder skal bremserne efterses - VED HVERT SERVICE.

Det er ikke unormalt at de trænger til rens, justering og smøring efter
20.000 km - så jeg synes ikke du har noget at komme efter - medmindre du
ønsker at vejene skal være usikre pga. dårligt vedligeholdte biler/bremser.

Knud

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 21:56

"KT" <kn.th@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 20.000 km - så jeg synes ikke du har noget at komme efter - medmindre du
> ønsker at vejene skal være usikre pga. dårligt vedligeholdte

Hmm...hvis de er skæve skiverne bliver de skifte på garantien, sætter de sig
fast skal jeg så betale?, eller retter de kan sætte sig fast pga.
konstruktionen?...jeg vil da mene at de første to år må være et problem fra
fra fabrikken at det ikke kan klare dette, bilen er omfattet af garanti ikke
rek. ret.

Fra : KT

Dato : 09-09-07 07:09

> [...]
> konstruktionen?...jeg vil da mene at de første to år må være et problem
> fra fra fabrikken at det ikke kan klare dette, bilen er omfattet af
Bremser er en sliddel og de bliver også slidte på 20.000 km afhængig af
hvordan du kører og bremser bilen. En detalje som f.eks. at parkere bilen i
f.eks. 14 dage og bruge håndbremsen kan godt koste dig skiverne. Er prøvet -
bilen stod 2-3 uger på P-pladsen medens jeg var taget på ferie.

Knud

Fra : retroman

Dato : 09-09-07 07:20

> [...]
> i f.eks. 14 dage og bruge håndbremsen kan godt koste dig skiverne. Er
> prøvet - bilen stod 2-3 uger på P-pladsen medens jeg var taget på ferie.

Det er rigtigt, men jeg har ikke oplevet de har hængt, og rent teknisk
bliver en slid del jo ikke slidt ved IKKE at blive brugt ,-siden at jeg
får garanti på bilen at sælger har bevisbyrden for at fejl og funktionssvigt
åbenbart ikke er omfattet af garantien, og jeg vil da så gerne se at sælger
ikke mener det så er et funktionssvigt, idet man må formode at bilen da den
forlod fabrikken var klargjort således at bremser skal smøres ifb. med
udskiftning af klodser/bakker.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-09-07 09:04

retroman skrev:

> [...]
> forlod fabrikken var klargjort således at bremser skal smøres ifb. med

Hvorfor må man formode det?

Mig bekendt er det helt normalt man fjerner bremsestøv og andet skidt
fra bremserne ved en service. Samtidigt vil man få tilbuddet om at
skifte klodserne hvis de ikke bedømmes at kunne holde til næste service.

Fra : retroman

Dato : 09-09-07 09:08

> [...]
> bremserne ved en service. Samtidigt vil man få tilbuddet om at skifte
> klodserne hvis de ikke bedømmes at kunne holde til næste service.

jo men siden bilen har long life servier (to år, km 30.000 mellem hvert
service),
en helt anden ting som egentligt er mere kritisk er at der står at bremse
væsken er udskiftet, jeg har nu selvføgelig checket alle udluftnings skruer,
og der er støv og møg på dem alle selv kanterne på skruerne har lidt
støv/smuds hvilket ser ud som om de aldrig er blevet rørt!,hverken på selve
skruen eller det gummi som dækker over enden!. jeg har selvføgelig taget en
masse nær billeder, og vil foreligge dette for værkstedet, for det er sgu
kritisk, da den jo så vil køre rundt med næsten 4 år gammel væske til næste
service!.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-09-07 11:12

retroman skrev:

> jo men siden bilen har long life servier (to år, km 30.000 mellem hvert
> service),

Jeg kan simpelthen ikke få dit svar til at passe med det du svarer på.

> [...]
> kritisk, da den jo så vil køre rundt med næsten 4 år gammel væske til næste

Står der ikke bare at bremsevæsken er kontrolleret for vandindhold?
Har du fået en regning for x liter bremsevæske?

Fra : retroman

Dato : 09-09-07 11:58

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Jeg kan simpelthen ikke få dit svar til at passe med det du svarer på.

> Står der ikke bare at bremsevæsken er kontrolleret for vandindhold?
> Har du fået en regning for x liter bremsevæske?

der er hakket af ved to punkter:

Bremsevæskestand kontroller ,efterfyld
Udskift bremsebæske, hvert andet år.

da bilen kører km 30.000/ 2 år mellem service, skal bremsevæsken skiftes,
således at jeg ikke næsten gang til servicer har 4 år gammelt bremsevæske.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 09-09-07 09:07

"retroman" <retroman@(nonono).no> skrev :

>og jeg vil da så gerne se at sælger
>ikke mener det så er et funktionssvigt

Netop det kan sælgeren da nemt dokumentere :

Endt du inde i forretningen da du kørte hen til ham , eller standsede
du pænt udenfor ?

pas nu på dit svar ;)

--
Jan_stevns

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 12:06

> [...]
> 20.000 km - så jeg synes ikke du har noget at komme efter - medmindre du
> ønsker at vejene skal være usikre pga. dårligt vedligeholdte

På moderne biller adskiller man ikke bremserne og smører dem....!
Noget jeg iøvrigt er dybt forundret over.
Min gamle Toyota Camry fra 83. fik jeg serviceret for hver 8000 km
(Olieskift og smøring) og for hver anden gang bad jeg om at få bremserne
serviceret og smurt. Uha, altdi perfekte bremser
Men i dag adskiller amn ikke og smører. De får hverken vådt eller tørt...
Kun blir belægninger skiftet, hvis de er for slidte, og skiver skiftet, hvis
de er i undermål.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-07 16:29

"KT" <kn.th@c.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> 20.000 km - så jeg synes ikke du har noget at komme efter - medmindre du
> ønsker at vejene skal være usikre pga. dårligt vedligeholdte

Jeg kører over 100.000 uden at røre mine bremser overhovedet og de bremser
fint - lige bevist ved syn.

På den ande side er det almindelig kendt at værksteder tager for service,
som ikke er lavet. Dette gælder især firmabiler, hvor regningerne som regel
bliver betalt uden at nogen hyler højt i telefonen...

Hvilken bil kører du som trænger til eftersyn hver 20.000 ?? Min bil kører
op til 50.000 mellem hvert olieskift og det er endda diesel!!

Hold dig til at skrive om noget du har forstand på, Knud. Jura og biler er
ikke noget du ved en hattenål om.

--
Per

Fra : KT

Dato : 09-09-07 17:34

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> op til 50.000 mellem hvert olieskift og det er endda diesel!!
>
> Hold dig til at skrive om noget du har forstand på, Knud. Jura og biler er
> ikke noget du ved en hattenål om.

Jeg har 2 stk Peugeot hhv. 107 og 307. De har begge 30000 km / 1 års
serviceinterval. Den lille har endnu ikke prøvet det, men den anden har
været der (2 gange) - og også fået lavet bremser.

Tidligere har jeg haft en Citroen Xsara gennem 6-7 år - så vidt jeg husker
15000 km intervaller. Også den har fået kigget på bremser flere gange.

Jeg tror nok jeg ved mere om, hvad jeg har med at gøre end du (det lyder det
til)

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-07 21:37

> [...]

> 15000 km intervaller. Også den har fået kigget på bremser flere gange.
>
> Jeg tror nok jeg ved mere om, hvad jeg har med at gøre end du (det lyder

Du ved noget om franske bilers værksteder. Det er det hele. Hvis en bil ikke
kan køre 15.000 km uden at få kikket bremser - hvorfor er der så biler med
50.000 km´s serviceinterval?

--
Per

Fra : Trollo

Dato : 25-09-07 01:45

> [...]
>
> Du ved noget om franske bilers værksteder. Det er det hele. Hvis en bil
> ikke kan køre 15.000 km uden at få kikket bremser - hvorfor er der så

Serviceintervallerne bliver skruet op for at kunne sælge bilen med færre
eftersyn, altså den er ikke så dyr i service.

Men! når bilen så kommer til service er mange komponenter ofte slidt helt op
og umulige at adskille pga. ir og rust.

Og så kan man diskutere om det er forsvarligt at køre 50.000 km eller mere
uden at få kontrolleret bremser. Jeg mener det hænger sammen med hvordan ens
kørsel er.

//Trollo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-07 18:30

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> Hvilken bil kører du som trænger til eftersyn hver 20.000 ?? Min bil
> kører op til 50.000 mellem hvert olieskift og det er endda diesel!!

Min 306'er har serviceinterval på 20.000km og olien skiftes for hver ca.
10.000km - og det er også en diesel.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-07 21:38

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> Min 306'er har serviceinterval på 20.000km og olien skiftes for hver ca.
> 10.000km - og det er også en diesel.

Er anti-reklamer tilladt her?

:)

--
Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-07 22:06

> Er anti-reklamer tilladt her?
>:)

hehe, i så fald kan jeg hurtigt oversvømme gruppen ;)

Fra : Trollo

Dato : 25-09-07 01:38

> [...]
> op til 50.000 mellem hvert olieskift og det er endda diesel!!
>
> Hold dig til at skrive om noget du har forstand på, Knud. Jura og biler er

Over 100.000 uden at få kontroleret bremser?
Lad venligst være med at køre bag mig!

//Trollo

Fra : Henning

Dato : 08-09-07 17:05

>meldte serice, i service hæftet står der intet om smøring (det er noget
>mange værksteder gør for at lave optrækkeri)

Påstand baseret på hvad?

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 17:59

> Påstand baseret på hvad?

baseret på at andre jeg kender ikke fik det lavet, og at det ikke står
omtalt i service hæftet, som eller er MEGET grundigt udført med hvad der
skal laves, desuden blev jeg jo ikke kontaktet om dette.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-09-07 18:14

> baseret på at andre jeg kender ikke fik det lavet, og at det ikke står
> omtalt i service hæftet, som eller er MEGET grundigt udført med hvad der
> skal laves, desuden blev jeg jo ikke kontaktet om dette.

Har du lavet en aftale med værkstedet om at de kun må lave punkter på den
liste du nævner, så kan værkstedet naturligvis ikke lave yderligere arbejde
uden din accept.
Har du ingen præcis aftale må du betale for det der er lavet, og du kan så
vælge en anden forhandler næste gang og hos ham sikre en præcis aftale inden
bilen afleveres til reparation.

Mvh Niels

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 18:27

> Har du ingen præcis aftale må du betale for det der er lavet, og du kan så
> vælge en anden forhandler næste gang og hos ham sikre en præcis aftale
> inden bilen afleveres til reparation.

præcist, jeg bedte jo kun om et serice som bilen selv 'beder om' dvs. hvad
der står udførligt i service bogen, der står enddag at døre og hængsler skal
smøres, så hvis nu at de bremser også skulle 'laves' er jeg sikker på det
stod i servicehæftet.

desuden er en check og udskrift fra computeren en del af selve servicet,
hvorfor så der er en 4-gas test fatter jeg ikke, den måler jo udstødningen,
men computern ville jo have meldt om en fejl, og instrument lyset for
'pollution' ville have lyst op til at starte med.

jeg ser det som en måde at trække penge ud af folk, man spørger ikke og går
den så går den.

til sammenligning kan ses et km 30.000 (to års service) på en bil fra samme
koncern, med samme service intervaller (bilen skriver selv når den skal til
service), her er betale for service og de materialer som høre med, alt efter
bogen!.

http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/30kkm.jpg

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-09-07 20:32

> [...]
> lyset for 'pollution' ville have lyst op til at starte med.
>
> jeg ser det som en måde at trække penge ud af folk, man spørger ikke og

I din situation må man tage sagen op når de udleverer bilen far værkstedet
og gennemgår regningen med en. Sender de den til dig kan du jo ringe og høre
hvad der er sket. Er man venlig og forstående i samtalen med værkstedet kan
man sikkert tale sig frem til en løsning.

Mvh Niels

Fra : per christoffersen

Dato : 09-09-07 18:47

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ingen præcis aftale må du betale for det der er lavet, og du kan så
> vælge en anden forhandler næste gang og hos ham sikre en præcis aftale
> inden bilen afleveres til reparation.

Sådan hænger verden jo ikke helt sammen.
Det er rigtigt nok, at man i vid udstrækning må regne med at betale for
arbejde der er udført, hvis det reelt har haft en værdi.
Men det er ikke ensbetydende med, at værkstedet kan lave hvad som helst og
stadig være berettiget til betaling. Fuldstændigt unødige arbejder vil ikke
kunne kræves betalt (med rette).

Hvilken kategori det udførte arbejde i den konkrete sag falder i, skal jeg
ikke kunne sige. Det forekommer mig at være et spørgsmål af mere bil-teknisk
karakter end egentligt juridisk.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-09-07 19:13

"retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i en meddelelse

> [...]
> omtalt i service hæftet, som eller er MEGET grundigt udført med hvad der
> skal laves, desuden blev jeg jo ikke kontaktet om dette.

Jeg ville til gengæld blive stiktosset, hvis mit værksted sendte min bil
hjem fra service, hvor bremserne ikke var i orden.
Man kan måske godt argumentere for at de burde have ringet til dig, på den
anden side er bremserne så vigtigt sikkerhedsmæssigt at et ansvarligt
værksted ikke lader dig køre derfra, hvis de ikke er 100% i orden.

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 19:51

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden side er bremserne så vigtigt sikkerhedsmæssigt at et ansvarligt
> værksted ikke lader dig køre derfra, hvis de ikke er 100% i orden.

jo men at lave noget som ikke fremgår af det som står i service hæftet, hvor
der enddag står 'smøring af lukkemekanisme til motorhjelm' så tror jeg at
fabrikken har fundet ud af at bremserne de nok kan klare de første km 30.000
med sikkerhed, og først skal smøres ifb. med udskiftning af klodser/bakker,
de er trods alt rimeligt vedligeholdesfrie.

Til gengæld blev bremsevæsken ikke skiftet,den tiltrække jo vand, og den
burde være skifte hvis noget skulle være skiftet,-men det står sjovt nok i
servicehæftet at den skal kontrolleres .

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-09-07 20:29

> [...]
> anden side er bremserne så vigtigt sikkerhedsmæssigt at et ansvarligt
> værksted ikke lader dig køre derfra, hvis de ikke er 100% i orden.

De skulle have ringet om yderligere ting de laver, det havde ikke taget mere
end et minut, det beder jeg mit værksted om og det gør de hver gang, det
giver slet ingen sure miner eller problemer, man undgår dem til gengæld helt
på den måde.

Mvh Niels

Fra : Henning

Dato : 08-09-07 20:21

On Sat, 8 Sep 2007 18:59:01 +0200, "retroman" <retroman@(nonono).no>
wrote:

> [...]
>omtalt i service hæftet, som eller er MEGET grundigt udført med hvad der
>skal laves, desuden blev jeg jo ikke kontaktet om dette.

Du har stadig ikke begrundet din påstand "det er noget mange
værksteder gør for at lave optrækkeri" ?

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 20:46

> Du har stadig ikke begrundet din påstand "det er noget mange
> værksteder gør for at lave optrækkeri" ?

påstået teori , se dk.fritid.bil:

'Det ligner hvad vi kom ud for hos Citroen i Ringsted - min kone sad og
ventede mens kassen var til 20000 km service. Mekanikeren kommer ud og
fortæller min kone at de "lige" er nødt til at rense bremser - 10 min.
senere ser hun bilen tøffe ud på prøvetur og så får hun nøglen, da den
kommer tilbage.
På fakturaen var dette anført til 800,- + moms.("rensning og smøring
af bremser")...og jeg ringede ned og spurgte om værkstedets timeløn
virkelig var ca. 5000 - og så var vi ikke gode venner mere'

Fra : Henning

Dato : 09-09-07 16:04

> [...]
>af bremser")...og jeg ringede ned og spurgte om værkstedets timeløn
>virkelig var ca. 5000 - og så var vi ikke gode venner mere'

Det var så een reference - derfra og så til "det er noget mange gør"
er der langt...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-07 16:34

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Det var så een reference - derfra og så til "det er noget mange gør"
> er der langt...

Prøv at følge en firmabil - incognito - på værkstedet og sammenlign
regningen med det der reelt er lavet ... du får et chok!

--
Per

Fra : retroman

Dato : 09-09-07 19:12

> Det var så een reference - derfra og så til "det er noget mange gør"
> er der langt...

så er der flere jeg kender der har haft en Audi til service i Glostrup hvor
der åbenbart er mange firmabiler...der blev de fandme tørret godt, lige fra
at olien var rundet op til nærmeste liter, til alt muligt der blev skrevet
på.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-07 21:39

"retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvor der åbenbart er mange firmabiler...der blev de fandme tørret godt,
> lige fra at olien var rundet op til nærmeste liter, til alt muligt der

X antal liter sprinklervæske på en fyldt beholder er klassikeren :)

Men kræv de gamle stumper næste gang ..

--
Per

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 23:31

> [...]
> trængte til rensning og smøring.
>
> Det ville omvendt være uforsvarligt at lade en bil forlade service med

da bilen er under garanti, så vil jeg da også spørge dem om hvordan de
tolker:

Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for at fejl og funktionssvigt ikke er
omfattet af garantien,-de har jo smurt pga. et funktions svigt!.

Fra : Thomas

Dato : 08-09-07 18:45

On 8 Sep., 14:16, "retroman" <retroman@(nonono).no> wrote:
> [...]
> er noget svineri at smide på! hvad kan jeg gøre ud over indsigelse?, betale

4000 kr for et standardeftersyn uden udskiftning af dele er for meget.
Find dig et nyt værksted og husk at aftale en pris næste gang og vær
præcis mht hvad du skal have lavet.

Og nej jeg tror ikke du kan komme uden om at betale

VH

Thomas

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 18:54

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

præcis mht hvad du skal have lavet.

Og nej jeg tror ikke du kan komme uden om at betale

vi får set, jeg sender en indsigelse anbefalet mandag, så kan han ikke sende
den til Incasso, desuden ryger den også i forbrugerklage nævnet hvis han
ikke sender en anden faktura, så ryger der yderligere ca 7 mdr på, uden
forhandleren kan gøre noget, det koster jo ikke så meget at klage, og han
får en masse bøvl forhandleren....

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/aftaler/inkasso/en-sag-kan-ikke-overgives-til-inkasso-naar-sagen-allerede-verserer-ved-forbrugerklagenaevnet/

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/forbrugslaan/rykkere/inkasso/

http

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-09-07 20:34

> [...]
> han ikke sender en anden faktura, så ryger der yderligere ca 7 mdr på,
> uden forhandleren kan gøre noget, det koster jo ikke så meget at klage, og

Jeg ville ringe og venligt spørge til det og høre om det ikke var muligt at
man kunne lave en aftale om det. Kører man sagen stille og roligt og er
forstående overfor man måske har talt forbi hinanden , så går det ofte uden
de store problemer at lave en aftale. Starter man en krig får man krig, det
er sjældent besværet værd og slet ikke for 1000 kr.

Mvh Niels

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 21:21

> [...]
> uden de store problemer at lave en aftale. Starter man en krig får man
> krig, det er sjældent besværet værd og slet ikke for 1000 kr.

well det er princippet,-hvis de bremser var så dårlige var der jo tale om en
konstrukutions fejl, og der er jo garanti på bilen stadigvæk.

Fra : Martin

Dato : 09-09-07 09:33

> well det er princippet,-hvis de bremser var så dårlige var der jo tale om
en
> konstrukutions fejl, og der er jo garanti på bilen stadigvæk.

Både og. Bremser ER en sliddel lige som dæk er det. Og man får ikke nye dæk
gratis hvis man eksempelvis som det første laver burnout ;)

Mht til bremsevæsken: påstår de at have skiftet den eller står der bare at
den skal kontrolleres i servicehæftet? I så fald kan de have kontrolleret
kogepunktet, som måske var ok, og derfor ingen grund til at skifte.

Ja hvis det var mig ville jeg også forsøge at tale med manden. Har du bare
stilt den og sagt "servicelampen blinker" lav service, jeg så har du været
ret uspecifik og dig og ham kan have vidt forskellige meninger om hvad et
service normalvis omfatter. Nogle går efter bogen, andre tjekker mere for
servicens skyld, og så er der dem som fakturerer ting som rent faktisk ikke
er udført. Det sker især for kvinder ;) Der er nogle som har præsteren at få
skiftet halogen-væske i forlygterne ;)

Men ok hvis du virkeligt gider så kør da bare sagen som en krig. Jeg gad
ikke, bare finde et andet værksted, for nu gider de da SLET ikke have dig
som kunde.

Du skulle prøve at kigge i dit personlige netværk. Er der er ikke nogen med
lidt fingersnilde imellem? Jeg har selv fundet er sted som kan lave alt til
gode priser, og det gælder lige fra pladearbejde til at få ordnet bremser,
eller sågar komme af med bilen hvis den er træt af dage og skal skrottes.
Når man først finder "det rigtige sted" så ved både manden og dig at alting
er godt. Du vil få bedre behandling fordi du kommer igen og igen. Og manden
tjener mere fordi du kommer igen og igen. Derfor finder han ikke på
"narrestreger" som at trække regningen op, for han ved godt at opdager du
noget sådant bare 1 gang så er det good-bye til en ellers god kunde. Det
handler om tillid!

Fra : retroman

Dato : 09-09-07 09:52

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget sådant bare 1 gang så er det good-bye til en ellers god kunde. Det

dybest set giver jeg dig ret,-og selvføglelig kan jeg godt set at man så
yder en ekstra god service ved at lige smøre de par ting...nu er det bare
sådanne at jeg har oplevet et par ting ved værkstedet som ikke har været
positive, feks flere gange retur og få lavet den samme reklamation.

hvis jeg havde fået en kanon service havde jeg betalt,-men nu syntes jeg det
handler om de bevidst sjofler folk, og så bliver jeg sgu sur!.

jeg har allerede fået anbefalet et andet værksted, og der tager jeg hen
næste gang!.

Fra : Trollo

Dato : 25-09-07 02:13

> [...]
> det handler om de bevidst sjofler folk, og så bliver jeg sgu sur!.
>
> jeg har allerede fået anbefalet et andet værksted, og der tager jeg hen

Husk at aftale præcist hvad de skal lave, så du ikke skal ud og finde et nyt
værksted igen.

//Trollo

ps. Skal lige på værksted og ha' skiftet blinklysvæske.

Fra : Trollo

Dato : 25-09-07 02:09

> [...]
> han ikke sender en anden faktura, så ryger der yderligere ca 7 mdr på,
> uden forhandleren kan gøre noget, det koster jo ikke så meget at klage, og

Det findes brodne kar i alle brancher også i autobranchen.

Men husk at der også findes brodne kar iblandt kunderne.

Har du talt med værkstedet om hvorfor de har serviceret bremserne?

Samtale er ofte med til at give forståelse.

//Trollo

Fra : Trollo

Dato : 25-09-07 01:53

> [...]
> jeg er noget svineri at smide på! hvad kan jeg gøre ud over indsigelse?,
> betale beløbet minus de kr 1000,- eller hvad?.

Hvis værkstedet lader dig køre, efter endt eftersyn, og bremserne ikke er
iorden/lovlige og du på vej ud fra værkstedet køre galt fordi bremserne ikke
virker, hvem kommer du så efter?
Værkstedet må fatisk ikke lade dig køre i en ikke lovlig bil og de kan
straffes for det.
Hvis alle værksteder skulle leve op til det var service regningerne nok en
del større.
Tænk over det!

//Trollo

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-07 09:49

Trollo skrev:
> [...]
> virker, hvem kommer du så efter?
> Værkstedet må fatisk ikke lade dig køre i en ikke lovlig bil og de kan

Det lyder ikke godt, hvorfor har man så indført periodisk syn?

Jesper

Fra : BJ

Dato : 25-09-07 09:49

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det lyder ikke godt, hvorfor har man så indført periodisk syn?

Fordi en del overhovedet ikke kommer til jævnlig service/eftersyn med deres
biler.

Så Staten må huske for dem!

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-07 12:48

BJ skrev:
> [...]
>
> KLIP

> Fordi en del overhovedet ikke kommer til jævnlig service/eftersyn med deres

Ahhh smart, men så var det lige før at personer som har været på
værksted regelmæssigt skulle slippe for periodesyn

Jesper

Fra : BJ

Dato : 25-09-07 14:13

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ahhh smart, men så var det lige før at personer som har været på værksted
> regelmæssigt skulle slippe for periodesyn

Bemærkelsesværdigt nok er det også dem, der slipper igennem et periodisk syn
uden problemer.

De skal dog stadig betale for ulejligheden..

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-07 14:31

BJ skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Bemærkelsesværdigt nok er det også dem, der slipper igennem et periodisk syn
> uden problemer.

Jep.

> De skal dog stadig betale for ulejligheden..

Ja, ret usmart når det nu åbenbart er ulovligt for er værksted at give
dig en ikke lovlig bil tilbage.

Jesper

Fra : claus b.p.

Dato : 26-09-07 11:40

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Bemærkelsesværdigt nok er det også dem, der slipper igennem et periodisk
> syn uden problemer.
Som da jeg kørte min bil fra Mercedes-service hen til synshallen og fik den
kasseret for defekte bærekugler, på trods af at værkstedet havde haft tid
til at skifte forhjulslejerne (som intet fejlede) ?

> De skal dog stadig betale for ulejligheden..
Nogle steder både 2 og 3 gange.

/Claus

Fra : BJ

Dato : 26-09-07 11:49

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som da jeg kørte min bil fra Mercedes-service hen til synshallen og fik
> den kasseret for defekte bærekugler, på trods af at værkstedet havde haft
> tid til at skifte forhjulslejerne (som intet fejlede) ?

Ingen regel uden undtagelser.

> Nogle steder både 2 og 3 gange.

Ja, det er uhyre nemt at måle håndværkeres evner omsat til kolde kontanter.

Det ville være rart med et sammenligneligt redskab for kontorfolk eller for
den sags skyld offentlige ansatte.

Det skulle ellers nok give advokaterne noget at se til.

mvh
Bjørn J.