hegn regler i skæl
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-09-07 10:44

hej NG

Vores grund støder jo op til en nabo, jeg vil gerne have et hegn i skæl
intil denne da denne ikke helt er med på hvor skæl er og klipper buske og
andet på min grund.

Jeg vil nu opsætte et hegn og spørger herved om jeg må sætte et hegn i skæl
og hvor højt må dette være?

Nabo er ikke intresseret i et hegn.

Mvh Torben

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 10:51

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev
:

>Jeg vil nu opsætte et hegn og spørger herved om jeg må sætte et hegn i skæl
>og hvor højt må dette være?

find "hegnsloven" frem

--
Jan_stevns

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-09-07 10:59

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
> "Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev
> :

> find "hegnsloven" frem

det er så korrekt at jeg må sætte et 180cm hegn i skæl?
eller 50 cm inde på min grund så jeg selv kan vedligeholde begge sider af
hegnet?

Vh Torben

Fra : Ole C

Dato : 08-09-07 11:14

Torben og Marie-louise Ager skrev blandt andet:

> det er så korrekt at jeg må sætte et 180cm hegn i skæl?

Så er det et "fælleshegn" og kræver at naboen accepterer dets udseende osv.

> eller 50 cm inde på min grund så jeg selv kan vedligeholde begge
> sider af hegnet?

Lyder umiddelbart som den rigtige løsning i jeres tilfælde, selvom det nok
bør trækkes lidt længere tilbage, hvis der er tale om et levende hegn.

--
vh
Ole C.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-09-07 11:25

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Så er det et "fælleshegn" og kræver at naboen accepterer dets udseende
> osv.
Ok
> Lyder umiddelbart som den rigtige løsning i jeres tilfælde, selvom det nok
> bør trækkes lidt længere tilbage, hvis der er tale om et levende hegn.

det vi har PT står 2-3 meter inde på vores grund, her klipper han grene af,
faktisk skaperer har træerne helt ind til stammen i 2 metershøjde, ligesom
at han har smidt så meget snegle gift at alt græs er visnet:0(

Derfor vil jeg simpenhen sætte et raftehegn op, så kan han sku blive inde på
sin egen side!
Tak for jeres svar
mvh torben

Fra : Ole C

Dato : 08-09-07 11:33

> [...]

> græs er visnet:0(
> Derfor vil jeg simpenhen sætte et raftehegn op, så kan han sku blive

Uha. Det er den slags tvister der kan føre til årelang "krig".
Jeg ville I jeres sted helt klart først kontakte kommunens tekniske
forvaltning for at være sikker på at I opfører det nye hegn i
overensstemmelse med evt. regler i lokalplan og lignende. I skal også være
100 pct. sikker på hvor skellet ligger.
Og I slipper måske alligevel ikke for problemer med naboen......

--
vh
Ole C.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 11:39

> [...]

>faktisk skaperer har træerne helt ind til stammen i 2 metershøjde, ligesom
>at han har smidt så meget snegle gift at alt græs er visnet:0(

Måske han trænger at få præciseret hvor skellet befinder sig ??

--
Jan_stevns

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-09-07 11:44

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
> Måske han trænger at få præciseret hvor skellet befinder sig ??

Det ved han for han, markeringen er fint synligt og han river og har sig
rundt omkring den.. så det er ikke problemet.

Jeg kontakter kommunen og får deres præcise regler, vil dog lige give ham en
sidste chance ved atgøre ham opmærksom på at jeg ikke vil tolere hans
arbejde på min grund. hvis det ikke ophører vil der blive opstillet et
"dødt" hegn i 180cm.

Tak for jeres hjælp vh torben

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-09-07 12:53

> [...]
> sidste chance ved atgøre ham opmærksom på at jeg ikke vil tolere hans
> arbejde på min grund. hvis det ikke ophører vil der blive opstillet et

Hvorfor ikke få ham til at betale halvdelen af hegnet?

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-09-07 14:14

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke få ham til at betale halvdelen af hegnet?
I hans øjen er det ikke noget problem,
vh ta

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-09-07 14:30

> I hans øjen er det ikke noget problem,

Det betyder ikke at han slipper for at betale halvdelen.

Jeg går ud fra at det er fgl. du tænker på: § 8. Udgiften eller
arbejdet med rejsning af fælleshegn deles lige mellem parterne,
medmindre hegnets rejsning overvejende er i den ene parts interesse
eller er nødvendiggjort ved den brug, han gør af sin ejendom, eller
hegnsynet har ment at burde imødekomme en af parternes ønske om rejsning
af et særlig kostbart hegn. I sådanne tilfælde fastsætter hegnsynet
udgiftens eller arbejdets fordeling efter den nytte og interesse, hver
af parterne har i hegnets rejsning.
Stk. 2. Skønnes hegnets rejsning udelukkende i den ene parts
interesse, fritages naboen for at deltage i udgiften eller arbejdet herved.

Interessen i stk. 2 skal ikke tolkes som at man kan slippe for at betale
hvis man ikke synes et hegn er nødvendigt. "Den ene parts interesse" kan
fx være at holde husdyr inde. Der skal altså være mere end blot ulyst
til et hegn før man slipper for at betale.

Prøv først at få naboen til at betale halvdelen af et hegn/hæk i kan
blive enige om. Hvis han stiller sig fuldstændig på bagbenene, så
indkalder du til et hegnssyn. Det kan være en ide at forklare naboen
reglerne i forvejen, herunder at han risikerer at stå med regningen for
hegnssynet selv.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-09-07 14:52

> Torben og Marie-louise Ager skrev:
> Det betyder ikke at han slipper for at betale halvdelen.

OK

> [...]
> til et hegnssyn. Det kan være en ide at forklare naboen reglerne i
> forvejen, herunder at han risikerer at stå med regningen for hegnssynet

Ja præcis, dette havde jeg ikke læst! tak for det

vh ta

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-09-07 15:11

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev

> Ja præcis, dette havde jeg ikke læst! tak for det

§ 8 gælder fælleshegn.

Var der ikke en der skrev at rejsning af fælleshegn forudsætter enighed,
og at du derfor måtte rejse hegnet på din side af skel?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ole C

Dato : 08-09-07 16:14

Erik Olsen DK skrev blandt andet:

> § 8 gælder fælleshegn.
>
> Var der ikke en der skrev at rejsning af fælleshegn forudsætter
> enighed, og at du derfor måtte rejse hegnet på din side af skel?

Det var mig der mente at det nok er den bedste løsning i det aktuelle
tilfælde at rejse et hegn på egen grund, da der ikke ser ud til at være
enighed med naboen om ret meget.
Og det kræver altså kræfter at skulle hele turen omkring hegnssyn for at få
en afgørelse, der pålægger begge parter at bidrage til hegnet - dernæst at
blive enige om typen og udseendet - yderligere at få hevet penge i land fra
den genstridige nabo osv., osv.....

--
vh
Ole C.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-09-07 16:33

Ole C wrote:

> [...]
> dernæst at blive enige om typen og udseendet - yderligere at få hevet
> penge i land fra den genstridige nabo osv., osv.....

Tak for opklaringen, jeg blev lidt forvirret.