Husleje af dispotium?
Fra : Jørn

Dato : 08-09-07 00:59

Hej
Jeg har et par lejere, der har bedt mig trække indeværende skyldig husleje,
af deres indbetalte dispotium.
De bor på et værelse med fælles køk/toilet, og har kontraktmæssigt 2mdr.
opsigelse.
Kan man overhovedet bruge et dispotium til andet end istandsættelse og
indfrielse af manglende husleje ved opsigelse, og hvordan er jeg egentligt
stillet ?
Jørn

Fra : KT

Dato : 08-09-07 06:40

Hvis der ikke er nogen istandsættelse efter udflytningen sker der jo ikke
noget ved at udbetale det fra depositum - udover et mindre rentetab fordi du
'afleverer' pengene for tidligt.
Viser der sig derimod skader som udflytter skal betale er du jo i
vanskeligheder. Sikkerheden for betalingen (altså depositum) har du jo
udleveret - og det kan jo være svært at overbevise udflytterne om at der er
en regning som skal betales - ja måske har de ikke noget at betale med.

Knud

Fra : Jubii

Dato : 08-09-07 08:46

"Jørn" <jornhansen2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man overhovedet bruge et dispotium til andet end istandsættelse og
> indfrielse af manglende husleje ved opsigelse, og hvordan er jeg egentligt

Nu skriver du ikke hvor meget du har opkrævet i depositum.
Det er tilladt at kræve indtil 6 måneders husleje i indskud, depositum,
forudbetalt leje o.lign.
Depositum er det beløb udlejer har som garanti for de krav han kan stille
ved lejers fraflytning, f.eks. til flyttevedligeholdelse.
Jeg må tolke det sådan at indskudets størelse er en aftale mellem lejer og
udlejer og så længe det er inden for de lovlige rammer om maksimum beløb,
kan lejer og udlejer frit forhandle beløbets størelse.
Jeg vil også skønne det vigtigt at ændringer i indskuddets størelse
indskrives i lejekontrakten eller på anden vis dokumenteres.
Hvad det bundne beløb bruges til er også frit, da loven kun beskriver
depositum som det udlejer kan binde til de krav han kunne have ved lejers
fraflytning.
Det er så op til dig hvad du kan nøjes med at have bundet til lejerens
flyttevedligeholdelse m.m.

Fra : Henrik Lunnsgaard

Dato : 09-09-07 17:07

Der skelnes imellem
forudbetalt husleje - som kan "boes op" som egentlig er husleje i
opsigelsesperioden. Dette bruges for, at sikre at lejer ikke flytter
indenfor opsigelsen og dermed ikke betaler husleje.

Depositum - bruges som tidligere nævnt til at betale evt. misligholdelse
e.l. krav, i forbindelse med lejers fraflytning.

Så meget firkantet så har lejer ikke krav på at modregne huslejen i
deposita. Gøres dette alligevel kan der blive problemer med, at få betalt
evt. udbedringer.

/Henrik

Fra : Jubii

Dato : 09-09-07 17:40

"Henrik Lunnsgaard" <henrik.hansen@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opsigelsesperioden. Dette bruges for, at sikre at lejer ikke flytter
> indenfor opsigelsen og dermed ikke betaler husleje.

Der er en "aber" der, fordi lejer naturligvis kan flytte nårsomhelst inden
for opsigelsesperioden, og dermed gør det pligtigt for udlejer at genudleje
så hurtigt som muligt og tilbagebetale hvad han indvinder derved.

> Depositum - bruges som tidligere nævnt til at betale evt. misligholdelse
> e.l. krav, i forbindelse med lejers fraflytning.

I den nye lejelov skelnes der ikke længere på forudbetalt husleje og
depositum. Udlejer kan kræve maksimum 6 måneders husleje forudbetalt.

> Så meget firkantet så har lejer ikke krav på at modregne huslejen i
> deposita. Gøres dette alligevel kan der blive problemer med, at få betalt
> evt. udbedringer.

Intet krav eller forbud, men kan frit aftales. Hvad der så bliver problemer
med, er parternes problem og ikke gruppens her.

Fra : Henrik Lunnsgaard

Dato : 09-09-07 19:23

Jeg er lidt på bar bund - hvilken "ny lejelov" er det du henviser til - jeg
kan kun finde den hvor der kan opkræves forudbetalt husleje op til 3 måneder
samt depositum svarende til max 3 måneders husleje.
Spvidt jeg er orienteret er der ikke trådt ny lejelov i kraft på udlejning
af boliger.

- Og ja selvfølgelig udlejers opfyldelse af forsøg på genudlejning er
gældende.

/Henrik