Skal boet eller arvingerne dække udgifter ~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-09-07 19:12

Hej NG.

Jeg har et par spørgsmål om hvem der skal dække udgifterne til
istandsættelse ved fraflytning af en ældrebolig på et ældrecenter.
Der skal sættes nogle ting i stand, som ikke bare er almindelig
vedligeholdelse
Beboeren er død, og når alle udgifter til begravelse er dækket er der
ikke
flere penge tilbage i boet til enearvingen.
Skal enearvningen betale for istandsættelsen af egen lomme ?

--
Christian

Fra : Klaus H

Dato : 07-09-07 19:21

[...]

Det er boet der hæfter.
Klaus H

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-07 08:32

On 7 Sep., 20:21, "Klaus H" <hebs...@6705e.dk> wrote:
> [...]
> ikke
> flere penge tilbage i boet til enearvingen.
> Skal enearvningen betale for istandsættelsen af egen lomme ?

Vil det sige at hvis der ikke er penge tilbage i boet så hænger
plejehjemmet selv på udgifterne ?

--
Christian

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-09-07 09:43

Christian B. Andresen wrote:

> Vil det sige at hvis der ikke er penge tilbage i boet så hænger
> plejehjemmet selv på udgifterne ?

Det bliver i hvert fald ikke arvingen. Som udgangspunkt arver man ikke
gæld og lignende. Om det så er plejehjemmet, kommunen eller whoever, der
skal betale, bliver deres problem.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : alexbo

Dato : 08-09-07 10:08

"Christian B. Andresen" skrev

>Beboeren er død, og når alle udgifter til begravelse er dækket er der ikke
>flere penge tilbage i boet til enearvingen.
>Skal enearvningen betale for istandsættelsen af egen lomme ?

Reelt set kommer det an på hvad " alle udgifter til begravelse" dækker over,
de må jo ikke være urimeligt store på kreditorernes bekostning.
Men hvis boet er udlagt uden skifte, er der ikke noget til kreditorerne.

Skifteloven
§ 18. Overstiger værdien af boets aktiver efter fradrag af rimelige udgifter
ved begravelsen, boets behandling og af gæld, som er sikret ved pant eller
på anden tilsvarende måde, ikke 25.000 kr., udlægges boets aktiver uden
skiftebehandling efter reglerne i dette kapitel.

Stk. 2. Under ganske særlige omstændigheder kan boudlæg finde sted, selv om
værdigrænsen i stk. 1 overskrides.

Stk. 3. Skifteretten kan bestemme, at boet i stedet skal behandles efter
lovens øvrige regler, såfremt der er tvivl om, hvorvidt betingelserne i stk.
1 er opfyldt, eller såfremt værdien af boets aktiver er betydelig.

§ 19. Boudlæg sker til den eller dem, som efter skifterettens skøn er den
afdødes nærmeste efterladte, eller eventuelt til en institution, afdøde
havde tilknytning til, til den, der har betalt eller erklærer at ville
betale begravelsen, til en kommune eller til statskassen.

Stk. 2. Udlægsmodtageren hæfter ikke for den afdødes gæld, men bliver ved
udlægget forpligtet til at dække udgifterne ved begravelsen og boets
behandling. Skifteretten kan betinge udlæg af et overskud af, at
udlægsmodtageren ryddeliggør afdødes bolig.

De omtalte 25.000 kr mener jer er 34.000 kr i år.

mvh
Alex Christensen