Reklamer nej tak... SKAL den overholdes?
Fra : care

Dato : 07-09-07 13:34

Hej.

Vi har på jobbet, en diskusion om hvorvidt skiltet med "Reklamer nej tak"
skal overholdes.
Jeg mener at kunne huske at skiltet kun er en henstilling, men at
reklameomdeleren ikke nødvendigvis _skal_ respektere skiltet.
Min kollega mener at det er 'forbudt' at ignorere skiltet.

Hvem har ret? Og meget gerne med henvisning til paragraf ell. websted da min
kollega er utrolig stædig

mvh caré

Fra : Hauge

Dato : 07-09-07 13:38

Hej
care wrote:
> Hvem har ret? Og meget gerne med henvisning til paragraf ell. websted
> da min kollega er utrolig stædig

Fundet på PostDK's hjemmeside:
http://postdanmark.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=360&query=nej%20tak

Mvh Hauge

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-07 13:55

"care" <care@care.care> skrev i en meddelelse
> [...]
> reklameomdeleren ikke nødvendigvis _skal_ respektere skiltet.
> Min kollega mener at det er 'forbudt' at ignorere skiltet.

PostDanmark skal repektere skiltet medmindre afsenderen beder dem om at lade
være.
Private omdelere er som udgangspunkt frit stillet, men
distributuionsselskaberne har indgået aftale med Forbrugerombudsmanden om at
de vil overholde skiltet.
Gør de ikke det, må det altså regnes som ulovlig markedsføring.

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-09-07 14:00

per christoffersen skrev:
> [...]
> de vil overholde skiltet.
> Gør de ikke det, må det altså regnes som ulovlig markedsføring.

Bliver det ulovlig markedsføring fordi de bryder en aftale med FO? Hvor
i markedsføringsloven ligger der hjemmel til at sige at aftalebrud med
FO er ulovlige?

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-07 14:16

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
> Bliver det ulovlig markedsføring fordi de bryder en aftale med FO? Hvor i
> markedsføringsloven ligger der hjemmel til at sige at aftalebrud med FO er
> ulovlige?

I §23 + 24 sammenhængende.

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-09-07 14:37

per christoffersen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
>
> I §23 + 24 sammenhængende.

Sandelig så. Så er det spændende bare hvad den præcise ordlyd af aftalen
er og hvem der har tiltrådt den.

Fra : per christoffersen

Dato : 09-09-07 18:55

> Sandelig så. Så er det spændende bare hvad den præcise ordlyd af aftalen
> er og hvem der har tiltrådt den.

Ja, - med lidt ihærdighed kan den formodentlig findes et sted på
www.forbrug.dk.
Så vidt jeg husker er de 'store' distributionselskaber med, mens det feks.
sikkert ikke omfatter den lokale pizzamands omdeling af små sedler.

Og til orientering, så indgår det også i aftalen, at reklamer, ugeaviser mv.
skal skubbes helt ind igennem brevsprækken og ikke må efterlades på trappen
foran døren (aht. evt. indbrudstyve osv.).
Tydeligvis ikke en regel særlig mange bude er bekendt med.

/Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 10-09-07 16:18

per christoffersen skrev:
> PostDanmark skal repektere skiltet medmindre afsenderen beder dem om at lade
> være.

Det er ikke rigtigt - det er faktisk modsat.

Afsender skal *aktivt* anmode Post Danmark om at *respektere* skiltet -
dvs den omdelte reklame skal være mærket med et "vi respekterer nej tak
til reklamer".

I modsat fald er reklamen at betragte som en forsendelse og skal
omdeles. En afsender, som ikke tager stilling til spørgsmålet, får altså
sin reklame omdelt til samtlige husstande på postens vej.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.