advare mod handel med et firma - hvad må m~
Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 17:53

Jeg har en byggesag, der er kørt helt af sporet. Det er ganske åbenbart at
arbejdet ikke er udført ordentligt. Alligevel nægter entrepenøren (ganske
uforskammet) at have mere med sagen at gøre.

Jeg vil gerne advare andre mod at bruge denne entrepenør, lave et website
med domæne a la www.advarsel-mod-firmabnavn.dk - her vil jeg gerne skildre
min side af sagen, med emails fra ham osv, samt hvordan sagen udvikler sig i
byggeriets ankenævn, retssag mv.
Det skal naturligvis holdes i en sober tone.
Men hvad må jeg? og mindst lige så vigtigt: hvad må jeg ikke?

Mvh Tommy

Fra : Codexx

Dato : 06-09-07 18:43

TBJ wrote:
> [...]
> Det skal naturligvis holdes i en sober tone.
> Men hvad må jeg? og mindst lige så vigtigt: hvad må jeg ikke?

Du må efter gældende praksis som privatperson godt registrere et domæne i
stil med www."advarsel-"/"pas på-"/"dårlig-service-" efterfulgt af et
firmanavn. Det er vigtigt du holder hjemmesiden helt ukommerciel, dv.s ingen
bannerreklamer, ingen links til konkurrenter osv. Du skal også undgå at
bruge ophavsretligt beskyttet materiale uden tilladelse, herunder fotos. Du
må som udgangspunkt offentliggøre al faktuel information, samt en sober
fremstilling af sagen og de fejl du mener entrepenøren begår. Undgå
personangreb alla "XXX er en idiot/neurotisk/lysløgner".

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-07 18:56

Codexx wrote:

> [...]
> fremstilling af sagen og de fejl du mener entrepenøren begår.
> Undgå personangreb alla "XXX er en idiot/neurotisk/lysløgner".

Der er vel ikke noget krav om soberhed eller en neutral fremstilling for
den sags skyld, men OP skal naturligvis passe på ikke at overtræde
bestemmelserne i straffelovens kapitel 27 (æreskrænkelser).

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 19:03

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en sober fremstilling af sagen og de fejl du mener entrepenøren begår.
> Undgå personangreb alla "XXX er en idiot/neurotisk/lysløgner".

Tak for svaret.
Med andre ord må jeg gerne registrere www.advarsel-mod-jens-jensen-aps.dk
(jens jensen er helt fiktivt)
Personangreb er slet ikke aktuelt. Det ville være at bevæge mig på hans
niveau - og utroværdigt, for den sags skyld.

Mvh Tommy

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-07 19:09

TBJ wrote:

> [...]
> Personangreb er slet ikke aktuelt. Det ville være at bevæge mig
> på hans niveau - og utroværdigt, for den sags skyld.

Inden du går i gang, bør du måske drøfte med din advokat om det på nogen
måde kan skade din retssag (eller voldgiftssag?) mod entreprenøren.

No offense, men generelt har sådanne www.lorte-XXX-firma.dk sider en
relativt lav troværdighed. Det er da meget underholdende at læse, men
måske kan du bruge din tid bedre på andre ting end at skrive html sider
og checke den ophavsretslige status for alle billeder, etc. Du vil
sikkert også modtage ubehagelige breve fra entreprenørens advokat (selv
hvis de ikke kan gøre noget, skader det jo ikke at prøve; "går den, så
går den" er et meget benyttet forretningsmæssigt princip).

Fra : Codexx

Dato : 06-09-07 19:22

Jesper Lund wrote:

> Inden du går i gang, bør du måske drøfte med din advokat om det på
> nogen måde kan skade din retssag (eller voldgiftssag?) mod
> entreprenøren.

Helt enig. Hvis entrepenøren først ser sit eget fjæs og firmanavn på en
hadeside kan du garanteret skyde en hvid pil efter en forligsmæssig løsning,
som jo ellers er at foretrække.

/Bacher

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 20:39

> Helt enig. Hvis entrepenøren først ser sit eget fjæs og firmanavn på en
> hadeside kan du garanteret skyde en hvid pil efter en forligsmæssig
> løsning, som jo ellers er at foretrække.

Vi er langt ude over forlig, kan jeg afsløre. Det er klart at jeg kan øge
presset på ham med en sådan side, men det primære formål er nu faktisk at
advare andre mod at benytte ham.
Jeg har adskellige mails, hvor han lover at udbedre dit og dat for så siden
at ændre det til at "det har jeg aldrig lovet". Billeder der skal bruges på
sitet vil i givet fald udelukkende være mine egne optagelser.
Mvh Tommy

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-07 20:46

TBJ wrote:

> Vi er langt ude over forlig, kan jeg afsløre

Det er man nu aldrig, hvis man handler rationelt...
(din advokat har sikkert fortalt dig om omkostningerne ved at føre en
retssag eller voldgiftssag ved voldgiftsnævnet for bygge og anlæg; det
er ikke peanuts vi taler om her. Hvis begge parter kører sagen til den
bitre ende, vil de formentlig begge ende med færre penge mellem hænderne
end hvis de havde forliget sagen undervejs...).

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 06-09-07 20:48

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev :

>samt hvordan sagen udvikler sig i
>byggeriets ankenævn, retssag mv.

Er sagen slut der ?

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 21:14

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Er sagen slut der ?

Jeg er lidt usikker på hvad du mener med dit spørgsmål. Hvis der er faldet
dom i en retssag, så er sagen vel slut?
Mvh Tommy

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 06-09-07 21:26

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev :

>Jeg er lidt usikker på hvad du mener med dit spørgsmål. Hvis der er faldet
>dom i en retssag, så er sagen vel slut?

Nej - ikke nødvendigtvis - hvis du fik ret, er sagen jo først slut,
når tingene er som de skal være.

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 07:05

> Nej - ikke nødvendigtvis - hvis du fik ret, er sagen jo først slut,
> når tingene er som de skal være.

Nåe... Ja, men det er ikke det store problem, da jeg har tilbageholdt et
beløb, som formentlig er stor nok til at jeg kan få andre til det, hvis han
er uvillig.
Mvh Tommy