Varetægtsfængsling
Fra : Mads Hansen

Dato : 06-09-07 11:51

Hej gruppe,

Jeg har et principielt spørgsmål.

Der har været en sag for nylig hvor Jonny Hansen ved en demonstration under
en diskussion med politiet, grundet han er ved at blive kørt ned, får slået
en politimand på hjelmen da han bliver anholdt.

Spørgsmål: Hvad er det der retfærdiggør at en person skal sidde
varetægtsfængslet for en sådan forseelse. Sagsforløbet er jo ret hurtigt
belyst, så der er af den grund ikke grund til at sætte en person i fængsel.
Man må vel formode at en person varetægtsfængsles for at politiet kan
efterforske i fred eller at han skønnes til fare for andre, og det er jo
ikke tilfældet her.

mvh.

Mads

Fra : Codexx

Dato : 06-09-07 11:58

On 6 Sep., 12:51, "Mads Hansen" <M....@ofir.dk> wrote:
> [...]
> Man må vel formode at en person varetægtsfængsles for at politiet kan
> efterforske i fred eller at han skønnes til fare for andre, og det er jo

Der er ikke noget der "retfærdiggør" det, han varetægtsfængsles fordi
der er hjemmel i Retsplejeloven:

§ 762. En sigtet kan varetægtsfængsles, når der er begrundet mistanke
om, at han har begået en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig
påtale, såfremt lovovertrædelsen efter loven kan medføre fængsel i 1
år og 6 måneder eller derover, og

1) der efter det om sigtedes forhold oplyste er bestemte grunde til at
antage, at han vil unddrage sig forfølgningen eller fuldbyrdelsen,
eller

2) der efter det om sigtedes forhold oplyste er bestemte grunde til at
frygte, at han på fri fod vil begå ny lovovertrædelse af den foran
nævnte beskaffenhed, eller

3) der efter sagens omstændigheder er bestemte grunde til at antage,
at sigtede vil vanskeliggøre forfølgningen i sagen, navnlig ved at
fjerne spor eller advare eller påvirke andre.

Stk. 2. En sigtet kan endvidere varetægtsfængsles, når der foreligger
en særligt bestyrket mistanke om, at han har begået

1) en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig påtale, og som
efter loven kan medføre fængsel i 6 år eller derover, og hensynet til
retshåndhævelsen efter oplysningerne om forholdets grovhed skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri fod, eller

2) en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, § 123, § 134 a, §§
244-246, § 250 eller § 252, såfremt lovovertrædelsen efter
oplysningerne om forholdets grovhed kan ventes at ville medføre en
ubetinget dom på fængsel i mindst 60 dage og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod.

Stk. 3. Varetægtsfængsling kan ikke anvendes, hvis lovovertrædelsen
kan ventes at ville medføre straf af bøde eller fængsel i højst 30
dage, eller hvis frihedsberøvelsen vil stå i misforhold til den herved
forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagens betydning og den
retsfølge, som kan ventes, hvis sigtede findes skyldig.

/Bacher

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-09-07 10:01

Codexx <jensbacher@hotmail.com> skrev:

> Der er ikke noget der "retfærdiggør" det, han varetægtsfængsles fordi
> der er hjemmel i Retsplejeloven:

Hvilken del af Retsplejelovens §762 mener du finder anvendelse?

Og hvad er straffen for at forsøge at køre et menneske ned (uanset om
man bryder sig om den pågældende eller ej)?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Codexx

Dato : 08-09-07 21:54

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvilken del af Retsplejelovens §762 mener du finder anvendelse?

Ud fra mit særdeles sparsomme kendskab til sagen (vold mod embedsmand) må
det være § 762 stk. 2 nr. 2:

[...]

Bemærk at "retshåndhævelsen" snarere skal forstås som (befolkningens)
"retsfølelse", retshåndhævelsen tager domstolene sig jo af ved den endelige
dom!

/Bacher

Fra : Bjarne

Dato : 08-09-07 11:02

Mads Hansen skrev:
> [...]
> Man må vel formode at en person varetægtsfængsles for at politiet kan
> efterforske i fred eller at han skønnes til fare for andre, og det er jo

<holdning>
Jeg synes efterhånden, at anvendelsen af varetægtsfængsling sker i en
række tilfælde, hvor det aldrig nogensinde burde kunne ske i et
retssamfund. Fængsling i flere uger eller måneder er et overordentligt
alvorligt indgreb imod en medborger, der endnu ikke er dømt for nogen
forbrydelse.
</holdning>

Men det er politikerne, der i givet fald skal ændre dette.

I ovenstående sag følger retten også de regler, som politikerne har
fastlagt. Det er med nuværende lovgivning ikke nogen forbrydelse, når
politiet er tæt på at dræbe eller lemlæste mennesker med deres biler,
men det er en meget alvorlig forbrydelse at daske til en politimand.
Hvis det forholdt sig modsat, ville formentlig en politimand befinde sig
i varetægt og Jonny Hansens reaktion være straffri.

Desværre har politiet nok medvirket til at gøre Jonny Hansen til et
"offer" ved at være ved at køre ham ned, hvis dette ellers er en korrekt
fremstilling.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-09-07 11:59

Bjarne skrev:

> [...]
>
> Desværre har politiet nok medvirket til at gøre Jonny Hansen til et
> "offer" ved at være ved at køre ham ned, hvis dette ellers er en korrekt

Du kom til at sætte din afsluttende holdnings markering for tidligt.

Fra : Bjarne

Dato : 08-09-07 14:02

Jonas Kofod skrev:

> Du kom til at sætte din afsluttende holdnings markering for tidligt.

Mnjøm
Det er jo to forskellige ting, men det sidste her er naturligvis også en
holdning, i og med at jeg siger "desværre".
Jeg tror nok, jeg brugte udtrykket "desværre" for at gøre det helt
klart, at jeg ikke havde til hensigt at forsvare Jonny Hansen.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-09-07 15:11

Bjarne skrev:

> [...]
> Jeg tror nok, jeg brugte udtrykket "desværre" for at gøre det helt
> klart, at jeg ikke havde til hensigt at forsvare Jonny Hansen.

Ja, som jeg ser sagen ligger spørgsmålet om hvorvidt
holdningsmarkeringen skal være før eller efter dit navn.

Fra : Bjarne

Dato : 08-09-07 15:50

Jonas Kofod skrev:

> Ja, som jeg ser sagen ligger spørgsmålet om hvorvidt
> holdningsmarkeringen skal være før eller efter dit navn.

Som jeg ser sagen er du mere interesseret i spidsfindige måder at
nedgøre andre end forholde dig sagligt til hvad de skriver.

Bjarne