generalforsamling rent juridisk?
Fra : Jubii

Dato : 05-09-07 08:25

En afdeling af en boligorganisation holder generalforsamling hvor der skal
vælges diverse bestyrelsesmedlemmer men ikke formanden.
Nu er beboerne i afdelingen godt trætte af formanden og vil afsætte denne.
Det kan man godt, ifølge vedtægterne, ved at foreslå hele bestyrelsens
afgang.
Under generalforsamlingen er forslaget til bestyrelsens afgang på
dagsordenen og bliver vedtaget med stort flertal.
Derefter erklærer dirigenten mødet for hævet og bestyrelsens pligter overgår
til boligorganisationens bestyrelse, der vil indkalde til ny
generalforsamling snarest med 14 dages varsel.

Hvad er det der gør at generalforsamlingen skal stoppe uden at fortsætte med
de øvrige forslag og valg af ny bestyrelse?
Vil de resterende forslag igen være på dagsordenen ved den ekstraordinære
generalforsamling enten før eller efter valg til ny bestyrelse?

Fra : per christoffersen

Dato : 05-09-07 10:21

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der gør at generalforsamlingen skal stoppe uden at fortsætte
> med de øvrige forslag og valg af ny bestyrelse?

Jeg tror svaret skal findes i afdelingens eller organisationens vedtægter.
Afsættelse af en bestyrelse er en alvorlig ting, og jeg kunne godt
forestille mig, at der findes særlige regler for hvordan det skal håndteres.

> Vil de resterende forslag igen være på dagsordenen ved den ekstraordinære
> generalforsamling enten før eller efter valg til ny bestyrelse?

Se ovenfor.

/Per

Fra : urlex

Dato : 05-09-07 12:29

On 5 Sep., 10:24, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> Vil de resterende forslag igen være på dagsordenen ved den ekstraordinære
> generalforsamling enten før eller efter valg til ny bestyrelse?

En generalforsamling kan ikke stoppe førend alle punkter i
dagsordenen(indkaldelsen) er behandlet !
vh urlex

Fra : Holst

Dato : 05-09-07 12:43

urlex wrote:

> En generalforsamling kan ikke stoppe førend alle punkter i
> dagsordenen(indkaldelsen) er behandlet !

Det afhænger da af foreningens vedtægter.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-09-07 12:43

urlex wrote:

> En generalforsamling kan ikke stoppe førend alle punkter i
> dagsordenen(indkaldelsen) er behandlet !

En generalforsamling kan vel afbrydes og genoptages på et senere
tidspunkt?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jubii

Dato : 05-09-07 17:37

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]

Du må lige begrunde dette.

> En generalforsamling kan vel afbrydes og genoptages på et senere
> tidspunkt?

Det er hvad jeg ville mene, men det afhænger vel også af om den snart
indkaldte ektraordinære generalforsamling netop gør det. Det kan jeg vende
tilbage med. Jeg har dog en stærk fornemmelse af at det gør den ikke. Jeg
har ikke noget fra vedtægterne der kan bekræfte min fornemmelse. Vedtægterne
er boligorganisationens hvor afdelingens regler og pligter er et kapitel for
sig selv.

Jeg har naturligvis studeret vedtægterne med hensyn til hvad der sker ved en
bestyrelses fulde afgang, der bevirker at der ingen lokal bestyrelse er, og
der står absolut intet, derfor mit spørgsmål her i gruppen. Det eneste der
står er, at hovedbestyrelsen overtager lokalbestyrelsens pligter indtil en
ny generalforsamling er fuldført/igang.

Fra : Rea721

Dato : 05-09-07 18:27

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

> En generalforsamling kan ikke stoppe førend alle punkter i
> dagsordenen(indkaldelsen) er behandlet !

Selvfølig kan den det...det beslutter generalforsamlingen Specielt hvis
den trækker længe ud.

Hvis bestyrelsen er afsat.......er generalforsamlingen formentlig ikke
beslutningsdygtig (jfr vedtægterne for boligselskabet). Derfor afbrydes den
og "ansvaret" går til boligselskabet der nu skal bruge lidt tid på at få
styr på sagerne og indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med
henblik på valg af ny bestyrelse.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jubii

Dato : 05-09-07 18:50

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få styr på sagerne og indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med

Der står ikke noget om beslutningsdygtighed i vedtægterne, men derfor kan
det godt være rigtigt set ud fra et juridisk synspunkt. Der er jo en del
juridiske aspekter i omgangen med vedtægter og forsamlinger. Jeg tror jeg nu
bedre forstår boligorganisationens advokat da han forklarede proceduren
omkring teksten til forslaget om at hele bestyrelsen skulle gå af (der
skulle være en specifik tekst), og konsekvensen af en vedtagelse. Jeg
forstod det bare ikke på tidspunktet.