Politiscanner- lovlig?
Fra : nana sørensen

Dato : 02-09-07 17:18

Hej gruppe...

Nu har jeg googlet til jeg var helt dårlig, men får stadig forskellige
svar...

Er en politiscanner ulovlig at lytte til og eje? Jeg fandt et sted hvor der
stod at det var lovligt, men at man ikke måtte videregive informationerne.
Hvad ligger er i det?

Mvh. Nana

Ps. Jeg spørger fordi jeg ejer sådan en og altid har troet at de var
lovlige, men igår hører jeg pludselig en i scanneren sige: (et tal bla bla)
nogen sidder og aflytter vores... bbzz... i bellahøj eller rødovre, kan vi
få en bbzz... på det. Slukkede den og blev herre paranoid.

Fra : Robert Andersen

Dato : 02-09-07 17:35

> Er en politiscanner ulovlig at lytte til og eje? Jeg fandt et sted hvor
> der stod at det var lovligt, men at man ikke måtte videregive
> informationerne.

Du må eje alle de scannere du vil, og lytte alt det politi du vil
Det du IKKE må er at videregive det du høre til andre.

Og polisen ved godt af gud og hvermand lytter med, og det kan/vil/må de ikke
gøre en disse ved.. Det har jo ikke engang bemanding nok til at fange
tyveknægte

/Robert

Fra : Per

Dato : 02-09-07 18:01

Robert Andersen wrote:

> Du må eje alle de scannere du vil, og lytte alt det politi du vil
> Det du IKKE må er at videregive det du høre til andre.

Der står det hele her: http://www.dkscan.dk/wrap.php?25

En "nørd" side for scanner-lyttere. Men som udgangspunkt må du lytte på
næsten alt.

> Og polisen ved godt af gud og hvermand lytter med, og det kan/vil/må
> de ikke gøre en disse ved..

Passer ikke - de kan kryptere deres samtaler så de ikke kan aflyttes. Kun
bærebølgen vil opfanges. Det lyder iøvrigt som støj. Det er bare at trykke
på en knap og samtalen er krypteret.

Og politiet krypterer i stor stil efterhånden, når alm. mennesker ikke må
høre hvad de taler om, hvilket er meget forståeligt. Der bliver ofte talt om
personfølsomme ting som ikke rager en scannerlytter.

Mange alm. mennesker kan heller ikke håndtere det de evt. kan høre...

Iøvrigt går polisen mere og mere over til tlf. fremfor radio.

/Per

Fra : Robert Andersen

Dato : 02-09-07 18:20

> [...]
> høre hvad de taler om, hvilket er meget forståeligt. Der bliver ofte talt

Det er rigtigt, havde helt glemt deres krypto, det bruger de næsten aldrig i
'min' kreds, men der er som regl også kun en vogn på gaden i aften
nattetimerne, så der er mobillos nærliggende for dem at bruge. - Især efter
politireformen, hvor tilstedeværelsen af politi både fysisk og i æteren er
skåret kraftigt ned.

> Iøvrigt går polisen mere og mere over til tlf. fremfor radio.

Det er (desværre) korrekt :o/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-09-07 19:15

"Robert Andersen" <mail@robertandersenfjerndette.info> wrote in

> Det er (desværre) korrekt :o/

Det handler vist ligeså meget om at kvaliteten og dækningen er bedre.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-09-07 19:31

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Passer ikke - de kan kryptere deres samtaler så de ikke kan aflyttes.
> Kun bærebølgen vil opfanges. Det lyder iøvrigt som støj. Det er bare
> at trykke på en knap og samtalen er krypteret.

Ja og radioer der dekrypterer det er de færreste der har, men det er da
meget sjovt at høre, men bliver hurtigt kedeligt.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : William 'Billy-Boy' ~

Dato : 02-09-07 17:36

On Sun, 2 Sep 2007 18:18:15 +0200, "nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk>
wrote:

> [...]
>nogen sidder og aflytter vores... bbzz... i bellahøj eller rødovre, kan vi
>få en bbzz... på det. Slukkede den og blev herre paranoid.

Den er fuldt ud lovlig, så længe man ikke lytter til analoge
telefonsamtaler. Men de fleste trådløse telefoner er også af DECT-typen
i dag.
Desuden må man som du rigtigt nok skriver ikke videregive visse
oplysninger, Men andre ord, hvad du hører må du ikke fortælle videre til
eks. din bedre halvdel. Og hvis I begge sidder og lytter og han går på
lokum, må du i realiteten ikke fortælle ham hvad der sker i mens. I
hvert fald ikke hvis det drejer sig om følsomme data.

Men hvordan polisen vil bevise det, er en anden (og reelt umulig) sag.

--
Don't mess with left-wing activists.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-09-07 17:47

<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>Hej gruppe...
>
>Nu har jeg googlet til jeg var helt dårlig, men får stadig forskellige
>svar...
>
>Er en politiscanner ulovlig at lytte til og eje?
Ja.

>Jeg fandt et sted hvor der stod at det var lovligt, men
>at man ikke måtte videregive informationerne.
>Hvad ligger er i det?
Du må ikke vidregive den information du måtte høre.

/Hans

Fra : Rea721

Dato : 02-09-07 20:22

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:o5qld3lhutv1u1i72rrcunm9nfb980ct14@4ax.com

> Ja.

Gider du godt sætte dig ind i lovgivningen for du svare? Dit svar er 100%
forkert.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-09-07 20:33

On Sun, 2 Sep 2007 21:21:51 +0200, "Rea721" <skod3@721.dk> wrote:

> [...]
>meddelelse news:o5qld3lhutv1u1i72rrcunm9nfb980ct14@4ax.com

>Gider du godt sætte dig ind i lovgivningen for du svare? Dit svar er 100%
Jeg burde nok læse OP indlæg mere grundigt.
For jeg ved jo godt at svaret skal være "Nej".

/Hans

Fra : Rea721

Dato : 02-09-07 21:10

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:kr3md39heuls6kae5kjoeb7lals648rtjj@4ax.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-09-07 21:24

Hans Kjaergaard wrote:

> Du må ikke vidregive den information du måtte høre.

Hmm i princippet gjorde jeg noget ulovligt da Soyakagen i København sprang i
luften tilbage i 1980

Jeg sad og lyttede til lidt radio (fejl på fm modtageren :) da det gav et
ryk i huset
Resten af huset vågnede og jeg fortalte hvad der var sket
Jeg kan huske at der var udbredt forvirring på radioen i de første mange
minutter da ingen troede på den første og korrekte melding

Er der forældelse på den slags sager?
Nå 27 år - det går vel :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 09:02

Peter Lykkegaard skrev:

> Hmm i princippet gjorde jeg noget ulovligt da Soyakagen i København sprang i
> luften tilbage i 1980

Jeg savner lovgrundlaget for de fremsatte postulater. Jeg kender
det ikke selv.

Jeg kender straffeloven, men den forbyder ikke automatisk al
videregivelse af noget man måtte have hørt.

Den forbyder derimod følgende:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget
1)   [...]
2)   [...]
3)   ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager
   udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden
   samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som
   han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har
   skaffet sig adgang.

Hvilken lov ophæver den bestemmelse og gør det lovligt at bruge
en scanner? Og hvad siger den lov om videregivelse af
oplysningerne.

> Er der forældelse på den slags sager?

Ja, men jeg kender ikke grænsen. Kun mordsager forældes aldrig i
Danmark.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 03-09-07 09:09

> [...]
>
> Hvilken lov ophæver den bestemmelse og gør det lovligt at bruge
> en scanner? Og hvad siger den lov om videregivelse af

Paragraffen gælder principielt ikke radiosamtaler, da de netop ikke er
fremsat i lukket møde (eller telefonsamtale).
Hvis det er forbudt må det være andet steds.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 09:25

per christoffersen skrev:

> Paragraffen gælder principielt ikke radiosamtaler, da de netop ikke er
> fremsat i lukket møde (eller telefonsamtale).

Åh nej, det er jo egentlig klart.

Er det straffeloven der regulerer hvad man har lov at referere?
.... så man f.eks. godt må videregive oplysninger om nogle
banditter der er ved at planlægge et smykkekup fordi det tjener
almene interesser at videregive dem? Eller er der andre love der
spiller ind?

--
Bertel

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 03-09-07 10:43

Bertel Lund Hansen wrote:
> Er det straffeloven der regulerer hvad man har lov at referere?

Ikke når vi taler radiokommunikation.

Der skal vi over i "Bekendtgørelse om anvendelse af radiofrekvenser
uden tilladelse samt om radioprøver og kaldesignaler m.v.":

§ 20. Indholdet og eksistensen af radiosignaler, som modtages af andre
end den, for hvem de er bestemt, må ikke bruges, offentliggøres
eller videregives til uvedkommende.
Stk. 2. Tavshedspligten i stk. 1 gælder ikke radiokommunikation, der
er beregnet til almindelig brug for offentligheden, f.eks.
nødsignaler, navigationssignaler, amatørradio, radiofoni- og
fjernsynsudsendelser.

> [...]
> banditter der er ved at planlægge et smykkekup fordi det tjener
> almene interesser at videregive dem? Eller er der andre love der

Det er næppe videregivelse til uvedkommende, så ovenstående
paragraf er ikke overtrådt i det tilfælde.

http://www.dkscan.dk/wrap.php?25 som der vist allerede er
henvist til i denne tråd, er der en detaljeret gennemgang af reglerne
omkring aflytning af radiokommunikation.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>