Udlejer gider ikke betale rest penge retur
Fra : Kasper

Dato : 01-09-07 20:34

Hej

Hvad gør man ved når man har 5.000kr til gode ved udlejer, og man ikke har
fået varme regenskabet.
Der er nu gået 4mdr siden der blev aflæst, og man må gå ud fra at regningen
er kommet inden for 1 md.

Desuden har han opkrævet pengene af dem der endte at skylde ham penge, så
varmeregenskabet er lave for tid tilbage.

kan man bruge: http://www.domstol.dk/blanketter/inkasso/Pages/default.aspx

Jeg syntes iøvrigt det er en tris situation lejeloven sætter en i :(

Kasper

Fra : Jubii

Dato : 02-09-07 08:28

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> kan man bruge: http://www.domstol.dk/blanketter/inkasso/Pages/default.aspx
>
> Jeg syntes iøvrigt det er en tris situation lejeloven sætter en i :(

Hvordan det? Den giver dig jo netop ret til at kræve tilbagebetaling af
a.conto beløb.

Men hvad med at kontakte huslejenævnet med henvisning til at udlejer ikke
har opfyldt sin pligt i henhold til lejeloven § 40 stk. 1?
Jeg minder dig lige om teksten igen, da det ser ud til at du har misforstået
noget i loven.

§ 40. Regnskabet vedrørende udgifterne til ejendommens opvarmning og
forsyning med varmt vand i varmeregnskabsåret skal være kommet frem til
lejerne senest 4 måneder efter varmeregnskabsårets udløb. Sker leverancen
fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg, skal regnskabet dog være kommet frem
til lejerne senest 3 måneder efter, at udlejeren har modtaget endelig
afregning vedrørende forbruget af varme og varmt vand fra
varmeforsyningsanlægget. Regnskabet skal indeholde oplysning om lejernes
andel af de samlede varmeudgifter og om lejernes adgang til at gøre
indsigelse, jf. stk. 3. Regnskabet skal endvidere indeholde oplysning om
tidspunktet for udlejerens modtagelse af endelig afregning efter 2. pkt.
Indeholder regnskabet ikke disse oplysninger, er det ugyldigt.

Læg mærke til "udlejeren har modtaget endelig afregning " så det drejer sig
ikke om hvornår der er blevet aflæst.
Hvis du kan få fat i en kopi af en anden beboers aktuelle varmeregnskab, så
vedlæg det som bevis for at varmerengskabet er udsendt o.s.v.
Men huslejenævnet er første instans og deres afgørelse kan så bruges i det
videre forløb.

Fra : Kasper

Dato : 02-09-07 15:03

> Læg mærke til "udlejeren har modtaget endelig afregning " så det drejer
> sig
> ikke om hvornår der er blevet aflæst.
Det var jeg nu klar over, men regner med at efter 1 månded efter aflæsning
har han modtaget opgørelsen fra leverandøren.

> [...]
> så vedlæg det som bevis for at varmerengskabet er udsendt o.s.v.
> Men huslejenævnet er første instans og deres afgørelse kan så bruges i det

Men utrolig man skal bruge så meget tid på at en idiot ikke gidder følge
reglerne, det er jo ikke det eneste sted han snyder/lyver.
Jeg går ud fra at han ikke bliver idømt nogle bøde eller noget, så for ham
betyder det jo intet at han ikke lige gider lave det!.

Kasper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-07 19:26

> Det var jeg nu klar over, men regner med at efter 1 månded efter aflæsning
> har han modtaget opgørelsen fra leverandøren.

Næ, det kan du ikke være sikker på. Løber varmeåret fra 1. oktober til 30.
september, og du flytter 1. november, så går der altså temmelig længe inden
opgørelsen kommer - selv om din aflæsning er den 30. oktober.
Har naboerne fået en opgørelse, så ville jeg gå videre med sagen.

Mvh Maria

Fra : Kasper

Dato : 03-09-07 16:50

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> inden opgørelsen kommer - selv om din aflæsning er den 30. oktober.
> Har naboerne fået en opgørelse, så ville jeg gå videre med sagen.

Den aflæsning der forefandt var den årlige ikke en speciel udflytnings
opgørelse

Kasper

Fra : Jubii

Dato : 03-09-07 09:11

> Det var jeg nu klar over, men regner med at efter 1 månded efter aflæsning
> har han modtaget opgørelsen fra leverandøren.

Det skal fremgå af regnskabet til dig hvornår det er sket. Men selv om det
har stået i de forige regnskaber kan man ikke regne med der sker på samme
tid/måned hvert år.

"straffen" for udlejer for en for sent udsendt regnskab er at lejer kan
undlade at betale a.contobeløbet indtil regnskabet foreligger.
§ 42. Er regnskabet ikke kommet frem til lejeren ved udløbet af den i § 40,
stk. 1, nævnte frist, mister udlejeren sin ret til til at kræve
tillægsbetaling af lejeren.

Stk. 2. Fremsendes regnskabet ikke inden 2 måneder efter den i stk. 1 nævnte
frist, kan lejeren undlade at indbetale varmebidrag, indtil lejeren har
modtaget regnskabet og har modtaget et eventuelt for meget betalt
varmebidrag for den afsluttede varmeregnskabsperiode.

Stk 1 kommer jo ikke på tale hvis regnskabet udviser overskud til lejer.

Stk 2. bliver svært at finde ud af hvis man ikke ved hvornår udlejer har
fået endelig afregning fra varmeværket m.m.

Fra : Kasper

Dato : 03-09-07 16:49

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> § 42. Er regnskabet ikke kommet frem til lejeren ved udløbet af den i §
> 40, stk. 1, nævnte frist, mister udlejeren sin ret til til at kræve

Vi bor der heldigvis ikke længere, så der er ingen straf i det...
Og regnskabs året sluttede lige som vi flyttede ud i april.

Kasper

Fra : Jubii

Dato : 03-09-07 17:05

> Vi bor der heldigvis ikke længere, så der er ingen straf i det...
> Og regnskabs året sluttede lige som vi flyttede ud i april.

Må jo spørge om i har haft skriftlig korespondance med udlejer i tiden
derefter? Der har vel også været noget med flyttevedligeholdelse m.m. Og
hvorfor vente så længe med at begynde på at kræve pengene?
Huslejenævn er 1 instans i varmeregnskabssager, men det kan være for sent at
kontakte dem så lang tid efter, men prøv.

Fra : Kasper

Dato : 03-09-07 17:23

> [...]
> Huslejenævn er 1 instans i varmeregnskabssager, men det kan være for sent
> at kontakte dem så lang tid efter, men prøv.

forstår ikke du skriver så lang tid efter.... det er 4mdr siden vi flyttede
ud, og han har 3mdr fra opgørelsen kommer til at sende det ud, så det er
først nu her at hans tidsfrist er udløbet.
Ankenævnet vil da intet gøre hvis hans tidsfrist ikke er opbrugt, sådan som
jeg forstår det.

Og jo, depositum er blevet opgjordt, hvor han beholdte 3000kr indtil
varmeregenskabet bliver gjordt op.

Kasper

Fra : Jubii

Dato : 03-09-07 19:25

> [...]
> flyttede ud, og han har 3mdr fra opgørelsen kommer til at sende det ud, så
> det er først nu her at hans tidsfrist er udløbet.

Udlejers endelige opgørelse fra varmeværket kan efter min erfaring være sket
i januar/februar.

> Ankenævnet vil da intet gøre hvis hans tidsfrist ikke er opbrugt, sådan
> som jeg forstår det.

Huslejenævn, og jeg tror udlejer har fået sin opgørelse god tid før april.

> Og jo, depositum er blevet opgjordt, hvor han beholdte 3000kr indtil
> varmeregenskabet bliver gjordt op.

Jeg er i en konflikt med hensyn til det lovlige i at udlejer kan tibageholde
penge fra depositum til et varmeregnskab. Min mening om det er at a.conto
varmebetaling ikke kan indeholdes i lejen men er et selvstændigt regnskab
der lovligt kan opkræves senere hos de fraflyttede.

Fra : Kasper

Dato : 03-09-07 17:25

> Huslejenævn er 1 instans i varmeregnskabssager, men det kan være for sent
> at
> kontakte dem så lang tid efter, men prøv.

dernæst syntes jeg det er forkasteligt jeg kommer til at hænge på en udgift
på 119kr for at de skal fortælle ham han skal betale de penge han skylder...

Kasper

Fra : Jubii

Dato : 03-09-07 18:30

> dernæst syntes jeg det er forkasteligt jeg kommer til at hænge på en
> udgift på 119kr for at de skal fortælle ham han skal betale de penge han
> skylder...

Det er så godt hvis det sker, og du har dermed 1 instans afgørelse på han
skylder dig penge. Derefter tror jeg ikke du behøver gå til ankenævnet men
gå direkte til byretten (boligretten) med en stævning med påkrav om
betaling. Det du ville var at gå direkte til fogden uden at have en
afgørelse (bevis) på at han skyldte dig noget. Boligretten vil så,
formodentlig, ophøje afgørelsen til doms i dit favør. Hvis der så ikke
bliver betalt efter 1 instans og ikke efter 2 instans, så kan fogden komme
ind i billedet med hvad det indebærer for udlejer. Det tager jo meget lang
tid. Du kan ikke overbevise ham om at sende regnskab og overskydende penge
straks, da han, hvad du skriver, har sendt varmeregnskab til andre.

Fra : Kasper

Dato : 03-09-07 18:38

> [...]
> tid. Du kan ikke overbevise ham om at sende regnskab og overskydende penge
> straks, da han, hvad du skriver, har sendt varmeregnskab til andre.

Tjae, jeg ved desvære ikke hvad jeg skal gøre :(

Hvis jeg får ret i ankenævnet, skal han så betale gebyret?, evt. også hvis
han har betalt pengene tilbage i den tid den ligger i ankenævnet?

Kasper

Fra : Jubii

Dato : 03-09-07 19:06

> Tjae, jeg ved desvære ikke hvad jeg skal gøre :(

Jo, kontakt ham med et krav om øjeblikkelig tilbagebetalig hvis du mener
regnskabet vil vise du har betalt for meget, for han har udsendt regnskabet
til andre efter hvad du skriver.

> Hvis jeg får ret i ankenævnet, skal han så betale gebyret?, evt. også hvis
> han har betalt pengene tilbage i den tid den ligger i ankenævnet?

Det er ikke min erfaring at parternes udgifter til huslejenævn skal bæres af
"taberen", så hver især betaler sin udgift alene.