ulovlige knive
Fra : Peter K

Dato : 30-08-07 19:21

Hej

jeg har lige set et indslag i TV-nyhederne der handlede om "ulovlige
knive".

Hvor finder jeg reglerne eller beskrivelser af hvad en lovlig eller ulovlig
kniv er?

Jeg har fornyligt købt en kniv til min dreng i en "spejder sport" butik, og
den ligner temmelig meget en af kniverne i indslaget...

/Peter

Fra : Codexx

Dato : 30-08-07 19:40

Peter K wrote:
> [...]
> knive".
>
> Hvor finder jeg reglerne eller beskrivelser af hvad en lovlig eller

Se våbenloven:

"§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i
ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære kniv
eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved
jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en
klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position. "

> Jeg har fornyligt købt en kniv til min dreng i en "spejder sport"
> butik, og den ligner temmelig meget en af kniverne i indslaget...

hmm....

/Bacher

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 31-08-07 01:03

I meddelelse: 46d70efa$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
skrev Codexx:
> [...]
> brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet
> lignende anerkendelsesværdigt formål. .............

Hva hmm'er du ad? Hvis knægten tager sin spejderuniform på og
i øvrigt fortager sig noget spejderrelateret (og her er der meget
vide grænser), må han jfr. §4 gerne gå med dolken.

Hvis han derimod har dolken med når han leger "Bandidos og HA"
(moderne cowboy og indianer) med rødderne i nabolaget, vil
hammeren nok falde.

Det er ikke kniven (dolken) i sig selv der er ulovlig, men i hvilken
forbindelse man bærer den.

Keld Lergren Nielsen
"40 års erfaring er ofte det samme som 1 års indlæring
og 39 års gentagelser. " Poul Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 31-08-07 08:10

http://news.dds.dk/index.php?id=1044&type=3

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-08-07 14:45

> http://news.dds.dk/index.php?id=1044&type=3

"Politiet stoppede ham i en almindelig færdselskontrol, da han var på vej
til den lokale spejderhytte. De så kniven i bilen, og tiltalte ham for
overtrædelse af våbenloven."

Den dom overrasker mig.

1. Hvordan kan en privat bil være "offentligt tilgængelige steder" jf.
våbenlovens §4?

2. Hvordan kan der være tale om at "at bære kniv eller dolk" jf. våbenlovens
§4, når kniven lå i bilen?

Så risikerer jeg jo også at idøbt en bøde, hvis jeg fragter en ny køkkenkniv
på over 12 cm hjem fra isenkræmmeren.

Fra : per christoffersen

Dato : 31-08-07 15:00

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Politiet stoppede ham i en almindelig færdselskontrol, da han var på vej
> til den lokale spejderhytte. De så kniven i bilen, og tiltalte ham for

Nu er kniven jo over 12 cm og dermed omfattet af totalforbuddet.

> 1. Hvordan kan en privat bil være "offentligt tilgængelige steder" jf.
> våbenlovens §4?

Bilen færdes på offentligt tilgængeligt område, - se i øvrigt nedenfor.

> 2. Hvordan kan der være tale om at "at bære kniv eller dolk" jf.
> våbenlovens §4, når kniven lå i bilen?

Efter 'bære' skal tilføjes 'eller besidde' jvf. lovændring i 2005

> Så risikerer jeg jo også at idøbt en bøde, hvis jeg fragter en ny
> køkkenkniv på over 12 cm hjem fra isenkræmmeren.

køkkenknive er tilsyneladende undtaget, - prøv at læse linket igen, - også
nederst under 'Fakta om..'
Jeg kender ikke nærmere Justitsministeriets beskrivelse af forbuddet, men
ser egentlig ikke nogen grund til ikke at tro DDS i deres udlægning.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-08-07 15:56

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Efter 'bære' skal tilføjes 'eller besidde' jvf. lovændring i 2005

Jeg er lidt rystet.
Jeg fik en ny fiskekniv i fødselsdagsgave for et halvt år siden. En god
Marttiini-kniv som denne her
http://www.marttiini.fi/puukot/shop/english/prod.asp?ContID=475, købt i en
dansk lystfiskerbutik.
Jeg har gået rundt med den i min fisketaske hele sommeren, selv om jeg
åbenbart hverken må bære eller besiden kniven, da den er alt-alt for lang.
Jeg var overbevist om at jeg ikke gjorde noget forkert, når jeg havde den
med på fisketur ("anerkendelsesværdigt formål"), og er temmelig overrasket
over at jeg end ikke må beside kniven.
Når man kikker rundt i diverse danske e-shops, der sælger fiskeknive, er
langt de fleste knive over 12 cm.

> [...]
> Jeg kender ikke nærmere Justitsministeriets beskrivelse af forbuddet, men
> ser egentlig ikke nogen grund til ikke at tro DDS i deres udlægning.

Ja, så langt nåede jeg ikke ned i teksten, før jeg for ud for at måle min
fiskekniv

Fra : Erik

Dato : 01-09-07 20:00

> [...]
> over at jeg end ikke må beside kniven.
> Når man kikker rundt i diverse danske e-shops, der sælger fiskeknive, er

Hej Allan
Prøv at se her http://www.thegoodstuffshop.dk/Product-promo.asp?id=1
Du må godt have din kniv med på fisketur.

MVH
Erik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-09-07 12:03

"Erik" <e@nejnej.> skrev i en meddelelse

> Hej Allan
> Prøv at se her http://www.thegoodstuffshop.dk/Product-promo.asp?id=1
> Du må godt have din kniv med på fisketur.

Tak.
Det stemmer dog ikke overens med den udlægning Per havde, eller sag Holst
bragte link til.
Er det ikke en gammel udgave af våbenloven, som www.thegoodstuffshop.dk
citere fra?

<SNIP>
BEMÆRK BEMÆRK !!!!!!!
§ 14 STK. 3:
Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk.1, nr. 1, UDEN
TILLADELSE, anvendes i erhverv. husholdningsbrug eller ved jagt,
lystfiskeri, sportsdykning m.m., hvis de er udformet hertil.
De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.
</SNIP>

Jeg kan ikke finde § 14 STK. 3 i
http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20040091829-REGL

Fra : per christoffersen

Dato : 02-09-07 12:48

> "Erik" <e@nejnej.> skrev i en meddelelse

> Tak.
> Det stemmer dog ikke overens med den udlægning Per havde, eller sag Holst
> bragte link til.

Jo, for ifht. den konkrete sag er spejderlederen ikke undtaget fra
totalfobuddet.

> [...]
> lystfiskeri, sportsdykning m.m., hvis de er udformet hertil.
> De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.

Nej, for det findes ikke der.
Citatet er fra bekendtgørelsen som fastsætter de nærmere regler for
udmøntelsen af våbenloven .
Bekendtgørelse er her:
http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/B20050044905-REGL

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 01-09-07 10:01

per christoffersen skrev:
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nu er kniven jo over 12 cm og dermed omfattet af totalforbuddet.

Men skal man da søge om tilladelse for at transportere en kniv over 12
cm? Jeg har faktisk kørt med en ca. 80 cm sabel i bilen, var det en
forbrydelse?

Det undrer mig forøvrigt, at der tilsyneladende ikke er noget i vejen
for at medbringe en 100 cm lang skarp økse købt i Lidl?

Bjarne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-08-07 18:12

> [...]

> Jeg kender ikke nærmere Justitsministeriets beskrivelse af
> forbuddet, men ser egentlig ikke nogen grund til ikke at tro DDS i

Men er politiet klar over det? Eller vil der pr. automatik komme en
sigtelse for overtrædelse af våbenloven?

Jeg hælder desværre mest til det sidste.

--
Morten http://miljokemi.dk