Hvor finder man .... ?
Fra : Lasse

Dato : 30-08-07 06:57

Hej,

Jeg har af og til brug for at finde en lov, bekendtgørelse eller cirkulære
om et eller andet. Jeg kan godt søge på Retsinfo, men her synes jeg tit, at
jeg finder en masse ændringer til en bestemt lov, og så måske loven selv.
Det vil sige, at jeg skal sidde og tænke over, hvad der nu dags dato er
gældende ved indsætte ændringerne i den oprindelige lov.

Er der ikke et sted, hvor man kan finde gældende lov - gerne i pdf format -
på alle områder? Ikke hos de enkelte fagministeriet, men et sted hvor alt
findes omkring lovgivning i Danmark.

Senest har jeg haft brug for gældende Lov om Finansiel virksomhed og
gældende Sundhedslov.

Er der nogen, der har nogle finter her? Eller er det mig, der bruger
Retsinfo forkert?

Mvh Lasse

Fra : Codexx

Dato : 30-08-07 09:58

Lasse wrote:
> [...]
> format - på alle områder? Ikke hos de enkelte fagministeriet, men et
> sted hvor alt findes omkring lovgivning i Danmark.

Karnov's online lovsamling, men den koster knaster, medmindre du er
studerende.
http://www.thomson.dk/pls/pdb/katpage.show_title?p_varebestilling_id=10341&p_vare_id=10107&p_kampid=11

/Bacher

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-08-07 18:42

Lasse wrote:

> Senest har jeg haft brug for gældende Lov om Finansiel virksomhed og
> gældende Sundhedslov.

Hvis du ikke allerede har fundet dem:

http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20070038129-REGL
http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20050054630-REGL

> Er der nogen, der har nogle finter her? Eller er det mig, der bruger
> Retsinfo forkert?

Måske bruger du den forkert. Ved komplicerede søgninger skal man holde
tungen lige i munden. Du vil stort set altid kunne dække dit behov med
seneste lovbekendtgørelse. En lovbekendtgørelse er fagministeriets
sammenskrivning af den oprindelige lov og alle ændringslovene.

Har loven et populærnavn (hvilket de mest anvendte love ofte har), kan
du finde den her:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/index/nickname.htm

Ellers brug dette link og brug din browsers søgefunktion. I dette
tilfælde skrev jeg henholdsvis "Lov og finansiel virksomhed" og
"Sundhedsloven" i browser-søgningen, og vupti!

http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm

Håber, det hjælper. Thomson Online, som Bacher henviser til, er et
lækkert redskab. Men har du kun brug for lovteksten og ikke for
kommentardel og domshenvisninger, så kan retsinfo sagtens blive din ven,
hvis du bliver fortrolig med den.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Lasse

Dato : 02-09-07 14:20

Hej Kevin,

Dit link viser præcist det, som jeg ikke er så glad for. Man får en lov frem
i Retsinfo - men så står der fire henvisninger til noget som er blevet
ændret senere. Det ville være rart, om jeg altid kunne finde den gældende
lov uden at skulle holde styr på senere ændringer og sammenstykke loven
selv.

mvh lasse

Fra : Lasse

Dato : 02-09-07 14:29

Hej Kevin,

Jeg var nok lidt hurtig i vendingen - faktisk løser det meste af dit indlæg
mange af mine problemer. Dine råd er guld værd - hvor skal jeg sende det hen
:)

Mvh lasse