Asus P5LD2, Vista og RAID
Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-10-07 14:13

Hej

Jeg havde tænkt mig at køre RAID 0 med to SATA diske på mit Asus P5LD2
bundkort og samtidig installere Vista. På Asus' hjemmeside er der ingen
Vista (hverken 32 eller 64 bit) drivere til RAID. Kan det virkelig passe at
et så relativt nyt bundkort ikke kan køre RAID under Vista?
Bundkortets "fulde navn" er P5LD2-EAYZ hvis det har noget betydning....
Hvis det kan passe, er løsningen så at købe et løs RAID-kontrollerkort og i
så fald: Hvilket bør jeg købe der ikke koster en formue.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : J

Dato : 18-10-07 14:30

On Thu, 18 Oct 2007 15:13:22 +0200, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>Hvis det kan passe, er løsningen så at købe et løs RAID-kontrollerkort og i
>så fald: Hvilket bør jeg købe der ikke koster en formue.

På asus'hjemmeside kan jeg ikke finde EAYZ, men DeLuxe og det har
vista raid drivers så det fløjter.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5LD2%20Deluxe

På edbpriser.dk kan jeg heller ikke finde EAYZ !?

Hvor har du købt det ?

Google med 'asus p5ld2 eyaz' giver heller ikke meget.

mvh

John

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-10-07 15:15

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> På edbpriser.dk kan jeg heller ikke finde EAYZ !?
>
> Hvor har du købt det ?
>
> Google med 'asus p5ld2 eyaz' giver heller ikke meget.

Hej John

Det står på æsken. Det er købt hos SHG. Men måske betyder de bogstaver ikke
så meget. Det er nok den udgave der kun hedder P5LD2. Ved du om man kan
bruge driverne fra Deluxe udgaven til den alm. udgave som jeg har?
Hvis jeg kigger på det link du sendte mener jeg ikke at kunne se at der er
nogen Vista SATA RAID driver. Så måske jeg bare skal købe enten nyt bundkort
eller et separat RAID controllerkort?? Anyone?

Fra : Hans

Dato : 18-10-07 15:23

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> der er nogen Vista SATA RAID driver. Så måske jeg bare skal købe
> enten nyt bundkort eller et separat RAID controllerkort?? Anyone?

Sydbroen er ens på begge bundkort, så det skulle være muligt at bruge de
samme drivere.

Hans

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-10-07 15:27

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Sydbroen er ens på begge bundkort, så det skulle være muligt at bruge de
> samme drivere.

Hej Hans.

Kan du umiddelbart gennemskue om det rent faktisk understøtter SATA RAID
under Vista? Jeg er egentligt kommet lidt i tvivl.

Fra : Hans

Dato : 18-10-07 15:41

Lars Hjortø wrote:

> Kan du umiddelbart gennemskue om det rent faktisk understøtter SATA
> RAID under Vista? Jeg er egentligt kommet lidt i tvivl.

Øvs! Det var godt du spurgte igen. Det viser sig at der kun er Vista drivere
til Silicon Image chippen på Deluxe udgaven, og den har du ikke på dit
bundkort.

Så svaret er desværre nej.

Hans

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-10-07 17:26

> Øvs! Det var godt du spurgte igen. Det viser sig at der kun er Vista
> drivere til Silicon Image chippen på Deluxe udgaven, og den har du ikke på
> dit bundkort.
>
> Så svaret er desværre nej.

Øv, men tak for hjælpen. Er løsningen så at købe et løst kort? Og i givet
fald hvilket? Kunne dette være et evt. valg?
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=330165

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-10-07 17:29

Lars Hjortø wrote:

> Kan du umiddelbart gennemskue om det rent faktisk understøtter SATA
> RAID under Vista? Jeg er egentligt kommet lidt i tvivl.

Måske dette link hjælper?
http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us&model=P5LD2
Det er fra deres FAQ, og så er der en RAID-driver til download

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-10-07 18:21

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Måske dette link hjælper?
> http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us&model=P5LD2
> Det er fra deres FAQ, og så er der en RAID-driver til download

Hej Henrik

Kan nu ikke finde nogen Vista RAID drivere på angivne link. Men fandt
følgende:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20070216141723724&board_id=1&model=P5LD2&page=1&SLanguage=en-us

Jeg forstår det som om at Vista selv klarer RAID'ed. Har jeg ret i det eller
fatter jeg bare intet?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-10-07 22:23

Lars Hjortø wrote:

> [...]
>
> Jeg forstår det som om at Vista selv klarer RAID'ed. Har jeg ret i

Det tror jeg ikke jvf. det link jeg fandt. Det lyder nærmest som
kompatibilitetsmode der slås til.

Beklager det forrige link, ser ud til at ASUS kører deres system med
javascripts, så linket kun angiver hovedsiden

Anyway, jeg fandt det igen , og her er så det rigtige link til download af
drivere:
http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/ICH9R_IMSM_Makedisk.zip

De skrev at metoden var den samme til XP og Vista: Lave en diskette med
driverne. Loade dem før/under installation, og så skulle det køre.
----
Question

My system cannot install OS (regardless of Windows XP or VISTA) after
enabling AHCI or RAID support for ICH9R chipset. What can I do to fix this
problem?

Answer
This is because older versions of ICH9R IMSM (Intel Matrix Storage Manager)
driver (include VISTA boxed driver) has compatibility problems with several
models of HDD from particular vendors.
Please kindly build a new AHCI/RAD driver diskette using makedisk tool
v7.5.0.1017, and load this driver prior installation of operating system
(Windows XP and VISTA) to fix this problem.
----
Selv er jeg glad for at have lavet mit eget første RAID-setup på XP

God fornøjelse.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-10-07 09:34

> [...]

Hej igen, jeg var da vist træt da jeg svarede sidst: Jo, det ser da ud til
at Vista har drivere indbygget.

Til gengæld skulle den driver jeg linkede til være nyere, og bedre mht.
kompatibilitet, så den kan du jo evt. også forsøge dig med.

God fornøjelse

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-10-07 12:17

> [...]
>
> Til gengæld skulle den driver jeg linkede til være nyere, og bedre mht.
> kompatibilitet, så den kan du jo evt. også forsøge dig med.

Hej Henrik

Tak for svaret.
Altså... Jeg laver mit RAID på samme måde som altid (Har ikke prøvet det på
dette bundkort, men har gjort det nogen gange med SCSI, og det er vel i bund
og grund det samme man gør).
Så installerer jeg bare Vista og kan vel så opdatere driveren bagefter?
Danm... Det kunne Asus godt skrive i klar tekst på deres hjemmeside.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-10-07 12:39

Lars Hjortø wrote:

> Tak for svaret.

Det var så lidt

> [...]
> Så installerer jeg bare Vista og kan vel så opdatere driveren
> bagefter? Danm... Det kunne Asus godt skrive i klar tekst på deres

Jeg kender ikke SCSI, men det er sikkert det samme: Boote på boardet, gå ind
i RAID-biossen og opbygge RAID'et, derefter installere OS.

Og ja, med lidt held kører Vista så bare.

Det der så åbenbart er tilfældet er, at du _kan_ have nogle diske, som
Vistas driver ikke vil kendes ved.
(Jvf. det QA jeg citerede.)
Så skal du bruge den nyere driver med det samme.

Men så vidt jeg ved, kan Vista godt (i modsætning til XP) genkende en
USB-nøgle under installation, så du kan bare lægge driveren på sådan én.

Og, Damn ja, det kunne ASUS godt tage at skrive bedre med det samme.
Det er de ret dårlige til (var også tilfældet på mit tidligere board med
RAID).

Og et andet spg. de så lige kunne have adresseret med det samme er:
Ja, man kan derefter bare slutte HD'er eller DVD-drev til de ledige
SATA-stik, så bliver de fundet af RAID-biossen, og derefter af Windows når
man starter op.

Sådan noget vidste jeg f.eks heller ikke.

De laver gode boards, men noget mangelfulde brugsforvirringer indimellem.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-10-07 14:02

Lars Hjortø wrote:

> [...]
> betydning.... Hvis det kan passe, er løsningen så at købe et løs
> RAID-kontrollerkort og i så fald: Hvilket bør jeg købe der ikke

Hej Lars

Jeg har læst lidt på RAID 0 i mellemtiden, og fundet ud af at det ikke
rigtigt er noget at bygge på.
Som så meget andet, er det mere hype, end det er en reel fordel.

Maskinen bliver ikke stort hurtigere, man får sig blot et disksystem med
langt større risiko for fatale fejl.

Jeg har sendt et mere uddybet svar til din post i

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Lars Hjortø

Dato : 22-10-07 15:13

> [...]
> langt større risiko for fatale fejl.
>
> Jeg har sendt et mere uddybet svar til din post i

Hej igen. Og endnu engang tak for svarene.

Tjaa, måske jeg bare skal glemme alt om RAID på SATA diske. Da jeg kørte
SCSI med en "rigtig" RAID-controller gik det KLART hurtigere end med enkelte
diske. Men det var så også med en controller der var langt dyrere end hvad
man kan sige om en on-board controller.
Nu kunne jeg selvfølgelig prøve at installere det som JBDA og RAID 0 og selv
lave nogle små test med det, men skal jeg være ærlig giiiider jeg ikke rode
med det. Det skal bare virke, og gerne i flere år. Det tager simpelt hen for
lang tid at installere og konfigurere hele skidtet op fra bunden hver gang.
Og når du så oven i købet har læst at der ikke er meget at hente
hastighedsmæssigt kunne jeg jo bare bruge den ene disk til at lave et lille
simpelt spejl af mine data.