Single Board Computer som server
Fra : Hans J

Dato : 16-10-07 16:46

Jeg overvejer at skifte min P4 server ud med en lille SBC. Både for at få
mindre strømforbrug på mindre plads men til dels også for at få lidt nyt
legetøj
Jeg har kig på denne boks, http://soekris.com/net5501.htm, Soekris net5501
som sikkert er fin nok til mit brug men ... den mangler jo normal VGA og
keyboard.

Jeg ved selvfølgelig, at man kan sætte den op via seriel og PXE men det gør
alting meget mere besværligt - især hvis man kommer ud i en fejlsituation af
den éne eller anden slags.

Det ville jo være helt ideelt hvis man kunne få noget med en Intel mobile
CPU - de er vel rimeligt understøttet af de fleste Linux systemer (skal køre
RHEL5 eller Fedora), de er hurtige og de tager ikke så meget strøm?

Hvad findes der ellers af små fanless SBC'er som kan tage en 2½" harddisk og
1GB RAM?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-10-07 16:54

"Hans J" <h-1234567890@REMOVE.gmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg har kig på denne boks, http://soekris.com/net5501.htm, Soekris
> net5501 som sikkert er fin nok til mit brug men ... den mangler jo
> normal VGA og keyboard.

Soekris produkter er mere til appliance bokses, ikke så meget som decideret
PC. Medmindre du kan lave alt dit arbejde via terminal sessioner fra
en...æhh PC.

> [...]
> ikke så meget strøm?
>
> Hvad findes der ellers af små fanless SBC'er som kan tage en 2½"

Der findes mange. Der findes Nano/Mini-ATX/ITX boards dels med integrerede
CPUer (hovedsagligt VIA) men osse med sockets så du kan sætte fx. P4
Mobile, Core2Duo, AMD Geode osv. på.

Links til at starte med:
http://linitx.com/
http://www.mini-itx.com/
http://www.epiacenter.com/
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/
http://www.silentpcreview.com/

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans J

Dato : 16-10-07 18:00

> Soekris produkter er mere til appliance bokses, ikke så meget som
> decideret
> PC. Medmindre du kan lave alt dit arbejde via terminal sessioner fra
> en...æhh PC.

Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad du mener - jeg skal bruge den som
erstatning for min nuværende Linux server. Jeg sidder ikke og arbejder via
konsollen men via SSH.

> Der findes mange. Der findes Nano/Mini-ATX/ITX boards dels med integrerede
> CPUer (hovedsagligt VIA) men osse med sockets så du kan sætte fx. P4
> [...]

En masse links til en helt masse små bundkort, men jeg kan ikke lige finde
nogen samlet boks som nogenlunde svare overéns med Soekris?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-10-07 19:48

"Hans J" <notavail@gmail.rem.invalid> crashed Echelon writing

> Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad du mener - jeg skal bruge den
> som erstatning for min nuværende Linux server. Jeg sidder ikke og
> arbejder via konsollen men via SSH.

Er shell ikke en konsol?

MEn du skrev ikke så meget om dine krav blot det var en server og linux.

> En masse links til en helt masse små bundkort, men jeg kan ikke lige
> finde nogen samlet boks som nogenlunde svare overéns med Soekris?

Du skrev intet om at det skulle være helt samlet, regnede med du kunne
samle lidt selv.

Så kan du jo osse selv bestemme udseendet.w

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-07 21:04

Bjarke Andersen wrote:

> Er shell ikke en konsol?

Shell er normalt betegnelsen for en fjern-løsning, enten vha. seriel
eller netværk. Konsol er tastatur og skærm direkte koblet på boksen.

> MEn du skrev ikke så meget om dine krav blot det var en server og linux.

Jeg kender ikke til Linux-servere der vedligeholdes via konsollen.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-10-07 08:24

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> crashed Echelon writing

> Jeg kender ikke til Linux-servere der vedligeholdes via konsollen.

OPs server.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-10-07 10:50

Bjarke Andersen wrote:

> OPs server.

Min er skam også installeret vha. konsollen. Men den bliver ikke
vedligeholdt vha. konsollen. Der er ingen grund til at spilde plads på
ekstra skærme, når sådanne maskiner bare skal stå i et hjørne og passe
sig selv.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-07 16:56

Hans J wrote:

> Hvad findes der ellers af små fanless SBC'er som kan tage en 2½" harddisk og
> 1GB RAM?

http://www.danbit.dk/produkter/0201.phtml

Jesper Poulsen

Fra : Hans J

Dato : 16-10-07 17:58

> http://www.danbit.dk/produkter/0201.phtml

Et godt bud, omend jeg ikke bryder mig om selve boksen, men den er over
dobbelt så dyr som Soekris (og så er den endda uden RAM).
Der står heller ikke noget om effektforbruget.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-07 19:02

Hans J wrote:

> Der står heller ikke noget om effektforbruget.

Effektforbruget kan jeg få undersøgt, idet jeg ved hvor der står én

Jesper Poulsen

Fra : Brian Alexandersen

Dato : 17-10-07 15:30

Jesper Poulsen wrote:
> Effektforbruget kan jeg få undersøgt, idet jeg ved hvor der står én

PSU'en kan levere MAX 60W.

--
Med venlige hilsen
   Brian Alexandersen

This message is written in 100% recycled electrons.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-10-07 23:56

"Hans J" <h-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse news:4714dcc8$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Hvad findes der ellers af små fanless SBC'er som kan tage en 2½" harddisk og 1GB RAM?

Måske er der noget her.
http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showgroup_id=9&gclid=CMXV3aXHno8CFQMQZgodSxxdWA

Fandens til priser, når man tænker på hvad man kan få det for i ATX størrelse.

Jan Rasmussen