Strømeffektivt mini-itx system
Fra : Henrik Larsson

Dato : 15-10-07 10:24

Jeg vil gerne bygge mig en maskine til bruge for hjemmeserver.

Havde egentlig kigget på en Soekris net5501 men er blevet lidt i tvivl
om der er kræfter nok til det jeg vil bruge den til.

Derfor har jeg kigget lidt på nogle mini-itx dele fra linitx.com:
- Jetway J7F4K 1.2GHz Eden CN700 Mainboard - Dual GigaLAN (J7F4K1G2E)
- Corsair 1GB 533MHz DDR2 RAM (VS1GB533D2)
- Seagate Momentus 5400.3 80GB SATA 8MB Cache - ST980811AS (ST980811AS)
- M300 Enclosure with Bootable CF Reader (M300)
- 12V 80W AC Adapter (80WAC)
- 12V 120W PicoPSU-120 (picoPSU-120)

Vil disse dele passe sammen?

Er der nogen der har erfaringer med strømforbrug på et lignende sytem?

Hvilke kabler skal jeg bruge ud over ovenstående?

Er der nogen der har forsøgt med en nyere FreeBSD på et system som
ovenstående? Hvad med netkortet Realtek 8110sc?

Mvh Henrik

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-10-07 10:31

Henrik Larsson <usenet@1.spambox.dk> crashed Echelon writing

> Er der nogen der har erfaringer med strømforbrug på et lignende sytem?

Hvis du kan vente til i aften kan jeg måle det, dog med anden PSU, HD og så
med VIAs eget board.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Larsson

Dato : 15-10-07 11:11

> Hvis du kan vente til i aften kan jeg måle det, dog med anden PSU, HD og så
> med VIAs eget board.

Ja tak

Mvh Henrik

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-10-07 19:15

Henrik Larsson <usenet@1.spambox.dk> crashed Echelon writing

> Er der nogen der har erfaringer med strømforbrug på et lignende sytem?

Strømforbrug med VIA EN12000G board, 200GB Samsung HA250JC 5760RPM HDD i
Silverstone LC09 kabinet og dens inbyggede PSU samt tilhørende .com.tw SR
Power 60W PSU.

Slukket    6Watt
Opstart    33-35Watt
Windows Idle 31 Watt
Idle HD slukket 24 Watt
Super Pi load 35 Watt
S3 Standby    6 Watt

Har egentlig aldrig testet det før og må indrømme er dybt skuffet over
forbruget i idle, da det kun er 5Watt til forskel. Iflg VIA selv står den
selv for neddroslingen af CPU under idle.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Larsson

Dato : 15-10-07 21:39

> [...]

> forbruget i idle, da det kun er 5Watt til forskel. Iflg VIA selv står den
> selv for neddroslingen af CPU under idle.

Jeg forventer lavere strømforbrug på den model jeg har skitseret. Dels
grundet picoPSU strømforsyningen men også 2.5" disken.

Men 24-31W er også ok

Mvh Henrik

Fra : stoejer@gmail.com

Dato : 01-11-07 19:29

On 15 Okt., 21:39, Henrik Larsson <use...@1.spambox.dk> wrote:
> Jeg forventer lavere strømforbrug på den model jeg har skitseret. Dels
> grundet picoPSU strømforsyningen men også 2.5" disken.
>
> Men 24-31W er også ok

Hej Henrik

Har du fået handlet dit gear?
Jeg har selv en server baseret på et J7F4K1G2E Jetway board, ligeledes
med en picoPSU-120. Med to 3.25" Maxtor 7200rpm diske bruger den i
retning af 39 watt. Jeg havde egentlig i tidernes morgen håbet at
komme ned i midten af tyverne. Såvidt jeg husker ligger jeg omrking
30-32 watt, hvis jeg piller diskene af, men så er den jo ikke så
sjov.

Før jeg investerede i en picoPSU og laptop adapter lå den og rodede
omrking de 50 watt.

// Søren

Fra : Henrik Larsson

Dato : 01-11-07 21:04

> [...]
> komme ned i midten af tyverne. Såvidt jeg husker ligger jeg omrking
> 30-32 watt, hvis jeg piller diskene af, men så er den jo ikke så

Ja, jeg har netop modtaget alle delene. Med et et rigtigt operativsystem
og powerd der laver cpu scaling kommer den ned på omkring 21W idle.

Med fuld power på både disk og cpu ligger den omkring 28W.

Mvh Henrik

Fra : stoejer@gmail.com

Dato : 02-11-07 19:09

On 1 Nov., 21:04, Henrik Larsson <use...@1.spambox.dk> wrote:
> [...]
> og powerd der laver cpu scaling kommer den ned på omkring 21W idle.
>
> Med fuld power på både disk og cpu ligger den omkring 28W.

Undskyld at jeg sådan high-jacker din tråd.
Jeg har FreeBSD 6.2 installeret og opererer vist nok med en BIOS 02 i
øjeblikket på Jetway boardet. I går, efter at have læst dit indlæg,
gik det op for mig, at jeg kunne benytte powerd og aktiverede den så i
"adaptive" mode. Desværre viser det sig, at maskinen låser efter kort
tid.

Kan du oplyse, hvilken BIOS version, du har?
Og evt. noget om din strømforsyning/adapter? Mærke og model. Jeg kunne
godt tænke mig at få mit strømforbrug så langt ned som muligt, da det
var den primære årsag til at vælge sådan et board.

// Søren

Fra : Henrik Larsson

Dato : 03-11-07 15:14

> Jeg har FreeBSD 6.2 installeret

Det var præcis hvad jeg mente med et rigtigt operativsystem i min
forrige besked

> Kan du oplyse, hvilken BIOS version, du har?

Mit mortherboard er dette:
http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11723

Jeg kører med A07. Nyeste via Jetways hjemmeside er vist A08.

> Og evt. noget om din strømforsyning/adapter? Mærke og model.

12V 80W picoPSU-80 med 80W AC power adapter.

Mvh Henrik