Meningsmålinger
Fra : Poul E Hansen

Dato : 23-09-07 14:23

Der er foretaget en meningsmåling af befolkningens syn på udvalgte
politikeres troværdighed og karisma. Selvom resultatet ikke siger så
meget, finder hovedpersonerne sig i at skulle kommentere det. Uden at
undvige ved at stille spørgsmålstegn ved, om det nu også fortæller så
meget. Det ville nok også af nogle blive opfattet som at de er dårlige
tabere - hvis altså de scorer lavt. Fx. scorer Magrethe Vestager
lavest i karisma. Men der er ikke nævnt noget om hvad den
gennemsnitlige karakter hun fik i karisma er, måske er den kun lidt
lavere end Pia Kærsgaards, hun scorede mest. En anden statistisk data
der ville være oplysende kunne fx. være hvad resultatet ville være
hvis man fx.fjernede de 10% af stemmerne der gav lavest karakter. Mon
ikke nogle kalder Pia Kærsgaard utroværdig , fordi de ikke kan lide
hende? Ellers er det en fordel at målingen kræver karaktergivning af
alle personerne. Målinger hvor man bare skal stemme på én person, fx.
for at finde den populæreste, har endnu mere usikkert resultat, fordi
anden og trediepladser m.fl. hos stemmeafgiveren ,ikke registreres.
Så hvis flere personer er populære blandt de samme mennesker, vil det
trække deres (gennemsnitlige) resultat ned. Dog bliver også den slags
målinger taget seriøst og analyseret, og forklaret. Ligesom målinger
der viser at et parti er gået et procentpoint frem, til trods for at
den reele ændring for tilsutningen, pga. usikkerheder, meget vel kan
være modsat.

Fra : Ralph

Dato : 23-09-07 15:14

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>gennemsnitlige karakter hun fik i karisma er, måske er den kun lidt
>lavere end Pia Kærsgaards, hun scorede mest.

Tjah, 15% vs 41%

> [...]
>hvis man fx.fjernede de 10% af stemmerne der gav lavest karakter. Mon
>ikke nogle kalder Pia Kærsgaard utroværdig , fordi de ikke kan lide

Jo, og mon ikke dem der KAN lide hende kalder hende troværdig.

> [...]
>for at finde den populæreste, har endnu mere usikkert resultat, fordi
>anden og trediepladser m.fl. hos stemmeafgiveren ,ikke registreres.

Een stemme pr. troværdighed og een stemme pr karisma pr. person - det kan da
ikke blive mere korrekt.
Men du har da en pointe i der er 6.200 der har stemt på Pia, men kun knap
4.000 der har taget stilling til Naser Khader.

Du kan selv se tallene her:

http://www.berlingske.dk/article/20070920/danmark/70920023/

--
Ralph

Fra : Peter Bang

Dato : 23-09-07 15:46

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> skrev:
>Der er foretaget en meningsmåling
>af befolkningens syn på udvalgte
>politikeres troværdighed og
>karisma.

Den type målinger er vel også mest ment som underholdning.
Eksempelvis finder jeg Pia K både karismatisk og troværdig.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 23-09-07 16:49

Mærkeligt at så få finder Bent Bendtsen urtoværdig efter det "stunt" han
lavede omkring patent aftstemningen i EU hvor han stemte stik imod hvad
han havde fået besked på af folketinget.

- cep

Fra : Poul E Hansen

Dato : 23-09-07 19:31

On 23 Sep., 16:13, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Tjah, 15% vs 41%

> Jo, og mon ikke dem der KAN lide hende kalder hende troværdig.

Dem der ikke hader hende er ikke nødvendigvis fan af hende. Hvis det
skulle vise sig, at hvis de 10% dårligste stemmer i troværdighed
frasorteres, anser de fleste hende for at være 'meget troværdig',
ville det give et andet billede, måske også i forhold til hvad andre
af politikerne ville score.

> Een stemme pr. troværdighed og een stemme pr karisma pr. person - det kan da
> ikke blive mere korrekt.

Jo, og det er det også: hver af politikerne skal gives en karakter, i
hvert fald i spørgeskemaet i det link du henviser til.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 23-09-07 19:33

On 23 Sep., 17:48, "Claus E. Petersen"
<snurrber...@yahoo.com.removethis> wrote:
> Mærkeligt at så få finder Bent Bendtsen urtoværdig efter det "stunt" han
> lavede omkring patent aftstemningen i EU hvor han stemte stik imod hvad
> han havde fået besked på af folketinget.

Som han havde lovet at følge? Måske stemte hans valg godt overens med
hvad han selv har sagt om sagen.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 23-09-07 23:15

Poul E Hansen wrote:

> Som han havde lovet at følge? Måske stemte hans valg godt overens med
> hvad han selv har sagt om sagen.

Bendtsen var af et flertal i folketingets europa udvalg blevet pålagt at
gøre indsigelse mod forslaget, dvs. få det flyttet fra et A-punkt til et
B-punkt, hvilket han ikke gjorde.
Det var ikke et spørgsmål om hans eller hans partis holdning, men om
hans pligt overfor flertallet i europaudvalget.
Men han valgte altså, ganske arrogant efter min mening, at stemme efter
sit eget hoved.
Det kan selfølgelig også skyldes at manden simpelthen er for dum til at
få betroede opgaver på landets vegne.

- cep

Fra : Poul E Hansen

Dato : 24-09-07 13:07

On 24 Sep., 00:15, "Claus E. Petersen"
> [...]
> hans pligt overfor flertallet i europaudvalget.
> Men han valgte altså, ganske arrogant efter min mening, at stemme efter

Det gør ham ikke utroværdig overfor vælgerne.

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 24-09-07 13:39

Poul E Hansen skrev:

> Det gør ham ikke utroværdig overfor vælgerne.

Det er netop dét jeg finder mærkeligt.

- cep