Tysk-Russisk gasrørledning bliver dyr!
Fra : Jesper

Dato : 22-09-07 16:07

Stigende priser på stål og andre metaller gør den planlagte gasrørlednin
Nord Stream mellem Rusland og Tysklan forløbigt 7,5 mia kr dyrere end
beregnet. Prisen på den 1200 km lange rørledning ventes at blive på 45
mia kr og måske opgives den.

http://politiken.dk/udland/article384494.ece

--
Jesper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-07 18:37

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1i4uq2i.18kroou1d0sicsN%spambuster@users.toughguy.net...
> [...]
> Nord Stream mellem Rusland og Tysklan forløbigt 7,5 mia kr dyrere end
> beregnet. Prisen på den 1200 km lange rørledning ventes at blive på 45

Tyskland har nok ikke noget alternativ, og hvis Rusland skal sælge deres gas til
fuld markeds pris, så er de nok nød til at undgå den nuværende infrastruktur.

9/12-2005 - Russian-German gas link launched
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4512472.stm

"Russia is one of Western Europe's biggest suppliers of commodities and
supplies a quarter of the region's gas needs. "

"With limited natural resources of its own, Germany's dependency is even
greater and Europe's biggest economy relies on Russia for a third of all its oil and gas imports."

"The link will deliver Russian gas to Germany - and eventually to other Western European nations - by 2010.
But the 1,200km (744 mile) pipeline is not without controversy.
It is set to bypass Poland and Ukraine, prompting concern from both countries that they will be [Could be]
cut off from Russian gas supplies"

"But the deal rang alarm bells in Warsaw and Kiev, who fear it will compromise their own energy security.
They are currently billed at below the market rate for their gas supplies, because they allow Russian
exports to cross their territories."

Kort over eksisterende gas infrastruktur
http://blog.kievukraine.info/uploaded_images/3060-700187.jpg
Map illustrates major natural gas pipelines in central and eastern Europe.
Germany's gas imports from Russia pass either through Ukraine,
Slovakia and the Czech Republic, or through Belarus and Poland.

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 22-09-07 19:07

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> [...]
> Germany's gas imports from Russia pass either through Ukraine, Slovakia
> and the Czech Republic, or through Belarus and Poland.

Tyskland har masser af valgmuligheder, der er også andre energiformer
end naturgas. Hvad med brint fremstillet ved en termokemisk proces af
højtemperatursreaktorer?
--
Jesper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-07 19:29

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1i4uy1t.11pja8vt536rxN%spambuster@users.toughguy.net...

> Tyskland har masser af valgmuligheder, der er også andre energiformer
> end naturgas. Hvad med brint fremstillet ved en termokemisk proces af
> højtemperatursreaktorer?

Jeg er sikker på at tyskerne vælger den løsning, der bedst kan betale sig
både økonomisk og politisk.

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 22-09-07 19:44

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> Jeg er sikker på at tyskerne vælger den løsning, der bedst kan betale sig
> både økonomisk og politisk.
>

> Jan Rasmussen

Hvad kan så bedst betaler sig økonomisk og politisk? Kan rørledningen
når at blive afskrevet før gassen fra Rusland afgasses?

Et atomkraftværk stopper ikke med at producere energi, det holder i
mindst 60 år.
--
Jesper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-07 20:34

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1i4v03y.5na5d3p3l49qN%spambuster@users.toughguy.net...

> [...]
> når at blive afskrevet før gassen fra Rusland afgasses?

> Et atomkraftværk stopper ikke med at producere energi, det holder i

Man må da formode at de ikke investere så mange penge, hvis det ikke kunne
svare sig på længere sigt, i deres regnskab indgår det vel også at naturgas prisen
vil stige kraftigt i fremtiden.

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 22-09-07 21:39

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> [...]
> svare sig på længere sigt, i deres regnskab indgår det vel også at
> naturgas prisen vil stige kraftigt i fremtiden.

....men det vil brintprisen ikke. Hint: Olie og naturgas stiger i pris,
atomkraft stiger ikke.
--
Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-09-07 00:24

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen

> ...men det vil brintprisen ikke. Hint: Olie og naturgas stiger i pris,
> atomkraft stiger ikke.

Jeg er sikker på at investorer tager din prisgaranti alvorligt

Mvh
Martin

Fra : Poul E Hansen

Dato : 23-09-07 13:53

On 22 Sep., 17:06, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
> [...]
> Nord Stream mellem Rusland og Tysklan forløbigt 7,5 mia kr dyrere end
> beregnet. Prisen på den 1200 km lange rørledning ventes at blive på 45

Mon stålet bliver genbrugt når ledningen kasseres?