Mobiltelefon som almindeligt opkaldsmodem
Fra : Marco Rasmussen

Dato : 09-10-07 18:03

Hej!

Findes der en mobiltelefon, som kan sluttes til computeren og benyttes som
almindeligt opkaldsmodem?
Hvis ja, hvilken?
Numre som man kan forbinde med, vil jeg også være interesseret i.
Både danske og svenske numre.
Jeg kender i forvejen TDCs og svenske Telias numre, men jeg er ikke sikker
på, om man kan oprette forbindelse til dem via en mobiltelefon.

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-07 19:49

Marco Rasmussen wrote:

> Findes der en mobiltelefon, som kan sluttes til computeren og
> benyttes som almindeligt opkaldsmodem?

Hvorfor ikke gprs?

> Hvis ja, hvilken?

Jeg vil formode at du kan gøre med de fleste telefoner?
Har du prøvet

Jeg kan ringe op via min Nokia 5140i
(har lige tjekket)

Den kører godt nok via den infrarøde port men der ligger da et Nokia 5140i
IrDA modem på COM5 hvor jeg kan lave et modemopkald til TDC såehh

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-07 20:41

Peter Lykkegaard skrev:

>Hvorfor ikke gprs?

Det koster det hvide ud af øjnene og kører langsomt ved et
almindeligt abonnement (9 Kbit).

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-10-07 21:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det koster det hvide ud af øjnene og kører langsomt ved et
> almindeligt abonnement (9 Kbit).

Nu tror jeg da der er nogen der har byttet om på begreberne her...

GPRS koster oftest en trafiktakst, som flere steder er 8-10 kr pr MB

Hastigheden er ca. 43kbps

At benytte normal GSM (CSD) i stedet resulterer i en hastighed på 9600
bps, og en minuttakst ligesom ved samtale.

Marco:

Når du forbinder telefonen via USB, IrDA eller Bluetooth vil din PC
oftest detektere et modem på telefonens port, ellers skal du blot
installere telefonens software. For at koble op via GRPS gennem dit
teleselskab laver du så en opkaldsgenvej hvor telefonen bruges som
modem, hos TDC (og telmore mv.) er nummeret *99# og med tomt brugernavn
og password

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-10-07 21:49

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote in

> GPRS koster oftest en trafiktakst, som flere steder er 8-10 kr pr MB
>
> Hastigheden er ca. 43kbps

Jeg syns da min mobil har leveret 115 via GPRS?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-10-07 21:51

Henrik Stidsen wrote:
> Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote in

> Jeg syns da min mobil har leveret 115 via GPRS?

Det har den med garanti ikke. Men din windows har skrevet at
opkaldsforbindelsen var på 115 kbps, hvilket er hastigheden på den
virtuelle serielport som windows benytter til at forbinde til telefonens
modem. i de gamle dial-up dage var det meget normalt at windows skrev
dette tal, i stedet for 33.6 eller 56 kbps, hvis man ikke havde
installeret de korrekte drivere til modemet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-10-07 20:35

> [...]
> opkaldsforbindelsen var på 115 kbps, hvilket er hastigheden på den
> virtuelle serielport som windows benytter til at forbinde til telefonens

Ahhh, giver meget god mening :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-07 12:53

Esben von Buchwald skrev:

>At benytte normal GSM (CSD) i stedet resulterer i en hastighed på 9600
>bps, og en minuttakst ligesom ved samtale.

Der skal ikke benyttes GPS. Der skal benyttes det indbyggede
modem der kan køre 56 Kbit.

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-10-07 14:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der skal ikke benyttes GPS. Der skal benyttes det indbyggede
> modem der kan køre 56 Kbit.

Jeg går ud fra at du mener GPRS når du skriver GPS.

Hvis du snakker om at bruge PCens indbyggede 56K modem så kan dette kun
lade sig gøre over en normal analog telefonlinje.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-07 16:38

Esben von Buchwald wrote:

> Hvis du snakker om at bruge PCens indbyggede 56K modem så kan dette
> kun lade sig gøre over en normal analog telefonlinje.

Btw hvad er den største modemhastighed man kan opnå via mobiltelefonnettet?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-10-07 06:48

Peter Lykkegaard wrote:
> Btw hvad er den største modemhastighed man kan opnå via mobiltelefonnettet?

Det er vidst 33.6Kbit.

- Chano Andersen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-10-07 17:54

Chano Andersen wrote:

> Det er vidst 33.6Kbit.

Ahh, ok

Det må være muligt at lave en simpel analyse af kostprisen på GPRS versus
mobilmodem

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-10-07 19:13

Peter Lykkegaard wrote:
> Det må være muligt at lave en simpel analyse af kostprisen på GPRS versus
> mobilmodem

Tja, jeg ville nok bare holde mig til GPRS hvis der var tale om internet
trafik, eller 3G løsninger, hvis hastigheden betød noget. Jeg tror næppe
der er noget mere fornuftigt, prismæssigt, end 3's flatrate abonnement,
hvis man bare har et moderat behov for data overførsel, samt befinder
sig hvor der er dækning.

- Chano Andersen.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-10-07 20:40

> Findes der en mobiltelefon, som kan sluttes til computeren og
> benyttes som almindeligt opkaldsmodem?
> Hvis ja, hvilken?

Det tror jeg de fleste kan, bare du kan forbinde til dem enten via infrarød
eller bluetooth.
Jeg har ihvertfald kunnet med alle mine telefoner siden jeg havde en T68i,
og det er efterhånden en ældre sag.

--
signing off.. Martin Sørensen