pandekageopskrift søges
Fra : Kirsten Marker

Dato : 12-10-07 13:33

Hej gruppe,

kan i hjælpe mig med en opskrift på Verdens Bedste Pandekager som er blevet
væk for mig.
Har haft opskriften siden 1970 og jeg behøver vist ikke at sige, at
den var god, så derfor eftersøgningen.
Til en almindelig portion pandekager brugtes måske l/2 l piskefløde, 6
eller 8 æg, smeltet smør, sukker og mel!
Mine unger er så glade og forvænte med god mad, at de kan smage forskel hvis
jeg ændrer på ingredienserne.

mvh/kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 15:47

Kirsten Marker wrote:
> [...]

Jeg har desværre ikke opskriften i ho'det, men ingen pandekager uden øl i
mmmmmm.

mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 12-10-07 16:06

Hej Kirsten

> Til en almindelig portion pandekager brugtes måske l/2 l piskefløde,
> 6 eller 8 æg, smeltet smør, sukker og mel!

Jeg kan ikke hjælpe med en opskrift med piskefløde, men jeg
kan hjælpe med opskriften på verdens bedste pandekager :)

8 stk.
2 æg
3 dl mælk
90 g mel
50 g smeltet margarine
1 knsp salt
1/2 tsk sukker

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 12-10-07 16:55

> [...]
>
> Jeg kan ikke hjælpe med en opskrift med piskefløde, men jeg
> kan hjælpe med opskriften på verdens bedste pandekager :)

margarine? i menneskemad? pyyyhhaaa I raise you with,

1/4 tsk salt
1/2 tsk kardemomme
1 spsk sukker
2 æg
300 gram mel
4 dl mælk

+ evt. lidt smeltet smør i dejen.....

Anders

Fra : Max

Dato : 12-10-07 17:26

Hej Anders

> + evt. lidt smeltet smør i dejen.....

Det smager harsk :)

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-10-07 18:06

> Det smager harsk :)

Du skal bare holde dig til det friske smør, og smide det væk, der er over
tre måneder gammelt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 12-10-07 18:21

Hej Jens

> Du skal bare holde dig til det friske smør, og smide det væk, der er
> over tre måneder gammelt.

Det har intet med alderen at gøre, sådan smager smør bare.

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 13-10-07 15:59

> Hej Jens

> Det har intet med alderen at gøre, sådan smager smør bare.
>
> --
> Mvh Max

Det er nok bedst, du holder dig til margarinen så

Anders

Fra : Ralph

Dato : 12-10-07 17:37

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,

Nu er pandekager jo et vidt begreb, sidste gang JEG lavede pandekager var
det ca. sådan her:

1 liter vand, 1 øl, en sjat olie, salt, ½ majsmel og ½ hvedemel til
konsistens er OK.

Lyder lidt sundere synes jeg.

Men vi får da også pandekager til dessert eller natmad engang imellem, så
ville jeg nok bruge ½ liter mælk, 2 æg, ½ dl. olie, 1 spsk. sukker, 1 tsk.
salt, ½ tsk kardemomme, hvedemel til det passer.

Og så er det jo lidt sjovt hvor forskelligt det ender:

Lasse: sirup
Emil: Jordbærsyltetøj og sukker
Marie: Sukker og sirup
Mor: Ingefærsyltetøj og/eller is(gerne cart'dor med chokoladsmag)
Far: (mig) den billigste vanillieis

--
Go' appetit
Ralph

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-10-07 18:09

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> Lasse: sirup
> Emil: Jordbærsyltetøj og sukker
> Marie: Sukker og sirup
> Mor: Ingefærsyltetøj og/eller is(gerne cart'dor med chokoladsmag)
> Far: (mig) den billigste vanillieis

Jeg tager et æg, et par dl. vand, noget flødepulver, lidt salt og
pisker det med en passende mængde mel. Steges i margarine. Jeg har
aldrig mælk i huset, derfor en smule flødepulver.

Jeg spiser meget gerne pandekager med sukker og kanel. Det er bare
godt!

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-10-07 17:38

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:470f697c$0$23264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> [...]
> Mine unger er så glade og forvænte med god mad, at de kan smage
> forskel hvis jeg ændrer på ingredienserne.

Jeg har aldrig set opskrifter til pandekager med piskefløde, og det
er også alt for mange æg til en alm. portion pandekager.

Her er min opskrift, og den er supergod:

Ca. 12 stk.

200 g. mel
2 tsk. sukker
1/4 tsk. salt
Reven skal af ½ citron
½ tsk. kardemomme
3½-4 dl. mælk
½ dl. hvidtøl eller alm. pilsner
3 æg
Margarine (eller smør) til bagning.

Jeg har aldrig kommet smeltet smør i dejen, det gør hverken fra
eller til. Det er rigeligt med det fedtstof de bliver bagt med, og
der bruger jeg flydende Becel. Det er ganske udmærket til al
madlavning.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-10-07 18:05

> [...]
> eller til. Det er rigeligt med det fedtstof de bliver bagt med, og
> der bruger jeg flydende Becel. Det er ganske udmærket til al

Glemte lige at man ydermere kan lave dem til de berømte
rådhuspandekager.

12 stk. pandekager efter ovenstående opskrift.

Creme:
1 æg og 1 æggeblomme
2 spsk. sukker
2½ dl. fløde
1 stang vanille
2 spsk. appelsinlikør (Cointreau)
lidt reven appelsinskal
1 spsk. maizenamel
50 g. grofthakkede mandler

Pisk det hele æg og æggeblommen sammen med sukker og maizenamel.
Bring fløden i kog med den flækkede vanillestang. Hæld den varme
fløde i æggemassen, og hæld det tilbage i gryden. Pisk til cremen
næsten koger og begynder at tykne. Tag gryden fra varmen, og kom den
revne appelsinskal i plus likøren og mandlerne. Vanillen fiskes op.

Fyld pandekagerne med cremen lige inden de serveres. Drys evt. med
lidt flormelis.

Det er også en gammel opskrift, og jeg garanterer for at den er god,
selv til dine godt vante børn. *GG*

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-10-07 19:32

Tove Krieger wrote:
> [...]
> eller til. Det er rigeligt med det fedtstof de bliver bagt med, og
> der bruger jeg flydende Becel. Det er ganske udmærket til al

Ideen med fedtstof i dejen er, at man så ikke behøver yderligere
fedtstof til bagningen blot en tør pande.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-10-07 19:55

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Ideen med fedtstof i dejen er, at man så ikke behøver yderligere
> fedtstof til bagningen blot en tør pande.

Joh, det er jeg skam godt klar over. Jeg synes bare ikke det virker
for mig. Jeg har prøvet, men synes at pandekagerne bliver for
"tørre" på trods af fedtstoffet.

Fra : padre

Dato : 12-10-07 22:44

> Joh, det er jeg skam godt klar over. Jeg synes bare ikke det virker for
> mig. Jeg har prøvet, men synes at pandekagerne bliver for "tørre" på trods
> af fedtstoffet.

Så steger du dem for længe.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-07 10:57

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Så steger du dem for længe.

Det kan da egentlig godt være, men de skal jo være en anelse
lysebrune. Jeg tror nærmere at jeg har for stort blus på komfuret.

Fra : padre

Dato : 14-10-07 19:02

> Det kan da egentlig godt være, men de skal jo være en anelse lysebrune.
> Jeg tror nærmere at jeg har for stort blus på komfuret.
´

De skal ikke være lysebrune, men blege med lysebrune pletter.

Om du steger dem for længe, eller bare på for varmt blus kommer stort set ud
på et.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 14-10-07 06:20

Det er lidt svært at diskutere en madopskrift, når opskriften er væk, men
dengang jeg regelmæssig bagte disse pandekager (mange år siden) var jeg nødt
til at bruge fedtstof på panden, selv med en teflon, for at få pandekagerne
rigtige.
I er kommet med forskellige forslag, og jeg forstår i syntes at pandekagerne
er frådset, det syntes jeg også, men pandekagerne blev utrolig lette og
lækre til trods for piskefløden, det må have været alle de æg der kom i,
men jeg håber stadig opskriften dukker op, og har udlovet en dusør:
pandekageorgie med alt hvad tænkes her hos mig.

mvh/Kirsten

Fra : Max

Dato : 14-10-07 08:58

Hej Kirsten

> I er kommet med forskellige forslag, og jeg forstår i syntes at
> pandekagerne er frådset, det syntes jeg også, men pandekagerne blev
> utrolig lette og lækre til trods for piskefløden, det må have været

Jeg håber inderligt at du finder din opskrift og vil dele den med
vi andre. Jeg syntes det kunne være spænnende at prøve en
opskrift med piskefløde i.

Her er forøvrigt en god opskrift til små tykke brunch pandekager :)

Mickey's søndagspandekager.
2 dl. hvedemel
2 tsk. bagepulver
2½ dl mælk
¼ tsk salt
1 æg
1 spsk olie
Mælk, æg og olie blandes, mel og salt tilsættes langsomt
under konstant omrøring. Som det sidste puttes bagepulver i.
Bages i pletter på panden.

--
Mvh Max

Fra : BS

Dato : 14-10-07 09:36

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Kirsten

--------------------
1 deciliter fløde (piskefløde)
1 deciliter mel (hvede)
3 æg
salt
2 deciliter mælk
1 teskef. sukker
Lidt fedtstof
----------------------
kan det være ovenstående?

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-10-07 18:05

> [...]
meddelelse news:470f697c$0$23264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> kan i hjælpe mig med en opskrift på Verdens Bedste Pandekager som er

Verdens bedste pandekager skal laves på slump.

> Til en almindelig portion pandekager brugtes måske l/2 l piskefløde,
> 6 eller 8 æg, smeltet smør, sukker og mel!

Lyder rimeligt. Måske lidt mælk? Og lidt kardemomme? Og en sjat øl til at
gøre dem rigtigt sprøde?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-10-07 18:10

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Lyder rimeligt. Måske lidt mælk? Og lidt kardemomme?

Jeg har aldrig rigtig kunnet forholde mig til kardemomme i kager osv.
Hele kardemomme i gløgg, ja, men ellers ikke.

Mvh Trine

Fra : Peter Westh

Dato : 12-10-07 18:41

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Til en almindelig portion pandekager brugtes måske l/2 l piskefløde, 6
> eller 8 æg, smeltet smør, sukker og mel!

En meget usædvanlig sammensætning - en stor mængde æg i forhold til
almindelige pandekager, men de er nok nødvendige for at holde sammen på al
fedtet i fløden.

Følgende opskrift fra Madam Mangor ligner lidt, måske kan du bruge den til
at slumpe dig frem til den rigtige mængde mel:

250g mel røres godt med 3 æg, lidt sukker eller flormelis og 1/2 liter "tynd
fløde" (hun tilsætter også kanel og citronskal), hvorefter flødeskum af 1/4
liter piskefløde vendes i.

MVH

Peter

Fra : Specks6812

Dato : 18-10-07 19:34

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> said in

> [...]
> Mine unger er så glade og forvænte med god mad, at de kan smage
> forskel hvis jeg ændrer på ingredienserne.

For at pandekager bliver gode skal man bruge masser af æg, fed mælk eller
fløde, citron og appelsinskal, stout øl eller guldøl, vanille, smeltet
saltet smør, sukker og hvedemel.
De skal ydermere bages på pander der på komfur med 1-6 regulering står og
svinger mellem 3 og 5. På panderne skal der mellem hver anden til tredje
pandekage yderligere en meget lille smule fedstof på panden.

12 dl. mælk/fløde
1½-2 dl. øl
2 tsk salt
2 spsk vanille
125 g. sukker
9 mellemstore æg
375 g. hvedemel
revet skal af 2 citroner/appelsiner
150 g smeltet smør.

Man blander først det tørre og så det våde med det mest flydende til
sidst.

Vand, olie, få æg, tynd mælk, majsmel (det er ikke tortillas vi laver),
bagepulver og kardemomme mener jeg ikke hører til i gode pandekager af
nordeuropæisk art.

Som tilbehør er abemad (råcreme og syltede eksotiske frugter med bananer)
eller hjemmelavet marcipanparfait super godt så længe det er dessert
eller søde sager man har lyst til.

Ægte canadisk lys ahornsirup af den bedste slags fra dåse er også godt.
Det har vi altid stående i fryseren i flydende form i en tom renset ½
liters sodavandsflaske.

Men sådanne søde pandekager er dog også geniale til brug som
madpandekager hvis det er kinesisk mad der er tale om.

F.eks. holder vi meget af at lave soyakarameliserede berberiandebryst med
tørstegte wok grøntsager som til sidst blancheres i østerssauce eller Hoi
Sin sauce og servere det med samme pandekager.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-10-07 02:31

..

Jeg vil nu klunse mig frem til en opskrift af jeres indsendte materiale,
det kan da ikke blive andet end Verdens Bedste Pandekager!
Specks6812. kommer nok nærmest den forsvundne opskrift, ingredienser og
temperatur på bagningen kunne jeg genkende.

Så hermed en stor Tak til jer alle!.
mvh/kirsten