NAT Port på StofaNet
Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 11-10-07 18:58

Hej NG'ere

Kan man selv åbne for sin NAT port, på sin StofaNet forbindelse, eller skal
man have fat i deres elendige support.

Har et problem med et program og min StofaNet forbindelse, der ikke lige kan
snakke 112% sammen.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 11-10-07 20:57

Anders (6400 Sønderborg) wrote:
> [...]
> eller skal man have fat i deres elendige support.
>
> Har et problem med et program og min StofaNet forbindelse, der ikke

ingen porte er lukkede...
tjek for fejl 40 først ik...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 11-10-07 21:48

Den skulle ellers være problemet, når jeg bruger uTorrent....

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 12-10-07 02:02

Anders (6400 Sønderborg) wrote:
> Den skulle ellers være problemet, når jeg bruger uTorrent....

Start med at svare UNDEr det folk skriver og ikke OVER

Du skal nok bare åbne den port utorrent skal bruge, i din routers
opsætning. CHeck utorrents opsætning og læs manualen til din router

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-10-07 07:29

Esben von Buchwald wrote:
> Du skal nok bare åbne den port utorrent skal bruge, i din routers
> opsætning. CHeck utorrents opsætning og læs manualen til din router

Alternativt kan man aktivere UPnP, som understøttes af uTorrent, samt de
fleste nyere routere.

- Chano Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-07 10:11

On Fri, 12 Oct 2007 08:29:28 +0200, Chano Andersen
<usenet@chanoandersen.dk> wrote:

> Alternativt kan man aktivere UPnP, som understøttes af uTorrent,
> samt de fleste nyere routere.

Jeg synes, man meget kraftigt skal overveje, om man nu også har lyst
til at lade sin router 'konfigurere' af tilfældigt software, der er
installeret på pc'er på ens LAN.

-A

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-10-07 10:23

Asbjorn Hojmark wrote:
> Jeg synes, man meget kraftigt skal overveje, om man nu også har lyst
> til at lade sin router 'konfigurere' af tilfældigt software, der er
> installeret på pc'er på ens LAN.

Tja, om skadelig software benytter UPnP til at opsætte de nødvendige
porte, eller der oprettes en tunnel et eller andet sted hen for at give
forbindelse, kan vel være det samme?

Til de fleste hjemme situationer vil jeg i hvert fald personligt
fortrække at aktivere UPnP, og slippe for alt bøvlet med software der
ikke virker pga. NAT.

De fleste fornuftige internet applikationer har support for UPnP, bla.
Skype, MSN Messenger og uTorrent. Det gør at man slipper for bøvlet med
at forwarde porte i routeren, som nogle gange kan være et helvede, enten
pga. manglende support i applikationen, eller pga. dårlig dokumentation.

Og umiddelbart kan jeg ikke se det store problem når man ved hvem der er
på ens LAN.

- Chano Andersen.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-07 11:01

On Fri, 12 Oct 2007 11:22:30 +0200, Chano Andersen
<usenet@chanoandersen.dk> wrote:

> Til de fleste hjemme situationer vil jeg i hvert fald personligt
> fortrække at aktivere UPnP, og slippe for alt bøvlet med software der
> ikke virker pga. NAT.

Jeg oplever ikke 'alt bøvlet med software, der ikke virker pga. NAT'
og det farver sikkert min holdning til UPnP. Generelt vil jeg påstå,
jeg er bedre til at konfigurere mine routere end mere eller mindre
tilfældige programmer nogensinde bliver.

Igen: Jeg synes, man skal *overveje* om man nu også har lyst til at
køre UPnP. Jeg siger ikke, at man aldrig nogensinde skal gøre det.

-A

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-10-07 18:58

Asbjorn Hojmark wrote:
> Generelt vil jeg påstå,
> jeg er bedre til at konfigurere mine routere end mere eller mindre
> tilfældige programmer nogensinde bliver.

Fordelen er jo, at softwaren ved PRÆCIS hvilke porte den har behov for,
også selvom de er dynamiske. Det med dynamiske porte kan du på ingen
måde konfigurere dig ud af, uanset hvor dygtig du er til det. (Man kan
så mene om dynamisk allokering af listen porte, hvad man vil)

> Igen: Jeg synes, man skal *overveje* om man nu også har lyst til at
> køre UPnP. Jeg siger ikke, at man aldrig nogensinde skal gøre det.

Som erfaren bruger kan man jo altid sige en masse, men som ny bruger er
det væsentligt nemmere bare at slå UPnP til, og så ellers glemme alt om
at konfigurere sin router i fremtiden (Forudsat at softwaren
understøtter UPnP naturligvis).

Jeg kan på ingen måde se noget somhelst problem med UPnP, ja, alt på ens
LAN kan konfigurere routeren om, men det ser jeg bare som en fordel, og
det er i øvrigt ikke muligt at ændre på statiske entries som JEG har
tilføjet, på den router jeg har fra CyberCity.

For mig at se, så lyder det du skriver som et forsøg på at skræmme folk
fra at benytte UPnP til at lette hverdagen. Men jeg hører da gerne om
hvilke praktiske problemer du ser med UPnP, som har en betydning for den
almindelige brugers brug af nettet.

- Chano Andersen.

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 12-10-07 13:29

Hvor står der noget om en router ?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-10-07 14:49

Anders (6400 Sønderborg) wrote:
> Hvor står der noget om en router ?

Du har tydeligvis ikke læst hele mit svar, så ville du vide at du skulle
svare UNDER det folk skrev.

Hvis du ikke har en router eller stadig er i tvivl så kontakt din ISP
(altså stofa) og bed om hjælp. Du behøver ikke at sige du skla køre
torrrent, blot at du skal have åbnet port nr. XXX

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 12-10-07 13:36

Den Fri, 12 Oct 2007 14:29:00 +0200 skrev Anders \(6400 Snderborg\):

> Hvor str der noget om en router ?

Hvis der ikke er en router er der vel ikke noget NAT problem, under
forudsætning af at du har en offentlig IP på din forbindelse.

/A