Nyt Radiohead album In rainbows, 10 oktobe~
Fra : Mathias

Dato : 02-10-07 21:59

Udkommer 10. oktober som download og senere som et boxset med to lper og
to cder.
Og det meste interessante, man kan selv bestemme hvor meget man vil
betale for at downloade albummet.

http://www.inrainbows.com/Store/index3.html

Jeg er spændt, og jeg håber at det bliver en succes som kan inspirere
andre bands.

Fra : Holst

Dato : 02-10-07 22:16

Mathias wrote:

> Udkommer 10. oktober som download og senere som et boxset med to lper og
> to cder.
> Og det meste interessante, man kan selv bestemme hvor meget man vil
> betale for at downloade albummet.

Ja, det læste jeg om et eller andet sted. Det virker jo ikke ligefrem
til at være en guldgrube.

Fra : Rane

Dato : 03-10-07 11:45

On Tue, 02 Oct 2007 23:15:31 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Ja, det læste jeg om et eller andet sted. Det virker jo ikke ligefrem
>til at være en guldgrube.

Tjaa...hvis de skulle udgive det via pladeselskabet ville de kun få
13kr ud af det pr. solgt album. Tror der er mange der for princippets
skyld vil give mindst 13kr for det. Har allerede læst om de første
20-30 stykker der vil give lige fra 2 pund til 100kr for at støtte det
nye koncept.

Fra : Otto J

Dato : 03-10-07 11:14

> [...]
>
> http://www.inrainbows.com/Store/index3.html
>
> Jeg er spændt, og jeg håber at det bliver en succes som kan inspirere

Jeg synes disse tiltag er spændende (f.eks. også Prince's beslutning om at
"forære" sin plade væk), men i forhold til diskussionen om hvorvidt
udbredelsen af musik bør være fri, så mener jeg der er et helt åbenlyst
problem i den slags happenings: Det er "nemt" for Radiohead og Prince at
gøre hvad der passer dem, _efter_ de har tjent en masse penge på at være
blevet skubbet frem af pladebranchen. Det er for mig ikke noget bevis på at
musikken kan leve uden pladebranchen, og at fri distribution vil være godt
for musikken. Uanset distributionsformen, så skal musikken jo indspilles,
før den kan udgives. Jeg mener stadig vi savner at se en gruppe eller en
solist, der opnår reel succes uden om pladebranchen. De gange hvor en gruppe
har slået igennem "alene", har det netop været ved at skabe deres eget
pladeselskab, og dermed blive en del af branchen, fordi de ikke har lykkedes
med at få kontrakt med de eksisterende. Det har været en nødløsning, ikke
den foretrukne vej, og i ingen af tilfældene har der været tale om en
egentlig ny distributionsform.

Radiohead's initiativ er spændende nu, og jeg tror rent faktisk på at
rigtigt mange vil betale en del for albummet, om ikke andet så for at støtte
initiativet. Men hvis dette blev standarden, ville det hurtigt blive hverdag
at undlade at betale (eller nøjes med at betale 0,10 pund), og så er vi
tilbage til square one: Musikerne har ikke penge til at få indspillet sin
musik.

Som jeg ser det, er IFPI's seneste idé (som kommer ALT for sent, fordi de er
en flok håbløst konservative dinosaurer) om at købe et "abonnement" på
musik, så man har adgang til alt så længe man betaler abonnementet, der så
deles ud til de kunstnere der lyttes til, den suverænt bedste måde at
omfavne de nye digitale muligheder for distribution af musik. Man kan
diskutere den præcise udformning, men grundtanken er den eneste rigtige
løsning imho. Ikke mindst fordi det væsentlige for pladeselskaberne vil være
at få udgivet nok interessant musik til at folk hopper på, de vil ikke have
samme behov for at opnå store salgstal, før de gider satse på et band.

Desværre er tankegangen nok lidt for kommunistisk, til at vinde den helt
store indpas internationalt set.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 22:55

Otto J wrote:
> Musikerne har ikke penge
> til at få indspillet sin musik.

Hvis musikken kun ligger til download i 128 kbit mp3- eller wma-format, så
kan kunstneren vel ligeså godt indspille albummet i hjemmestudiet, da man
ikke vil kunne høre en 2 millioner $ produktion alligevel på disse medier.
Jeg har endnu ikke set mulighed for downloads af wave-filer.

MVH Steen

Fra : Dopedog

Dato : 05-10-07 22:09

>Musikerne har ikke penge til at få indspillet sin musik.

Hvis de aldrig spiller koncerter, så nej

Fra : Otto J

Dato : 09-10-07 15:26

> Hvis de aldrig spiller koncerter, så nej

Hønen eller ægget - indspiller man musik for at blive så kendt at der kommer
nogen og hører én spille koncerter, eller spiller man koncerter for at få
solgt nogle flere plader? Jeg vil gerne se dén (upcoming) gruppe der lever
af at spille koncerter, uden at have en pladekontrakt.
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk