Hvad er din yndlingsfastfood ?
Fra : JSM

Dato : 09-10-07 21:42

Og her tænker jeg ikke på frosne færdigretter til mikroovnen eller børgere
fra grillen, men på hvilke opskrifter du hiver ud af ærmet når tiden til
madlavning er kneben.
F.eks. er en af vores favoritter, at koge en portion pasta. Mens pastaen
koger, hakkes en portion laks i tern. 1/4 liter madlavningsfløde + 2-3
spiseskefulde grøn pesto hældes i wok-gryden og bringes i kog. Når
fløde-pesto blandingen koger, kommes lakseternene i og koger med i et par
minutter. Pasta og sovs plejer at være færdige samtidigt. Pastaen hældes
over i wokgryden og vendes sammen med laksetern og fløde-pestoblandingen.
Færdig mad på ca. 10 minutter. Andre der har gode og ikke mindst hurtige
opskrifter ?

mvh
Jesper

Fra : Max

Dato : 09-10-07 21:51

Hej Jesper

> sammen med laksetern og fløde-pestoblandingen. Færdig mad på ca. 10
> minutter. Andre der har gode og ikke mindst hurtige opskrifter ?

Pariserbøf.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-10-07 21:51

On Tue, 9 Oct 2007 22:41:54 +0200
"JSM" <jesper@spamnejtakaagade33.dk> wrote:

> [...]
> sammen med laksetern og fløde-pestoblandingen. Færdig mad på ca. 10
> minutter. Andre der har gode og ikke mindst hurtige opskrifter ?

typisk laver jeg Pasta cabonarra eller hjemmelavet pizza hvis det skal
gå hurtigt. Så har man mad på bordet på under 20 mins. I perioder laver
vi også Wraps med kylling eller okse samt massere af chilisauce

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-10-07 21:36

Kim Schulz wrote:
> typisk laver jeg Pasta cabonarra eller hjemmelavet pizza hvis det skal
> gå hurtigt. Så har man mad på bordet på under 20 mins.

Hvordan hulen kan du lave en spiseklar, hjemmelavet pizza på 20 minutter?

mvh
Kim Jensen

Fra : Ralph

Dato : 10-10-07 22:08

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan hulen kan du lave en spiseklar, hjemmelavet pizza på 20 minutter?

Ligesom os andre.
Når der laves fem pizzaer her i huset, så laves dejen dagen før, men 8-10
portioner dej forståes, dobbelt mængde tomatsovs, så dagene efter er der
4-3-2 små plasticbeholdere med dej i køleskabet, det eneste man så skal er:
1) tænde ovnen på 275 grader
2) rulle dej ud
3) tomatsovs på
4) ost på
5) fyld på
6) bage 7 minutter

Alt ialt 10-15 minutter - og det tager altså ikke længere tid at lave 10
dejboller end 5 dejboller, og dobbelt portion tomatsovs tager samme tid (+/-
2 minutter)

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 10-10-07 22:19

Hej Ralph

> Ligesom os andre.
> Når der laves fem pizzaer her i huset, så laves dejen dagen før, men

Når man skal lave fastfood på 10 minutter, så har man altså
ikke lige noget liggende fra igår.

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 10-10-07 22:25

> Når man skal lave fastfood på 10 minutter, så har man altså
> ikke lige noget liggende fra igår.

OK, opgaven misforstået, jeg forstår, så var det godt jeg ikke sendte MIN
yndlings-fastfood-opskrift, men here comes:

Pasta fra dagen før, + whatever

steg pasta, hvidløg presses udover, kødrest i SMÅ tern, en stor spsk pesto
på, steg i få minutter, dejlig frokost, bedre en en rugbrød med
leverståhej.(Kan IKKE anbefales hvis man skal have kundekontakt lige efter)

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 10-10-07 22:36

Hej Ralph

> Pasta fra dagen før, + whatever

Ja, lasange vinder ved at blive gemt og idag spiste
jeg en rest fettucini, den var faktisk blevet rigtig god
af to dage i køleskabet.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-07 00:20

"JSM" <jesper@spamnejtakaagade33.dk> wrote in

> Og her tænker jeg ikke på frosne færdigretter til mikroovnen eller
> børgere fra grillen, men på hvilke opskrifter du hiver ud af ærmet når
> tiden til madlavning er kneben.

Så triller jeg en tærte.

Det tager 137 sek at lave dejen, 21 sekunder at finde en passende kødrest i
fryseren, den tør på de 227 sekunder det tager at ordne lidt grøntsager til
fyld, og sluttelig bruger jeg 19 sekunder på at piske et mælkeprodukt
sammen med æg og krydderier. Det hele samles i en tærteform på godt og vel
53 sekunder, og ca. nu burde ovnen være varm nok til at tærten kan bages.

Maden er lavet på under 8 minutter, og færdig på ca. 45.

Fra : Linde

Dato : 10-10-07 21:37

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 53 sekunder, og ca. nu burde ovnen være varm nok til at tærten kan bages.
>
> Maden er lavet på under 8 minutter, og færdig på ca. 45.

LOL! Det er jo ren Rainman, og så er det ind og se Wapner...god ide
ellers, at lave tærte ud af kødrester! Ved aldrig hvad jeg skal bruge dem
til. Snakker vi hak, banke, bøf eller hvad?

Mvh
Linde

Fra : Ralph

Dato : 10-10-07 22:13

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> til. Snakker vi hak, banke, bøf eller hvad?

Ja eller skinke, lufttørret skinke, stegt kyllingefilet(evt+ bacon),
rejer(gerne med spinat+chilli), tun, muslinger eller ren vegetar.

--
Ralph

Fra : Linde

Dato : 10-10-07 22:22

> "Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
>
> Ja eller skinke, lufttørret skinke, stegt kyllingefilet(evt+ bacon),
> rejer(gerne med spinat+chilli), tun, muslinger eller ren vegetar.

Masser af knuder til bålet, fint nok! Men det er så ikke så ofte de ting,
jeg har liggende i min fryser. Det er mere rester af fars, en stump steg
eller lidt gullaschkød og lignende. Ja, kylling kunne man vel nok finde af
og til...den ryger på listen

Mvh
Linde

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-10-07 02:09

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in

> [...]
> stump steg eller lidt gullaschkød og lignende. Ja, kylling kunne man
> vel nok finde af og til...den ryger på listen

Tærter er som grøntsagssupper: Hold det simpelt og resultatet bliver oftest
godt.

1 slags "kød" (kan også være fisk eller skaldyr), 2 slags grøntsager og 3
slags krydderi (salt, stærkt og grønt). Så er den hjemme.

Med erfaring kommer de vildere eksperimenter.

Fra : Thomas

Dato : 10-10-07 22:57

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in message

> "Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> LOL! Det er jo ren Rainman

Laver Rainman pizza på under 8 minutter?

, og så er det ind og se Wapner...god ide

Richard Wagner?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-10-07 17:18

Thomas wrote:

> Laver Rainman pizza på under 8 minutter?

Nej, det må være en kritik af de meget præcise angivelser af, hvor lang
tid de forskellige køkkenprocedurer tager.

> , og så er det ind og se Wapner...god ide
>
> Richard Wagner?

Såvidt jeg husker er det et TV-program som Raymond Babbit, hovedpersonen
i filmen "Rainman", insisterer på at se. Formodentlig et quizshow, hvor
værten og/eller selve programmet hedder "Wapner"...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 11-10-07 20:10

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> filmen "Rainman", insisterer på at se. Formodentlig et quizshow, hvor
> værten og/eller selve programmet hedder "Wapner"...

Hehe, ja nemlig...filmen er åbenbart ikke set af så mange som jeg antog
alligevel

Mvh
Linde

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-10-07 02:05

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in

> god ide
> ellers, at lave tærte ud af kødrester! Ved aldrig hvad jeg skal bruge
> dem til. Snakker vi hak, banke, bøf eller hvad?

Jeps. Anything goes.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-07 11:24

On 9 Okt., 22:41, "JSM" <jes...@spamnejtakaagade33.dk> wrote:
> Og her tænker jeg ikke på frosne færdigretter til mikroovnen eller børgere
> fra grillen, men på hvilke opskrifter du hiver ud af ærmet når tiden til
> madlavning er kneben.

Frisk pasta med kalkunsnitzler rullet omkring fetaost, dild og
citronsaft og stegt på panden.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Jim Bob

Dato : 10-10-07 18:46

Christian B. Andresen skrev:

> Frisk pasta med kalkunsnitzler rullet omkring fetaost, dild og
> citronsaft og stegt på panden.

Sjovt som folk forveksler kalkun med mad.

//JB

Fra : Ralph

Dato : 10-10-07 22:15

"Jim Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Sjovt som folk forveksler kalkun med mad.

Samt kinakål, MEN nu er vi jo nogle der ikke kan tåle oksekød, og når gris
og kylling bliver kedeligt i længden, så er kalkun et udmærket alternativ,
men mad, NARH, lidt på højde med torsk og rosenkøl.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 10-10-07 22:38

Hej Ralph

> Samt kinakål, MEN nu er vi jo nogle der ikke kan tåle oksekød, og når
> gris og kylling bliver kedeligt i længden, så er kalkun et udmærket

Hvor er det synd for kalkunen, den har sgu ikke været heldig i nogen
uddeling, den er dum, grim og smager af ingenting :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 11-10-07 07:15

> Hej Ralph

> Hvor er det synd for kalkunen, den har sgu ikke været heldig i nogen
> uddeling, den er dum, grim og smager af ingenting :)

Pludderhøns smager da herligt, problemet er at man prøver at bilde sig ind
at brystkødet kan bruges ligesom kylling eller svinekød.

/P

Fra : Hauge

Dato : 11-10-07 07:26

Peter Westh wrote:
> Pludderhøns smager da herligt, problemet er at man prøver at bilde
> sig ind at brystkødet kan bruges ligesom kylling eller svinekød.

Hvad kan det så bruges til? Altså udover at suge smag fra diverse
krydderier, og så selvfølgelig smage af disse.
Smagsoplevelsen fra kalkunbryst, er som at spise et stykke billigt hvidt
toastbrød, dog er konsistensen bedre på kalkun..

Mvh Hauge

Fra : Jim Bob

Dato : 11-10-07 19:47

Ralph skrev:
> [...]
> og kylling bliver kedeligt i længden, så er kalkun et udmærket alternativ,
> men mad, NARH, lidt på højde med torsk og rosenkøl.

Tofu er en større kulinarisk begivenhed end kalkun!

/JB

Fra : Søren

Dato : 10-10-07 16:22

"JSM" <jesper@spamnejtakaagade33.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Færdig mad på ca. 10 minutter. Andre der har gode og ikke mindst hurtige

Fire kogte æg.
Rå, hvis det skal gå rigtigt hurtigt!

Søren

Fra : Max

Dato : 10-10-07 16:40

Hej Søren

> Fire kogte æg.
> Rå, hvis det skal gå rigtigt hurtigt!

En god variant i stormvejr på havet er kogende vand,
suppebullionterninger i, og så ægene ned i det og
rør rundt.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-10-07 19:09

On Wed, 10 Oct 2007 17:21:50 +0200, "Søren" <leaveme@alone.dk>
wrote:
Klip

>Fire kogte æg.
>Rå, hvis det skal gå rigtigt hurtigt!
>
>Søren

Ha ha, dagens Oscar

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-07 21:52

"JSM" <jesper@spamnejtakaagade33.dk> skrev i en meddelelse

> Andre der har gode og ikke mindst hurtige opskrifter ?

Jeg smider ofte et godt stykke kød på grillpanden (typisk en T-bone eller
rib-eye). Dertil skiveskårne tomater, bøffelmælksmozarella (som jeg altid
har liggende i rigelige mængder i køleskabet), løg skåret i papirstynde
skiver, frisk basilikum og olivenolie. Tilberedningstid: Maks. fem minutter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-10-07 22:15

On Wed, 10 Oct 2007 22:36:23 +0200
Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> Hvordan hulen kan du lave en spiseklar, hjemmelavet pizza på 20
> minutter?

Dej:
1) tænd ovn på fuld knald (275C for min ovn) evt. med grill for at få
den hurtigere varm (tager ca 10 sek)
2) bland et glas vand, halv pakke gær, 1tsk sukker og salt, 2spsk olie
og så mel til den lige akkurat ikke er klæbrig mere. (Tager ca 5 mins).

3) bland en dåse hakkede tomater, 1fed hvidløg, tørret oregano samt
hvad der ellers lige er af krydderier i blenderen og mix (tager ca 2
min).

4) skær kødrest, skinke pålæg eller hvad man nu har lyst til i
pizzavenlige stykker. (tager 2 mins).

5) skær løg, peberfrugt osv (ca 2mins).

6) rul dejen tyndt ud (1min)

7) smør sauce ud på dej, hæld revet ost (eller skær mozeralla i tern
+1min) ud over, fyld resten af fyldet på (ca 3min).

8) smid pizzaen i ovnen i den nederste halvdel imens der er grill på og
vent til den er klar (alt i alt ca 3.5min)

total: 18.5mins for en fantastisk lækker pizza, og så er der endda tid
til lige at få tørret bordet af og vasket lidt op imens pizzaen er i
ovnen

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-10-07 22:42

On Wed, 10 Oct 2007 23:30:58 +0200

> Ok - interessant. Måske et dumt spørgsmål, men virker gæren når ikke
> dejen får lov at hæve? Er selve bagningen nok til at gøre bunden
> luftig og ikke blot til en tør kiks?

Ja den virker fint. Dejen er allerede hævet en del på de 6mins fra du
er færdig med at ælte til du ruller ud. Alt efter
hvor tyndt du ruller den ud, kan du få enten en tykkere luftig bund
(bag ca 2 mins mere) eller en tynd sprød.
Jeg laver den normalt tynd og så undlader jeg at få fyld og sauce helt
ud til kanten så den rigtigt kan hæve op derude og lave en lækker luftig
skorpe.

Den ultimative bund laver jeg dog ved at lave dejen en 4-5 dage inden
og så lade den koldhæve i en lufttæt beholder i køleskabet indtil jeg
skal buge den. giver en fantastisk dej med smag som nærmer sig en
surdej. Den bliver luftig, sprød og får de flotteste bobler i kanten.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 10-10-07 22:41

"JSM" <jesper@spamnejtakaagade33.dk> wrote in message
> [...]
> Færdig mad på ca. 10 minutter. Andre der har gode og ikke mindst hurtige

Rugbrødsmadder, når jeg er alene.
'Nesergrillen, når der kommer gæster. Dabao.

Venlig hilsen

Aragorn.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-10-07 20:02

On Thu, 11 Oct 2007 20:46:59 +0200
Jim Bob <wholesome@ofir.dk> wrote:

> Tofu er en større kulinarisk begivenhed end kalkun!

Så klapper du lige hesten!! Tofu kan ikke engang anbefales at fodre
grise med, da slet ikke at putte i ens egen mund.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-10-07 20:13

On Thu, 11 Oct 2007 21:09:59 +0200
"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hehe, ja nemlig...filmen er åbenbart ikke set af så mange som jeg
> antog alligevel

jojo men får 10-12 år siden da den havde sin første renæssance