der er dyr i mit mel
Fra : rasmus

Dato : 03-10-07 21:04

hejsa,

tog en pose mel frem fra skuffen i dag. Posen har stået åben formentlig et
års tid eller måske endda længere. Der var en masse små dyr i posten ...
meget, meget små. Jeg er sikker på at det mætter alt sammen, men jeg købte
nu en ny pose mel.

Hvad er det for dyr?

ras

Fra : Posten

Dato : 03-10-07 21:22

Et bud er maddiker......det har jeg i al fald oplevet

// Anders

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-10-07 21:36

> [...]
> små dyr i posten ... meget, meget små. Jeg er sikker på at det
> mætter alt sammen, men jeg købte nu en ny pose mel.

Det er med meget stor sandsynlighed melmider. Posen skal i
skraldespanden, og skuffen hvor den har stået skal støvsuges
grundigt i alle revner og sprækker, så de er helt udryddet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : rasmus

Dato : 04-10-07 15:48

> [...]
>
> Det er med meget stor sandsynlighed melmider. Posen skal i skraldespanden,
> og skuffen hvor den har stået skal støvsuges grundigt i alle revner og

- det gjorde vi også

ras

Fra : Lou

Dato : 03-10-07 23:06

On Wed, 3 Oct 2007 22:04:22 +0200, rasmus wrote:

> [...]
> meget, meget små. Jeg er sikker på at det mætter alt sammen, men jeg købte

Hmmm, hvis de er så små, kan det jo hverken være mosegrise eller
torpedohøns. Ligner de denne her?
http://www.yesbutnobutyes.com/archives/2005/08/ugly_animal_kin.html

/ Lou

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 09:03

On 3 Okt., 22:36, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> Det er med meget stor sandsynlighed melmider. Posen skal i
> skraldespanden, og skuffen hvor den har stået skal støvsuges
> grundigt i alle revner og sprækker, så de er helt udryddet.

Hvad så når de er i stort set nyindkøbt mel som ikke har været i
nærheden af andet mel (hos os) ?

Jeg har hørt at 24 timer i fryseren når man køber mel gør at man ikke
slæber nye melmider hjem, har det noget på sig ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-10-07 13:35

Christian B. Andresen skrev:

<klip>

> Hvad så når de er i stort set nyindkøbt mel som ikke har været i
> nærheden af andet mel (hos os) ?

Jamen indtil de flyttede ind hos jer, har de da boet sammen med alle
deres slægninge, venner og bekendte i nabo-melposerne på hylden hos
købmanden eller på lageret i Brugsen, eller hvor I nu har købt melet.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jens Nielsen

Dato : 09-11-07 07:07

da jeg boede i yemen for nogle år siden kom der relativt hurtigt melmider i
melet men det skulle blot igennem en si så kunne det sagtens bruges til
brød - vi levede på denne måde i adskillige år (uden at blive syge) indtil
en klog mand sagde at vi blot skulle putte melet i fryseren - derefter ingen
grund til at si melet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 13:55

On 4 Okt., 14:35, Benedikte Brisson <kud...@vide.invalid> wrote:
> [...]
> deres slægninge, venner og bekendte i nabo-melposerne på hylden hos
> købmanden eller på lageret i Brugsen, eller hvor I nu har købt melet.

Det ved jeg skam godt, men det jeg vil frem til er, kan man undgå
melmider ?
Og det er så der jeg foreslår at fryse melet ned i 24 timer.

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-07 14:07

> Det ved jeg skam godt, men det jeg vil frem til er, kan man undgå
> melmider ?
> Og det er så der jeg foreslår at fryse melet ned i 24 timer.

Jeg kan huske, at emnet har været oppe at vende før i gruppen. Jeg
kan også huske at jeg sendte et link med det råd, at sætte posen i
fryseren.

Generelt tror jeg for mit vedkommende ikke, at nyindkøbt mel
indeholder dyr, men Rasmus skrev jo også at posen var et år gammel,
og så er chancen for at den pose kan "smitte" andre mel og
grynprodukter større. Hvis man er bange for at frisk mel kan
indeholde mider, så kan man jo bare fryse det ned i 24 timer., hvis
man vil være sikker.

Der stod vist også i det link, at tilberedning hvor mel er blevet
brugt, vil dræbe hvad der kunne være af "dyr". Det er godt at vi
ikke skal undersøge alt hvad vi indtager under et mikroskop, for det
kan vist tage appetitten fra selv de mest hårdføre.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-10-07 14:43

Tove Krieger skrev:

<klip>

> Generelt tror jeg for mit vedkommende ikke, at nyindkøbt mel indeholder
> dyr,

Det tror jeg til gengæld på. Jeg mødte en pose af den slags for et par
år siden. Skulle bage, manglede mel, gik ud og købte mel og direkte hjem
og åbne posen. Og lukke den igen i en vis fart, komme det hele i en
affaldspose og ud med det.

Venlig hilsen Dikte

PS Tove, spiser katte ikke melmider? )

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-07 15:09

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> PS Tove, spiser katte ikke melmider? )

Jo da, hvis der er melmider i tørfoderet, men ellers spiser de så
meget andet ulækkert f.eks. mus. Der er ikke noget tilbage af en mus
når Mini har været i lag med den, så hun bliver jo også "råfodret"
en gang imellem LOL

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 14:14

On 4 Okt., 15:06, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> [...]
> grynprodukter større. Hvis man er bange for at frisk mel kan
> indeholde mider, så kan man jo bare fryse det ned i 24 timer., hvis

De kan jo indeholde kim, æg,larver eller hvad de nu kommer af.

> [...]
> ikke skal undersøge alt hvad vi indtager under et mikroskop, for det
> kan vist tage appetitten fra selv de mest hårdføre.

Nemlig, jeg ved skam godt at et franskbrød eller en pizzabund ikek
tager skade af de 20 mider, men hvis en frysning kan gøre det er det
jo nemt.
Det må prøves med 2 ens poser mel en dag, bare vent lige pludselig
er jeg tilbage med "melmider-i-mel-fryse-testen" !!

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-07 14:44

> [...]
> Det må prøves med 2 ens poser mel en dag, bare vent lige
> pludselig
> er jeg tilbage med "melmider-i-mel-fryse-testen" !!

Du kan også konstatere det på en anden måde. Fyld et glas 3/4 op med
mel og ryst det sammen ved at slå glasset et par gange i bordet. Du
vil så gennem glasset kunne se, om der er aktivitet. Du kan også
komme lidt mel ud på køkkenbordet og glatte det ud med en paletkniv,
så vil du på overfladen efter kort tid kunne se spor.

Kom endelig tilbage med en melding om, hvad du finder ud af. Jeg vil
meget gerne oplyses på det punkt, for det er ikke særligt rart med
smådyr i maden.

Fra : Peter Westh

Dato : 04-10-07 19:14

On 3 Okt., 22:04, "rasmus" <pre...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> meget, meget små. Jeg er sikker på at det mætter alt sammen, men jeg købte

Det er, som andre har foreslået, sandsynligvis melmider eller melmøl.

Man kan slå dyrene ihjel på to måder: Fryse dem (det råd jeg har hørt
er, at der skal gå to dage), eller varmebehandle dem - dvs i ovnen ved
50 c i en halv times tid. Med mel er det første nok nemmest og bedst.

Men - dyrene forsvinder jo ikke af det - de dør bare. Så det er en
vurderings- og smagssag, om man vil kyle melet eller bruge det.

Jeg er selv svært plaget af melmøl. Jeg er kommet dem nogenlunde til
livs ved at opbevare alt i lufttætte bøtter - det holder dem både ude
og inde. Afhængig af dyrenes størrelse kan de sigtes fra, inden man
bruger melet.

/P

Fra : Bo Warming

Dato : 05-10-07 08:30

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

livs ved at opbevare alt i lufttætte bøtter - det holder dem både ude
og inde. Afhængig af dyrenes størrelse kan de sigtes fra, inden man

Jeg smider selv sådant ud, men vil vædde stort beløb på at ingen kan smage
på franskbrøddet om 2-5% af melet var blevet til brune ulækker-UDSEENDE
mølefterladenskaber

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-10-07 17:42

On Fri, 5 Oct 2007 09:29:52 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> w
Klip

>Jeg smider selv sådant ud, men vil vædde stort beløb på at ingen kan smage
>på franskbrøddet om 2-5% af melet var blevet til brune ulækker-UDSEENDE
>mølefterladenskaber

Hva Ba, kan det være rigtigt ?
mvh Ebbe

Fra : Tom Jensen

Dato : 05-10-07 09:05

Har aldrig konstareret mider/møl i alm. hvedemel men de sidste 3 poser
rugmel har alle haft dyr. Har hældt poserne direkte i glaskrukke efter
købet så jeg er sikker på at dyrene er fulgt med fra supermarkedet.

Rugmel er måske sundere for de små kræ?

/Tom

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-10-07 21:30

Tom Jensen <hybenkradser@gmail.com> wrote:

> [...]
> rugmel har alle haft dyr. Har hældt poserne direkte i glaskrukke efter
> købet så jeg er sikker på at dyrene er fulgt med fra supermarkedet.

Måske langsommere omsætning i supermarkedet. Prøv et andet supermarked.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-07 13:00

On Nov 9, 7:06 am, "Jens Nielsen" <jensniel...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> en klog mand sagde at vi blot skulle putte melet i fryseren - derefter ingen

Så du kan bekræfte af det forhindrer at de udvikler sig ?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-11-07 16:48

On Fri, 09 Nov 2007 12:00:28 -0000, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Så du kan bekræfte af det forhindrer at de udvikler sig ?

Befinder de sig i melet, når man køber det, eller kommer de i
melet under opbevaringen
mvh Ebbe