Et krus kaffe fra en espressomaskine
Fra : Anton

Dato : 03-10-07 07:32

Hej
Jeg er begyndt at overveje om ikke en ordentlig espressomaskine ville pynte
i vores køkken.
Eller mere præcist, ville det være lidt nemme at lave en god kop cappucino.
Jeg har kigget lidt på Rancho Silvia som nok er valget (+en god kaffekværn).

Men! Kan man brygge et krus kaffe?
Helt almindelig kaffe uden nogen dikkedarer!
Jeg havde forestillet mig at brygge en espresso i et krus og fylde op med
varmt vand, men jeg ved det ikke.

Med venlig hilsen
Anton

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-10-07 07:45

On Wed, 3 Oct 2007 08:31:46 +0200, "Anton" <antonGiraf@jaste.dk>
wrote:

> [...]
>Helt almindelig kaffe uden nogen dikkedarer!
>Jeg havde forestillet mig at brygge en espresso i et krus og fylde op med

Jeg har en fuldautomatisk espressomaskine fra Saeco, man skal blot
skrue op for vandmængden så svarer det i styrke til almindelig kaffe -
jeg syntes så også, at det smager bedre end filterkaffe. Da jeg er den
eneste i huset der drikke kaffe dagligt er det også super praktisk at
kunne lave én kop ad gangen.

** Lars

Fra : Anton

Dato : 03-10-07 08:08

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg syntes så også, at det smager bedre end filterkaffe. Da jeg er den
> eneste i huset der drikke kaffe dagligt er det også super praktisk at

Jeg havde overvejet en fuldautomatisk maskine.
Men jeg syntes der er for mange der skriver at man får det
bedste resultat med en manuel i forhold til en automatisk (kan ikke
indstille tryk, etc.).
Men jeg kunne da genoverveje.
Hvad er det for en model du har og hvordan er kaffen?

/Anton

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-10-07 08:48

På en manuel maskine kan man da bare lade vandet løbe lidt længere tid, man
tænder og slukker jo selv.
Om hvorvidt kaffen kommer ned i en eller 2 kopper er et spørgsmål om at
vælge et krus der er bredt nok
evt. kan man skrue fordeleren af filterholderen...

Fra : Anton

Dato : 03-10-07 08:54

"Ole Andersen" <oleandersen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vælge et krus der er bredt nok
> evt. kan man skrue fordeleren af filterholderen...

okay.
Det var lige sådan noget jeg havde brug for at vide.

/Anton

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-10-07 09:12

Makkeren til Rancilio Silvia - Rancilio Rocky(kværnen) kan iøvrigt varmt
anbefales - min er over 3 år gammel og har aldrig haft problemer.

Fra : (-Peter-)

Dato : 03-10-07 13:37

On 3 Okt., 08:31, "Anton" <antonGi...@jaste.dk> wrote:
> [...]
> Helt almindelig kaffe uden nogen dikkedarer!
> Jeg havde forestillet mig at brygge en espresso i et krus og fylde op med

du skal ikke forvente at få samme smag som almindelig, dvs. dansk
filterkaffe...

men du kan godt lavet et krus kaffe ved de metoder der er omtalt..

mvh
peter

Fra : Hauge

Dato : 03-10-07 15:40

(-Peter-) wrote:
> du skal ikke forvente at få samme smag som almindelig, dvs. dansk
> filterkaffe...

Hvilket jo for det meste også er en rigtig god ting.

Mvh Hauge

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-10-07 17:43

On Wed, 03 Oct 2007 12:37:11 -0000
"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> wrote:

> [...]
> filterkaffe...
>
> men du kan godt lavet et krus kaffe ved de metoder der er omtalt..

tjaa det er jo det som cafebarer kalder for Americano - altså en
fortyndet espresso.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Erling Hansen

Dato : 03-10-07 17:53

> [...]

> Helt almindelig kaffe uden nogen dikkedarer!
> Jeg havde forestillet mig at brygge en espresso i et krus og fylde op med

På langt de fleste barer/caféer i Belgien bruger de expressomaskinen til
også at lave almindelig kaffe. Altså: almindelige bønner, 5-6 gange så
meget vand - og så er den klar. Jeg har ikke haft grund til at klage
over smagen, og det tyder jo på, at også almindelige kaffebønner har
bedre af at blive brygget ved 87-89 grader.
Mvh
Erling

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 03-10-07 20:15

> [...]
> Helt almindelig kaffe uden nogen dikkedarer!
> Jeg havde forestillet mig at brygge en espresso i et krus og fylde op med

Det kan du sagtens, og du får en bedre kaffe end med en fuldautomatisk, der
blot kører en større mængde vand gennem bønnerne, og dermed overekstraherer
kaffen, hvorved uønskede bitterstoffer tilføjes.
Her kan du lave en korrekt espresso, og fortynde med næsten kogende vand,
hvilket, som allerede anført en en "americano".

Anders

Fra : Hauge

Dato : 03-10-07 20:24

Anders Halskov-Jensen wrote:
> [...]
> fuldautomatisk, der blot kører en større mængde vand gennem bønnerne,
> og dermed overekstraherer kaffen, hvorved uønskede bitterstoffer

Tjaeh, eller bruger den lille tappehane der også er på sådan en smart
fuldautomatisk maskine.. Den er smart, hvis man er til kaffe med vandsmag.
Men for mit vedkommende, så skal der 3 skud til for at lave et alm. krus
kaffe.. Eller 1½ skud til en alm. kaffekop, så har det den rette stærkhed.

> Her kan du lave en korrekt espresso, og fortynde med næsten kogende
> vand, hvilket, som allerede anført en en "americano".

Wow hvor smart.. Men hvor smart?

/Hauge

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 04-10-07 12:16

> [...]
> kaffe.. Eller 1½ skud til en alm. kaffekop, så har det den rette stærkhed.

Det virker som om du anfægter noget af det jeg har skrevet, men det er ikke
helt gennemskueligt. Men vi lader til at være enige om, at det er en god idé
at fortynde en espresso fremfor at køre mere vand igennem
bønnerne? Desuden kan jeg forstå at din fuldautomatiske laver tynd espresso,
der ikke skal fortyndes så meget
Din kommentar "Wow hvor smart.. Men hvor smart?" tror jeg ikke jeg forstår.
Er det ironi?

Anders

Fra : Hauge

Dato : 04-10-07 15:50

Hejsa
Anders Halskov-Jensen wrote:
> Det virker som om du anfægter noget af det jeg har skrevet, men det
> er ikke helt gennemskueligt.

Hehe

> Men vi lader til at være enige om, at
> det er en god idé at fortynde en espresso fremfor at køre mere vand
> igennem bønnerne?

Det er vi helt enige om.

> Desuden kan jeg forstå at din fuldautomatiske laver tynd
> espresso, der ikke skal fortyndes så meget

Min maskine bruger ca. 7 gram hele bønner pr. skud kaffe/espresso, og dem
skal jeg have 1½-2 af i en alm. lille kaffekop, for at jeg synes det smager
af noget.

> Din kommentar "Wow hvor smart.. Men hvor smart?" tror jeg ikke jeg
> forstår. Er det ironi?

Hehe, var bare at alle de fuldautomatiske også kan klare denne opgave, da de
jo har denne smarte tappehane med varmt vand. Den er forøvrigt også smart
hvis der er nogen der er så syge at de skal have te.

Mvh Hauge

Fra : Vittrup

Dato : 04-10-07 19:28

Det lader til, at i har en del forstand på disse halv- eller hel-automatiske
maskiner.. Hvad mener i er den rigtige maskine, hvis den skal kunne gøre det
hele selv og stadig lave en god espresso...? Og til en overkommelig pris...

Søren
www.audiocompagniet.dk