Roesukker sirup
Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-09-07 15:44

Nå, men uanset hvad man mener om Søren Gericke brugte han altså i
æbletemaudsendelsen sukkerroe sirup.

Hvor i den frie handel kan man købe roesukker sirup?

Et andet spørgsmål, hvornår er det smart at bruge invertsukker. Altså det
sukker hvor 2,5 dl vand med 2 g citronsyre er kogt sammen med et kilo
sukker.
Så snart sukkeret er kogt op (Pas på det kan skumme voldsomt) skal det
afkøle langsomt under låg. Det skal helst tage 20 minutter fra kogepunktet
til 80 grader og lad det gerne stå indtil det er håndvarmt.

mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 29-09-07 16:18

Hej Jørgen

> Hvor i den frie handel kan man købe roesukker sirup?

Den fra Dansukker (Danisco) er baseret på roesukker.

> Et andet spørgsmål, hvornår er det smart at bruge invertsukker.

Når man skal fodre sine bier :)

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-09-07 17:06

> Hej Jørgen

> Den fra Dansukker (Danisco) er baseret på roesukker.

> Når man skal fodre sine bier :)

Øøh ja. Det vidste jeg vel egentlig godt, men det lå nok utænk i
baggrunden

mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 29-09-07 18:44

Hej Jørgen

Nogle tyske vinhuse fandt ud af at det var knapt så smart at bruge
invertsukker som en billig genvej til at lave Spätlese vine :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 29-09-07 19:14

> Hej Jørgen

> Den fra Dansukker (Danisco) er baseret på roesukker.

Jeg så ikke udsendelsen, men vil næsten tro det Gericke brugte var den
uraffinerede variant, der simpelthen bare består af indkogt saft af
sukkerroer (Daniscos består svjv af invertsukkersirup smagt til med melasse
af sukkerrør).

Det kan købes i de fleste helsekostforretninger. Jeg har kun set den
tyskproduceret, og der står gerne "Zuckerrüben Sirup" på etiketten. Fås
enten på glas eller papbægrer.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-09-07 16:17

Jørgen Hess skrev:

> Hvor i den frie handel kan man købe roesukker sirup?

Jeg købte engang noget økologisk sukkerroesirup i den lokale helsekost
fordi jeg læste 'sirup af sukkerroer' som 'sirup af sukkerrør'. :(

> Et andet spørgsmål, hvornår er det smart at bruge invertsukker.
> Altså det sukker hvor 2,5 dl vand med 2 g citronsyre er kogt
> sammen med et kilo sukker.

Det ved Emil. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 30-09-07 04:37

"Jørgen Hess" wrote:

>Nå, men uanset hvad man mener om Søren Gericke brugte han altså i
>æbletemaudsendelsen sukkerroe sirup.

Selvpinere kan se udsendelsen her:
<http://www.dr.dk/DR1/Ryge/programmer/2007/09/30114054_1.htm>

Søren Gericke nævner ganske rigtigt (et par minutter inde i
udsendelsen), at han tilsætter roesirup i et eller andet med æbler.

Det må være en fejltagelse, af den værste slags. Sirup af sukkerroer
smager værrer end rævepis - som jeg dog ikke har smagt. Min info herom
stammer fra 'Hjemmeservice' på DR2, hvor Mic besøger Danisco. Søg selv
videre.

>Hvor i den frie handel kan man købe roesukker sirup?

Køb det aldrig! Det er rent salgsgas og smager kun ækelt. Hvis nogen
sælger det, må det alene være for at tjene kassen på folks dumhed.
På den anden side set gør de det nemt at frasortere de useriøse
forhandlere.

> [...]
>afkøle langsomt under låg. Det skal helst tage 20 minutter fra kogepunktet
>til 80 grader og lad det gerne stå indtil det er håndvarmt.

Invertsukker bruges hvor man vil opnå en en stor smagsfylde, og
mindske den påtrængende sødme fra sukkeret. Typiske anvendelser er i
desserter, is, saftevand, sovser, dressinger, kager og andet bagværk.

Man kan med stor fordel erstatte sukker med invertsukker i alle
opskrifter. Undtagelserne er, hvor sukkerkrystallerne udgør en stor
del af smagsopleven, typisk som drys på et eller andet.

Det med krystallerne er ret vigtigt for vores smagsoplevelser
(intensiteten). Men det er en helt anden snak, som udsprang omkring
oplevelsen af forskellige salte i madlavningen (livets salt).

Hvis du vil vide mere, så start her:
http://groups.google.dk/groups/search?q=invertsukker&start=0&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&

Andre søgeord er: Glukose glucose glykoce glycose frugtsukker
druesukker og lignende ord. Så finder du links til læsning i den næste
månedstid.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 30-09-07 10:49

Hej Emil

> Køb det aldrig! Det er rent salgsgas og smager kun ækelt. Hvis nogen
> sælger det, må det alene være for at tjene kassen på folks dumhed.

Når du nu har så meget imod den slags sirup, ja så må du da kunne
fortælle noget om noget guddommeligt sirup du kender og bruger.

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 30-09-07 12:01

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> videre.

> Køb det aldrig! Det er rent salgsgas og smager kun ækelt.

Jeg er meget uenig. Om det så skyldes at den roesirup man kan købe er
produceret på en anden måde end råproduktet hos Danisco, eller at smag og
behag er forskellige, ved jeg ikke. Det kan måske også bare skyldes at
kilden er Mik Shack, som jo ikke just er en nuancernes mand.

Men jeg synes roesirup smager ganske udmærket (og i parantes bemærket, så
er Bo Bech åbenbart af samme opfattelse, jeg fik det i hvert fald serveret
som tilbehør til ost - det var vist en svensk ost, der mindede om Comté.
Meyer sang også roesiruppens pris da han var på Lolland i sommerens serie af
udsendelser). Det har dog en meget kraftig og markant egensmag med en vis
bitterhed, lidt henad godt brunede, ovnstegte rodfrugter. Det er ikke et
mildt smagende sødestof, og hvis det er det man forventer, så vil smagen nok
komme som noget af et chock.

Jeg bruger det i rugbrød, i øllebrød, på youghurt og undertiden i
frugtdesserter og gryderetter.

/P

Fra : Emil

Dato : 30-09-07 23:11

"Peter Westh" wrote:

> [...]
>behag er forskellige, ved jeg ikke. Det kan måske også bare skyldes at
>kilden er Mik Shack, som jo ikke just er en nuancernes mand.

Det bør retfærdigvis oplyses, at Mik i udsendelsen smagte på den rene
råvare, og Danisco-manden var enig i, at det smagte forfærdentligt.

De sirupper man kan købe er alle justeret med flere forskellige
sukkertyper, så du har ret i din antagelse.
Det er dog ikke lykkes for mig at finde nogen produktbeskrivelse af
roe-siruppen på Danisco's hjemmesider. Jeg har kun søgt under brune
sirupper.

> [...]
>mildt smagende sødestof, og hvis det er det man forventer, så vil smagen nok

Tak, fordi du gad uddybe emnet.
Nu får jeg trang til afprøve produktet. De fleste krydderier smager jo
forfærdentligt i ren, koncentreret tilstand; men med den rette
dossering kan der skabes mesterværker.

De lokale butikker har ikke noget i den retning. Hvilke store kæder
fører produktet, og under hvilke navne?

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 01-10-07 04:41

> De lokale butikker har ikke noget i den retning. Hvilke store kæder
> fører produktet, og under hvilke navne?

Jeg har aldrig set det i nogen af de store kæder, se

MVH

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-10-07 19:47

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> De lokale butikker har ikke noget i den retning. Hvilke store kæder
> fører produktet, og under hvilke navne?

Hvis det er den samme, som Meyer brugte i sin udsendelse fra Lolland, kan
den slet ikke købes.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-10-07 03:02

> "Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det er den samme, som Meyer brugte i sin udsendelse fra Lolland, kan
> den slet ikke købes.

Tropisk klima giver gode smagsstoffer, så det er ikke mærkeligt at sirup og
puddersukker i årtier hr været tilsat snav fra de vestindiske øers
sukkerørs-raffinering

Lolland er nordpol - go home
Roer var surrogat-lort fra Napoleonskrigenes kreativitet, men WHY BOTHER når
Cuba alene kan dække hele verdens su kkerbehov for en % af prisen pga de
mange solskinstimer

Men Cuba Caramel vodka som jeg NØD da Fakta startede med den, er sgu for
træls og vammel, synes jeg nu. Gå i Aldi, de er på forkant med den gode og
prisøkonomiske smag - deres franske biligcognak er kun en % under VSOP
standard, så drop snobberiet - - hvad er sparet er tjent.