Æblesort til rå æblekage
Fra : Heidi

Dato : 23-09-07 17:11

Jeg er ikke så meget inde i hvilken slags æbler der skal bruges til
hvad, men jeg skal lave en rå æblekage inden så længe (altså rå, revne
æbler, makroner og flødeskum, og leger lidt med tanken om en smule
hakket chokolade også), og kunne godt tænke mig at vide hvilken slags
æbler der er bedst til dette?

Det gør ikke noget æblerne er en smule syrlige, det må de faktisk
hellere være end alt for søde, når der nu skal makroner og fløde til
også.
--
Heidi

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-09-07 19:18

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men jeg skal lave en rå æblekage inden så længe (altså rå, revne æbler,
> makroner og flødeskum, og leger lidt med tanken om en smule hakket

Husk lidt hakkede hasselnødder og bananskiver osse

> [...]
>
> Det gør ikke noget æblerne er en smule syrlige, det må de faktisk hellere
> være end alt for søde, når der nu skal makroner og fløde til også.

Ingrid Marie og Cox Orange er helt perfekte, men ellers brug hvad du kan
komme i nærheden af.
Madæbler er for sure, mens Golden Delicious og lignende er for smagsløse.
Generelt: Danske og nordeuropiske æbler er ok til formålet, mens
sydeuropæiske, sydamerikanske og australske æbler er for sukrede og
smagsløse.

Hilsen Inger

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-07 20:56

> [...]
> æbler, makroner og flødeskum, og leger lidt med tanken om en smule
> hakket chokolade også), og kunne godt tænke mig at vide hvilken slags

Gråsten, Gråsten, eller muligvis Gråsten.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hansen

Dato : 24-09-07 16:10

> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Gråsten, Gråsten, eller muligvis Gråsten.

Lige mine ord. Gråsten'ere er bare de bedste !!!

Fra : Max

Dato : 23-09-07 21:03

Hej Heidi

> Det gør ikke noget æblerne er en smule syrlige, det må de faktisk
> hellere være end alt for søde, når der nu skal makroner og fløde til

Så prøv Belle De Boscop, de er syrlige :)

--
Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 23-09-07 20:59

Heidi wrote:

Tak for svarene - de er noteret til jeg skal handle - og tak for tippet
med bananskiver, det havde jeg aldrig selv tænkt på, men kunne godt
forestille mig det smager godt

--
Heidi

Fra : Niels

Dato : 24-09-07 18:10

> Lige mine ord. Gråsten'ere er bare de bedste !!!

Ja, for 14 dage siden. Men nu kan man få Jonagold. Det æble overgår
alle andre sorter. Sjællændere uden have med æbletræer kan selv plukke
dem her:
http://www.kildebronde-frugt.dk/

--
Niels

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-09-07 12:04

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, for 14 dage siden. Men nu kan man få Jonagold. Det æble
> overgår alle andre sorter. Sjællændere uden have med æbletræer
> kan selv plukke dem her:
> http://www.kildebronde-frugt.dk/

Hvis der er nogen der skal selvplukke i Kildebrønde, så kan jeg
foruden "Gråsten" varmt anbefale "Mutsu". De kan plukkes fra d.
29/9. Jeg har dem selv i min have, og jeg har aldrig smagt et bedre
æble. Det er det største og mest saftige æble jeg kender. Min
familie kan hvert år næsten ikke vente til vi når oktober og de er
modne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gamle

Dato : 27-09-07 12:53

Tove Krieger wrote:
> Min
> familie kan hvert år næsten ikke vente til vi når oktober og de er
> modne.
Hvordan er de så i mellemtiden. Sure?
Undskyld, den lå der bare.

Mvh.