ørred
Fra : Margit

Dato : 21-09-07 13:59

Jeg har fået en ørred på 1,7 kg uden hoved frosset, hvordan kan man bruge
den tilberede? er der nogle forslag

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-07 14:54

"Margit" <sv@tesenet.dk> writes:

> Jeg har fået en ørred på 1,7 kg uden hoved frosset, hvordan kan man bruge
> den tilberede? er der nogle forslag

Her i huset ville den blive tøet op, saltet, pakket i papir eller
folie og smidt i ovnen en times tid. Serveret med aspargeskartofler,
hollandaisesovs og agurkesalat.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-09-07 15:33

> Her i huset ville den blive tøet op, saltet, pakket i papir eller
> folie og smidt i ovnen en times tid. Serveret med aspargeskartofler,
> hollandaisesovs og agurkesalat.

Samme her - men fyldt med småtskåren porre eller forårsløg, guldrod, dild og
citronsaft samt nogle klatter smør ovenpå.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-09-07 16:40

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Samme her - men fyldt med småtskåren porre eller forårsløg, guldrod,

gulErod, selvfølgelig.

Hilsen Inger

Fra : mcloud

Dato : 21-09-07 17:30

samme her og en lille slat hvidvin og så damp fisken
mvh mcloud

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-07 17:52

> Samme her - men fyldt med småtskåren porre eller forårsløg, guldrod,
> dild og citronsaft samt nogle klatter smør ovenpå.

Samme her, men fyldt med finthakket chili, ingefær og citrongræs, og
muligvis marineret først med disse ingredienser i limesaft og lidt
rørsukker. Og så ville fisken være snittet et passende antal gange på
skælsiden, så den også fik lidt smag derfra.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim

Dato : 22-09-07 14:48

> Her i huset ville den blive tøet op, saltet, pakket i papir eller
> folie og smidt i ovnen en times tid. Serveret med aspargeskartofler,
> hollandaisesovs og agurkesalat.

Og her ville den enten blive røget eller brugt til kattefoder....
(Kan ikke li' kogt fisk...)

Mvh, Kim

Fra : Emil

Dato : 21-09-07 19:56

"Margit" wrote:

>Jeg har fået en ørred på 1,7 kg uden hoved frosset, hvordan kan man bruge
>den tilberede? er der nogle forslag

Andre har givet gode forslag til krydringen.

Vær opmærksom på, at kødets temperatur helst ikke må overstige 65 (men
dog over 55) grader C., da det ellers kan blive hårdt. Overholdes
dette, er det af mindre betydning, om fisken varmebehandles i én time
eller i 10 timer.

Varmebehandlingen (med krydderier) kan foretages i en kogepose i en
opvaskemaskine, eller i 'holde varm' funktionen i en riskoger.
Det optimale er naturligvis en ovn eller kogeplade, som kan regulere
temperaturen nøjagtigt; men de er sjældne her i DK.

Et andet trick er, at lade hele løg følge fisken i separart
indpakning. Varmebehandlingen frigører nogle unikke, lækre smage fra
løggene, samtidigt med, at løggene stadigt har 'bid'. Behandlingstiden
for løg bør være omkring 2 - 1 timer ved 55 - 65 grader C.
Længere tids behandling har stadig den gode smag; men konsistensen
efter 10 timer er, at de lige mangler 'biddet'; fin til fond til
løgsuppe. Bør suppleres med friskhakkede og blancerede løg.

Noget lignende gælder for rodfrugter (kartofler, selleri m.v.). Her
sker der en krystallisering af stivelsen, som giver den gode
smagsoplevelse (konsistensen). Efterfølgende skal rodfrugterne simre,
knapt så meget som vanligt, for at nedbryde cellevæggene til tilpas
mørhed.

m.v.h. Emil

--
Kogning er velsmagens/madoplevelsens værste fjende.
Brug temperaturene med forstand, og få 1. klasses madoplevelser.