Bamse bageform
Fra : Max

Dato : 17-09-07 18:46

Hej

Jeg har en kageform liggende, den har facon som en
bamse, er 30 cm høj og kan indeholde 1,5 liter.

Men hvad bruger man sådan en til ?

Hvis man skal bage i den, hvad kage skal det så være ?

--
Mvh Max

Fra : Tina.

Dato : 17-09-07 20:16

> Hej
>
> Jeg har en kageform liggende, den har facon som en
> bamse, er 30 cm høj og kan indeholde 1,5 liter.
>
> Men hvad bruger man sådan en til ?

Sandkage/"bradepandekage" til fx en børnefødselsdag.

> Hvis man skal bage i den, hvad kage skal det så være ?

Sandkage, bradepandekage... Hvad du nu end har lyst til at bage i den, og
som du ellers ville hælde i en lille bradepande, en springform eller en
sandkageform.

Det kan varmt anbefales at smøre formen godt med smør og drysse med rasp,
inden dejen hældes i. Også selvom det er en silikoneform, og det påstås, at
sådan én er det ikke nødvendigt at gøre dette med.
- Hvis kagen altså skal ligne en bamse når den er ude af formen...

Tina

Fra : Max

Dato : 18-09-07 22:41

Hej Tina

> Sandkage, bradepandekage... Hvad du nu end har lyst til at bage i

Havde egentlig håbet på noget mere spænnende, men det begrænser
jo mulighederne at man gerne vil have den bevare formen når den
vendes ud af formen.

> Det kan varmt anbefales at smøre formen godt med smør og drysse med
> rasp, inden dejen hældes i. Også selvom det er en silikoneform, og

Jeg har noget slipmiddel på spraydåser, det er perfekt til alle slags
forme og ilfaste fade og den slags. Jeg bruger det også til de
silikoneforme jeg har.

--
Mvh Max

Fra : Tina.

Dato : 18-09-07 23:22

> Hej Tina

> Havde egentlig håbet på noget mere spænnende, men det begrænser
> jo mulighederne at man gerne vil have den bevare formen når den
> vendes ud af formen.

Der er tonsvis af spændende bradepandekager og lign. Spørgsmålet er, hvad du
finder er spændende?

> Jeg har noget slipmiddel på spraydåser, det er perfekt til alle slags
> forme og ilfaste fade og den slags. Jeg bruger det også til de
> silikoneforme jeg har.

Hvis kagen skal ligne en bamse når den kommer ud, vil jeg alligevel anbefale
grundig smøring og drysning med rasp. Tro mig, jeg taler af erfaring. Ved de
første forsøg blev der også anvendt fedtspray/slipmiddel, og kagen hængte
fast.

Tina

Fra : Søren

Dato : 17-09-07 21:14

> Hej
>
> Jeg har en kageform liggende, den har facon som en
> bamse, er 30 cm høj og kan indeholde 1,5 liter.

Det bliver en høj kage!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-09-07 11:05

On 17 Sep., 19:45, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> bamse, er 30 cm høj og kan indeholde 1,5 liter.
>
> Men hvad bruger man sådan en til ?
>
> Hvis man skal bage i den, hvad kage skal det så være ?

Chokoladekage.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-09-07 22:33

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Chokoladekage.

Jeg går ud fra at det er bamsen, som i liggende stilling er 30 cm
lang....lol
Hvad med en traditionel brunsviger-kage, pyntet med marcipan og
vingummibamser.

Fra : Max

Dato : 18-09-07 22:42

Hej Erling

> Jeg går ud fra at det er bamsen, som i liggende stilling er 30 cm
> lang....lol

Ja, men stiller man den på benene, ja så er den 30cm høj :)

> Hvad med en traditionel brunsviger-kage, pyntet med marcipan og
> vingummibamser.

Den er jeg ikke med på, hvordan havde du tænkt dig at lave det ?

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-09-07 16:51

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Erling

> Ja, men stiller man den på benene, ja så er den 30cm høj :)

> Den er jeg ikke med på, hvordan havde du tænkt dig at lave det ?

Man slår lige op på Google og finder opskriften på en brunsvigerkage.
Fynboerne mener at have monopol på den rigtige opskrift.
Når kagen er færdigbagt, tages den ud af formen og derefter pyntes med
marcipan i tynde plader, vingummibamser, og andet guf som er på
fødselsdagsbarnets favoritliste.
mvh
erling

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-09-07 17:03

eh-dh@mail.dk (Erling Hansen) writes:

> Man slår lige op på Google og finder opskriften på en brunsvigerkage.

Ingredienser

* Dej:
o ½ l mælk
o ½ pund margarine
o 50 g gær
o 700 g mel
o salt
* Snask:
o ½ pund margarine
o 1 pund mørk farin
o kanel

Fremgangsmåde

1. Margarinen smeltes og mælken hældes i.
2. Når det er afkøles opløses gæren der i.
3. Saltet tilsættes og dejen æltes med melet.
4. Dejen hæver til dobbelt størrelse.
5. Ingredienserne til fyldet smeltes i en gryde.
6. Dejen fordeles i en stor bradepande og der prikkes fordybninger
i den med knoerne.
7. Snasket fordeles på dejen.
8. Bages ca. 20 minutter ved 200°C.

> Når kagen er færdigbagt, tages den ud af formen og derefter pyntes med
> marcipan i tynde plader, vingummibamser, og andet guf som er på
> fødselsdagsbarnets favoritliste.

Det er altså mishandling at komme marcipan på en brunsviger. Det samme
gælder rosiner, flødeskum, kagecreme/remonce og kardemomme i dejen.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-09-07 17:39

> Ingredienser
>
> * Dej:
> o ½ l mælk
> o ½ pund margarine
> o 50 g gær
> o 700 g mel
> o salt
> * Snask:
> o ½ pund margarine
> o 1 pund mørk farin
> o kanel

Ja så forstår man jo bedre hvorfor det smager så godt. 500g margarine og
500g sukker. Det var ellers ikke så lidt.
Jens den Hellige ville nu nok vælge at bruge økologisk smør fra Thiese og
økologisk rørsukker. :-/

Steen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-07 17:56

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> margarine og 500g sukker. Det var ellers ikke så lidt.
> Jens den Hellige ville nu nok vælge at bruge økologisk smør fra

Undskyld - men et halvt pund margarine er altså "kun" 250 gram. Og
at bruge rørsukker i stedet for farin er da nærmest helligbrøde. Der
er intet der kan erstatte mørk farin på en brunsvigerkage. Ikke
efter min mening i hvert fald.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 19-09-07 18:20

Hej Tove

> Undskyld - men et halvt pund margarine er altså "kun" 250 gram. Og

Ja, men 250 g idejen og 250 g i fyldet er altså 500 g.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-07 18:24

Max wrote:
> Hej Tove

> Ja, men 250 g idejen og 250 g i fyldet er altså 500 g.

Det er selvfølgelig rigtigt nok, men jeg var da af den opfattelse at
det var "snasket" der blev kommenteret.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-09-07 19:32

Tove Krieger wrote:

> [...]
> bruge rørsukker i stedet for farin er da nærmest helligbrøde. Der er
> intet der kan erstatte mørk farin på en brunsvigerkage. Ikke efter min

Det lyder som om, du aldrig har prøvet muscovadosukker :)

Det være sig hermed anbefalet - også til andre ting. Det smager fantastisk.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 20-09-07 06:49

Hej Kevin

> Det lyder som om, du aldrig har prøvet muscovadosukker :)

Ja den er en god afløser, specielt den mørke som går rigtig
godt i biscottierne.

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-09-07 19:38

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
> at bruge rørsukker i stedet for farin er da nærmest helligbrøde. Der
> er intet der kan erstatte mørk farin på en brunsvigerkage. Ikke

100% - kun mørk farin !

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-09-07 17:57

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> writes:

> Ja så forstår man jo bedre hvorfor det smager så godt. 500g margarine og
> 500g sukker. Det var ellers ikke så lidt.

Jeg bruger også noget mindre til snasken. 250 gram farin og 100-150
gram margarine vil jeg gætte på. Men jeg er heller ikke til så meget
snask som de fleste andre.

Men sådan en lun brunsviger har det godt nok med at forsvinde som dug
for solen...

Mvh Trine

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 19-09-07 18:43

> [...]
> og 500g sukker. Det var ellers ikke så lidt.
> Jens den Hellige ville nu nok vælge at bruge økologisk smør fra Thiese og

Farinen er god nok, omend muscovadosukker sikkert vil være super lækkert.
Jeg skal ikke kunne svare for Jens, men jeg kunne ikke drømme om at bruge
margarine til noget som helst mennesker skal spise.

mvh
Anders

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-09-07 19:38

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er altså mishandling at komme marcipan på en brunsviger. Det samme
> gælder rosiner, flødeskum, kagecreme/remonce og kardemomme i dejen.

Så skal du altså ikke bestille en kagemand hos bagerne i Korsør! For
der får du den altså med marcipan og vingummier - og sådan har de været
de sidste 30-40 år. Så fødselsdagsbørnene forventer at sådan ser en
kagemand ud. Men du har ret: Smagsmæssigt bør der udelukkende være
'snask' å en brunsviger.
mvh
erling

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-09-07 20:05

> [...]

> de sidste 30-40 år. Så fødselsdagsbørnene forventer at sådan ser en
> kagemand ud. Men du har ret: Smagsmæssigt bør der udelukkende være

I det mindste er det ikke wienerbrød de laver kagemænd af. Det er
altså helt forkert.

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 19-09-07 17:19

Hej Erling

> Man slår lige op på Google og finder opskriften på en brunsvigerkage.

Problemet med den traditionelle brunsviger er jo at snasket kommer
til at vende nedad når man vender kagen ud af formen.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-07 18:05

Max wrote:
> Hej Erling

> Problemet med den traditionelle brunsviger er jo at snasket kommer
> til at vende nedad når man vender kagen ud af formen.

Så lægger du da bare et stykke pergamentpapir under og vender den180
grader i et snuptag. Snasket løber ingen steder det er jo for det
meste trukket ned i kagen.

Fra : Max

Dato : 19-09-07 18:21

Hej Tove

> Så lægger du da bare et stykke pergamentpapir under og vender den180
> grader i et snuptag. Snasket løber ingen steder det er jo for det
> meste trukket ned i kagen.

Formen ligner altså en teddybjørn uden bagside, så man vender
den ikke bare om.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-07 18:21

Max wrote:
> Hej Tove

> Formen ligner altså en teddybjørn uden bagside, så man vender
> den ikke bare om.

Selvfølgelig Max. Jeg havde helt glemt at det drejede sig om en
teddybjørn.

Fra : Emil

Dato : 18-09-07 23:47

"Max" wrote:

>Jeg har en kageform liggende, den har facon som en
>bamse, er 30 cm høj og kan indeholde 1,5 liter.
>
>Men hvad bruger man sådan en til ?

Man laver vel en vingummibamse? Tænk stort!

Eller brug den som fuglebad; formen skal nok holde rovfuglene på
afstand.

>Hvis man skal bage i den, hvad kage skal det så være ?

En iskage? Hold det kølige overblik! Start med chokolade, herefter
iscreme. Brug kiks til ryggraden.

Alt andet bliver kiksekage. Undlad at bruge tudekiks, da de nemt
bliver for bløde.

God fornøjelse
m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-09-07 19:35

Emil wrote:

> Man laver vel en vingummibamse? Tænk stort!

Det minder mig om en af barndommens rædsler, som jo egentlig var ret
sjovt: Geleret rand af æblejuice med vingummibamser i. Bamserne vokser i
randen inden den stivner, og så står de rigtig og danser derinde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 20-09-07 06:52

Hej Emil

> Man laver vel en vingummibamse? Tænk stort!

Jeg har luret på at lave JELL-O i den, så kan bamsen
stå og ryste medens den venter på at blive spist :)

--
Mvh Max