Forslag til appetizers o.l.
Fra : Flinkesen

Dato : 16-09-07 13:09

Hej gruppe

Jeg skal lave en gourmetmiddag for nogle venner på lørdag. Jeg er ved at
have styr på forret, hovedret og dessert, men jeg kunne godt tænke mig at
lave nogle appetizers eller små finurlige smagsoplevelser mellem retterne, à
la det man får på de bedre restauranter.

Er der nogle, der har forslag til noget, de har prøvet, som er rimeligt at
gå til og som vil vække beundring og respekt

På forhånd tak

JK

Fra : mcloud

Dato : 16-09-07 13:31

Hej JK
Mine forslag:

Parmaskinke rullet om friske basilikumbladeog høvlet parmasan,krydret med
friskkværnet peber og maldon salt og dryppet med enkelte dråber god
olivenolie og skåret over i halve.

En god hjemmelavet pesto og et lille godt stykke brød er også superlækkert.

hjemmelavet kalvekød kogt i hvidvin og urter i tynde skiver ,med tunsauce,
en klassiker.

Store tiger rejer i gorgonzolasauce og et lille stykke brød.

Sushi-maki ruller med agurk frisk blanceret asparges,supertynde strimler
semidried tomater,wasabi og foie gras .

håber dette kunne inspirere dig til et eller andet
mvh mcloud

Fra : Dorthe

Dato : 16-09-07 15:16

Tigerrejer i kokos - og friturestegt. Det er bare mums.... og specielt
hvis der lige kommer en barbecuesovs til

/Dorthe

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 22:04

"Dorthe" <blapper@msn.com> skrev i en meddelelse

> Tigerrejer i kokos - og friturestegt. Det er bare mums.... og specielt
> hvis der lige kommer en barbecuesovs til

Som en lille, finurlig smagsoplevelse mellem retterne til en gourmetmiddag?
Næppe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-09-07 08:35

Jens Bruun wrote:

> Som en lille, finurlig smagsoplevelse mellem retterne til en gourmetmiddag?
> Næppe.

Jeg tænkte det samme, men der er faktisk en skribent i denne tråd, der
kommer med endnu mere misforståede opskrifter. Men for ikke at fornærme,
har jeg denne gang undladt af kommentere det, så håber jeg bare, folk
selv kan skelne skidt fra kanel.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-09-07 09:16

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Men for ikke at fornærme,
> har jeg denne gang undladt af kommentere det, så håber jeg bare, folk
> selv kan skelne skidt fra kanel.

Beklager, jeg kom til at fornærme alligevel.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-07 09:35

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Beklager, jeg kom til at fornærme alligevel.

*LOL*

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Dorthe

Dato : 17-09-07 18:20

Nu stod der appetizers ELLER små finurlige...osv. Men fred være med det,
det var et forslag til en appetizer

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-09-07 15:58

On Sun, 16 Sep 2007 14:09:25 +0200
"Flinkesen" <flinkesen2002(fjerndette)@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogle, der har forslag til noget, de har prøvet, som er
> rimeligt at gå til og som vil vække beundring og respekt

Hvad bliver der ellers serveret? hvis det skal serveres imellem så skal
det jo helst afstemmes med de andre retter.
Når det serveres imellem retterne kan det have 2 formål (typisk):
1) at friske gæstens mund så den er klar til nye smags oplevelser
2) servere en lille ekstra ret som er så ekstraordinær at den kan stå
selv.

Det første kan gøres på mange måder, men f.eks. en enkelt kugle af en
frisk lime/mynte sorbet is er lækkert og kan give en lille opfrisker
oven på en måske lidt fed ret.
2) Her skal du sætte ind med det bedste af det bedste, men det skal
være småt og fyldt med smag. Helst sådan at en enkelt mundfuld er
"nok". er det efter forretten kunne det f.eks. være en enkelt skefuld
(altså serveret på skeen) med gode kaviar, en velmarineret østers eller
lignende.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-09-07 18:35

Flinkesen wrote:

> Er der nogle, der har forslag til noget, de har prøvet, som er rimeligt at
> gå til og som vil vække beundring og respekt

Det er vigtigt, at dine småretter passer ind i den øvrige menu, så den
bør du give os indsigt i.

Gode appetizers, der er nemme at lave er f.eks.

- Friske kammuslinger (ikke de små bussemænd fra frost) omviklet med
parmaskinke eller serrano og grillet let på begge sider. Brug evt. en
tandstikker til at holde sammen på det.

- Samme fremgangsmåde, men med havtaskekæbe.

- Rå eller kogt torske"fars" med krydderurter, serveret i teskestørrelse
med terne af æblegelé (evt. købegelé, gyyys!)

- små crostini (passer bedst som entré til det mere rustikke måltid) med
hjemmelavet oliventapenade, et med tomatkød i fine terne med finthakket
skalotteløg, god balsamico, god olivenolie, og så et med groft
"gourmet"salt og evt. hakkede blade af basilikum. Alle naturligvis
gnedet med hvidløg først.

Der findes tusinder - også af de lækre... Men: Hold det enkelt!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang