Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveprofiler adobeRGB / sRGB ??
Fra : SpookiePower

Dato : 10-10-07 13:08

Når jeg ligger nogle af mine fotos på nettet
eller sender dem via email, så syntes jeg ofte
af farverne er noget mere matte end det jeg
ser i photoshop cs3.

Som jeg kan forstå har det noget med farveprofilerne
at gøre. Jeg har læst lidt på lektien, men syntes
stadig jeg ender med matte billeder når de bliver
lagt på nettet.

Mit kamera Nikon D70s er indstillet til at tage billeder
i adobeRGB. Hvis det er et billede der skal på nettet,
konvertere jeg dette til sRGB i photoshop inden jeg
ændre på farverne. Efter lidt farve justering
bliver billedet så lagt på nettet, men stadig
syntes jeg de er noget mere matte end mit sRGB
billede fra photoshop. Har jeg ikke gjort det
rigtigt ??

Jeg har lagt mærke til at der i photoshop er en
menu som hedder view -> proof setup -> hvorunder
man kan finde - Macintosh RGB - Windows RGB og
Monitor RGB. Hvis jeg skifter mellem disse, oplever
jeg også nogle farve ændringer. Hvad skal jeg vælge
her ?

--
My Photo Gallery
www.anothermasterpiece.com

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-10-07 20:08

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev
> [...]
> bliver billedet så lagt på nettet, men stadig
> syntes jeg de er noget mere matte end mit sRGB
> billede fra photoshop. Har jeg ikke gjort det

Her er en god forklaring:
http://www.gballard.net/psd/saveforwebshift.html

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-07 20:41

On 2007-10-10 14:08:14 +0200, SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> said:

> Når jeg ligger nogle af mine fotos på nettet
> eller sender dem via email, så syntes jeg ofte
> af farverne er noget mere matte end det jeg
> ser i photoshop cs3.

Din browser understøtter ikke farveprofiler - med mindre du bruger Safari

> [...]
> bliver billedet så lagt på nettet, men stadig
> syntes jeg de er noget mere matte end mit sRGB
> billede fra photoshop. Har jeg ikke gjort det

Samme grund som før.

> [...]
> Monitor RGB. Hvis jeg skifter mellem disse, oplever
> jeg også nogle farve ændringer. Hvad skal jeg vælge

Vælg custom og så Adobe RGB istedet. sRGB har en meget mindre gamut end sRGB.

Med mindre du bruger Safari(fås til windows nu også), vil du støde på
dette fænomen indtil FF eller IE (eller hvad du nu bruger af browser)
understøtter farveprofiler. Men igen. Med mindre du og modtageren har
en kalibreret skærm, er det hele um sonst.

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-10-07 21:28

Thomas Schreiber wrote:

> Din browser understøtter ikke farveprofiler - med mindre du bruger Safari

Hvilket jeg klart vil fraråde, Safari er mega ustabil under Windows, og
deres javascript implementation er også mangelfuld. Og har problemer til
tider med at rendere websider som overholder standarden og virker fint i
IE, FF, og opera.

> [...]
> dette fænomen indtil FF eller IE (eller hvad du nu bruger af browser)
> understøtter farveprofiler. Men igen. Med mindre du og modtageren har en

Altså irrelevant :)

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-07 21:47

On 2007-10-10 22:27:36 +0200, Søren Reinke <soren@REMOVE.reinke.dk> said:

> [...]
> deres javascript implementation er også mangelfuld. Og har problemer
> ti l tider med at rendere websider som overholder standarden og virker

Ok. Men det er jo også kun en beta version indtil videre. Version 2
kører ganske godt på min Mac, og farvene ser ens ud både i CS3 og i
Safari

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-10-07 22:04

Thomas Schreiber wrote:

> Ok. Men det er jo også kun en beta version indtil videre. Version 2
> kører ganske godt på min Mac, og farvene ser ens ud både i CS3 og i
> Safari

Og hvad hjælper det når Safari's markedsandel er nærmest infitesimal i
forhold til IE + FF, så det er nok vigtigere det ser pænt ud i dem.

At det er en Beta version, er ikke nogen undskyldning for de lovede
Safari var lavet med sikkerhed i højsædet, og så at der bliver fundet
grove sikkerhedshuller indenfor 24 timer efter launch, jeg prøvede den,
og den crashede indenfor 1 min's brug ! Selv beta software skulle ikke
være så ustabilt,

/Søren

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-10-07 06:38

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Din browser understøtter ikke farveprofiler - med mindre du bruger Safari

Safari på MS-Windows er ikke fuldt farvestyret.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen