Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan det betale sig at skift objektiv til..~
Fra : Nils Boesgaard

Dato : 10-10-07 10:09

Hej
Jeg har et Olympus E-500 kamera med 2 objektiver
Et Olympus Digital 14 - 45 mm
Et Olympus Digital 40 - 110 mm
Jeg påtænker at skifte dem ud med Olympus Digital 18 - 180 mm, Så er jeg fri
for at skifte objektiv. Men er der her ud over nogle fordele ved at skifte?
Nils

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-07 10:58

Et objektiv med zoom er et kompromis når det gælder billedkvalitet.

Et zoom objektiv er som tommelfingerregel altid dårligere end et tilsvarende
non-zoom (prime) objektiv i samme "klasse" når det gælder billedkvalitet.

Ud over dette vokser problemerne desto større zoom område objektivet dækker.
Derfor vil et 10x zoom objektiv som tommelfingerregel være dårligere end et
tilsvarende 3x zoom objektiv i samme "klasse".

Du overvejer at udskifte to ca. 3x zoom's med et enkelt 10x zoom. Den eneste
fordel ved dette er at du slipper for at skifte, og dermed får bedre
mulighed for at kunne fange det rigtige motiv på det rigtige tidspunkt (og
problemer med støv på sensor bliver mindre).

Men prisen for dette er en dårligere billedkvalitet.

Der findes hjemmesider med tekniske reviews af billedekvaliteten for
forskellige objektiver hvis du ønsker info om hvor meget dine billeder vil
blive forringet ved skiftet.

Mvh.
Anja