Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon "Eos Utility" / kortlæser
Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-10-07 18:30

Jeg har netop købt en kortlæser til CF kort så jeg er fri for at
plugge kamearet til hver gang jeg skal have filerne læst ind.

Jeg holder af at bruge Canons EOS Utility 2.0.1.25 som program til at
"indexere" filerne i de rette foldere, osv. Men programmet kan
tilsyneladende ikke læse fra kortlæseren, kan det være rigtigt, eller
er det mig der gør noget forkert?

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-07 18:48

Det kan sagtens tænkes at EOS Utility kun kan connecte til selve kameraet
via. USB og ikke kan connecte til din kortlæser. Jeg har dog ikke testet om
det er tilfældet.

Workaround: kopier alle filerne på kortet til en mappe på harddisken og
anvend ZoomBrowser til at sortere filerne med. ZoomBrowser er meget hurtigt
at arbejde med og er yderst anvendligt til fx. at gennemse alle dagens
billeder med henblik på at slette de dårlige og beholde de bedste til videre
behandling fx. i PhotoShop eller lignende. Jeg vil gå så vidt som til at
sige at ZoomBrowser i praksis slet ikke har "ventetider" når du bladrer
rundt imellem en masse RAW filer, og i forbindelse med denne bladring
flytter RAW filerne imellem forskellige mapper.

Du skal bare være opmærksom på ikke at slette billeder via. ZoomBrowser, men
blot flytte dem (via. træk-og-slip) til nogen forskellige mapper. Disse kan
du fx. kalde for "crap" og "keep".

Du opnår desuden den ekstra fordel at din harddisk må forventes at være
langt hurtigere end de fleste kort/kortlæsere.

Mvh.
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-07 18:59

> Du opnår desuden den ekstra fordel at din harddisk må forventes at være
> langt hurtigere end de fleste kort/kortlæsere.

.... så når du først har overstået kopieringen af dine billeder fra kortet
til harddisken kan du gennemse og sortere dem meget hurtigt. (Du kan
forøvrigt starte sorteringen imens kopieringen er i gang).

Mvh.
Anja

Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-10-07 22:11

On Sun, 7 Oct 2007 19:48:29 +0200, "Truntes Mor" <skriv email adressen
her> wrote:

>Det kan sagtens tænkes at EOS Utility kun kan connecte til selve kameraet
>via. USB og ikke kan connecte til din kortlæser. Jeg har dog ikke testet om
>det er tilfældet.

Ja, det undrer mig lidt hvis det er tilfældet.

>Workaround: kopier alle filerne på kortet til en mappe på harddisken og
>anvend ZoomBrowser til at sortere filerne med.

Jeg kan godt lide at Utility laver mapper for datoerne. Det var for at
jeg var fri for dette.

> [...]
>rundt imellem en masse RAW filer, og i forbindelse med denne bladring
>flytter RAW filerne imellem forskellige mapper.

Nej, og netop derfor bruger jeg også altid ZB til at billeder med i
starten - det er et ret smart program når alt kommer til alt. Noget
hurtigere end Bridge.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-10-07 18:49

On Sun, 07 Oct 2007 19:30:07 +0200, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

> [...]
>"indexere" filerne i de rette foldere, osv. Men programmet kan
>tilsyneladende ikke læse fra kortlæseren, kan det være rigtigt, eller

Kan du se kortet med explorer ? Er kortet synligt før du starter EOS
utility op ?

Selv bruger jeg Downloader Pro fra Breezessytems til at downloade mine
kort til pc'en. Downloader Pro kan automatisk oprette foldere ud fra
dato.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-10-07 22:07

On Sun, 07 Oct 2007 19:48:56 +0200, Tommy Jensen
<usenetYYMMDD@klein-jensen.dk> wrote:

>Kan du se kortet med explorer ? Er kortet synligt før du starter EOS
>utility op ?

Ja ja.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 08-10-07 13:20

Karsten Jensen wrote:

> Ja ja.

Canon Zoombrowser EX gjør det samme, og kan settes opp til å oppdage at man
setter et kort formattert på et Canon kamera, samt kopiere/ flytte til
mapper med ønsket dato.
--
AsleB;Oslo