Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mens vi venter på de rigtige tests....
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-10-07 19:36

Jeg kedede mig lidt i går nat efter fyraften, hvad der fik mig til at kigge
lidt i webfora'erne hos DPreview og hos Fredmiranda.

Der fandt jeg lidt sjov om D3'eren.

Tag dem for hvad de er! Jeg har ikke skrevet dem
Personligt mangler jeg noget, der viser skarphed og opløsning. ved
almindelig ISO100 til 400

Her en ISO head to head med 1D Mk III:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/577136
Der mangler oplysning om blænde! Men det skulle være optaget i RAW/NEF/CR2

D3/24-70/2,8 VS. D2X/17-35/2,8

http://www.nikon-fotografie.de/vbulletin/showthread.php?t=46782

Og et par billeder fra samme fyr:
http://www.nikon-fotografie.de/vbulletin/showthread.php?p=423246

Diverse billeder fra ISO 400 og op:
http://www.panoramajournal.ch/cameranewsobjective/nikonkameratests/previewnikonD3fotos/index.html

High ISO billeder:
http://galleries.daveeinsel.com/d3test/content/index.html

http://www.digitalreview.ca/Content/pics/D3/D3_Active_D_Lighting_L.jpg

Her sammenlignes den med 1Ds Mk II
http://www.nikon-fotografie.de/vbulletin/showthread.php?t=47035

Officielle D3 bileder fra Nikon USA:
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8743-9108

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-10-07 20:52

Frodo Nifinger wrote:
> Jeg kedede mig lidt i går nat efter fyraften, hvad der fik mig til at kigge
> lidt i webfora'erne hos DPreview og hos Fredmiranda.
>
> Der fandt jeg lidt sjov om D3'eren.
>
> Tag dem for hvad de er! Jeg har ikke skrevet dem

Hmm... Vi bliver nok nødt til at købe sådan een, Jesper

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-10-07 22:10

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm... Vi bliver nok nødt til at købe sådan een, Jesper

Uja, bare bankkontoen stod mål med købeliderligheden
Jeg blir nok nødt til at væbne mig med tålmodighed et halv års tid ... Men
så!

Jeg kan bedst lide det sidste link til de officielle Nikon fotos.
Godt nok er de stensikkert doktoreret efter alle kunstens regler i photoshop
osv. men resultatet er værd at betragte

F.eks aben her: ISO 1600 AF-S 400/2,8 VR med 1,7 TC f:/ 6,3
http://www.robgalbraith.com/public_files/Corrado_Monkey_ISO1600.jpg

eller

http://ftp.robgalbraith.com/public_files/Joe_McNally_Firefighter_ISO200.jpg

Eller et vilkårligt billede af de 6 for den sags skyld.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-10-07 22:16

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
>>
> Uja, bare bankkontoen stod mål med købeliderligheden
> Jeg blir nok nødt til at væbne mig med tålmodighed et halv års tid ... Men

Tålmodighed og liderlighed hænger ikke sammen

-jeg arbejder p.t. på at sælge min D2X til en fornuftig pris, og måske
vil jeg sætte min Nikon F3/T (mint) på listen over kapitalobjekter

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-10-07 22:35

> Tålmodighed og liderlighed hænger ikke sammen

Nej, jeg er også hårdt prøvet på det område
Men konen vil ha nyt tøj, knægten skal konfirmeres på næste søndag, og de
vil sq også ha noget at spise, de små svin.
Så mit basale kamerabehov blir sat i anden række :oO Ikke optimalt - slet
ike optimalt....

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-10-07 22:43

Frodo Nifinger wrote:
> "Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Nej, jeg er også hårdt prøvet på det område
> Men konen vil ha nyt tøj, knægten skal konfirmeres på næste søndag, og de
> vil sq også ha noget at spise, de små svin.

Hmmm... Da vi sidst havde konfi'sjon købte jeg en brugt F4 med hele
griseriet for ca 6.000kr. Og jeg er stadig glad for den

Bo //

Fra : ksk

Dato : 06-10-07 14:11

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Tålmodighed og liderlighed hænger ikke sammen
>
> -jeg arbejder p.t. på at sælge min D2X til en fornuftig pris, og måske

hvilker er en fornuftigt pris
KsK

Fra : ksk

Dato : 07-10-07 00:16

"ksk" <ksk@allg.dk> skrev i meddelelsen

> "Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i meddelelsen

> hvilker er en fornuftigt pris
> KsK

jeg mener hvor meget ha vi tabet
KsK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-10-07 02:06

ksk wrote:

> jeg mener hvor meget ha vi tabet

Jeg vil sige det sådan:
Havde jeg et D2X, ville jeg ikke sælge det.
Det gælder sq også for mit D200.
D300, som er et kraftigt moderniseret D2X hældt ned i et D200 hus er
allerede helt nede i 11500 kr.
Selv lukkeren er af professionelt tilsnit på samme niveau.
AF-sensoren er bedre, Støjniveau er en helt ny verden. og med det nye
batterigreb får du helt op til 8 Fps i fuld størrelse. D2X'eren klarer kun 5
Fps.
Det virker uretfærdigt, men D2X skal ikke bare konkurrere med sin afløser
D3, men også dens lillebror D300.
Det stort set knuser brugtmarkedet for D2X'eren. Det eneste, der taler for
den, er det robuste hus.

Ser man det fra købers side, så vil man så give det samme for D2X'eren som
for en D300? Brugt vs. nyt?
Næppe, så vi snakker om salgspriser på 10.000 og under. Virker helt forkert,
når kameraet kostede over 25000 for bare 1½ måned siden. Men det er
vilkårene.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : jakob

Dato : 07-10-07 19:34

> jeg mener hvor meget ha vi tabet
> KsK

Da det var på tale i markedsgruppen for et stykke tid siden blev du jo
meget fornærmet over at jeg sagde at prisen for et D2x realistisk set er
under et D300.

D300 har givetvis samme høje billedkvaliteten, lcd er stærkt forbedret,
AF modul er som D3, Hastighed er den samme, høj iso er givetvis
temmeligt meget bedre, lukker er testet til 150000, og og og.....

Det er muligt man kan finde en tåbe der vil give mere, men for en køber
vil en pris under et D300 være mere realistisk.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 07-10-07 20:24

jakob wrote:
> D300 har givetvis samme høje billedkvaliteten, lcd er stærkt forbedret,
> AF modul er som D3, Hastighed er den samme, høj iso er givetvis
> temmeligt meget bedre, lukker er testet til 150000, og og og.....

Hastigheden på AF vil jeg ikke forvente er bedre end D2 eller på højde
med D3.
Pro modellerne (D2/D3) har større batteri og kan dermed levere mere
strøm til AF.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-10-07 20:39

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> D3.
> Pro modellerne (D2/D3) har større batteri og kan dermed levere mere strøm

D300 har samme AF-enhed som D3!
Du tænker på den indbyggede motor!
D300 kan fåes med batterigreb, hvor både EN EL4 og EN EL3e kan sættes i.
Med det greb øges hastigheden til 8 fps. BTW.

Der er intet, der tyder på at D300 vil være inferiør til D2X på nogen som
helst måde.

Jeg kender allerede folk, der har bestilt et D300, selvom de i forvejen er
D2X-brugere.
Det kan virke urimeligt, men D2X er havnet i konkurrence med D300, og den er
bare stærkt prissat.
Set med køberens øjne er der ikke andre insitamenter for D2X'eren i forhold
til D300 end ønsket om at få indbygget vertikalgrebet i selve kameraet og så
den ekstra tyngde, det solide hus giver.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : HKJ

Dato : 07-10-07 20:50

Frodo Nifinger wrote:

> D300 har samme AF-enhed som D3!

Det ved jeg.

> Du tænker på den indbyggede motor!

Det er ligegyldigt om det er kameraets motor eller objektivets motor, de
skal begge have masser af strøm for at lave hurtig AF.
Men den indbyggede motor er sikkert også mindre end den i D2/D3.

> D300 kan fåes med batterigreb, hvor både EN EL4 og EN EL3e kan sættes i.
> Med det greb øges hastigheden til 8 fps. BTW.

Og med sådan en greb, så kan det godt være at AFS har samme hastighed
som D3.

> Der er intet, der tyder på at D300 vil være inferiør til D2X på nogen som
> helst måde.

Ikke i billedkvalitet, men der vil nok være en del detaljer hvor D2(x)
er bedre (og også en masse detaljer hvor D300 er bedre).

> [...]
> til D300 end ønsket om at få indbygget vertikalgrebet i selve kameraet og så
> den ekstra tyngde, det solide hus giver.

Det bliver nok lettere at afgøre, når man kan holde en D300 i hånden,
men den ser da rigtig spændende ud (Hvilket D3 også gør).

Fra : jakob

Dato : 07-10-07 20:41

> Hastigheden på AF vil jeg ikke forvente er bedre end D2 eller på højde
> med D3.

OK men bare det er på højde med D2 så er det jo i denne sammenhæng også
godt nok.

> Pro modellerne (D2/D3) har større batteri og kan dermed levere mere
> strøm til AF.

OK, mon ikke dem der kunne være fristet af et D2x men ryger på D300
istedet vælger et vertikalgreb også. Så får de jo også endnu højere
hastighed iforhold til fps.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : AON

Dato : 05-10-07 23:27

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.fredmiranda.com/forum/topic/577136
> Der mangler oplysning om blænde! Men det skulle være optaget i RAW/NEF/CR2

Flere af de tests ser f..... godt ud, hvad koster såhn D3 ?

Har lige købt Canon 40D og gider ikke lige udskifte hele dynen af objektiver
til Nikon
men det lader til at de er kommet godt med her i efteråret med de nye huse
og objektiver

aon

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-10-07 12:05

"AON" <oz3aap@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> objektiver til Nikon
> men det lader til at de er kommet godt med her i efteråret med de nye huse

Gratis blir den ikke. I Dk har jeg set den udbudt til 31500 kr. Men det er
også godt 8500 kr under den officielle pris.

Og ja, umiddelbart ser det ud til at Nikon har fat i noget denne gang

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 06-10-07 15:48

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> også godt 8500 kr under den officielle pris.
>
> Og ja, umiddelbart ser det ud til at Nikon har fat i noget denne gang

Jeg tror jeg kommer til at give omkring 37500,- for min, men de kunne ikke
sige det med sikkerhed. Da jeg bestilte den stod den listet til 39995,-

Håber jeg får det i næste måned.

Hygge

Bo

Fra : Jan

Dato : 08-10-07 19:49

> [...]
> http://www.fredmiranda.com/forum/topic/577136
> Der mangler oplysning om blænde! Men det skulle være optaget i RAW/NEF/CR2

Ja jeg kan ikke se andet end det er dødt løb hvad angår støj op til 3200
iso, skarphed og kontrast kan vi nok ikke regne med da vi ikke kender blænde
og optagelse osv..

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-10-07 17:38

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Der fandt jeg lidt sjov om D3'eren.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d3.shtml

Med lidt held vil den være at prøve i City 2 i Taastrup i første weekend i
november
http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?mode=news&ID=1357

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-10-07 18:49

> Med lidt held vil den være at prøve i City 2 i Taastrup i første weekend i
> november
> http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?mode=news&ID=1357

Uhhh, interessant! Måske det var en udflugt værd

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-10-07 20:52

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Uhhh, interessant! Måske det var en udflugt værd

Jeg kan måske give en melding fredag (2. november) om D3 og D300 er med. De
burde være der, for de findes i Danmark.

Messen har ihvertfald været der de sidste 2 år, og det har været udemærket.
(Sidste år var det også samtidig med Hubertus Jagten)
Der er meget at se på og ikke mindst repræsentanter som ved rimeligt meget
om hvad de har med. Sidste år fik jeg kanon rådgivning om stativer, hvor der
samtidig var messetilbud (jeg har fortrudt lige siden, at jeg ikke købte -
det skal der måske rådes bod på).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-10-07 11:48

> [...]
> Jeg kedede mig lidt i går nat efter fyraften, hvad der fik mig til at
> kigge lidt i webfora'erne hos DPreview og hos Fredmiranda.

Jeg fandt lige det her link idag!

http://www.outdoorphoto.co.za/forum/showthread.php?t=6979

Taget på ISO 25600/lukkertid 1/60/ f:stop: 4,0
Nok er der støj, nok er det et webbillede
Det er darn right imponerende.
Nikons AFenhed 3500 lover vist også godt, når man læser mandens kommentar
til billede 3.
Uhh, jeg glæder mig til at prøve det kamera

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-10-07 16:40

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

Fra en officiel dansk Nikon Ambassadør
http://www.ttf.dk/Dansk/Tybjerg/Nyheder.aspx?M=News&PID=2647&NewsID=107
som ellers var meget begejstret for D2Xs

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-10-07 00:35

Mogens Hansen wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
>
> Fra en officiel dansk Nikon Ambassadør
>
> http://www.ttf.dk/Dansk/Tybjerg/Nyheder.aspx?M=News&PID=2647&NewsID=107
> som ellers var meget begejstret for D2Xs

Ja, der er næppe megen tvivl om, at D3 blir en helt ny måde at fotografere
på for os Nikon fotografer.
Vi har jo ikke rigtigt fået ISO-forbedringerne en blænde af gangen på samme
måde som hos Canon.
Nu får vi så noget, der ligner fire blændetrin på een gang. Yeppie!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-10-07 08:14

> [...]
> samme
> måde som hos Canon.
> Nu får vi så noget, der ligner fire blændetrin på een gang. Yeppie!

Det ser vi frem til med spænding Jeg går ud fra at du mener at ISO 400
stort set er maks for Nikonfotograferne i dag, når du nævner 4 blændetrin.
Det jeg har set omrking D3'eren siger mig at ISO 6400 er maks. for rimeligt
gode resultater, hvad der også er fornemt. Uden at have andet end samples på
nettet, som bedømmelsesgrundlag ser det for mig ud til at det er mellem en
og to blænder bedre end Canon 5D, nok nærmest 1 blænde. Jeg vil tro at den
blænde indhendtes med en 5D efterfølger. Selvom jeg sjældent fotografer over
ISO 1600, så ville den mulighed være velkomment, specielt hvis lidt
hurtigere lukkertider skal benyttes i f.eks. naturfotos.

Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-10-07 12:08

> [...]
> sjældent fotografer over ISO 1600, så ville den mulighed være velkomment,
> specielt hvis lidt hurtigere lukkertider skal benyttes i f.eks.

For mig at se, ser det ud til at ISO 400 på en D200 og ISO 6400 på et D3
ikke ret langt fra hinanden.
Altså ikke at forstå således at D200 ikke kan lave billeder rimeligt
velkontrolleret for støj ved højere ISO.

Selv ved ISO 3200 kan det lade sig gøre, men det kræver nådesløse
akkuratesse i eksponeringen.
Den skal klines op ad højre stolpe i histogrammet og hvis billedt rummer for
stor dynamisk vidde - kan man glemme det.
Det åndsvage er, at når man kliner sig op ad histogrammets højre side, ku
man lige så godt ha valgt ISO 1600 ...
ISO 3200 er jo noget man vælger, fordi man mangler lys.
At begynde at hive i justeringshåndtagene i photoshop koster også med det
samme.

Her har Canon længe været foran. Man har kunnet hamre og banke og bøje
filerne i PP, uden at skidtet bryder ud i væsentlig støj. Som det har været
med Nikon; "You don't go there"

Men det skal snart være slut nu.
Lige nu sidder jeg bare og slår med terninger, for at finde ud af, hvem, jeg
skal slå ihjel for at få råd til det D3.
For indtil noget bedre kommer frem, er det et musthave ...
Jeg har allerede adskillige lowlightscenarier, jeg vil jagte billeder i

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-07 01:37

> [...]

> ISO 1600, så ville den mulighed være velkomment, specielt hvis lidt
> hurtigere lukkertider skal benyttes i f.eks. naturfotos.

Jeg vil mene, at der er tale om to blænder i forhold til 5D.

Det, må man da sige, er fremragende, når jeg tænker på, hvorlænge jeg har
misundt jer 5D ejere den 1½ til 2 blænde, I har i forhold til mit D200.
Det kan kun blive for fedt at blive løsnet fra den begrænsning ...

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-10-07 10:52

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> rimeligt
> på
> over
>
> Jeg vil mene, at der er tale om to blænder i forhold til 5D.

Det er efterhånden svært at bedømme så længe man ser eksempler, der er taget
i jpg i kameraet pga. støjreduktion. Specielt når man ikke bliver oplyst om,
hvordan billederne er taget og behandlet.

> Det, må man da sige, er fremragende, når jeg tænker på, hvorlænge jeg har
> misundt jer 5D ejere den 1½ til 2 blænde, I har i forhold til mit D200.
> Det kan kun blive for fedt at blive løsnet fra den begrænsning ...

Kan kun være enig heri. Træerne vokser nok ind i himlen. Det virker som
noget af en overkill at skulle investere i et prof. kamera som D3 for at få
god billedkvalitet.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-07 10:29

> [...]
> http://www.fredmiranda.com/forum/topic/577136
> Der mangler oplysning om blænde! Men det skulle være optaget i RAW/NEF/CR2

Har du iøvrigt set den her

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 11:04

> Har du iøvrigt set den her
> http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d3.shtml

Ja, jeg har læst den.

Jeg kan godt lide kommentaren: "I had never shot a job on jpegs so I thought
I would shoot a few frames, say nice camera and hand it back.
I was wrong. I shot a few frames as a test, shot a few more, and over 7,000
frames later didn't put the camera down until NPS asked for it back."
Og det faktum, at han prøvede tre gange at overtale NPS at sælge huset til
ham.
Og det kun på Jpegs alene

Jesper Nielsen
aka