Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pantone ColorVision Spyder eller?
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-09-07 18:03

hej

skal have en ny kaliberings "fidus":0)..

hvad kan anbefales fortiden, har en ældre monaco optix som er begyndt at
drille lidt rigelidt.
Mvh Torben

Fra : Thomas Kjær

Dato : 29-09-07 20:53

On 2007-09-29, Torben og Marie-louise Ager wrote:
> skal have en ny kaliberings "fidus":0)..
>
> hvad kan anbefales fortiden, har en ældre monaco optix som er begyndt at
> drille lidt rigelidt.

Der er muligvis andre der gør det bedre - jeg har ikke undersøgt markedet
siden jeg selv købte - men jeg har et Eye-One Display 2 fra GretacMacbeth
som jeg er glad for. Jeg har brugt den både på Windows XP/Vista og OS X
uden problemer.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-09-07 21:06

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Der er muligvis andre der gør det bedre

Det vil være interesant hvis nogen har lavet en sammenligning af skærm
kalibrerings fiduser.

--
Venli hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 29-09-07 22:01

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Det vil være interesant hvis nogen har lavet en sammenligning af skærm
> kalibrerings fiduser.

der er vist almindelig konsensu fra de store internationale fora at
Spyder2Pro og Eye-One Display 2 fra GretacMacbeth er de to førende.

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-09-07 05:23

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> der er vist almindelig konsensu fra de store internationale fora at
> Spyder2Pro og Eye-One Display 2 fra GretacMacbeth er de to førende.

Baseret på hvilke fakta ?
Hvilken er bedst ?
Hvad er forskellene (målenøjagtighed, softwaren etc.) ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 30-09-07 10:04

> [...]
>
> Baseret på hvilke fakta ?
> Hvilken er bedst ?
> Hvad er forskellene (målenøjagtighed, softwaren etc.) ?

Kun baseret på hvad jeg er faldet over i tidens løb. Min subjektive
hukommelse.
Det er altid de to, der bliver nævnt som de bedste og de skulle være ca lige
gode.
Jeg ved godt det er diffust men jeg ville bare lige komme med det input, at
det nu engang er de to, jeg har set fremhævet gang på gang.
Jeg har ikke lige et link ved hånden.

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-09-07 10:21

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Kun baseret på hvad jeg er faldet over i tidens løb. Min subjektive
> hukommelse.
> Det er altid de to, der bliver nævnt som de bedste og de skulle være ca
> lige gode.

Det interessante er om det faktuelt er rigtigt, eller om det er blevet en
sandhed fordi det er blevet gentaget mange gange.

Jeg har ikke selv lavet nogen sammenligning af skærm kalibrerings enheder.
Jeg har kalibreret en del skærme med min Pantone(Gretag Macbeth) Huey og set
_væsentlige_ forbedringer - ofte et skift fra ubrugelig til fornuftig. Men
jeg har ikke nogen reference, der kan sige om det er optimalt i forhold til
den givne hardwares ydeevne.
Om den er ligeså god, dårligere eller bedre end Spyder2pro eller Eye-One
Display 2 _ved_ jeg ikke overhovedet ikke. Hvor nyttig/vigtig dens egenskab
med at måle det omgivende lys og dynamisk justere profilen reelt er står
uklart for mig.

> Jeg ved godt det er diffust men jeg ville bare lige komme med det input,
> at det nu engang er de to, jeg har set fremhævet gang på gang.

Det var ikke min mening at drage tvivl om dit udsagn - beklager hvis det lød
sådan.
Generelt syntes jeg hele aspektet omkring farvestyring er præget af lidt for
meget "sort magi" og overtro - eller også er det bare fordi jeg ikke har
forstået alle aspekterne.

> Jeg har ikke lige et link ved hånden.

Helt ok.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 30-09-07 10:54

> [...]
> Display 2 _ved_ jeg ikke overhovedet ikke. Hvor nyttig/vigtig dens
> egenskab med at måle det omgivende lys og dynamisk justere profilen reelt

Jeg kender 2 personer, der har skiftet fra Huey til Spyder2pro og har været
chokeret over hvor meget bedre (neutralt) skærmen står med Spyder2Pro.
Om der har været brugerfejl involveret skal jeg ikke kunne sige.
Desuden har jeg selv solgt min Monaco Optix kalibreringsenhed (inkompatibel
med Vista 64) til en køber der var utilfreds med Huey.
Jeg købte Spyder2Pro i stedet for og er overordentligt tilfreds.

mvh Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-09-07 11:35

Michaelbs skrev:

> [...]
> (inkompatibel med Vista 64) til en køber der var utilfreds med Huey.
> Jeg købte Spyder2Pro i stedet for og er overordentligt tilfreds.

Og nu er der så 3. Prøvede først Huey, som jeg anser for aldeles
uanvendelig: Uanset hvordan blev resultatet _alt for_ varmtonet.
Spyder2Express er langt bedre end den Huey jeg prøvede.

New Images: http://olelarsen.eu/72/index.html

Fra : Michaelbs

Dato : 30-09-07 12:45

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Og nu er der så 3. Prøvede først Huey, som jeg anser for aldeles
> uanvendelig: Uanset hvordan blev resultatet _alt for_ varmtonet.
> Spyder2Express er langt bedre end den Huey jeg prøvede.

Præcist hvad de to andre udtrykte.

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-10-07 05:35

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg kender 2 personer, der har skiftet fra Huey til Spyder2pro og har
> været chokeret over hvor meget bedre (neutralt) skærmen står med
> Spyder2Pro.

Det er interessant nok.
Hvad er referencen for sådan en vurdering ?
Man burde vel have et farvekort som f.eks.
http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=13&ca=2
og en tilsvarende billedfil med specificeret farverum som bliver vist i et
farvestyret program.

> Om der har været brugerfejl involveret skal jeg ikke kunne sige.

Mon dog - det er _meget_ begrænset hvor meget der kan stilles på

> Desuden har jeg selv solgt min Monaco Optix kalibreringsenhed
> (inkompatibel med Vista 64) til en køber der var utilfreds med Huey.
> Jeg købte Spyder2Pro i stedet for og er overordentligt tilfreds.

Er Spyder2Pro bedre end Optix ?
Og ikke mindst hvordan vurderer man hvilken der er mest "rigtig" ?
Hvad er referencen ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 01-10-07 09:10

> Er Spyder2Pro bedre end Optix ?

Hardwaremæssigt er de sikkert lige gode, men jeg skulle mene at Spyder2Pro
er bedre softwaremæssigt, mere opdateret.

> Og ikke mindst hvordan vurderer man hvilken der er mest "rigtig" ?
> Hvad er referencen ?

Referencen er vel neutralitet. At den gengiver RGB værdierne korrekt. At fx
122,122,122 vises på skærmen som grå uden nogen form for farvestik. (Hueys
problem)
Oplevelsen af grå er selvfølgelig subjektiv, men et eller andet sted er jeg
ikke i tvivl om hvornår den er der og hvornår den ikke er.
At der er overensstemmelse mellem skærm og print. (Forudsat et konsistent
farvekontrolleret workflow fra start til slut, naturligvis)

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-10-07 13:56

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Referencen er vel neutralitet. At den gengiver RGB værdierne korrekt. At
> fx 122,122,122 vises på skærmen som grå uden nogen form for farvestik.
> (Hueys problem)

Jeg prøvede lige en anden Huey - og der kunne jeg se det fænonem du nævner,
hvor grå ikke er neutral men lidt rød-brun.
Når vi efterfølgende kalibrerede med min Huey så det neutralt ud.

Det er skræmmende at der er så stor produktions forskel.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 10-10-07 15:52

> [...]
> Når vi efterfølgende kalibrerede med min Huey så det neutralt ud.
>
> Det er skræmmende at der er så stor produktions forskel.

Ja, det lyder ikke særligt flatterende for produktet.

mvh Michael

Fra : Klaus Harbo

Dato : 01-10-07 20:49

> Jeg købte Spyder2Pro i stedet for og er overordentligt tilfreds.
>
> mvh Michael

Hvor kan man købe den?

-Klaus.

Fra : Michaelbs

Dato : 01-10-07 21:26

"Klaus Harbo" <klaus@harbo.net> skrev i meddelelsen

> Hvor kan man købe den?
>
> -Klaus.

http://www.future-x.de/futurex/product_info.php?products_id=10351

Der er den billigst. Thomas Schreiber fra gruppen her købte den der.

Jeg købte min her:
www.colourconfidence.com

Seriøst foretagende.

mvh Michael

Fra : AS

Dato : 30-09-07 11:34

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> Det vil være interesant hvis nogen har lavet en sammenligning af skærm
> kalibrerings fiduser.

Her er lidt for at læse:
http://www.behardware.com/articles/626-1/monitor-calibration-for-0-to-100.html
http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm

Baseret på de 2 og nogle andre sider (kan ikke finde adresser) har jeg valgt
Monaco Optix. Det var for 3-4 år siden. Desværre, nu er lidt anderledes.
Monaco er discontinued product og forventes ingen support for de nye OS
inkl. Vista. Indtil videre kan jeg ikke se mening at skifte til Vista, så er
stadigvæk tilfreds.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 20:56

On 2007-09-29 19:03:00 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> said:

> [...]
>
> skal have en ny kaliberings "fidus":0)..
>
> hvad kan anbefales fortiden, har en ældre monaco optix som er begyndt at

Jeg har en spyder2pro som jeg er meget begejstret for. Den er også
billig i anskaffelse.

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-10-07 17:58

Tusind tak for alle jeres svar

mvh torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-10-07 07:33

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:46fe84ee$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> hej
>
> skal have en ny kaliberings "fidus":0)..
>
> hvad kan anbefales fortiden, har en ældre monaco optix som er begyndt at
> drille lidt rigelidt.

Der er netop annonceret en ny Spyder 3
http://www.colorvision.com/product-mc-s3elite.php
http://www.colorvision.com/s3compare2.php
http://www.colorvision.com/pdfs/Spyder3Elite_QuickTour.pdf
som har fået mulighed for at måle omgivende lys (i lighed med Huey).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen