Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bliver et digicam dårligt med alderen ?
Fra : King da Silva

Dato : 16-09-07 23:34

For 6 år siden anskaffede jeg et digitalt kamera (4m pixel). Bliver sådan
et mere uskarpt med alderen, eller er det bare fordi man venner sig til
bedre computere og billeder ?
Kan CCD'en blive uskarp hvis kameraet får fugt, kulde, sol, vind osv.

Fra : Morten

Dato : 17-09-07 07:41

"King da Silva" <nospam@noname.invalid> wrote in message
> [...]
> bedre computere og billeder ?
> Kan CCD'en blive uskarp hvis kameraet får fugt, kulde, sol, vind osv.

Al elektronik bliver slidt med alderen, ligesom klimaet kan have betydning.
Er det opbevaret tørt på værelset og ikke i kælderen/på loftet burde det dog
ikke være årsagen.
Men det spiller nok også ind at ens krav stiger med tiden, højere opløsning,
tydeligere skærme osv. Prøv at sammenligne nye fotos med fotos fra da
kameraet var nyt, evt. også sammenligne med anmeldelser af kameraet i sin
tid, f.eks. http://www.steves-digicams.com, det burde kunne give en idé om
om kameraet er blevet ringere siden det var nyt :)

Mvh
Morten

Fra : JG

Dato : 25-09-07 01:25

King da Silva skrev:
> [...]
> bedre computere og billeder ?
> Kan CCD'en blive uskarp hvis kameraet får fugt, kulde, sol, vind osv.

Ubetinget ja!

Jeg har f.eks. lige slidt et Canon EOS 1D op. Når jeg sammenligner
råfiler fra dengang, kameraet var nyt, med de sidste jeg tog, er det
svært at tro, der er tale om samme kamera.

Da kameraet var nyt, stod farverne klokkerent, og jeg kunne fotografere
i dunkle haller på 1600 iso uden opsigtsvækkende støj. 3200 iso krævede
lidt arbejde bagefter, men det gik.

Til sidst var det selv en lys dag i maj umuligt at få fornuftige farver.
Alt over 800 iso druknede i støj. Kameraet var direkte kassabelt, og
sådan endte det da også.

JG