Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til vending af foto?
Fra : Pico

Dato : 16-09-07 21:18

Et lidt mærkeligt spørgsmål måske. Før i tiden brugte jeg ACDSee til
billedfremviser og til at vende JPG Fotos med da det kan indstilles til at
vende fotos tabsfrit, nu bruger jeg Windows Billede- og Faxfremviser,
hovedsaligt fordi jeg vil prøve at begrænse programmer på denne Pc. I øvrigt
er Windows Billede- og Faxfremviser en hurtig og udmærket billedfremviser
der kan det jeg har behov for.
Når jeg bruger min Canon 350D er det sat til at tage billeder i JPG og RAW,
selvfølgelig bruger jeg RAW filerne når jeg billedbehandler i Photoshop CS3,
men sommetider ryger der et JPG billede til behandling, også fra mit Sony V1
og mobiltelefonen. Jeg har så opdaget at de billeder der er vendt for at
være "stående" har mistet farveprofilen. Jeg har så gået tilbage til
billeder der er vendt dengang jeg brugte ACDSee, de har også mistet
farveprofilen.
Muligheden for at vende dem i Adobe Bridge CS3 er der og billederne beholder
farveprofilen, men så er de kun vendt i Bridge og PS. Jeg synes ikke
Bridge's diasfremviser er "verdens bedste" og Bridge skal være startet først
eller sættes til at starte ved fremvisning af JPG filer. Hvis man ønsker at
se dem i Windows Billede- og Faxfremviser ligger de stadig ned
Lang forklaring for at komme frem til et konkret spørgsmål, hvad bruger I
til at vende JPG billeder og beholder de farveprofilen ?
--
MVH
Pico

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 17-09-07 19:47

Hvad mener du med at vende? ellers tjek da irfanview.com

Per

Fra : Pico

Dato : 17-09-07 21:43

den rigtige fotograf wrote:
> Hvad mener du med at vende? ellers tjek da irfanview.com

Jeg mener at når du tageer et højkantfoto ligger det ned efter overførslen,
så drejes det 90 grader for at blive vist rigtigt.
--
MVH
Pico