Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvad er en matskive?
Fra : GRISEN

Dato : 15-09-07 11:54

Kort og godt: Hvad er en matskive?

*
Jan

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-09-07 12:20

Hej

Kort og godt det stykke matterede glas/plast som billedet dannes på, efter
at lyset er kommet i gennem optikken og sendt videre af spejlet.

Leif Langgaard

Fra : ksk

Dato : 15-09-07 13:53

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Kort og godt det stykke matterede glas/plast som billedet dannes på, efter
> at lyset er kommet i gennem optikken og sendt videre af spejlet.
>
> Leif Langgaard

nå det hav på tiden vi høre noget fra dig .. var ved at bliv nevøs for der
skulle være sket dig noget

KsK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-09-07 12:58

GRISEN wrote:
> Kort og godt: Hvad er en matskive?

I min ungdom: et stykke sandblæst glas, som man satte bag på kameraet.
Han brugte det til at stille skarpt på. Det krævede en del øvelse, for
billedet vendte jo forkert. Herefter tog man det væk og anbragte en film
i stedet, inden man tog billedet.

I et mere moderne spejlreflekskamera, har man lige indenfor objektivet
anbragt et spejl, der sender lyset opad på en matskive. Det er det
billede man ser gennem søgeren og et prisme, der retvender billedet.

I mange filmbaserede SLR kameraer kan man skifte matskiven, så man får
een, der passer til opgaven. Jeg har f.x. een til mit Nikon F4, hvor der
er tern på. Den er god til arkitektur, så man kan rette billedet op. Jeg
har een, der er egnet til lange teler, og een, der er helt "glat", som
jeg foretrækker til protrætter.

På billede 2 på denne side, kan Du se den matplade, der sidder i et
Hasselblad. Den er ca 6x6cm:
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?Hasselblad500.html~mainFrame

Bo //

Fra : Børge Larsen

Dato : 15-09-07 20:56

"GRISEN" <egeriis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kort og godt: Hvad er en matskive?
>
> *
> Jan

Kig her og du ved næsten alt om emnet.

http://da.wikipedia.org/wiki/Spejlrefleks

Børge

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-09-07 21:13

Børge Larsen wrote:
> "GRISEN" <egeriis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kig her og du ved næsten alt om emnet.

Godt, at Du huskede "næsten"

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/screens/index.htm

Bo //

Fra : GRISEN

Dato : 18-09-07 12:57

On 15 Sep., 22:12, Bo Bjerre <B...@fjernes-sarek.dk> wrote:

> [...]

Ikke nok at kigge.... man skal jo både læse og forstå.
Er det korrekt forstået, at at matskiven kun har effekt på det man ser
i søgeren?
Den har ingen efekt på det billede man ender med at have på filmen/
flash'en?

*
Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-07 19:35

GRISEN wrote:

> Ikke nok at kigge.... man skal jo både læse og forstå.
> Er det korrekt forstået, at at matskiven kun har effekt på det man ser
> i søgeren?

Ja, matskiven er der, hvor søgerbilledet dannes (Vi ser bort fra
kompaktkameraer...)

> Den har ingen efekt på det billede man ender med at have på filmen/
> flash'en?

Ja, matskiven har ingen indflydelse på det billede, der rammer film/chip

Hvis Du kigger længe nok på vedlagte tegning, kan Du finde "focusing
screen". Du starter med at følge den røde "lysstråle", der kommer ind i
apparatet fra venstre. Rammer spejlet, der er nede, og fortsætter til
matskiven (focus screen), og herfra gennem pentaprismet (der retvender
billedet), og ud gennem okularet (eyepiece lens)

Når billedet tages, vipper spejlet op (og dækker matskiven), og lyset
kan passere gennem lukkeren til filmplanet.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-07 20:57

Bo Bjerre wrote:

> Hvis Du kigger længe nok på vedlagte tegning,

.... så skal Du kigge meget længe, men det hjælper med et link:
http://www.mir.com.my/rb/photography//hardwares/classics/eos/EOS-1n/Viewfinder/viewfinder_map_BIG.gif

beklager fejlen,

Bo //

Fra : GRISEN