Øv på sporet...
Fra : C.H

Dato : 07-10-07 18:25

Nå, endelig tager vi os sammen til at genoptage sportræningen efter det har
ligget stille et par måneder.
Vi aftaler, planlægger - skal et par skridt tilbage og arrangerer et
driftspor, et uddannelsesspor og atter et driftspor.

Fokus på uddannelessporet i dag er farten ned og ro på sporet. Min mand
lægger et ligeud spor, ca. 200 skridt med variabel guf-afstand min. ti
skridt max 20-25 mellem guffer...
Han har halsbånd på, line mellem benene.

HOLD DA OP!
ALT gik galt...
Hunden hev og sled, vred bagbenet ud af linen, trak, halsede, stod stille og
kastede sig fremad, rodede rundt...
Det var det første driftspor..

Udannelsessporet - vi besluttede at tage linen væk mellem benene og holde
fokus på ro - det virkede mere sandsynligt at bremse ham når linen sad
almindeligt i halsbåndet..
Det resulterede i blå tunge, en halvkvalt hund, der stoppede hele tiden, så
sig omkring, kastede sig ned i sporet, dukkede op til overfladen igen. Blev
hele tiden på sporet, men gik bestemt ikke spor!!

Det sidste driftspor... Vi tænkte, at det her bare MÅ ende med lidt succes,
så vi satte sporlinen på hunden..
En lille tand bedre gik det med at styre farten på krapylet, men næsen var
kun sporadisk i jorden og to tredjedele af gufferne ligger til fugle og
katte derude...
Han blev på sporet, meeeeeenn.. Det var godt nok også noget juks....

SÅ ØV, siger vi bare...

Nu tænker vi - tilbage tilbage tilbage..
Selvom vi har erfaring med at han sætter farten op, når der er mange guffer
på sporet, så tror jeg vi må gøre det igen. Masser af godbider med kort
mellemrum et par gange.
Og så skal vi beslutte om vi vil holde fokus på ro på sporet, eller vi skal
have fokus på næsen i jorden...
Om vi vil bruge sporselen eller vi vil holde os til halsbåndet selvom både
hund og mand er halvdøde af overanstrengelse bagefter...

Gode råd er meget meget velkomne!!

Connie - der er ærgerlig over sådan et set-back

Fra : Is

Dato : 07-10-07 19:15

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hund og mand er halvdøde af overanstrengelse bagefter...
>
> Gode råd er meget meget velkomne!!
>
> Connie - der er ærgerlig over sådan et set-back

Jeg synes en sporsele er at foretrække:
Det eneste tidspunkt en hund må trække på, er når man går spor, derfor
er der ikke noget der må stramme om halsen.

Godbidder på sporet:
Synes jeg kun skal anvendet når det er nyt for hunden. Jeg har mange
gange set, at en hund der søger godt, kommer til en godbid, går lidt
forbi, får så fært af godbidden, vender om for at lede efter den.
derefter er det som at starte på et nyt spor, osv. Uden godbidder går
det meget bedre. Men husk "noget godt" ved ved sporets ende. (gerne en
bold, dummy, eller lign.)

fokus på næsen i jorden eller ro:
Følg kun med hunden, når det er i sporet. Pas på ikke at have for
travlt, men giv jer god tid. Jeg gør det selv, og ser andre gøre det.
ræse afsted for at få det overstået. Giv jer tid !! Og endelig, så
pas på ikke af gå sporet, når de er for friske. Hvis sporet er ældre,
er der mindre fært, hvilket tit er en fordel, da hunden så skal
anstrenge sig lidt mere for at finde sporet, og vil tit komme tættere
på selve sporet. Et spor der er 2 timer gammelt er tit lættere at gå,
end et friskt.

Dette er bare et par tip fra mig.
Du får sikker også andre tip - men under alle omstændigheder vil jeg
gerne vide hvilket tip der hjælper.

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 21:03

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg er ikke ekspert på det her, men jeg kan da godt komme med hvad jeg
synes:

> Selvom vi har erfaring med at han sætter farten op, når der er mange
> guffer på sporet, så tror jeg vi må gøre det igen. Masser af godbider med
> kort mellemrum et par gange.

Det ville jeg også gøre. Måske ikke nogen mellemrum overhovedet den første
gang eller to. Og ikke 200 m, men kortere.

Og jeg er helt uenig med Erik Isager. Hvis hunden trækker for meget skal
belønningen ikke være i enden af sporet.

> Og så skal vi beslutte om vi vil holde fokus på ro på sporet, eller vi
> skal have fokus på næsen i jorden...

Næsen kommer vel i jorden med godbidderne. Og hunden får ikke lov at bevæge
sig frem får den ikke trækker. Når den trækker, kommando "ro", og ryk i
linen, som sidder i halsbånd og mellem forben, og holde tilbage indtil
trækket letter. Det er i hvert fald hvad jeg lærte af Berith Andersen da
Vizla var hvalp, og det har da virket nogenlunde (men ikke fra dag til dag).

> Om vi vil bruge sporselen eller vi vil holde os til halsbåndet selvom både
> hund og mand er halvdøde af overanstrengelse bagefter...

Trækket er vel det samme om du bruger line eller halsbånd, eller???

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 21:05

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Selvom vi har erfaring med at han sætter farten op, når der er mange
> guffer

Hov, her mener jeg at det er hundeføreren der bestemmer farten, og den skal
være lav. Men hunden bestemmer selvfølgelig trækket.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 22-10-07 09:19

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hov, her mener jeg at det er hundeføreren der bestemmer farten, og den
> skal være lav. Men hunden bestemmer selvfølgelig trækket.

Her kommer et svar til både dig Søren og til Erik - jeg takker for jeres
svar!!
Jeg har nogle problemer med min newsreader og er blevet noget træt af den,
så derfor har jeg ikke været omkring - men nu får I tilbagemeldingen.

Vi valgte at lægge masser af guffer på sporet (ca. hverandet skridt), lave
det kortere og at bruge halsbånd, men at sætte to liner i det, så han for
det første ikke skal have line mellem bagbenene, som virkelig trigger ham,
og for det andet kan styre ham fra side til side og lave præcise
korrektioner.

Det viste sig at være en succes. Hunden gik da ikke perfekt spor, men det
blev væsentligt bedre. Min mand kunne holde ham fint tilbage og styre
tempoet og hunden holdt i langt højere grad næsen i jorden. Han forsøgte sig
dog med at "grave" sig frem nogle gange - det ser ikke så pænt ud - og han
forsøgte sig med at hoppe fremad ind imellem, men stadig en sccces i forhold
til det jeg beskrev i mit oprindelige indlæg...

Vi er så heldige at vi skal på sporkursus med Kurt Jensen om fjorten dage,
så jeg vil tro, vi går et par spor på samme facon uden at lave for meget om,
og så lade ham vurdere, hvad vi gør nu....

Jeg takker for jeres input, det var rigtig dejligt!!

Connie

Fra : Is

Dato : 22-10-07 18:52

> [...]
trigger ham,
> og for det andet kan styre ham fra side til side og lave præcise

hmm ! du skal ikke styre hunden ?? sporsøg er vel hunden der "viser"
dig sporet ??

> [...]
> så jeg vil tro, vi går et par spor på samme facon uden at lave for
meget om,
> og så lade ham vurdere, hvad vi gør nu....

Det ku jo være spændende at høre fra dig igen om en måned !!

Erik Isager

Fra : C.H

Dato : 22-10-07 19:35

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> skridt), lave
> han for
> trigger ham,
>
> hmm ! du skal ikke styre hunden ?? sporsøg er vel hunden der "viser"
> dig sporet ??

Korrekt, men hunden er i gang med indlæring og har brug for at blive guidet
en gang i mellem - specielt hvis den går i sidevind.

> [...]
> dage,
> meget om,
>

> Det ku jo være spændende at høre fra dig igen om en måned !!

Jooo - mon ikke der kommer et lille resume af begivenhederne under og efter
kursus...

Connie

Fra : Is

Dato : 22-10-07 19:54

> [...]
guidet
> en gang i mellem - specielt hvis den går i sidevind.

Det mener jeg så ikke er den rigtige måde at gøre det på - jeg vil
prøve med hastigheden at styre mod center af sporet. Holde meget igen
når den er langt fra center - og så følge hurtigere med når den er i
sporet.

Jeg glæder mig til at høre om det.

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 22-10-07 20:19

> [...]
> prøve med hastigheden at styre mod center af sporet. Holde meget igen
> når den er langt fra center - og så følge hurtigere med når den er i

Det forstår jeg slet ikke. Hvis hunden afviger fra sporet er det jo fordi
den har fået fært af noget der er mere spændende. Hvordan kan det så hjælpe
at nægte den at komme frem ad sporet, som den jo alligevel har tabt
interessen for?

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 22-10-07 21:33

> [...]
hjælpe
> at nægte den at komme frem ad sporet, som den jo alligevel har tabt

Hvad mener du så med afviger ????

Når jeg skriver det jeg gør, så er det fordi jeg mener når hunden
stadig er i "Ferd området" dvs den ikke har tabt sporet, men bare ikke
er i sporets center.

Hvis hunden har tabt sporet/eller har taget et andet
Så vil jeg stoppe helt, og hvis hunden ikke selv ret hurtigt finder
tilbage på sporet, vil jeg kalde den hjem, og sætte den igang igen på
sporet.

Men jeg er da også intereseret i at høre hvad andre med god erfaring
gør , jeg er jo selv lige gået igang med en ny hund

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 23-10-07 01:02

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hunden har fået fært af noget mere interessant.

> Når jeg skriver det jeg gør, så er det fordi jeg mener når hunden
> stadig er i "Ferd området" dvs den ikke har tabt sporet, men bare ikke
> er i sporets center.

Nå, på den måde
Det har jeg egentlig aldrig gjort noget ved. Nu tror jeg det har rettet sig
selv, jeg synes altid hun går i selve sporet.

> [...]
> Så vil jeg stoppe helt, og hvis hunden ikke selv ret hurtigt finder
> tilbage på sporet, vil jeg kalde den hjem, og sætte den igang igen på

Vi har så forskellige måder at gøre det på

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 23-10-07 08:10

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

I vores tilfælde handler det om dynefært og at hunden har tendens til at gå
30-50 cm ved siden af centrum.
I forvejen skal han bremses så meget så jeg tror ikke, man kan bruge
metoden, du beskriver, det skal der være meget mere ro på ham for at kunne
gøre...

> Når jeg skriver det jeg gør, så er det fordi jeg mener når hunden
> stadig er i "Ferd området" dvs den ikke har tabt sporet, men bare ikke
> er i sporets center.

Ja, han har stadig færten...

Connie

Fra : Is

Dato : 23-10-07 19:08

> [...]
> I forvejen skal han bremses så meget så jeg tror ikke, man kan bruge
> metoden, du beskriver, det skal der være meget mere ro på ham for at

På hvilket underlag træner du ??

Hvor gamle er sporene ??

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 23-10-07 20:06

> til at gå
> kunne
>>

> På hvilket underlag træner du ??

Nemlig! Bør være meget kort, til problemet er løst. Find en kortklippet
fodboldbane.

> Hvor gamle er sporene ??

Nemlig! Først efter ½ time er kildefærten dominerende. Så med det problem
ville jeg gå spor der var en del ældre end ½ time. Hvor meget, det skal man
nok skyde sig ind på.

Jeg gik aldrig spor der var yngre end ½ time med min hund i starten. Det har
givet bonus, nu kan jeg gå sporet med det samme, hvis jeg er i tidnød, hun
søger alligevel dybt og koncentreret.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 24-10-07 13:31

> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Græs - men en tand for langt lige nu.

> Nemlig! Bør være meget kort, til problemet er løst. Find en kortklippet
> fodboldbane.

Der er så til gengæld en masse afledning på, som der ikke findes på vores
halvlange græs...

Oftest ½ time, men kan variere mellem 20 min og 40 min.

> [...]
> har givet bonus, nu kan jeg gå sporet med det samme, hvis jeg er i tidnød,
> hun søger alligevel dybt og koncentreret.

Her har vi fået masser af forskellige råd og har været alt for inkonsekvente
med, hvad vi ville benytte os af.
På nuværende tidspunkt ville jeg uden tvivl starte med at lære hunden at gå
på kildefærten, sådan at dynefærten ville være irrelevant når han skal gå et
spor, der har ligget kortere.
De råd vi har fået har varieret - nogen har sagt start med lang tid, andre
start med et kvarter for tilvænne hunden at gå på kildefærten på trods af
den dominerende dynefært.

Resultatet af vores inkonsekvens har været præcis det, at han i sidevind går
de cm ved siden af - vi kan derfor konstatere, at han tildels går på
dynefært.

Jeg vil tage spørgsmålet med til Kurt Jensen og så laver vi en plan for det
også.

Et andet spørgsmål vi vil tage med er et, vi har diskuteret med en vi træner
sammen med.
Hans hund går et hamrende flot spor, og han har helt sikkert fat i den lange
ende.
Spørgsmålet lyder op, om det er god ide at folk, der går med på sporet taler
eller holder mund mens hunden går.
Dette gælder også under indlæring..
Hvad siger I?

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 25-10-07 19:28

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Græs - men en tand for langt lige nu.

Bestemt ikke godt til at træne præcision.

> Der er så til gengæld en masse afledning på, som der ikke findes på vores
> halvlange græs...

Jeg har kun trænet steder hvor der har været mindst samme afledning som på
fodboldbanen. Nu hvor hun er 2 1/4 år kan jeg ikke se det har haft nogen
negativ indflydelse. Når hun distraheres af noget, siger jeg "nej", og hun
distraheres næsten ikke mere.

Jeg ville vælge fodboldbanen til det I arbejder med lige nu. En tidlig
lørdag og søndag morgen er det i øvrigt begrænset hvor mange der har været
på fodboldbanen endnu.

> [...]
> gå på kildefærten, sådan at dynefærten ville være irrelevant når han skal

Ja. Det har virket fint med Vizla.

> De råd vi har fået har varieret - nogen har sagt start med lang tid, andre
> start med et kvarter for tilvænne hunden at gå på kildefærten på trods af
> den dominerende dynefært.

Lyder svært. Hvordan skal man gøre det rent praktisk?

> [...]
> dynefært.
>
> Jeg vil tage spørgsmålet med til Kurt Jensen og så laver vi en plan for

Du må gerne komme med Kurt Jensens bud her.

Men generelt er der jo utrolig mange meninger om hvad der er det rigtige,
indenfor spor.

> [...]
> Spørgsmålet lyder op, om det er god ide at folk, der går med på sporet
> taler eller holder mund mens hunden går.

Jeg vil da sige at jo flere distraktioner og belastninger du kan vænne
hunden til at være indifferent overfor, jo bedre. Men jeg er da meget
koncentreret når jeg går spor, jeg har i hvert fald ikke en ekstra
hjernehalvdel, der ikke bliver brugt i den situation, til at bruge til
samtale.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 25-10-07 22:29

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Fordelen ved det er så at hunden lærer at følge/fastholde lige den bestemte
fært som den bliver sat på i starten, efterhånden kan man jo lægge friskere
afledningsspor for at lære hunden at fastholde samme spor..

> Du må gerne komme med Kurt Jensens bud her.

Som jeg husker det, så brugte Kurt tørfoder på sporet, Arion tror jeg endda
det var Hvis han eller hans makkere oplevede at hunden blev afledt et
bestemt sted, eller det var specielt svært, så ringede de sammen for at de
andre hunde også skulle prøve det, og rettes til, altså de opsøgte problemer
for at kunne gå ind og korrigere hunden.
Men det er en del år siden, måske har de ændret taktik siden...

> Men generelt er der jo utrolig mange meninger om hvad der er det rigtige,
> indenfor spor.

Ja, og hundene skal jo heller ikke arbejdes med på samme måde, men ofte kan
tingene gøres rigtig på forskellige måder

Mange af hundeførerne på topplan arbejder med hundene så det kun er sort
eller hvid, holder hunden ikke til det, ja så er der nok der vil sponsere en
ny

Jamen det er vel logisk nok, hvordan skal en hund koncentrere sig hvis der
går én og ævler bagved....

Fra : C.H

Dato : 26-10-07 13:59

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bestemt ikke godt til at træne præcision.

Der er ikke andet for, end at vi må prøve en god kortklippet fodbold bane...
Der skal køres en del efter det, men sådan er vilkårene jo

I morgen er med garanti en god dag til det projekt

Angående kurset, som er i næste weekend - jeg vender selvfølgelig tilbage
med de svar, jeg har fået angående tingene vi har vendt her - og mon så ikke
der kommer et lille referat af, hvad dagen har givet af åbenbaringer helt
generelt

Connie...

Fra : Søren LH

Dato : 22-10-07 20:17

> skridt), lave
> han for
> trigger ham,
>

> hmm ! du skal ikke styre hunden ??

Blokere for fejl er da en udmærket metode. Den har jeg i hvert fald brugt,
og jeg ved at der er top-konkurrencehundeførere, der også bruger den. Jeg
har også brugt to liner (køre "trillebør"). På det seneste har jeg også
brugt at korrigere med et "nej", det forudsætter selvfølgelig at man 100%
sikkert ved hvor sporet er.

> sporsøg er vel hunden der "viser"
> dig sporet ??

Vi taler om indlæring og ikke en færdiguddannet hund.

> Det ku jo være spændende at høre fra dig igen om en måned !!

Ja, samt evt. at høre om kurset

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 22-10-07 21:47

> Ja, samt evt. at høre om kurset
>
> Mvh
> Søren

Var også til sporkursus med Kurt J for en del år siden.

Jeg arbejder også intenst med min hunds spor. Hun har også haft for travlt
på sporet og manglede både præcision og koncentration. Efter hun er blevet
patruljehund er sporet jo ikke spor let mere. Mener der var 6 knæk på til
DM udtagelsen, så skal der altså ikke sludres ret meget. Så vi arbejder
meget med ned i tempo og snuden i jorden og finde sporet efter genstanden i
stedet for bare at fortsætte i samme retning efter markering af genstand.
Det kan jo godt være, at genstanden ligger i et knæk. Ikke bare hunden skal
være bedre, jeg skal også selv lære at læse min hund. Der er stor forskel på
at vide hvor sporet går og hvad vej der knækkes, og til at gå et
fremmedspor.

Fra : Søren LH

Dato : 23-10-07 01:10

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Var også til sporkursus med Kurt J for en del år siden.

OK, det må jo være godt. Kender ikke Kurt Jensen. Er han PH- eller
BHP-hundefører? Hvor hører man om hans kurser henne?

> [...]
> stor forskel på at vide hvor sporet går og hvad vej der knækkes, og til at

Det lyder spændende. Så langt er vi jo ikke, vi har for nylig taget en
SL1'er. Jeg arbejder p.t med at der kan være langt til knækket kommer, sådan
som der er ved prøver. Hun skulle jo gerne være lige så god til prøver som
til træning. Præcision og koncentration synes jeg er ok.

Idag kunne hun slet ikke følge sporet overhovedet fra starten, det har jeg
aldrig været ude for før. Men jeg regner med nogle hunde har moslet rundt
lige hvor jeg startede sporet, det kunne godt se sådan ud i græsset.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 23-10-07 07:50

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> OK, det må jo være godt. Kender ikke Kurt Jensen. Er han PH- eller
> BHP-hundefører? Hvor hører man om hans kurser henne?

Kurt Jensen arbejder inden for BHP/IPO Mener han har været til VM flere
gange, både som deltager og som holdleder. Hans konkurrencehund hed Jabina
Fisther, hvis jeg ikke husker helt forkert, men han har sikkert gang i en
anden nu, da Fisther er død.

> [...]
> sådan som der er ved prøver. Hun skulle jo gerne være lige så god til
> prøver som til træning. Præcision og koncentration synes jeg er ok.

Nu bliver vi jo ikke trukket så let som i gør, men min hund skal kunne gå
forskellige typer knæk og buer samtidig med at den skal finde genstande på
ca 3x3 cm i alle materialer samt nedgravet på et spor der er mindst 600m,
ikke skridt men meter langt og op til 2 timer gammelt og fremmedspor. For
ikke at glemme opsøget som er mellem 2 pinde med 20 meters afstand. Ja, der
er rigtig mange momenter der skal trænes. Genstande og knæk, kan starte
inden for de første par meter eller efter 500 m, så det er vigtig at den
ikke stresser og sludrer i starten.

Det er på sporet vi efterhånden taber for meget, så det er bare på med
vanten. Her til sidste konkurrence var græsset mindst 25 cm langt og det var
strid sidevind. Det gjorde at græsset lå som en måtte hen over sporet, og
alligevel kan de finde disse små genstande langt nede i græsset, ganske
imponerende...

> Idag kunne hun slet ikke følge sporet overhovedet fra starten, det har jeg
> aldrig været ude for før. Men jeg regner med nogle hunde har moslet rundt
> lige hvor jeg startede sporet, det kunne godt se sådan ud i græsset.

Ja det er jo også en form for træning, hundene skal jo også lære at skille
tingene ad

Fra : Søren LH

Dato : 23-10-07 20:17

> [...]
> Fisther, hvis jeg ikke husker helt forkert, men han har sikkert gang i en

Ja, jeg har da også set navnet på nogle resultatlister. Med en Jabina-hund
er han vel sjællænder, så måske jeg kan støve sådan et kursus op
herover......

> [...]
> starte inden for de første par meter eller efter 500 m, så det er vigtig
> at den ikke stresser og sludrer i starten.

Længden vil vi nok kunne klare, vi kan da idag gå et 500 skridts spor, uden
at blinke.

Men jeg har jo også trænet PH, og som jeg husker var det fremmespor i alle
klasser. Det der med opsøget, selvom det kun var indenfor 7 meter i
kåringsklassen, var godt nok det værste. Det lærte vi vist aldrig rigtig
(når vi ikke selv havde lagt sporet). D.v.s. knækkene lærte vi egentlig
heller ikke rigtig til UG, men jeg havde heller ingen ordentlig instruktør.

I SPH2 er opsøget i øvrigt indenfor en firkant på 20 x 20 m. Det bliver vist
heller ikke lige i morgen vi starter på det . Sporet er så også 1800
skridt - puha! Så kan det i hvert fald ikke nytte at hunden trækker som en
hest.

> [...]
> og alligevel kan de finde disse små genstande langt nede i græsset, ganske

Ja, jeg er heller ikke sikker på hvor god Vizla er til at finde genstande
alene ved fært. Det er også noget vi skal have arbejdet med.

> Ja det er jo også en form for træning, hundene skal jo også lære at skille
> tingene ad

Ja, men heldigvis bliver prøverne da ikke lagt hvor flere hunde lige har
tonset rundt .

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 24-10-07 14:23

> Ja, jeg har da også set navnet på nogle resultatlister. Med en Jabina-hund
> er han vel sjællænder, så måske jeg kan støve sådan et kursus op
> herover......

Mener han bor omkring Esbjerg, har en del med Schæferklubben i Herning at
gøre...

> [...]
> (når vi ikke selv havde lagt sporet). D.v.s. knækkene lærte vi egentlig
> heller ikke rigtig til UG, men jeg havde heller ingen ordentlig

Selve opsøget til kåring er også 20 meter nu. Opsøget i kassen er altså
ingen problem, det er bare hunden der skal se fordelen ved at finde sporet.
Jeg gør det sådan at jeg sender hunden ud til venstre pind, der undersøger
hun om noget går ud fra pinden, hvad det kan gøre, og ellers går hun mod
højre pind indtil hun finder sporet, det virker, men det er jo ikke
indlæringen...

> [...]
>
> Ja, jeg er heller ikke sikker på hvor god Vizla er til at finde genstande
> alene ved fært. Det er også noget vi skal have arbejdet med.

Nu er genstandene jo så store ved BHP at de dårlig kan undgå dem

> Ja, men heldigvis bliver prøverne da ikke lagt hvor flere hunde lige har
> tonset rundt .

Det der betyder noget er at du ved hvor sporet går, så du kan hjælpe hende.
Du ved altså ikke om en ræv, rådyr eller andet har tonset rundt