Heiwadog - nogen der kender noget til det?
Fra : JMN

Dato : 05-10-07 21:45

Hej

Jeg bor i storkøbenhavn og har modtaget en brochure vedr. hundefoder af
mærket heiwadog. Det er til en rimelig pris, men hvordan er det? Nogen
erfaringer?

Jeg har en "grå" schæfer på 4 år hvis det skulle have betydning.

vh.
Jørgen

Fra : pwh

Dato : 06-10-07 08:36

JMN, skrev:
> [...]
> Nogen erfaringer?
>
> Jeg har en "grå" schæfer på 4 år hvis det skulle have betydning.

Jeg kender det ikke personligt, brugte selv olivers da jeg gav tørfoder.
Men ser du på deklarationen er der animalske og vegetabilske
biprodrukter i, det aner du ikke hvad dækker over.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 06-10-07 09:05

"JMN" <jalidreng@jalidreng.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erfaringer?
>
> Jeg har en "grå" schæfer på 4 år hvis det skulle have betydning.

Hej Jørgen
Efter lidt søgen rundt lykkes det mig at finde en indholdsfortegnelse på
tysk, og personligt ville jeg ikke vælge et foder til en aktiv hund med
dette indhold. (Eller nogen anden hund)

Zusammensetzung:
Getreide, Fleisch und tierische Nebenerzeugnisse, pflanzliche
Nebenerzeugnisse, Öle und Fette, Gemüse, Mineralstoffe

Altså:
Korn, kæd og animalske biprodukter, vegetabilske biprodukter, olie, fedt,
grønt og mineralstoffer.

Korn, mener jeg aldrig skal være hovedbestanddelen i hundefoder, det skal
være kød. Her ved vi ikke engang hvilken type korn, det drejer sig om.
Biprodukter mener jeg slet ikke bør være til stede i hundefoder - det er
elendige proteiner, som er svære for hunden at optage. Stammer eksempelvis
fra fjer og næb...
De andre ting er ganske enkelt for dårligt deklareret til at jeg ville
springe ud i det...

En anden ting, man kan se på billeder er, at der er majs i foderet - de
fleste oplever nok, at hunden spiser pillerne og lader majsen ligge
tilbage - spild af penge.

Connie - der er virkelig nysgerrig efter at høre lidt om den fireårige grå
schæfer

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-07 13:32

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Korn, mener jeg aldrig skal være hovedbestanddelen i hundefoder, det skal
> være kød.

Det troede jeg godt nok det var i al tørfoder. Hvad fodrer du med som har
kød som hovedprodukt?

> Connie - der er virkelig nysgerrig efter at høre lidt om den fireårige grå
> schæfer

Ja, det kunne da forresten være interessant

Mvh
Søren (som har en toårig grå schæfer)

Fra : C.H

Dato : 06-10-07 14:05

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det troede jeg godt nok det var i al tørfoder. Hvad fodrer du med som har
> kød som hovedprodukt?

Olivers...:
Kyllingemel, ris, frisk kylling, stødt majs, kyllingefedt, komplet mineral
og vitamin tilskud, roetrævler, risklid, saft fra kyllingelever, hørfrø,
ærtefiber, gærkultur, mannanoligosaccharideer, inulin, hele tørrede æg,
glukosamin HCL, MSM, kondroitinsulfat, urtetilskud, yucca shidigera

Det bedste jeg har kunnet finde i den henseende... Dog kunne jeg forestille
mig at Orijen har mere kød og der er slet ingen kornprodukter i overhovedet.

Connie...

Fra : pwh

Dato : 06-10-07 16:47

C.H, skrev:
> [...]
> Det bedste jeg har kunnet finde i den henseende... Dog kunne jeg
> forestille mig at Orijen har mere kød og der er slet ingen

Det lyder da også godt det der Orijen, men sikken en pris

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-07 16:56

> Det lyder da også godt det der Orijen, men sikken en pris
>
> /Jens

Hvis man tager kiloprisen er det egentlig ikke så galt. Det er kun
ca. 8 kr. dyrere pr. kg end Olivers.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : C.H

Dato : 06-10-07 17:35

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man tager kiloprisen er det egentlig ikke så galt. Det er kun ca. 8
> kr. dyrere pr. kg end Olivers.

Det giver vel egentlig mest mening at udregne det pr. dag - men det
giiiiider jeg godt nok ikke at gøre lige nu

Connie - der nok alligevel ikke skifter til Orijen...

Fra : pwh

Dato : 06-10-07 18:12

C.H, skrev:

> Det giver vel egentlig mest mening at udregne det pr. dag - men det
> giiiiider jeg godt nok ikke at gøre lige nu

Så skal man jo kende fodermængden med Orijen for
at kunne regne det precist ud.
Men du skal jo kun fodrer ca 30 kg hund, jeg skal fodrer ca 85 kg

> Connie - der nok alligevel ikke skifter til Orijen...

Det ville da også værer tåbeligt hvis hvis Cassius fungerer godt på Olivers.

/Jens (hvis hunde skal have kødsovs idag, det er ren guf)

Fra : Hm

Dato : 06-10-07 17:38

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

hej
Vi bruger Royal Canin og den koster ca 430,- for 15 kg.

INGREDIENSER
Tørret fjerkrækød, majs, majsmel, animalsk fedt, fjerkrælever, roetrævler,
vegetabilsk olie, mineraler, gær, fiskeolie, spormineraler (inkl. kelaterede
spormineraler), æggepulver, taurin, hydrolysat af krebsdyr
(glucosaminkilde), hydrolysat af brusk (chondroitinkilde), vitaminer.

Hanne/hvis schæfer endtil videre kun gider spise RC

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-07 18:29

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (glucosaminkilde), hydrolysat af brusk (chondroitinkilde), vitaminer.
>
> Hanne/hvis schæfer endtil videre kun gider spise RC

Jeg bruger Royal Canin German Shepherd Adult, det har godt nok ris som
primær ingrediens.

Men jeg har ingen problemer med min hund, så jeg fortsætter med det. ("If it
works, don't fix it"). Også fordi jeg får en masse gode tips omkring alt
omkring min hund og mine katte der hvor jeg køber det, ikke mindst omkring
sundhed og sygdomme. Så det er guld værd at skulle forbi og vende stort og
småt et par gange om måneden.

Mvh
Søren

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 06-10-07 18:06

Tove Krieger, skrev:

> Hvis man tager kiloprisen er det egentlig ikke så galt. Det er kun
> ca. 8 kr. dyrere pr. kg end Olivers.

Kommer self an på så meget.
Men for mig ville det ca værer 30% dyrere en Olivers,
om det er 30% bedre ved jeg så ikke
og finder nok heller aldrig ud af det

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-07 16:48

> Det lyder da også godt det der Orijen, men sikken en pris

Hvad er da prisen?

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 06-10-07 18:04

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er da prisen?

500kr for 13.5 kg, men det kommer self også an på fodermængden
der skal bruges og om man kan få mængderabat.
Jeg købte altid 4 sække olivers, så får man 15%.
Mine åd ca 1 sæk hver pr måned.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-07 18:22

> 500kr for 13.5 kg, men det kommer self også an på fodermængden
> der skal bruges og om man kan få mængderabat.

Ja, det er ikke helt billigt, omkring det samme som Royal Canin, som jeg
bruger. Jeg giver vist 449 for 12 kg.

> Jeg købte altid 4 sække olivers, så får man 15%.
> Mine åd ca 1 sæk hver pr måned.

Pr. hund, går jeg ud fra.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 06-10-07 18:40

Søren LH, skrev:

> Ja, det er ikke helt billigt, omkring det samme som Royal Canin, som
> jeg bruger. Jeg giver vist 449 for 12 kg.

Også en pebret pris

> Pr. hund, går jeg ud fra.

Jow da

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-07 18:12

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er da prisen?
>
> Mvh
> Søren

Det kan du se på dette link. 569,- kr. for 13.5 kg.

http://www.acanadanmark.dk/produkter/orijen_hundefoder/

Nu sammenlignede jeg så med prisen for kattefoder, jeg tænkte mig
vist ikke om
Hvis man tager Olivers med lam til voksne hunde, så er prisen 429,-
for 15 kg. Det giver selvfølgelig en noget større forskel
sammenlignet med Orijen.

Gad egentlig vide hvorfor Olivers kattefoder er dyrere end
hundefodereret? Nå, men det er et virkelig godt foder så prisen er
ikke så vigtig.

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-07 18:16

> [...]
>
> Gad egentlig vide hvorfor Olivers kattefoder er dyrere end
> hundefodereret? Nå, men det er et virkelig godt foder så prisen

Det var så ikke helt rigtigt hvad jeg skrev. Det er kun senior
foderet der koster 569,-. Hvalpe og Adult-foder koster kun 499,- for
13,5 kr.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 06-10-07 18:38

> [...]
>>

> Det var så ikke helt rigtigt hvad jeg skrev. Det er kun senior foderet der
> koster 569,-. Hvalpe og Adult-foder koster kun 499,- for 13,5 kr.

ja, og hvis man køber det hos www.zooplus.de kommer prisen med dagens
Eurokurs ned på 436 kr. for 13,5 kg voksenfoder - men der er p.t. nogle
ugers leveringstid.
Iflg. den danske leverandør Hvalsø Petfoods skyldes det, at foderet er
blevet så uhyre populært, at fabrikken knapt nok kan følge med.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-07 18:31

> Gad egentlig vide hvorfor Olivers kattefoder er dyrere end hundefodereret?
> Nå, men det er et virkelig godt foder så prisen er ikke så vigtig.

Det er pga. proteinindholdet, det er større i kattefoder end i hundefoder..
(-;

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-07 22:41

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er pga. proteinindholdet, det er større i kattefoder end i
> hundefoder.. (-;
>
> Mvh. Marie

Ja selvfølgelig Marie, jeg tænkte nok at der var en "catch"

Fra : pwh

Dato : 06-10-07 18:44

Tove Krieger, skrev:

> Gad egentlig vide hvorfor Olivers kattefoder er dyrere end
> hundefodereret? Nå, men det er et virkelig godt foder så prisen er
> ikke så vigtig.

Det har også altid undret mig, men mon ikke det er
fordi de sælger forholdsvis mindre kattemad.
Jeg har faktisk for en periode droppet Olivers til min kat,
han var glad nok for det, men jeg syntes at prisen var noget hamber
og så fældede han også mere end på det fra Aldi som han får nu.

/Jens

Fra : JMN

Dato : 06-10-07 20:40

Hej igen

Tak for alle svarene. Det lyder som jeg skal holde mig fra det - det gør jeg
så.

I må meget gerne høre mere om ham - han er nemlig det værd

Inden da, skal I lige have lidt forhistorie (i spurgte selv ind til det)

Jeg har i hele min opvækst (er nu 37) aldrig haft med dyr at gøre, de sagde
mig faktisk ikke
rigtig noget. Ej heller hunde. Jeg gad dem simpelthen ikke.

Som tiden gik fik vi så 2 børn, dreng og pige. Den ældste - pigen - ønskede
sig brændende en hund.
Der var ingen grænser for hvad hun ville gøre for det. Hun var da 12 år.
Alligevel kan man efter min
mening ikke basere det at have hund på en 12 årig. Så skete der det
heldige/uheldige at vi inden for en kort periode
fik 3 indbrud og vores yngste blev meget urolig for at være hjemme alene.
Konen begyndte så også at tale
om hund. Persnligt syntes jeg ikke det var den rigtige vinkel til at starte
med hund, men som tiden gik kom vi
tættere på. Det endte så med at vi fik ham vi har nu - Rowicks Jali.

Jeg er ganske givet ikke den mest objektive, men jeg lover jer han er en
dejlig hund. Det har han været lige fra dag 1.
Ingen problemer med at være hjemme, aldrig ødelagt noget og bedste af alt:
Han ER fars dreng (håber ikke konen læser med)

Bare den reaktion han giver når man kommer hjem - han hopper og danser rundt
om sig selv. Det er det hele værd.
Så nu kan jeg smile lidt af mig selv, når jeg tager min daglige tur på cykel
eller løbetur med ham.

Sådanne historier syntes jeg også der skal være plads til indimellem.

vh.
Jørgen

Fra : Hm

Dato : 06-10-07 20:49

> Sådanne historier syntes jeg også der skal være plads til indimellem.

Hej,
Vi er altid modtagelige for "hverdags-hunde-historier" her i gruppe, så
fortsæt du bare

Hanne/ som ikke er så god til det selv

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-07 22:47

> Hej,
> Vi er altid modtagelige for "hverdags-hunde-historier" her i
> gruppe, så fortsæt du bare
>
> Hanne/ som ikke er så god til det selv

Så er du i hvert fald "næsten" Danmarksmester i græsslåning, det
tæller vel også.

Og forøvrigt er dine historier ikke så ringe endda.

Fra : Hm

Dato : 07-10-07 08:27

> [...]
> vel også.
>
> Og forøvrigt er dine historier ikke så ringe endda.

Tove du har en hel utrolig evne til at få folk til at se det bedste i
alting - selv græsslåning - nu vil jeg jo gå rundt og tro, jeg er en hel
mester med den maskine

Hanne/ som må ud at træne

Fra : jopa

Dato : 06-10-07 20:52

JMN skriblede følgende:

> Bare den reaktion han giver når man kommer hjem - han hopper og
> danser rundt om sig selv. Det er det hele værd.
> Så nu kan jeg smile lidt af mig selv, når jeg tager min daglige tur
> på cykel eller løbetur med ham.

Så lad os se lidt billeder af dyret
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-07 20:54

Tak for historien.

Ja, dejlige hunde, Rowick's. Træner selv sammen med én, og min træner har
også én, og så træner jeg i øvrigt også på hold sammen med Pia Larsen selv.

Mvh
Søren
som nu alligevel synes at ChaDe's hunde slår dem alle

Fra : C.H

Dato : 06-10-07 22:02

> [...]
>
> Mvh
> Søren
> som nu alligevel synes at ChaDe's hunde slår dem alle

Det er bare fordi du ikke har mødt en Asbis endnu

Connie

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 10:20

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er bare fordi du ikke har mødt en Asbis endnu
>
> Connie
Eller en Glarbo...

Nå, men kigger man tilbage, så finder man ofte de samme hunde i linjerne...

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 11:38

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Eller en Glarbo...
>
> Nå, men kigger man tilbage, så finder man ofte de samme hunde i
> linjerne...

Ja, Vizla og Cassius har f.ex. en fælles bedstefar/oldefar . Men
schæferhunden er jo også den race med mindste genetisk variation, grundet
den slags matadoravl :-/.

Mvh
Søren