Afliv kamphunde på en nyttig måde
Fra : Peter

Dato : 24-09-07 18:38

Efter at jeg så indslaget i TV2 nyhederne igen, vedr løsgående kamphundes overfald på mennesker
og andre hunde, bør de gøres ulovlige.
Jeg mener at dette er sket i tyskland for nogle år siden.

En nyttig måde de kunne aflives på er at sende dem til ZOO som levende foder til løver/ tigre
etc.
Kamphundende får i deres sidste sekunder i denne verden, mere kamp end de nogensinde kunne
drømme om og de store katte får en smule motion.
Sådan en kat kan nok uden de større problemer ordne 3-5 pitbulls af gangen uden at blive
stresset. Med andre ord hurtig, effektiv og nyttig aflivning

FUT: dk.politik

mvh Peter

Fra : jopa

Dato : 24-09-07 21:36

Peter skriblede følgende:
> Efter at jeg så indslaget i TV2 nyhederne igen, vedr løsgående
> kamphundes overfald på mennesker
> og andre hunde, bør de gøres ulovlige.

Enig

> En nyttig måde de kunne aflives på er at sende dem til ZOO som
> levende foder til løver/ tigre

Et sådant udsagn passer faktisk glimrende på nogen af de personer der
anskaffer sig dem
--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-07 21:55

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Peter skriblede følgende:
>
> Enig

> Et sådant udsagn passer faktisk glimrende på nogen af de personer
> der anskaffer sig dem

Det er jeg helt enig i.

Mit svar røg lige i politik-gruppen fordi der var futtet, det havde
jeg desværre glemt at slette, så hvis der er flere der vil
kommentere, så husk lige at slette "FUT: dk.politik", for mit indlæg
blev af samme grund ikke vist her i gruppen, heller ikke Fru
Larsen's indlæg, og dk.politik er bestemt ikke en gruppe jeg har
lyst til abonnere på, den er ved at være værre end muddergruppen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ralph

Dato : 24-09-07 22:33

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Peter skriblede følgende:

Hvem definerer en kamphund, min Rissas søsters ejers svigermor påstår
hårdnakket at hendes Riesenschnauzer er en kamphund - OK en stor sort hund,
men rarere race findes vel næppe.

--
Ralph

Fra : pwh

Dato : 25-09-07 05:13

jopa, skrev:
> Peter skriblede følgende:
>
> Enig

Ja vi må da håbe at den udsendelse har åbnet øjnene på
nogle flere her i gruppen, som i mine øjne til tider har et
lidt naivt forhold til den race.
Mine hidtidige påstande mht deres natur blev 100% bekræftet.
Kan stadig ikke komme mig over det klip hvor der skulle
bruges 15 skud med en 9mm pistol før den blev rolig,
peberspray var den fulstændigt ligeglad med.

/Jens (som fortsat vil undgå kamphunde så vidt muligt)

Fra : Peter

Dato : 25-09-07 17:05

In article <qV%Ji.6$l%2.2@news.get2net.dk>, gætselv@.dk says...
> Kan stadig ikke komme mig over det klip hvor der skulle
> bruges 15 skud med en 9mm pistol før den blev rolig,
> peberspray var den fulstændigt ligeglad med.

He, så er der jo et "humant" argument for at sende bæstet ind til een af de store misse-katte.
Kamphunden holder nok ikke mere end 0,1 sec.

Videoen her viser hvor effektiv en tiger er. I dette tilfælde er kamphunden skiftet ud med en
krokodille på 1 ton, den holder kun få sec. overfor tigeren.

http://youtube.com/watch?v=UTgqxL3EKzA

mvh Peter

Fra : JBH

Dato : 25-09-07 18:39

"Peter" <petand@getnonet.com> skrev i en meddelelse
> [...]

skiftet ud med en
krokodille på 1 ton, den holder kun få sec. overfor tigeren.

Hæ, så prøv det samme hvis krokodillen befinder sig i sit rette element
(vandet) . Så dør missen sgu.

mvh
JBH

Fra : Peter

Dato : 25-09-07 18:57

In article <46f947a4$0$2502$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Skodkontoen@hotmail.com says...
> Hæ, så prøv det samme hvis krokodillen befinder sig i sit rette element
> (vandet) . Så dør missen sgu.

Ja, det troede jeg egentlig også. Men I denne video smutter en tiger skam ud i vandet for at
hente sit bytte.
http://youtube.com/watch?v=Il1vEGvOG_I

Ved 1:48 i videoen hører man dillen hvisle noget og så ellers gemme sig, den tør åbenbart ikke
tage kampen op med tigeren, selvom den er i sit eget element.

mvh Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-09-07 08:07

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> krokodille på 1 ton, den holder kun få sec. overfor tigeren.
>

> Hæ, så prøv det samme hvis krokodillen befinder sig i sit rette element

Glem nu ikke, at trods det at tigeren er en missekat, også er en vandhund.

Det er faktisk kun tamkatten, som ikke føler sig hjemme i vandet ...

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 25-09-07 21:17

Peter, skrev:

> Videoen her viser hvor effektiv en tiger er. I dette tilfælde er
> kamphunden skiftet ud med en
> krokodille på 1 ton, den holder kun få sec. overfor tigeren.
>
> http://youtube.com/watch?v=UTgqxL3EKzA

Hvad rager de det mig (os)

/Jens

Fra : Is

Dato : 25-09-07 19:09

> [...]
> bruges 15 skud med en 9mm pistol før den blev rolig,
> peberspray var den fulstændigt ligeglad med.

Nu er det ikke bare for at sige dig imod Jens - men hvormange af
skudene mon ramte hunden ???

Jeg synes det var værre at se de kamphunde der skulle adskille fra
kamp.

Sprøjte gas i hovedet på dem, og antænde det. At mennesker kan gøre
det ???

Erik Isager

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-09-07 19:21

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kamp.
>
> Sprøjte gas i hovedet på dem, og antænde det. At mennesker kan gøre

jeps, det var også det der ramte mig mest.
jeg forstod heller ikke at der skulle så mange skud til, før hunden drattede
om, og tvivler ærligt talt også på, at alle ramte, eet rigtigt skud
passivisere ethvert levende væsen, selv en sejlivet kamphund.

Mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 25-09-07 19:41

Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:

> [...]
> drattede om, og tvivler ærligt talt også på, at alle ramte, eet
> rigtigt skud passivisere ethvert levende væsen, selv en sejlivet

Hvis ikke man rammer vitale dele fiser kuglen jo blot igennem hunden.
Skal den dø på stedet så er det hjertet eller hjernen

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-09-07 20:23

> Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:

> Hvis ikke man rammer vitale dele fiser kuglen jo blot igennem hunden.
> Skal den dø på stedet så er det hjertet eller hjernen

det er rigtigt, mange dyr i naturen render jo også rundt med hovsaskud i
kroppen, man skyder vel ikke bare for at ramme "ved siden af" i sådan en
situation som med kamphunden, for derefter at lade den aflive på anden vis..

Mvh. Marie

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-09-07 22:08

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46f95fe3$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> kroppen, man skyder vel ikke bare for at ramme "ved siden af" i sådan en
> situation som med kamphunden, for derefter at lade den aflive på anden

Nej! Nu skal vi lige adskille skidt og kanel! Der findes ganske rigtigt alt
for mange dyr i naturen med hagl i kroppen, men jeg tvivler på at der findes
et eneste med et 9 mm projektil i kroppen, og så slet ikke 9 mm
jagtammunition!

/K

Fra : pwh

Dato : 25-09-07 21:44

jopa, skrev:
> Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:

> Hvis ikke man rammer vitale dele fiser kuglen jo blot igennem hunden.
> Skal den dø på stedet så er det hjertet eller hjernen

Nemlig, skodkugler som politiet har
Det de bør have som folk ikke vil hører om er
det det der populært kaldes "hollow points",
eller i alm tale, dum dum kugler.
Det virker, og det stopper.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-09-07 08:11

> Nemlig, skodkugler som politiet har
> Det de bør have som folk ikke vil hører om er
> det det der populært kaldes "hollow points",
> [...]

Ja hvis du går efter at dræbe, eller forvolde så stor skade som muligt....
Men det er vel næppe, hvad vi gerne vil forbinde med vores Politi.... Vel
??? De virker jo lige så godt, på dem de rammer ved en fejl.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 09:12

Benny Mortensen, skrev:
> [...]
> muligt.... Men det er vel næppe, hvad vi gerne vil forbinde med vores
> Politi.... Vel ??? De virker jo lige så godt, på dem de rammer ved

Problemet med den ammunition som de bruger nu er jo at
kuglen ikke bliver inde i det de skyder på og samtidigt
har for ringe stopeffekt.
Ikke at jeg går ind for at de render rundt og pløkker på folk,
de burde få sig nogle taserguns (el-pistoler) som supplement.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-09-07 08:59

> [...]
> Ikke at jeg går ind for at de render rundt og pløkker på folk,
> de burde få sig nogle taserguns (el-pistoler) som supplement.

Tja, at dem de bruger, ikke er særligt smart valgt, skyldes vel, at når
først noget herhjemme er valgt, er det pokkers svært at få ud igen.... Fordi
dem, som egentligt sidder på beslutningerne, for længst har mistet følingen
med livet som almindelig betjent.

Men derfor gavner det jo heller ikke, at du i stedet for pesten, vælger
kolera'en. For frem for Hollow point, vil jeg da foretrække, at de
fortsætter med dem de har.... Din Hollow point, virker jo lige sådan, bare
med den forskel, at den laver et lille indgangshul, men trækker en masse væv
med sig igennem, og efterlader et gigantisk udgangshul. Dertil tilfører du
så, en enorm chokeffekt, som alene, vil kunne dræbe den, som bliver ramt,
uanset hvor skuddet træffer. Dette er mig bekendt, ikke nogen uønsket
effekt, men hele formålet med Hollow point, også kaldet Dum Dum... Som da
med mindre der er sket ændringer i loven, vist også er forbudt at bruge i
Danmark, så det vil næppe være et godt signal at sende, at sende Politiet ud
med den slags i bøsserne ...

M.V.H....Benny..

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-09-07 22:10

> Nemlig, skodkugler som politiet har
> Det de bør have som folk ikke vil hører om er
> det det der populært kaldes "hollow points",
> eller i alm tale, dum dum kugler.
> Det virker, og det stopper.

.... og de er forbudt i følge krigens love! (til mennesker - jagtloven
tillader ikke andet.)

/K

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 22:40

Hornbech - Nuuk, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> ... og de er forbudt i følge krigens love! (til mennesker - jagtloven
> tillader ikke andet.)

Nu skal politiet vel heller ikke i krig
Men i moderne rifler til krigsgførsel som feks M16 bruger man da projektiler
der har den"evne" at de snubler inde i kroppen netop for max skade.
Ellers ville de færreste nok opdage at de overhovedet blev ramt af
en kaliber .223 (ca 5.5mm)

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-09-07 09:10

> [...]
> der har den"evne" at de snubler inde i kroppen netop for max skade.
> Ellers ville de færreste nok opdage at de overhovedet blev ramt af

Tja, men effekten opnår du ved at bruge bly som projektil, som deformes
kraftigt.
Problemet med 5,5 mm er, at den har meget ringe chokeffekt.
Dette råder din M16 bod på, ved at smide projektiler ud " En Gros "

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 27-09-07 11:08

Benny Mortensen, skrev:

> [...]
> Problemet med 5,5 mm er, at den har meget ringe chokeffekt.
> Dette råder din M16 bod på, ved at smide projektiler ud " En Gros "

Det er en helt videnskab hvis man først går ind i det, men nok lidt Ot
Mig bekendt har man designet .223 projektilet så det er tungere i røven
og derfor snubler inde i kroppen og virker som en propel, meget effektivt.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-09-07 12:12

> [...]

> og derfor snubler inde i kroppen og virker som en propel, meget effektivt.

Hej Jens.

Det er vel ikke for meget at sige, at alle projektiler er haletunge ...
Gad vide om det er derfra, det hedder, at lægge vægt bag . ?

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 25-09-07 21:28

Is, skrev:

> Nu er det ikke bare for at sige dig imod Jens - men hvormange af
> skudene mon ramte hunden ???

Nok ikke alle 15 Erik
Men igen Erik, en 9mm slår sgu hårdt, har haft en selv engang,
den snuppede 3 telefonbøger på klos hold.
Så bare et hagl fra sådan en fætter ville få mig til at melde pas

/Jens (som ikke mere har den Husqvarna 9mm'er)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-09-07 08:08

> [...]
> kamp.
>
> Sprøjte gas i hovedet på dem, og antænde det. At mennesker kan gøre

Ja det blev jo fortalt... Den var ramt 15 gange.... Men det var først Nr 16
i hovedet, der definitivt dræbte den.

M.V.H....Benny..

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-09-07 22:05

> Ja vi må da håbe at den udsendelse har åbnet øjnene på
> nogle flere her i gruppen, som i mine øjne til tider har et
> lidt naivt forhold til den race.

Hvilken race - der er tale om forskellige samt diverse kryds.
Desuden vil tåberne hurtigt putte rotten med i den kategori

> Mine hidtidige påstande mht deres natur blev 100% bekræftet.
> Kan stadig ikke komme mig over det klip hvor der skulle
> bruges 15 skud med en 9mm pistol før den blev rolig,
> peberspray var den fulstændigt ligeglad med.

Så vi den samme udsendelse? Så vi ikke en hund, der vred sig i græsset oven
på pebersprayen? Så vi ikke at den forsøgte at flygte, og at politibetjenten
løb efter den mens han skød?

I øvrigt bør man indtænke, at samme Station 2 for en uge siden fortalte om,
hvilken ringe skade svensk politiammunition giver i forhold til det danske -
endelig bør man også overveje politimandens evner som skytte.

> /Jens (som fortsat vil undgå kamphunde så vidt muligt)

/Kim (som fortsat gerne vil undgå at tåber får hund)

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 22:46

Hornbech - Nuuk, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken race - der er tale om forskellige samt diverse kryds.
> Desuden vil tåberne hurtigt putte rotten med i den kategori

Racer der er udviklet til hundekampe.

> [...]
> fortalte om, hvilken ringe skade svensk politiammunition giver i
> forhold til det danske - endelig bør man også overveje politimandens

Nok tvivlsomt at den er blevet ramt 15 gange, men på den afstand
skulle man da værer en usædvanligt dårlig skytte for ikke bare at
ramme et par gange.
Men rigtigt nok, den ammunition de bruger har for dårlig stopeffekt,
men nu har de jo købt rigeligt hjem af den

> /Kim (som fortsat gerne vil undgå at tåber får hund)

Og hvordan vil du så bærer dig ad med det

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-09-07 22:58

pwh skriblede følgende:
> Men rigtigt nok, den ammunition de bruger har for dårlig stopeffekt,
> men nu har de jo købt rigeligt hjem af den

Det var Svensk Politi

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 27-09-07 07:24

jopa, skrev:
> pwh skriblede følgende:
>
> Det var Svensk Politi

Det kender jeg så ikke noget til hvad de bruger,
men det ændrer jo ikke på faktum at det vi bruger
her til lands har for ringe stopeffekt.
Om svenskerne bruger noget der er endnu ringere
ved jeg ikke, og er faktisk også ret ligeglad med

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-09-07 11:37

> [...]
> Peter skriblede følgende:
>
> Enig

> Et sådant udsagn passer faktisk glimrende på nogen af de personer der

Det tror jeg ikke, jeg kunne have udtrykt bedre.

M.V.H....Benny..

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-07 18:57

> [...]
> af gangen uden at blive
> stresset. Med andre ord hurtig, effektiv og nyttig aflivning

Du godeste hvad er det dog for en forkvaklet hjerne du har.

De stakkels hunde har da ikke bedt om at blive sat i verden, langt
mindre bedt om at skulle slås. Det er de hjernelamme ejere der har
skylden. Kamphunde (ikke at forveksle med muskelhunde) skulle
forbydes det er helt sikkert, og opdrætterne skulle have en straf
der kunne mærkes, men at give hundene som levende foder til Zoo's
rovdyr, det er da noget af det mest bestialske påhit.

Jeg siger bare føj for pokker for en tankegang.

Fra : Peter

Dato : 24-09-07 19:50

In article <46f7fa85$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>, minimiv_nospam_@privat.dk says...
> Du godeste hvad er det dog for en forkvaklet hjerne du har.
>
> De stakkels hunde har da ikke bedt om at blive sat i verden, langt
> mindre bedt om at skulle slås.

Der tager du nok grundigt fejl. Se evt. TV2 nyheder fra kl 19:00 iaften
http://nyhederne.tv2.dk/?portal#tv2tab1
Vælg indslaget: "10-årig bidt til døde i Frankrig. I Frankrig har to hunde bidt en 10-årig pige
til døde. De to hunde er nu aflivet.

Jeg tror næppe hun ønskede at "slåsse" med dem.

I Tyskland er en del børn blevet dræbt af disse løsgående hunde, hvormed de blev gjort ulovlige
og de skulle aflives som jeg husker det.

Sådanne hunde udgør et sikkerhedsproblem i samfundet, ligesom voldsmænd/ kvinder.
Jeg ved ikke hvormange tusinde kamphunde der er her i dk, men hvis de skulle aflives med en
sprøjte, ville det nok koste en del.
Kamphunde er rent genetisk skabt til kamp og er derfor lidt "crazy". Uanset dens herre er den
en tikkende bombe.

Helt ærligt, en tiger eller løve ville "gå hen over" sådan en kamphund på 0,1 sec, så den vil
formentlig ikke nå at lide, i sidste ende er det også "naturens gang" omend sat i scene af os.

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-07 20:30

> [...]
> iaften
> http://nyhederne.tv2.dk/?portal#tv2tab1
> Vælg indslaget: "10-årig bidt til døde i Frankrig. I Frankrig har

Selvfølgelig skulle de aflives, det er da indlysende, og det er en
forfærdelig tragedie for de stakkels forældre, men det er nu engang
bedre at forebygge end at helbrede. Ejerne skulle have en kæmpebøde
oven i. Det skulle alle der anskaffer sig den slags hunde også.

> Jeg tror næppe hun ønskede at "slåsse" med dem.

Bevar mig vel hvor du dog kan fordreje hvad man har skrevet.
Kamphunde er opdrættet til at slås mod andre hunde, hvilket du
forhåbentlig er klar over, ellers ville du da ikke skrive sådan
noget vrøvl.

> I Tyskland er en del børn blevet dræbt af disse løsgående hunde,
> hvormed de blev gjort ulovlige
> og de skulle aflives som jeg husker det.

Jeg mener også at f.eks. Pitbulls + racen Tosa er forbudte
herhjemme. Myndighederne er bare ikke særlig opmærksomme på det,
eller også er der ikke ressourcer til at få dem opsporet.

> Helt ærligt, en tiger eller løve ville "gå hen over" sådan en
> kamphund på 0,1 sec, så den vil
> formentlig ikke nå at lide, i sidste ende er det også "naturens
> gang" omend sat i scene af os.

Jeg har endnu ikke oplevet, at hverken rovdyrene i Givskud eller Zoo
er blevet fodret med levende dyr. Men jeg er lige ved at tro, at du
ville nyde at overvære det ,hvis de blev fodret med levende hunde,
din indstilling tyder meget på det. Du besidder da vist ikke særlig
meget empati, siden du tillægger hundene en ondskab de ikke forstår
en pind af. Det er kun mennesker der er bevidst onde. Hundene er et
udslag af samvittighedsløse menneskers grådighed og ubetænksomhed.

Tove

Fra : Peter

Dato : 24-09-07 22:37

In article <46f81043$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>, minimiv_nospam_@privat.dk says...
> Kamphunde er opdrættet til at slås mod andre hunde, hvilket du
> forhåbentlig er klar over.

Vrøvl, kamphundes "kamp-natur", er genetisk bestemt, de er avlet til dette, ikke opdrættet.

"Fighting dogs fight because that is what they were bred to do. The "training" they receive is
physical conditioning, aimed at building strength and stamina. The dogs know how to fight, are
born knowing how to fight. The truth of the matter is that the desire to scrap with other
animals is in the breed's genes, built up through selective breeding for the traits that
allowed them to excel at tasks they were routinely used for."
http://www.realpitbull.com/fight.html

Med andre ord, det er uheldigt at disse hunde overhovedet eksisterer. De er egentlig en slags
skadedyr i mine øjne, de gør ingen gavn.

> Jeg har endnu ikke oplevet, at hverken rovdyrene i Givskud eller Zoo
> er blevet fodret med levende dyr.

Nej, men det sker i naturen. Løven er ikke ond når den hapser en gazelle, hyæne eller kamphund
for den sags skyld, den vil bare have noget at spise.

Peter

Fra : UG

Dato : 25-09-07 08:14

> Kamphunde er opdrættet til at slås mod andre hunde, hvilket du
> forhåbentlig er klar over.

Nej:
Kamphunde har generne til kamp. Hvis man trykker på den "forkerte knap",
vågner instinktet selv hos den sødeste familie-kamphund.
En hyrdehund er født til at hyrde. Den skal ikke først lære det, men kun
tilrettes. Hvis man trykker på "hyrdeinstinkt knappen", vågner hydeevnen.
En retriever er født med lysten til jagt og til at bære byttet. osv. osv.

Fra : jopa

Dato : 25-09-07 08:24

UG skriblede følgende:

> [...]
> kun tilrettes. Hvis man trykker på "hyrdeinstinkt knappen", vågner
> hydeevnen. En retriever er født med lysten til jagt og til at bære

Lyder rigtigt fornuftigt

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-07 08:53

"UG" <famgerlach@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En retriever er født med lysten til jagt og til at bære byttet. osv. osv.

Hvis du er stor og stærk bliver du lettere slagsbror, og måske kæbe-DNA er
årsag til pitbulens TENDENS til særlig aggressiv mentalitet og hjernen er
ens for alle nyfødte hunde.

Socialarv er undervurderet for både mennesker og dyr

Fra : UG

Dato : 25-09-07 09:20

"hjernen er ens for alle nyfødte hunde."

Et eksempel:
Hvordan forklarer du så at vores 2 border-collier, som overhovedet ikke har
lært at hyrde, samarbejder perfekt om at drive "fåret" (f.eks. en anden
hund)i den rigtige retning?
Vi har 2 andre hunde (lab-blanding og karelsk bjørnehund) de gør det
overhovedet ikke. Tror du ikke på at det ligger i generne?
Det er almindelig kendt i hundekredse at en hunds psyke og sind er en
blanding af arv og miljø.
Hilsen
UG

Fra : Bruno Christensen

Dato : 25-09-07 20:25

On Tue, 25 Sep 2007 10:19:44 +0200, UG wrote:

> [...]
> overhovedet ikke. Tror du ikke på at det ligger i generne?
> Det er almindelig kendt i hundekredse at en hunds psyke og sind er en

Korrekt
--
MVH
Bruno

Fra : Bo Warming

Dato : 26-09-07 03:19

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hundekredse vanetænker og hvis en meget lille eller meget stor ikkehyrdehund
fik samme udfordring, ville de måske også have hyrdeevner, overfor
"får-substitutter" af netop rette størrelse.
Men ville du opdage deres evner hvis ikke du FORVENTEDE evnen?

Fra : UG

Dato : 26-09-07 10:39

> Men ville du opdage deres evner hvis ikke du FORVENTEDE evnen?

JA!

Hilsen
Ulla

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-09-07 22:17

> JA!

Norsk fars! Hvordan kan nogen forstå, hvad jeg skriver, hvis ikke de kender
budskabet i forvejen?!?

Selvfølgelig kan dyrs adfærd overraske - det er i øvrigt ikke størrelsen der
tænder hyrdehundens hyrden. Mine forældres gamle rotte hyrede instinktivt
ænder.

/K

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-09-07 09:50

> [...]
>
> Med andre ord, det er uheldigt at disse hunde overhovedet
> eksisterer. De er egentlig en slags
> skadedyr i mine øjne, de gør ingen gavn.

Nej det gør de ikke, men de har stadig ingen skyld i at
menneskeracen ikke har formået at bruge hovedet.

> Nej, men det sker i naturen. Løven er ikke ond når den hapser en
> gazelle, hyæne eller kamphund
> for den sags skyld, den vil bare have noget at spise.

Selvfølgelig er løven ikke ond. Den er lige så lidt ond som hunden.
Du har bare stadig ikke forstået min aversion mod din indstilling,
at du vil fodre rovdyrene med *levende* hunde her hjemme. Der er jo
en kæmpe forskel på de rovdyr der lever i naturen og de indespærrede
i div. zoologiske haver. Naturens rovdyr skal selv jage for at få
noget at æde, medens dem i fangenskab får alt hvad de behøver, uden
selv at gøre noget for det. De køer og andre dyr de får, er slagtet
inden fodringen, så lad være med at sammenligne naturens rovdyr med
de hjemlige.

Dit forslag er både ondt og sadistisk, og ingen zoodirektører i
dette land ville bare så meget som overveje at følge det -
heldigvis, det er stensikkert.

Fra : jopa

Dato : 25-09-07 09:55

Tove Krieger skriblede følgende:

> Dit forslag er både ondt og sadistisk, og ingen zoodirektører i
> dette land ville bare så meget som overveje at følge det -
> heldigvis, det er stensikkert.

Nu er det jo også forbudt

ps Tove og andre fra hundegruppen:
hvis i bliver ved med at krydsposte til politik gruppen inviterer i
psykopater som Bo Warming og ligestillede ind i vores hyggelige hundegruppe.
Det har vi prøvet før uden sucses.
Så husk at slette politik.dk inden afsendelse
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-09-07 09:57

> Tove Krieger skriblede følgende:

> Nu er det jo også forbudt

Jamen alene tanken om det kan gøre mig vred.

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-09-07 10:10

> [...]
> hundegruppe. Det har vi prøvet før uden sucses.
> Så husk at slette politik.dk inden afsendelse

Ja selvfølgelig John. Jeg glemte jo at det skal slettes der også. BW
er for længst i filteret sammen med en del andre tåber, men jeg blev
bare så vred over den aldeles hjerteløse indstilling der blev lagt
for dagen. Jeg burde jo vide bedre efterhånden. Sådanne indlæg
bliver sikkert bare skrevet for at provokere.

Fra : Is

Dato : 25-09-07 19:16

> Så husk at slette politik.dk inden afsendelse
> --

Det har jeg da aldrig været opmærksom på - men vil prøve at være det
efterfølende.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 25-09-07 21:51

Tove Krieger, skrev:
> "Peter" <petand@getnonet.com> skrev i en meddelelse

> Nej det gør de ikke, men de har stadig ingen skyld i at
> menneskeracen ikke har formået at bruge hovedet.

Tove vær nu realistisk.
Mennesket har udtænkt den race med et enste formål,
at lemlæste andre hunde, har den en plads i vores nutidige
samfund, eller har den ikke ???

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-09-07 08:53

> [...]
> Mennesket har udtænkt den race med et enste formål,
> at lemlæste andre hunde, har den en plads i vores nutidige

Jamen Jens, min realitetssans fejler bestemt ikke noget, men du
forstår åbenbart heller ikke hvad jeg mener.

Jeg fordømmer de mennesker der avler sådanne hunde, jeg ved ikke
hvad der skulle gøres ved dem. Sådanne hunde skulle *slet* ikke
eksistere, men hvis menneskene ikke har formået at tænke sig om og
alligevel frembringer de dræbermaskiner, så er det da rendyrket
ondskab at ville bruge dem som levende foder eller skydeskiver. Det
er da for pokker ikke hundenes skyld. De er stadig levende væsener
der ikke fortjener det indædte had de bliver udsat for. De har jo
ikke bedt om at blive født, vel ? Man skulle skyde avlerne i stedet
for (ren ønsketænkning), eller som et minimum straffe dem så det kan
mærkes.

For blot at nævne et par få ting. Hundekampe, hanekampe og
tyrefægtning er altsammen et produkt af syge menneskehjerner, men
der er altså noget der hedder Nemesis, og jeg tror at det er det
jordens befolkning så småt er begyndt at få at mærke med tsunamier,
sygdom, oversvømmelser og tornadoer. I de tilfælde er det jo også
for det meste uskyldige der rammes.

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 09:18

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> ikke bedt om at blive født, vel ? Man skulle skyde avlerne i stedet
> for (ren ønsketænkning), eller som et minimum straffe dem så det kan

Skal det så forstås som at du går ind for et forbud mod kamphunde generelt.
Det bliver nok meget svært at håndhæve rent praktisk,
men for tankens skyld, mener du lige som jeg at kamphunde ikke hører
hjemme i samfundet mere og burde ophører med at blive avlet.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-09-07 09:39

> [...]
> men for tankens skyld, mener du lige som jeg at kamphunde ikke
> hører hjemme i samfundet mere og burde ophører med at blive avlet.

Ja da. Det er lige netop det jeg mener. En hund skal da være et kært
familiemedlem, èn som man kan stole på ikke overfalder børn, selvom
der jo desværre også forekommer tilfælde hvor helt andre racer af
store hunde også skambider børn. Jeg kan bl.a. huske en Rottweiler i
Frederikssund som skambed en lille pige, og det er ikke den første
af slagsen man har hørt om.

Sindssyge hunde kan man jo ikke gardere sig imod, og mange gange er
børnene desværre heller ikke blevet opdraget til at være god ved
dyrene, og en hund er jo ikke klogere end at den forsvarer sig mod
overgreb. Det turde være indlysende.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, har jeg da den opfattelse at
deciderede kamphunde som Pittbull og Tosa allerede *er* forbudt, men
at det "bare" kniber med at håndhæve
loven. Selvfølgelig skal man ikke avle hunde til kamp. Det er da så
forkasteligt som noget kan være.

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 09:47

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> store hunde også skambider børn. Jeg kan bl.a. huske en Rottweiler i
> Frederikssund som skambed en lille pige, og det er ikke den første

Kamphunde er faktisk meget menneskekærlige af natur,
faktisk blive de betegnet som en "Nannydog" i feks england

> [...]
> børnene desværre heller ikke blevet opdraget til at være god ved
> dyrene, og en hund er jo ikke klogere end at den forsvarer sig mod

Forskellen ligger jo lige precis i den skade de forskellige
racer kan lave.

> [...]
> at det "bare" kniber med at håndhæve
> loven. Selvfølgelig skal man ikke avle hunde til kamp. Det er da så

Der er da mange helt lovlige race her i landet der oprindeligt
er avlet til hundekamp, er du også modstander af de racer ???

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-09-07 10:07

> Der er da mange helt lovlige race her i landet der oprindeligt
> er avlet til hundekamp, er du også modstander af de racer ???
>
> /Jens

Lovlige eller ikke lovlige er for mig ligegyldigt. Enhver avler der
opdrætter hunde til kamp skal klapses af, ligegyldigt hvilken race
hunden er af. Jeg kan godt se at det er en utopisk tanke, for hvem
skulle håndhæve det ? Politiet har jo rigeligt at gøre med
"mennesker" der slår hinanden ihjel for et godt ord eller optræder
voldeligt, hundekampe hører jo til i småtingsafdelingen for dem.

Jeg så "Animal Planet" forleden aften om dyrepolitiet i en større
amerikansk by. Jeg kunne blive helt misundelig og ønske at vi havde
sådan et politi her hjemme. Der kom folk skam i retten og fik
kæmpebøder hvis de vanrøgtede deres dyr. Sådan et politi må vi også
ha', det er vist desværre bare en umulig opgave at nå ud i alle
hjørner af samfundet.

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 10:35

Tove Krieger, skrev:

> Lovlige eller ikke lovlige er for mig ligegyldigt. Enhver avler der
> opdrætter hunde til kamp skal klapses af, ligegyldigt hvilken race
> hunden er af.

Det opfatter jeg som du ikke er modstander af racerne som sådan,
men kun af den eventuelle træning i hundekamp.
Jeg er så modstander af racerne som jeg ikke mener burde
avles mere, uanset om de bliver avlet til kamp eller ej.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-09-07 09:06

> [...]
> Mennesket har udtænkt den race med et enste formål,
> at lemlæste andre hunde, har den en plads i vores nutidige

Pokker stå i det. Nu fik jeg igen sendt indlæg til dk.politik. Det
er også din skyld Jens Jeg citerede dig uden at checke om du
havde fjernet "futten", så dit indlæg er altså også havnet i
politik-gruppen, men det vidste du måske godt ?

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 09:49

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> havde fjernet "futten", så dit indlæg er altså også havnet i
> politik-gruppen, men det vidste du måske godt ?

Næh, jeg havde glemt at chekke,
satans at nogen er begyndt at X-poste.
Godt du lige mindede mig om det

/Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 26-09-07 16:10

> Tove vær nu realistisk.
> Mennesket har udtænkt den race med et enste formål,
> at lemlæste andre hunde, har den en plads i vores nutidige
> samfund, eller har den ikke ???

Vær lidt overbærende overfor disse hundeejere der måske hærges og generes af
naboer og kun kan være i fred ved at have et I PRINCIPPET farligt kæledyr
hos sig.

Lad os få effektivt afskrækkende straf hvis de een eneste gang ikke har
kræet i snor på offentligt fortov eller park.
Men i eget hjem må de for mig gerne have giftslanger

Jeg er en anelse konfliktopsøgende ved at propagandere politisk og jeg ser
hvordan en fjer blir til fem høns og sladder skaber grotesk mobning

Hold op at mobbe hundeejere hvis deres hunde holdes i snor

Fra : jopa

Dato : 26-09-07 16:14

Bo Warming skriblede følgende:

> Jeg er en anelse konfliktopsøgende ved at propagandere politisk og
> jeg ser hvordan en fjer blir til fem høns og sladder skaber grotesk
> mobning

*PLONK* er åbenbart den eneste måde at slippe for ham

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-09-07 17:27

jopa, skrev:
> Bo Warming skriblede følgende:

> *PLONK* er åbenbart den eneste måde at slippe for ham

En stang dynamit kan vel også gører det

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-09-07 17:38

> Bo Warming skriblede følgende:

> *PLONK* er åbenbart den eneste måde at slippe for ham

Næh egentlig ikke. Det gjorde jeg allerede sidste år, men der er jo
stadig mange der citerer ham, så helt slipper man vist ikke.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-07 21:36

> Du besidder da vist ikke særlig
> meget empati, siden du tillægger hundene en ondskab de ikke forstår
> en pind af.

Hvad fanden er det for noget med den omsiggribende fokusering på, om denne
eller hin på usenet har empati eller ej? Pas du bare dine egne sager og dine
egne katte, Tove, så skal vi andre nok vurdere, hvem der skal have vores
fucking empati.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Larsen

Dato : 25-09-07 16:25

"Jens Bruun" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> [...]
> denne eller hin på usenet har empati eller ej? Pas du bare dine egne
> sager og dine egne katte, Tove, så skal vi andre nok vurdere, hvem

Der er vist ikke nogen med deres forstand i behold som mistænker dig for
blot den mindste mikroskopiske besiddelse af empati.

--
Kim Larsen
Tag et kig på: http://dokusiden.port5.com/ground69.htm

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-09-07 18:20

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jens Bruun" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> Der er vist ikke nogen med deres forstand i behold som mistænker
> dig for blot den mindste mikroskopiske besiddelse af empati.

Ja, jeg syntes jo nok at det larmede lidt i mit killfilter, det har
så været hr. Bruun der ligger sammen med alle de andre og vurderer
hvem der må skrive hvad i grupperne. LOL

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 18:34

> Ja, jeg syntes jo nok at det larmede lidt i mit killfilter, det har
> så været hr. Bruun der ligger sammen med alle de andre og vurderer
> hvem der må skrive hvad i grupperne. LOL

Det er tydeligt at de samme mennesker, der hele tiden fabler om empati, også
har et voldsomt stort behov for - igen og igen og igen - at fortælle om
deres kill-filter. Gad vide, om man kan udlede noget af det?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 24-09-07 20:23

Peter frembragte:
> [...]
> tiger er. I dette tilfælde er kamphunden skiftet ud med en krokodille på 1
> ton, den holder kun få sec. overfor tigeren.

Bare vent, i morgen kommer Lene E og resten af godhedspartierne med
kørekort og klippekort til at holde husdyr, specielt bævere og marsvin,
eller hvad der nu er oppe i tiden
Kai

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-09-07 22:47

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Bare vent, i morgen kommer Lene E og resten af godhedspartierne med
> kørekort og klippekort til at holde husdyr, specielt bævere og marsvin,
> eller hvad der nu er oppe i tiden
> Kai

Det ville i hvert fald gi' grundlag for en del sjove ordspil, ikke mindst i
engelsk oversættelse!

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-07 02:25

> [...]
>
> Bare vent, i morgen kommer Lene E og resten af godhedspartierne med
> kørekort og klippekort til at holde husdyr, specielt bævere og marsvin,

Magthaverne har tradition for at lade underklassen slide sig op på
infighting og derfor har man ikke vedligeholdt og udbygget forbud mod løse
hunde - forbyd også schæfere.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-07 20:34

> [...]

skiftet ud med en
krokodille på 1 ton, den holder kun få sec. overfor tigeren.

Politi har som frynsegode at bruge gøb, ramboagtigt.
Når en kamphund har været uden snor og angrebet barn eller hund, så bør
politiet aflive på stedet med pistolen

Er den uden snor på offentligt sted bør den betjent der ser det, lade
pistolen med krudtpatron uden projektil og fyre af i hundens hoved så ejeren
har fået en advarsel.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-07 19:07

On Mon, 24 Sep 2007 19:57:01 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>rovdyr, det er da noget af det mest bestialske påhit.
>
>Jeg siger bare føj for pokker for en tankegang.

Hvordan så med de stakkels løver og tigre - Skal de bare have lov til
at sulte ihjel ??

<mlr>

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-09-07 22:37

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan så med de stakkels løver og tigre - Skal de bare have lov til
> at sulte ihjel ??
>
> <mlr>

Hæ, argumentationen minder mig påfaldende om dèn, man ser i
Asterix-tegneseriealbummet "Cæsars Laurbær" (hvor pågældende
tegneseriehelt - dog med visse snedige bagtanker - fremfører en gribende
sentimental romerretslig "forsvarstale" gående på hvor meget han selv og
Obelix ligefrem har gjort sig /fortjent/ til at blive kastet for løverne!)

Her optræder nemlig følgende passus (side 35 nederst i min gamle udgave):

"Og de vilde dyr? HAR I glemt /dem/, de arme sultne vilddyr!?! HAR I da
intet hjerte?"

Anders Peter Johnsen

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 25-09-07 07:03

> [...]
>
> Her optræder nemlig følgende passus (side 35 nederst i min gamle udgave):
>
> "Og de vilde dyr? HAR I glemt /dem/, de arme sultne vilddyr!?! HAR I da

Takker.. kunne ikke komme på hvilket album det var! :)

- cep

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-07 07:47

meddelelse news:46f82dff$0$25273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

Sammen med en restaurants-ejende pige søgte jeg i 1977 tilladelse til at
lade folk se rovdyr aflive byttedyr.
En politimand besøgte mig, undrende, og afslaget var utvetydigt.

Men da jeg var barn gik min far og mor altid i Zoo på et tidspunkt så vi
kunne se sæler blive fodret og sprige efter fisk, og det ville kvart øge
besøgstal hvis man kunne vædde på om tigeren ville nedlægge pitbulen på et
eller to minutter

Fra : Tony

Dato : 24-09-07 23:01

"Tove Krieger" hylede lystigt op:

> Du godeste hvad er det dog for en forkvaklet hjerne du har.

Det er sgu da dig, som har en forkvaklet hjerne, når du ikke kan se, at
verden var meget bedre, uden disse løstgående rovdyr,- og for min skyld, kan
vi godt sende ejerne ind samtidig, så de kan hjælpe deres '' kæledyr'' med
at kæmpe.

Tony

Fra : Kim Larsen

Dato : 25-09-07 16:22

"Tove Krieger" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> "Peter" <petand@getnonet.com> skrev i en meddelelse

> Du godeste hvad er det dog for en forkvaklet hjerne du har.

Ja helt rask virker den sgu ikke

> [...]
> rovdyr, det er da noget af det mest bestialske påhit.
>
> Jeg siger bare føj for pokker for en tankegang.

Enig !

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-09-07 08:03

On 24 Sep., 23:36, Peter <pet...@getnonet.com> wrote:

> Vrøvl, kamphundes "kamp-natur", er genetisk bestemt, de er avlet til dette, ikke opdrættet.

Jeg tror du misforsår ordet opdræt. Spørg opdrættere hvad de definerer
opdræt som. Det er selektiv avl på udvalgte genetiske genskaber!

Opdragelse derimod er den proces der skal få en hvalp til at fungere
som en hund som samfundet kan leve med....

Hilsen Kim

Fra : Søren LH

Dato : 25-09-07 11:09

> Nej, men det sker i naturen. Løven er ikke ond når den hapser en gazelle, hyæne eller kamphund
> for den sags skyld, den vil bare have noget at spise.

I naturen bliver byttedyrene slået ihjel efter en længere jagt. D.v.s.
de er bedøvede mod smerteoplevelsen af endorfin. Det vil ikke være
tilfældet i den situation du foreslår. Det vil være et forfærdeligt
dyrplageri.

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-09-07 20:42

On 25 Sep., 20:41, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:

> Hvis ikke man rammer vitale dele fiser kuglen jo blot igennem hunden.
> Skal den dø på stedet så er det hjertet eller hjernen

Og kamphunde har knapt nok nogen af delene;)

Hilsen Kim

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 24-09-07 21:21

On 24 Sep., 19:37, Peter <pet...@getnonet.com> wrote:
> [...]
> stresset. Med andre ord hurtig, effektiv og nyttig aflivning

Tror mere det er ejerne der skal aflives, fordi de anskaffer sig et
dyr de ikke har forstand på

Mvh Fru Larsen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-07 21:32

> [...]

> gangen uden at blive
> stresset. Med andre ord hurtig, effektiv og nyttig aflivning

Fremragende ide.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-07 08:29

> "Peter" <petand@getnonet.com> skrev i en meddelelse

> Fremragende ide.

Naturen er hård. I et "Tintin"hefte trækker en sentimental gammel dame i
nødbremsen da toget kører forbi et bambi-hjortekid der jages af en ræv

De der er imod dyrekampe fx tyrefægtning er lige så latterlige. Hvis du var
tyr, ville du så helst slagtes pr boltepistol eller få en festlig
afsluttende kamp med en toreador?

Fra : kpn7200@gmail.com

Dato : 25-09-07 09:46

On Mon, 24 Sep 2007 19:37:32 +0200, Peter <petand@getnonet.com> wrote:

> [...]
>stresset. Med andre ord hurtig, effektiv og nyttig aflivning

Helt Enig !!!!!!!!!!!!!!

Jeg har en Schæfer tæve som er blevet overfaldet af en kamphund i
Grindsted.
Ejeren gad ikke gøre noget da de røg i totterne på hinnanden
efter jeg fik min hund revet fra kamphunden (havde selvfølge min hund
i snor) påtalt jeg over for ejeren af kamphunden af han ville få en
erstatningssag på halsen hvis min hund havde lidt skade (hvilket
heldigvis ikke skete) og påtalte også at han fremover skulle få sin
hund i snor, eller vil jeg politianmelde ham.
Ca. 5 dage efter var jeg på luftetur med min hund på samme sti
og der var hunde så igen alene ude opsyn, jeg valgt at gå en anden
vej.
Har snakket med den tidligere formand for schæferhunde klubben i
Grindsted, han anbefalde mig at send et klagebrev til hundeejeren og
så afvente og se om hunde stadig løber løs uden opsyn og ikke er i
snor når ejere lufter hans kamphund.

mvh Kurt

Fra : Kim Larsen

Dato : 25-09-07 16:29

"Peter" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> [...]
> gangen uden at blive
> stresset. Med andre ord hurtig, effektiv og nyttig aflivning

Man tror at hver gang har man set det mest vanvittige indlæg fra din hånd
men gang på gang overgår du dig selv ud i kynisme, afstumpethed og
bestialske tankegange. Du forekommer mig at være en livsvarig sudieopgave
for en hjernevrider.

Fra : qfha

Dato : 25-09-07 20:17

> [...]
>
> mvh Peter

>bør de gøres ulovlige.
> Jeg mener at dette er sket i tyskland for nogle år siden

Man har i Tyskland indført regler om, at hunde skal bære mundkurv.
Hvert lokalområde har sine egne regler for dette, og varierer også
meget for de forskellige racer. Det kunne da også være en løsning her.

mvh
qfha