Jeg bliver stadig overrasket
Fra : Leyna

Dato : 15-09-07 09:33

Ja, jeg kan lige så godt erkende det... i går overtrådte jeg så loven
IGEN! Fy-fy til mig.
Jeg måtte altså bare afprøve Oy's evne til at gå trådløs, så på vej
hjem slap jeg ham løs. (De 2 andre hunde var blevet luftet, så Oy var
enehund på turen). Tak skal du ha' hvor fik han fart på. Ud på
markerne, hoppe og springe og "jage". Jeg fik kaldt ham til mig en
enkelt gang, og var fortrøstningsfuld om at så kom han nok også anden
gang, meeeen... Da vi var ved at være hjemme satte han kursen ud over
marken, og han hverken hørte eller så mig mere.

Efter et par indkald opgav jeg ham (han var vel omkring ½ km væk da)
og drejede så ind i indkørslen med en plan om at hente Vaks med ud.
Han plejer at kunne samle tropperne, men det blev så slet ikke
nødvendigt. Når jeg drejer af i indkørslen kan jeg ikke længere ses
ude fra marken, og et splitsekund senere kom Oy galoperende efter mig.
*GG* Så han _har_ altså holdt øje med mig, og været bange for bare at
blive efterladt. *GG* Det kom faktisk lidt bag på mig, for han virker
rimelig sikekr på sig selv - bare der ikke lige er køer i nærheden.
*fnis*

Jeg ville jo gerne træne lidt mere indkald med ham, men er det for
risikalbelt herude på åbent land? Og er det måske et forkert
tidspunkt? Han bliver jo et år om ganske få dage og lider helt klart
af ungdoms døvhed, men ville jeg (amatør) kunne få det bare nogenlunde
på plads alligevel?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 10:42

Leyna, skrev:
> Ja, jeg kan lige så godt erkende det... i går overtrådte jeg så loven
> IGEN! Fy-fy til mig.

Se det kunne jeg aldrig finde på, host host

> [...]
> gang, meeeen... Da vi var ved at være hjemme satte han kursen ud over
> marken, og han hverken hørte eller så mig mere.

Ups, ikke så godt.
Men måske en meget normal reaktion når han endelig havde fået frihed.
Det er jo feks ikke specielt ophidsende for mine at værer løse på feks Engen,
de har jo (til en grænse) altid deres frihed.
Så jo oftere du slipper ham, des mindre vil han måske drøne rundt.

> [...]
> blive efterladt. *GG* Det kom faktisk lidt bag på mig, for han virker
> rimelig sikekr på sig selv - bare der ikke lige er køer i nærheden.

Har også altid været min overbevisning at hunden skal holde øje med
hvor du er og følge dig, ikke omvendt.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 10:49

> [...]
> tidspunkt? Han bliver jo et år om ganske få dage og lider helt klart
> af ungdoms døvhed, men ville jeg (amatør) kunne få det bare nogenlunde

Ja da, du kan sagtens få rettet op på det endnu og det er imo netop på dette
tidspunkt, hvor hunden lider af ungdoms døvheden, at man skal have det på
plads. Prøv evt. at allierer dig med en hundefløjte også. Har fundet ud af,
at Biva reagere meget bedre på hundefløjten, selvom hendes indkald også er
godt på plads efterhånden.

Så må du også selv ud og rende lidt på markerne-( sørg for, at være laaangt
væk, fra evt. trafik ) hav en stak lækre godbidder med, her i starten. Når
Oy løber 500 meter den ene vej, løber du den anden vej og kalder samtidig-
evt. sæt dig ned og lad som om, at du har fundet noget vældigt spændende.
Det burde virke, men man skal være lidt tålmodig i starten.

Hvis du kunne finde et skovområde eller lignende, hvor der også er mulighed
for, at gemme sig bagved buske og træer, ville det også være perfekt. Det
tvinger ham nemlig til, at holde øje med dig hele tiden. Jeg hopper som
regel bagved et træ, hvis hunden går og snuser et stykke foran. Så kommer
hunden farende tilbage- nogengange i fuld fart forbi en, men så kalder man
lige og roser så, når den kommer.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-09-07 12:32

On Sat, 15 Sep 2007 11:48:39 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>evt. sæt dig ned og lad som om, at du har fundet noget vældigt spændende.
>Det burde virke, men man skal være lidt tålmodig i starten.

Okay, det er jo så osse sådan jeg gjorde det med Vaks i sin tid, men
problemet er så bare at jeg IKKE er gode venner med bonden der har
markerne her omkring, og der er ikke lige nogle offentlige skove i
nærheden. Jeg har hverken kørekort eller bil, for så kunne jeg hurtigt
finde et sted at træne.

Nå, men nu plejer der ikke at være noget vrøvl over at jeg går på
markerne her om efteråret og vinteren, så dér tror jeg at jeg vil gøre
en ekstra indsats.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 12:50

> [...]
> problemet er så bare at jeg IKKE er gode venner med bonden der har
> markerne her omkring, og der er ikke lige nogle offentlige skove i

Ja, så er det jo lidt besværligt. Kan du ikke snakke bonden lidt til rette ?
Markerne står vel bare hen, hele vinteren alligevel. Vi brugte i sin tid
alle markerne rundt om vores hus. Bonden brokkede sig ikke, men nu betalte
vi ham også for, at skovle os fri, hver vinter.

>Jeg har hverken kørekort eller bil, for så kunne jeg hurtigt
> finde et sted at træne.

Ja, så er det lidt svært. Troede, at i havde bil ?
Vi har jo den lille skovsti et par hundrede meter fra vores hus + en anden
skov 3 km. væk, som jeg bruger.
Har jo heller ikke bil mere...

> Nå, men nu plejer der ikke at være noget vrøvl over at jeg går på
> markerne her om efteråret og vinteren, så dér tror jeg at jeg vil gøre
> en ekstra indsats.

Jeps, gør det. Evt. lav en aftale med bonden, så i ikke får ballade.
Biva fløj også afsted i fuld fart og langt væk, da jeg endelig fik sluppet
hende første gang heroppe.
Nu er hun fri hver dag og vi træner stadig indkald. Hun render dog ikke
mange meter fra mig mere.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-09-07 21:51

On Sat, 15 Sep 2007 13:50:24 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, så er det jo lidt besværligt. Kan du ikke snakke bonden lidt til rette ?

Nope. Ham kan man ikke snakke med. Han har polittianmeldt mig for at
ha' løsgående hunde, såeh...

>Ja, så er det lidt svært. Troede, at i havde bil ?

Joeh, men jeg regner nu bilen for mandens, da det er ham der sidder
med kørekortet!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 05:10

Leyna, skrev:

> Nope. Ham kan man ikke snakke med. Han har polittianmeldt mig for at
> ha' løsgående hunde, såeh...

Det gjode jeg også straks jeg læste dit indlæg

/Jens (som synes der er for mange kriminelle i gruppen)

Fra : Leyna

Dato : 16-09-07 10:56

On Sun, 16 Sep 2007 06:10:21 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det gjode jeg også straks jeg læste dit indlæg

hehe... Den har jeg så ikke modtaget endnu.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk